AMD RSR w grach bez ekskluzywnego trybu pełnoekranowego
Czy da się włączyć Radeon Super Resolution w grach, które nie obsługują ekskluzywnego trybu pełnoekranowego (ang. Exclusive Fullscreen)? Owszem, istnieje bardzo prosty sposób, który działa tak samo jak w przypadku konkurencyjnego rozwiązania – NVIDIA Image Scaling.
Co musisz zrobić? Ustaw rozdzielczość pulpitu, z jakiej obraz ma być upskalowany, zachowując natywną rozdzielczość monitora bezpośrednio w grze. Voila – możesz cieszyć się z korzyści RSR!
RSR czy FSR 1.0? Co lepsze?
AMD RSR jest dalej rozwijane w kolejnych wersjach sterowników. Wersja 1.1 przyniosła poprawę wydajności w wielu grach opartych na API DirectX 11. Różnice sięgają zwykle od kilku do nawet 30%. W najnowszej wersji RSR pojawił się też nowy suwak, którym regulujesz wyostrzenie obrazu (w tym przypadku trzeba znaleźć złoty środek, a nie popadać w skrajności).
Z kolei FSR 1.0 jest obecne w coraz większej liczbie gier i doczekało się nowej wersji FSR 2.0, która jest jednak odmienną techniką. W każdym razie jest czymś więcej niż tylko prostą ewolucją. Nowa wersja jest bardziej zaawansowana i przynosi również lepsze efekty w grach, zbliżając ją do poziomu DLSS. Ale to jest historia na inną okazję. Pora wypunktować RSR i FSR 1.0.
Zalety i wady RSR
Czym wyróżnia się AMD Radeon Super Resolution na tle FidelityFX Super Resolution?
Plusy:
- działa na poziomie sterownika;
- możesz aktywować w każdej grze, która obsługuje ekskluzywny tryb pełnoekranowy (da się również zmusić RSR do działania w tytułach, które go nie oferują).
Minusy:
- zazwyczaj zapewnia nieco gorszą jakość obrazu niż FSR 1.0;
- wpływa również negatywnie na elementy interfejsu w grach;
- wymaga karty graficznej Radeