Jak zwiększyć fps w Fortnite? Najlepsze ustawienia graficzne na PC

Jaki komputer będzie odpowiedni do Fortnite? Czy niskie wymagania sprzętowe i kreskówkowa grafika oznaczają, że do gry battle royale od Epic Games nie potrzebujesz mocnego PC? Wbrew pozorom Fortnite potrafi być wymagającą produkcją w ustawieniach epickich (nie tylko z ray tracingiem), a w końcu w grach online liczy się przede wszystkim płynność. Jak ustawić Fortnite, by zachować jak najlepszy stosunek wydajności do jakości obrazu? Sprawdź optymalne ustawienia graficzne na PC.

Jaki komputer do Fortnite?

Fortnite od lat pozostaje jedną z najpopularniejszych gier sieciowych. Choć fascynacja darmową grą battle royale od Epic Games nieco się ulotniła, wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem graczy na całym świecie (zarówno dzieci, jak i dorosłych). W podtrzymaniu tego stanu na pewno pomaga ciągły rozwój produkcji i regularne bezpłatne aktualizacje. Fortnite potrafił zmienić się także od strony wizualnej, a pod koniec 2021 roku stał się pierwszą grą na silniku Unreal Engine 5.

Tytuł battle royale od Epic Games przeszedł od 2017 roku liczne metamorfozy. Doczekał się trybu bez budowania, ulepszeń w grafice (ray tracing, który możesz połączyć z DLSS) i zaktualizowanych wymagań sprzętowych. To wszystko sprawia, że zainteresowałem się grą od strony technicznej. Jako że Fortnite wciąż budzi wielkie zainteresowanie (mimo wzlotów i „upadków”), postanowiłem stworzyć poradnik dotyczący ustawień graficznych. Jak zyskać fps w grze, nie pogarszając przesadnie jakości obrazu?

grafika promująca 3 sezon fortnite
Źródło: Epic Games

Przedtem jednak sprawdź, czy Twój komputer spełnia zalecane wymagania sprzętowe do płynnej rozgrywki w Fortnite.

Fortnite – minimalna konfiguracja sprzętowa do gry

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7, Windows 8, Windows 10 lub Mac OS Mojave 10.14.6
  • Procesor: Intel Core i3-3225 3,3 GHz lub odpowiednik AMD
  • Pamięć RAM: 4 GB lub więcej
  • Karta graficzna: zintegrowany układ graficzny Intel HD 4000 lub Intel Iris Pro 5200
  • Dysk: ok. 31 GB wolnego miejsca

Fortnite – rekomendowana konfiguracja sprzętowa do gry

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7, Windows 8, Windows 10 lub Mac OS Mojave 10.14.6
  • Procesor: Intel Core i5-7300U 2,6 GHz lub AMD Ryzen 3 3300U 2,1 GHz
  • Pamięć RAM: 8 GB lub więcej
  • Karta graficzna: GeForce GTX 960 (2 GB) lub AMD R9 280 (3 GB); kompatybilna z DirectX 11
  • Dysk: ok. 31 GB wolnego miejsca; zalecane SSD

Fortnite – zalecana konfiguracja sprzętowa do epickich ustawień graficznych

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 10
  • Procesor: Intel Core i7-8700 3,2 GHz lub AMD Ryzen 7 3700X 3,6 GHz
  • Pamięć RAM: 16 GB lub więcej
  • Karta graficzna: GeForce GTX 1080 lub Radeon RX 5700 XT; przynajmniej 4 GB VRAM-u
  • Dysk: ok. 31 GB wolnego miejsca; zalecane SSD NVMe

Komputery Mac muszę ponadto obsługiwać interfejs API Metal. Co więcej, Fortnite nie działa już na Macach z kartami graficznymi NVIDIA.


grafika promująca 2 sezon fortnite
Źródło: Epic Games


Wymagania sprzętowe do Fortnite z ray tracingiem

Jakie musisz spełnić minimalne wymagania, by w ogóle móc włączyć ray tracing w Fortnite? Poznaj zalecane przez Epic Games konfiguracje komputera.

Fortnite – minimalne wymagania sprzętowe do ray tracingu

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 10 (1903 lub nowsza wersja)
  • Procesor: 4-rdzeniowy lub lepszy
  • Karta graficzna: GeForce RTX 2060 lub lepsza; zgodna z DX 12

Fortnite – zalecane wymagania sprzętowe do ray tracingu

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 10 (1903 lub nowsza wersja)
  • Procesor: 8-rdzeniowy lub lepszy
  • Karta graficzna: GeForce RTX 2080 lub lepsza; zgodna z DX 12


Wymagania sprzętowe Fortnite na PC do Nanite (Unreal Engine 5.1)

Aby skorzystać z dobrodziejstw, jakie oferuje Unreal Engine 5.1 w Fortnite, potrzebujesz odpowiedniego sprzętu. Poznaj zalecane przez Epic Games konfiguracje sprzętowe.

Minimalne wymagania sprzętowe Fortnite do Nanite (Unreal Engine 5.1)

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 10 (1909.1350 lub nowsza wersja) lub Windows 11
  • Procesor: 4-rdzeniowy lub lepszy
  • Karta graficzna: NVIDIA Maxwell (GeForce GTX 900, GTX 800M oraz wybrane, późniejsze modele GTX 700) lub AMD GCN (od serii Radeon HD 7000 wzwyż)
  • DirectX: 12

Zalecane wymagania sprzętowe Fortnite do Nanite (Unreal Engine 5.1)

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 10 (1909.1350 lub nowsza wersja) lub Windows 11
  • Procesor: 4-rdzeniowy lub lepszy
  • Karta graficzna: GeForce RTX 2080 lub Radeon RX 5700
  • DirectX: 12

Jaki procesor (CPU) do Fortnite?

Epic Games jako minimum podaje jednostkę ledwie 2-rdzeniową (4-wątkową), ale do gry jednak warto pokusić się o szybsze CPU. W zalecanych także widnieje taka konfiguracja (przynajmniej w przypadku Intela, bo AMD ma 4 rdzenie), ale już mocniejszy model (w końcu rdzenie to nie wszystko). W wymaganiach Epic Games zamieściło mobilne procesory, i to w wersjach energooszczędnych.

Zobacz: Jaki procesor do laptopa? Na co zwrócić uwagę przy wyborze CPU?

Do optymalnych wrażeń tak naprawdę sprawdzi się każdy w miarę nowoczesny procesor, począwszy od Intel Core i3, przez Core i5, a skończywszy na Ryzenach 3 i 5 – i to wcale nie najnowszych generacji. Choć do gry wystarczają takie modele, jak te z serii Intel Skylake (np. Intel Core i3-6100, i5-6600K) czy Ryzen 5 1600X, to zyskasz, mając w swoim komputerze potężniejsze CPU.

Fortnite nie jest szczególnie wymagającą pod tym względem grą, ale do epickich ustawień firma zaleca poziom Intel Core i7-8700 lub Ryzena 5 3600X. Przy tych detalach potrzebujesz mocniejszego GPU, które będzie optymalnie współpracować z procesorem.

przykładowe postacie (skiny) z fortnite
Źródło: Epic Games

Z nowoczesnych konstrukcji szczególnie zwróć uwagę na Intel Core i5-11400(F), Intel Core i5-12400F czy nawet Core i3-12100F, które cechują się świetnym stosunkiem wydajności do ceny. W Fortnite świetnie spisują się też Ryzeny 5000, które mają mocny pojedynczy rdzeń (np. Ryzen 5 5600X). Dla mniej wymagających AMD oferuje Ryzena 5 5500, który jest trochę lepszy od Ryzena 5 3600X, a Intel – Core i5-10400F.

Jeśli zamierzasz parować procesor z nowoczesną kartą graficzną i czerpać więcej korzyści z monitorów z częstotliwością nawet powyżej 144 Hz (np. 240 Hz), postaw na topowe modele CPU z serii Intel Alder Lake-S (Intel Core i7-12700K i Intel Core i9-12900K) lub stricte gamingowego Ryzena 7 5800X3D.

Chodzi o to, żeby jeden podzespół nie ograniczał możliwości drugiego. Jest to istotne, bo grając w niższej rozdzielczości, potrzebujesz mocniejsze CPU. Zwłaszcza jeśli w Twoim komputerze siedzi potężne GPU pokroju RTX-a 3080 wzwyż albo chociaż RTX 3070 (Ti).

Przeczytaj poradnik: Jak dopasować procesor do karty graficznej?

W przypadku słabszej karty mocniejszy procesor zaczyna być zbędny. Topowe jednostki Intela i AMD nie tylko będą nudzić np. w połączeniu z RTX-em 3050, ale wręcz będą hamowane przez GPU. Do flagowych procesorów z ostatnich 2 generacji potrzebujesz do Fortnite karty graficznej o wydajności minimum RTX-a 3060 Ti, RTX-a 3070 (Ti) lub ich odpowiedników AMD, czyli RX-a 6700 XT i RX-a 6800.

Dobierz idealny procesor do Fortnite w x-komie

Jaka karta graficzna (GPU) do Fortnite?

Teoretycznie do gry w najniższych ustawieniach graficznych wystarczy zintegrowany układ graficzny sprzed kilku lat, np. Intel HD Graphics 620. Najczęściej wymagają one jednak obniżenia rozdzielczości i/lub włączenia trybu wydajności, który mocno ścina jakość grafiki (jeszcze mocniej niż niskie detale). Wtedy warto postawić na nowocześniejsze iGPU pokroju Intel Irix Xe, nie mówiąc już o Radeonach 660M i 680M, na których możesz powalczyć o znacznie lepszą płynność i detale.


wymiana ognia w fortnite
Źródło: Epic Games


Do niskich (lub niższych) ustawień graficznych nie potrzebujesz mocnego GPU. Pomijając integry, jako minimum do rozgrywki wybrałbym Radeona RX 550 lub GeForce’a GT 1030, a jeśli oczekujesz lepszej płynności, postaw chociaż na GTX-a 1050 (Ti), Radeona RX 560 albo lepiej GTX-a 1650 lub Radeona RX 570. W niskich detalach na tych karty odnotujesz spadki poniżej 100 fps, ale generalnie oferują one już wysoką płynność.

Aby poprawić jeszcze bardziej osiągi (mniej spadków poniżej 100 klatek w niższych detalach) lub grafikę (do nieco wyższych ustawień), zdecyduj się przynajmniej na GTX-a 1060, RX-a 580/590 albo nowocześniejsze konstrukcje: Radeona RX 5700, RX 6400, GTX-a 1660 (Ti), GTX-a 1660 Super, RTX-a 3050 lub nawet RTX-a 2060 (Super). Po to chociażby, by bardziej odczuć korzyści płynące z wysokohercowych monitorów.

Do epickiej grafiki w Fortnite Epic Games zalecana jest wydajność na miarę GTX-a 1080, RTX-a 2070 lub  RTX-a 3060. W 1080p potrafią one zagwarantować średnią wydajność ponad 100 fps (ze spadkami poniżej tej wartości). Do wysokich lub najwyższych ustawień w tej rozdzielczości sugerowałbym minimum RTX-a 3060 (Ti) lub RX-a 6600 (XT) lub nowszy wariant Radeona – RX-a 6650 XT, by zapewnić sobie wyższy lub bardziej stabilny fps.

zimowa mapa w fortnite
Źródło: Epic Games

Do 1440p powyższe GPU dadzą radę, ale dla optymalnych wrażeń szedłbym raczej w RTX-a 3070 (Ti) lub Radeona RX 6700 XT lub RX-a 6750 XT i Radeona RX 6800, jeśli nie chcesz iść na większe ustępstwa w ustawieniach. W 4K to polecam głównie topowe GPU: RTX-a 3080, RTX-a 3080 Ti lub RTX-a 3090 (Ti)  albo Radeona RX 6800 XT, RX 6900 XT i RX 6950 XT, zwłaszcza jeśli marzysz o ray tracingu (o tym, czy warto go włączyć w Fortnite, dowiesz się z tego poradnika).

Znajdź optymalną kartę graficzną do Fortnite w x-komie

Opcje grafiki w Fortnite na PC. Porównanie jakości obrazu i wydajności

Fortnite nie oferuje od groma opcji graficznych. Na pierwszy rzut oka jest ich sporo, ale wiele z nich nie dotyczy wydajności i/lub jakości obrazu. Niemniej jednak są sposoby, by poprawić liczbę fps, a co za tym idzie – płynność rozgrywki, która odgrywa istotną rolę w strzelankach sieciowych. Sprawdź, jak najlepiej zwiększyć wydajność w Fortnite stosunkowo niewielkim kosztem jakości obrazu.

Platforma testowa i metodologia

Wszystkie testy w Fortnite wykonałem na PC wyposażonym w procesor AMD Ryzen 5 5600, G.SKILL 16 GB RAM 3200 MHz CL15 Ripjaws V RED, kartę graficzną MSI GeForce RTX 3070 Ti Gaming X Trio (ze sterownikami 516.40 WHQL) oraz system operacyjny Windows 10 (w najnowszej wersji).

Sprawdź inne modele GeForce RTX 3070 Ti w x-komie

Przeprowadziłem je w ustawieniach epickich w trybie DirectX 11 (DX 12 było konieczne w testach ray tracingu), chyba że wspominam gdzieniegdzie inaczej. To samo dotyczy rozdzielczości. Generalnie ograniczyłem testy do 1920 x 1080 pikseli, czyli najpopularniejszego wśród graczy Full HD, ale nie obyło się bez wyjątków.

Fortnite nie jest jednak łatwą grą do testów tego rodzaju względu na dużą nieprzewidywalność i losowość (w końcu oferuje wyłącznie tryb online). W testach przeszkadzały zatem takie czynniki, jak:

  • zmienne pory dnia i warunki pogodowe (potrafiły się zmienić błyskawicznie);
  • gracze, którzy próbowali mnie zastrzelić (polegli, próbując!);
  • skurczający się teren mapy (przez co musiałem się spieszyć i przenosić lokalizację testową albo powtarzać do bólu test).

Niełatwy był też wybór miejsca testowego, bo musiałem wybrać takie, które nie jest oblegane przez graczy. Wybrałem więc stosunkowo spokojną lokalizację (spacer po okolicach latarni), więc w niektórych miejscach wydajność może być niższa, ale w innych – nawet wyższa.

Ustawienia ekranu

Jak zmienić ustawienia graficzne w Fortnite? Udaj się kursorem do lewego górnego rogu w menu głównym i wybierz ikonę ustawień (trzy poziome i dość grube linie). Następnie przejdź prawie na sam dół, klikając na symbol zębatki i poziomych linii, wybierając zakładkę Film (z ikoną monitora). Tam dobierzesz odpowiednio opcje do możliwości swojego komputera. Jeśli nie wiesz jak i co oznaczają poszczególne ustawienia, zapoznaj się z moim poradnikiem.

Rozdzielczość (Resolution)

Rozdzielczość to jeden z najważniejszych elementów wpływających na wydajność gry. Fortnite po licznych aktualizacjach doczekał się sporych zmian, które uniemożliwiają grę na pełnym ekranie w niższej rozdzielczości niż natywna. Pozostaje albo grać w oknie, albo bawić się suwakami DLSS i rozdzielczości 3D.

Ustawienia: tylko natywna (pełny ekran); w trybie okna możliwość ograniczonego wyboru rozdzielczości (np. w monitorze UWQHD od 1280 x 720 do 2048 x 1152 pikseli)

Jak zmienić rozdzielczość w Fortnite? Jak ustawić pełny lub rozciągnięty ekran?

Rozdzielczość 3D (3D Resolution)

Ta opcja w grze znajduje się pod zakładką Jakość grafiki, ale na potrzeby tekstu zamieściłem ją tutaj, bo to nic innego, jak tryb skalowania rozdzielczości. Czyli wraz z obniżaniem suwaka, zmniejszać rozdzielczość renderowaną, co znacząco poprawia wydajność. Niestety, odbywa się to dużym kosztem grafiki – obraz rozmywa się dość wyraźnie, a im ustawienie niższe, tym grafika jest mniej czytelna i bardziej rozmydlona.

Jest to zwyczajne, najbardziej prymitywne skalowanie, które szczerze odradzam. To ostateczność, gdy Twój komputer niedomaga, a mimo to chcesz pograć w Fortnite nawet dużym kosztem jakości obrazu.

Jeśli masz możliwość, lepiej jednak sięgnij po DLSS (wymagana karta GeForce RTX) albo techniki skalowania przestrzennego dostępnego z poziomu sterowników (Image Scaling dla wybranych kart NVIDIA oraz RSR dla kart AMD). Sprawdź testy wydajności obu rozwiązań:

Mała, acz istotna uwaga: presety (automatyczne ustawienia jakości) zmieniają rozdzielczość 3D!

Ustawienia: 18-100%

Synchronizacja pionowa (Vsync)

Opcja, owszem, zmniejsza negatywne efekty rozrywania i migotania obrazu, ale ma wpływ na jakże istotne w grach sieciowych opóźnienia, dlatego nie polecam jej włączać w Fortnite.

Ustawienia: włączone lub wyłączone

Rozmycie podczas ruchu (Motion Blur)

Tej opcji chyba nie trzeba wyjaśniać – ma ona marginalny wpływ na wydajność (na poziomie błędu pomiarowego). Włącz, jeśli lubisz ten efekt.

Ustawienia: włączone lub wyłączone

Wyświetlanie liczby klatek/s (Show FPS)

To po prostu wskaźnik liczby fps, który możesz wyświetlić w grze, zamiast sięgać po zewnętrzne programy pokroju MSI Afterburner czy NVIDIA ShadowPlay. Służy do oceny wydajności gry.

Ustawienia: włączone lub wyłączone

Tryb renderowania (Rendering Mode)

Epic Games pozwala włączyć Fortnite w trzech trybach renderowania:

  • DirectX 11 – teoretycznie najbardziej stabilna opcja, ale na karcie RTX 3070 Ti okazała się wyjątkowa kapryśna.
  • DirectX 12 – wydajność na karcie RTX 3070 Ti w DX 12, który obniża narzut na procesor, była odrobinę niższa niż w DX11, ale znacznie bardziej stabilna (mniejsze i rzadsze spadki, co widać w wynikach 1% low fps). Jednak na innym sprzęcie (np. GPU AMD) wyniki mogą być inne, więc zachęcam do własnych testów.
  • Wydajność (beta) – jak sama nazwa wskazuje, tryb dla najsłabszych PC i/lub ewentualnie maksymalnego zwiększenia wydajności. Ma on drastyczny wpływ nie tylko na liczbę fps, ale także na jakość grafiki (część opcji zostaje w ogóle ukrytych w tym trybie). Zalecam ją włączyć jedynie na starym lub mało wydajnym komputerze (laptopie).

Jakość grafiki

Automatyczne ustawienie jakości (Quality Presets)

Jeśli nie chcesz bawić się samemu w ustawianie gry, możesz zdecydować się na tzw. presety, czyli domyślnie ustawione przez grę detale graficzne. Jak wspomniałem wyżej, uważaj tylko z rozdzielczością 3D. Każdy stopień poniżej epickich zmniejsza (coraz mocniej) rozdzielczość 3D, co niekorzystnie wpływa na jakość obrazu (ale bardzo pozytywnie na wydajność).

Optymalne ustawienia graficzne pozwoliły mi osiągnąć wydajność odrobinę poniżej detali średnich, ale przy lepszej grafice. Nie musisz od razu rezygnować ze wszystkich epickich ustawień, by cieszyć się lepszą płynnością w Fortnite.

Co ważne, w testach niższych trybów jakości zostawiałem rozdzielczość 3D na 100%, mimo że gra usilnie ją obniżała. Normalnie wzrosty byłyby jeszcze wyższe, co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę zmniejszenie rozdzielczości renderowanej.

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, epickie, własne

Antyaliasing i superrozdzielczość (Anti-Aliasing)

Fortnite oferuje dwie opcje wygładza krawędzi: powierzchowne (FXAA) lub tymczasowe (TAA). Pierwsza radzi sobie średnio z „ząbkami” na krawędziach, druga już znacznie lepiej, wygładzając obraz i niezbyt go rozmywając. Obie mają stosunkowo niewielki wpływ na liczbę klatek. 

Możesz też całkiem zrezygnować z AA albo wybrać DLSS, czyli technikę upscalingu (rozdzielczość renderowana jest obniżona, a następnie przeskalowana do natywnej Twojego wyświetlacza). Po aktualizacji do Unreal Engine 5.1 doszła jeszcze opcja TSR, rozwiązania od Epic Games.

Ustawienia: wyłączony, szybki powierzchowny, tymczasowy, NVIDIA DLSS, TSR

DLSS

DLSS to technika skalowania czasowego oparta na algorytmach sztucznej inteligencji, które są wykorzystywane do jak najlepszego odwzorowania rozdzielczości natywnej, mimo że jest ona de facto renderowana w niższej (jak niskiej, to zależy od trybu DLSS).

Fortnite wykorzystuje raptem trzy ustawienia i może pochwalić się dobrą implementacją tej techniki. Nie gwarantuje wyraźnych spadków jakości obrazu (nawet w najgorszym trybie). W niższych rozdzielczościach możesz jednak odczuć rozmycie grafiki, ale generalnie nie zaobserwowałem drastycznych różnic między poszczególnymi ustawieniami DLSS, jak w lwiej części tytułów.

Poznaj więcej szczegółów o DLSS:

Wydajność sprawdziłem wyjątkowo w 3440 x 1440 pikseli, ponieważ w Full HD na testowanym tandemie procesora i karty graficznej nie odnotowałem znaczących różnic w najniższych trybach jakości DLSS.

Ustawienia: wydajność, wyważony, jakość

TSR (Temporal Super Resolution)

To rozwiązanie wygładzania krawędzi i czasowego skalowania obrazu, które Epic Games opracowało na potrzeby Unreal Engine 5. W Fortnite opcja ta doszła dopiero w wersji 5.1 i oferuje cztery różne tryby jakości. Efekty przy wysokich ustawieniach są akceptowalne. Opcja działa analogicznie do DLSS i sprawia, że obraz renderowany jest w niższej rozdzielczości, co poprawia wydajność.

Wygładzanie krawędzi dobrze wygląda od opcji średnich wzwyż. TSR możesz aktywować bez skalowania i wówczas ma niewielki wpływ na wydajność (6 fps między skrajnościami, ale między ustawieniami średnimi a epickimi jest to już tylko 2 fps). Jeśli chcesz ją poprawić, a nie masz karty GeForce RTX, TSR jest przyzwoitą alternatywą (skorzystaj wtedy z ustawień jakości superrozdzielczości czasowej).

Ustawienia: wyłączone, niskie, średnie, wysokie, epickie

Odległość widzenia (View Distance)

Odległość widzenia to nic innego jak zasięg, z którego możesz zobaczyć elementy otoczenia oraz – co ważniejsze – innych graczy. Jest to więc niezwykle istotne ustawienie, co może tłumaczyć stosunkowo niewielkie różnice w płynności między poszczególnymi poziomami jakości.

Jest to opcja, która w dużej mierze zależna jest od procesora, dlatego jeśli masz słabszą jednostkę CPU (starsza i/lub niezbyt wydajna), zdecyduj się na średnią odległość, która szczególnie mocno nie odstaje od wyższych ustawień (brak widocznych np. niektórych elementów środowiska z większej odległości). Dopiero najniższy stopień zasięgu widzenia (bliski) zapewnia sporą utratę szczegółów i widoczności (np. drzewa, cienie).

Natomiast w przypadku solidnej jednostki, jak chociażby tej, na której testowałem Fortnite, możesz spokojnie wybrać epicki zasięg widzenia bez obaw o dużą utratę wydajności. No, chyba że chcesz koniecznie wycisnąć jak najwięcej fps w grze…

W wyższych rozdzielczościach, np. 2560 lub 3440 x 1440 pikseli będzie ona jeszcze mniejsza. W tej wyższej między skrajnymi ustawieniami wynosi ona raptem 4 fps. Do tej rozdzielczości zresztą zapewne dysponujesz odpowiednią szybką jednostką CPU, więc nie widzę sensu, by ustawiać cokolwiek poniżej epickich ustawień.

Ustawienia: bliska, średnia, daleka, epicka

Jakość cieni (Shadows)

Cienie rzutują znacząco na jakość grafiki, ale także na wydajność, w której główną rolę odgrywa karta graficzna. Między niskimi a średnimi ustawieniami różnica w liczbie klatek nie jest duża, ale już wybór wysokiej i epickiej jakości dość mocno odbija się na wartości fps. Ma to też związek po prostu ze szczegółowością i intensywnością, a także widocznością (odległych) cieni.

Cienie nie mają jednak aż takiego znaczenia w Fortnite, jak w bardziej zamkniętych strukturalnie sieciowych strzelankach, więc ustawienie średnie wydaje się optymalne. Nie widzę sensu w każdym razie decydować się na epickie, bo one dodają względem wysokich jedynie cienie rysowane na (bardzo) odległym planie, na które podczas intensywniejszej rozgrywki i wymiany ognia nieszczególnie zwraca się uwagę. Z kolei całkowite wyłączenie cieni mija się z celem i drastycznie pogarsza wygląd otoczenia.

Ustawienia: wyłączona, średnia, wysoka, epicka

Jakość tekstur (Textures)

Szczerze mówiąc, nie zauważyłem żadnych różnic w jakości tekstur pomiędzy skrajnymi ustawieniami. Jest to wbrew pozorom częsty przypadek w grach. W Fortnite może to dodatkowo wynikać z automatycznego pobierania tekstur wysokiej rozdzielczości, które poprawiają ich szczegółowość.

Tekstury zwykle mają prawie zero wpływ na liczbę klatek na sekundę (1-4 fps) i nie inaczej jest w battle royale od Epic Games. Jest to ustawienie głównie zależne od ilości pamięci VRAM, ale nie widzę powodu, by zawracać sobie nim głowę, jeśli masz przynajmniej 4-6 GB pamięci graficznej.

Ustawienia: niska, średnia, wysoka, epicka

Automatyczne pobieranie tekstur wysokiej rozdzielczości

Do pobierania w tle tekstur o wysokiej szczegółowości potrzebujesz odpowiedniej ilości wolnego miejsca na dysku oraz odpowiednio szybkiego łącza internetowego. Epic Games nie określiło jednak tych wymagań, ale jeśli nie masz naprawdę bardzo wolnego internetu, nie widzę sensu, by ją wyłączać.

Ustawienia: włączone lub wyłączone

Przypomnienia o teksturach wysokiej rozdzielczości

To opcja, która – jak nazwa wskazuje – przypomina Ci o włączeniu tekstur wysokiej rozdzielczości. Pojawiają się one tylko wtedy, gdy automatyczne ich pobieranie jest wyłączone, więc w zasadzie jest to bezużyteczna opcja.

Ustawienia: włączone lub wyłączone

Jakość efektów (Effects)

Efekty są często ustawieniem, którego wpływ na wygląd i wydajność trudno ocenić, jeśli jest problem z uzyskaniem powtarzalnego scenariusza. Jednak efekty niekoniecznie muszą (tylko) wpływać na np. wybuchy, efekty wystrzałów z broni itp., ale także chociażby na jakość efektów świetlnych. Różnice widać gołym okiem, co ma spore przełożenie na wydajność. Nie polecam skrajnych opcji. Optymalne wydają się ustawienia średnie, które poprawiają wizualną stronę gry, ale niewielkim kosztem klatek w porównaniu do niskich detali.

Ustawienia: niska, średnia, wysoka, epicka

Jakość przetwarzania końcowego (Post Processing)

Przetwarzanie końcowe to nic innego, jak postprocesowe elementy graficzne, czyli takie, które pojawiają się już po wyrenderowaniu sceny. Dotyczą one najczęściej np. rozmycia obrazu, głębi ostrości, efektów związanych ze światłem czy wygładzania krawędzi. Średnia jakość przetwarzania końcowego wydaje się optymalna, bo gwarantuje lepsze doznania wizualne względem najniższego poziomu, zachowując podobną wydajność. Zarazem znacząco nie odstaje od wyższych ustawień w sferze graficznej, a poprawia liczbę fps.

Ustawienia: niska, średnia, wysoka, epicka

Zaawansowane ustawienia grafiki

Włącz renderowanie wielowątkowe (Allow Multithreaded Rendering)

Ustawienie przeznaczone dla komputerów z procesorem wielowątkowym na pokładzie. Na testowanym PC nie odczułem jednak żadnych różnic między wyłączoną a włączoną opcją.

Ustawienia: włączone lub wyłączone

Używaj debugowania po błędzie karty graficznej (Use GPU Crash Debugging)

Różnica w wydajności jest marginalna – włącz ją, jeśli masz problemy z działaniem gry (np. wywalanie do pulpitu, zawieszanie się obrazu) i chcesz ułatwić życie deweloperom z Epic Games, by mogli oni łatwiej dotrzeć do przyczyny tego stanu rzeczy.

Ustawienia: włączone lub wyłączone

NVIDIA Reflex Low Latency

Unikatowa funkcja przeznaczona tylko dla (wybranych) kart graficznych NVIDIA. Jeśli masz np. GPU z serii RTX 3000, zalecam ją włączyć. Obniża ona opóźnienia, które odgrywają znaczną rolę w takich produkcjach jak Fortnite.

Zobacz: Rozgrywka bez opóźnień dzięki technologii NVIDIA Reflex w monitorach ASUS ROG Swift

Ustawienia: włączone lub wyłączone

No i pozostaje jeszcze temat ray tracingu, który zasługuje na osobne i szersze omówienie.

Ustawienia śledzenia promieni

Fortnite korzysta z czterech ustawień graficznych opartych na technice promieni świetlnych. Zadebiutowały one w grze dopiero kilka lat po premierze, a konkretnie w dniu wydania karty graficznej GeForce RTX 3080, czyli 17 września 2020 roku.

Poza odbiciami, które występują tylko w określonych miejscach, RT nie odmienia drastycznie wyglądu gry. Nie widzę potrzeby ani sensu, by włączać go w Fortnite. Z prostego powodu: liczy się w niej przede wszystkim fps, a nie wygląd. Śledzenie promieni zabija wydajność nawet z aktywnym DLSS, który niweluje spadek tylko połowicznie.

Cienie (Shadows)

Po aktywacji śledzenia promieni cienie zyskują na rozdzielczości, a co za tym idzie – szczegółowości. Zmieniają się one dynamicznie w zależności od pory dnia i warunków pogodowych z większą precyzją niż wcześniej. Nie jest to najbardziej obciążająca sprzętowo opcja RT w Fortnite – jej włączenie obniża wydajność średnio o 2-3 fps.

Ustawienia: włączone lub wyłączone

Odbicia (Reflections)

Odbicia oparte na ray tracingu zwiększają realizm scen. Dzięki tej opcji możesz podziwiać odbite postacie, budynki czy światło na takich powierzchniach, jak tafla wody, szyby czy lustra. Z każdym stopniem jakości odbicia zyskują na szczegółowości.

Jest to najbardziej rozbudowana opcja w Fortnite i ma także największy wpływ na płynność obrazu ze wszystkich ustawień RT. Różnice jednak zależą od trybu jakości – pomiędzy ustawieniami niskimi a średnimi jest wydajnościowa przepaść, natomiast między średnimi a wysokimi – już marginalna. Generalnie przy słabym GPU nie wybierałbym nic powyżej niskich detali, a w przypadku mocarnego GPU, np. RTX 3080 lub lepszym, możesz pokusić się o wysokiej jakości odbicia.

Ustawienia: wyłączone, niski, średni, wysoki lub epicki

Okluzja otoczenia (Ambient Occlusion)

Okluzja otoczenia wpływ na jakość cieniowania obiektów lub powierzchni (tam gdzie się stykają). Dzięki tej opcji jest ono jest precyzyjniejsze i wierniejsze. Nie ma drastycznego przełożenia na liczbę klatek, ale optymalną wartością wydaje się ustawienie średnie.

Ustawienia: wyłączona, niska, średnia lub wysoka

Globalne oświetlenie (Global Illumination)

Opcja ta poprawia wygląd oświetlenia, dodając odbijane światło. Na szczęście odbywa się to praktycznie zerowym kosztem wydajności. Z moich testów wynika, że różnice między ustawieniami tej opcji RT są na granicy błędu pomiarowego, dlatego nie widzę sensu, by w jej przypadku się ograniczać.

Ustawienia: wyłączone, niskie lub wysokie

Jak włączyć ray tracing w Fortnite?

Aby skorzystać z dobrodziejstw śledzenia promieni w Fortnite, potrzebujesz karty graficznej Radeon RX 6000, GeForce RTX 2000 lub RTX 3000 oraz systemu operacyjnego Windows 10 (1903 lub nowszej wersji) albo Windows 11.

Jeśli Twój komputer spełnia wszystkie wymagania, musisz przestawić tryb renderowania grafiki na DirectX 12. W innym przypadku opcje ray tracingowe w ogóle nie pojawią się w menu ustawień.

Nowe ustawienia graficzne w Fortnite po aktualizacji Unreal Engine 5.1

Aktualizacja gry do silnika Unreal Engine 5.1, która nastąpiła w grudniu 2022 roku, wprowadziła długo oczekiwane opcje graficzne, które są dostępne tylko na UE5. Mowa naturalnie o Nanite i Lumen, które wymagają trybu renderowania DirectX 12. Co zmieniają i czy warto sobie zawracać nimi głowę?

Wirtualizowana geometria Nanite

Nanite to opcja, która poprawia geometrię obiektów, np. podłoża, budynków, roślinności. Nie w każdym elemencie zobaczysz jednak (duże) różnice. Na załączonych screenach porównawczych przyjrzyj się cegłom na zamku – są one bardziej uwypuklone po aktywacji tej funkcji. Lepiej też wyglądają liście na drzewach, ale poza tym trudno dopatrzyć się zauważalnych różnić w przeciwieństwie do wydajności, która zalicza spory spadek.

Generalnie nie zalecam jej włączać, zwłaszcza że różnica między „zwykłymi” cieniami a wirtualnymi nie jest też duża. Ponadto do jej aktywacji potrzebujesz odpowiedniego sprzętu (patrz wymagania sprzętowe Fortnite do Nanite).

Ustawienia: wyłączona lub włączona

Wirtualne cienie

Po aktywacji Nanite możesz także skorzystać z lepszego cieniowania, które zastępuje ustawienie „Cienie”. Wirtualne mapowanie cieni sprawia, że każdy element otoczenia (cegła, kamień, liść) rzuca własny cień, a te rzucane przez postać są precyzyjniej modelowane (np. lepiej odwzorowany zostanie cień rzucany np. przez kapelusz bohatera). Cienie przy wyższych ustawieniach jakości zdecydowanie zyskują na „zmiękczeniu”, tworząc bardziej realistyczne cieniowanie. 

Ustawienia: wyłączona, średnia, wysoka, epicka

Lumen – globalne oświetlenie

Ustawienie wysokiej lub epickiej jakości Lumen aktywuje się automatycznie. Ta funkcja jest dostępna w dwóch trybach jakości: wysokiej oraz epickiej. Rezygnacja z Lumen, czyli systemu globalnego oświetlenia, który reaguje dynamicznie na wszelkie zmiany w środowisku gry, ogranicza ustawienie oświetlenia globalnego do jedynie: wył. i tradycyjnej okluzji otoczenia, które generuje zdecydowanie gorsze cieniowanie i oświetlenie. Nie w każdym miejscu i o każdej porze zauważysz godne uwagi różnice. Niemniej jednak Lumen zmienia grafikę znacznie bardziej niż Nanite.

Ustawienia: wysokie lub epickie

Lumen – odbicia

Funkcja Lumen wpływa nie tylko na globalne oświetlenie, ale też na odbicia. Tutaj zastępują one odbicia w przestrzeni ekranu (są obliczane wyłącznie na podstawie tego, co widzisz na ekranie w danej chwili), które wyraźnie odstają od możliwości nowej opcji dostępnej tylko w wersji Unreal Engine 5.1.

W tradycyjnym rozwiązaniu odbicia są obliczane wyłącznie na podstawie tego, co widzisz na ekranie w danej chwili. Natomiast Lumen wykorzystuje śledzenie promieni (w zależności od zastosowanego rozwiązania może, ale nie musi korzystać z GPU obsługującego sprzętowo ray tracing). Generuje lepszej jakości refleksy, które nie ograniczają się tylko do elementów wyświetlonych na obrazie. Różnica w grafice na oblodzonym jeziorze wodzie jest widoczna gołym okiem.

Ustawienia: wysokie lub epickie


Fortnite. Optymalne ustawienia graficzne

  • Rozdzielczość: natywna
  • Rozdzielczość 3D: 100%
  • Antyaliasing: powierzchowny lub tymczasowy
  • NVIDIA DLSS: wyłączone, jakość lub wyważony
  • TSR: wyłączone, epickie lub wysokie (lepiej stosować DLSS)
  • Odległość widzenia: epicka (lub średnia w przypadku słabszego CPU)
  • Jakość cieni: średnia
  • Jakość tekstur: epicka
  • Automatyczne pobieranie tekstur wysokiej rozdzielczości: włączone
  • Przypomnienia o teksturach wysokiej rozdzielczości: wyłączone
  • Jakość efektów: średnia
  • Jakość przetwarzania końcowego: średnia
  • Synchronizacja pionowa: wyłączona
  • Rozmycie podczas ruchu: wyłączone
  • Tryb renderowania: DX 11 lub DX 12
  • Włącz renderowanie wielowątkowe: włączone
  • Ray tracing: wyłączony

Optymalne ustawienia ray tracingu

  • Cienie: włączone
  • Odbicia: wysokie (mocniejsze GPU) lub niskie (słabsze GPU)
  • Okluzja otoczenia: średnia
  • Oświetlenie globalne: wysokie

Optymalne ustawienia Fortnite na Unreal Engine 5.1

  • Wirtualizowana geometria Nanite: wyłączona
  • Wirtualne cienie: wysoka
  • Lumen (globalne oświetlenie): wysokie
  • Lumen (odbicia): wysokie

Fortnite to gra na każdy komputer?

Fortnite jest grą przeznaczoną nie tylko na praktycznie każdy (w miarę) współczesny komputer, ale także taki, który lata świetności miał dawno za sobą nawet 4-5 lat temu. Jest to zasługa chociażby trybu wydajności, który sprawia, że w battle royale możesz zagrać na zintegrowanej karcie graficznej.

Liczba opcji graficznych nie powala, ale to, co Epic Games oferuje (m.in. zakres ustawień), wystarcza w zupełności, by nieco dostosować produkcję pod swój sprzęt. Mam nadzieję, że przygotowany poradnik pomoże Ci w optymalnym ustawieniu Fortnite.

grafika promująca 8 sezon fortnite


Kreskówkowa oprawa wizualna nie tylko pasuje do konwencji gry, ale także sprawia, że gra nie starzeje się jak typowa grafika trójwymiarowa. W tego rodzaju grach, które żyją długie lata, wybór takiego stylu artystycznego ma sens. Wystarczy popatrzeć na koronny przykład, czyli World of Warcraft. WoW bardzo długo trzyma się w niezłej formie, jak na swoje lata, mimo że od strony stricte technicznej odstaje już dość mocno od współczesnych standardów.

Czego by nie mówić o Fortnite, nie określiłbym grafiki mianem słabej. Wręcz przeciwnie – jest (bardzo) dobra, a przy tym gra nie wymaga komputerowego potwora do płynnej rozgrywki. No, chyba że kusi Cię ray tracing albo wysokie rozdzielczości (4K) w ustawieniach maksymalnych – wtedy tak różowo nie jest, by utrzymać jednocześnie jakże istotną w grach online wysoką liczbę fps.

Jeśli masz wątpliwości lub pytania w związku z ustawieniami graficznymi lub ogólnie techniczną stroną Fortnite, śmiało podziel się nimi lub zadaje je w komentarzach. Postaram się pomóc.

Dowiedz się więcej o Fortnite:

Sprawdź pozostałe publikacje z cyklu Jak zwiększyć fps w grach: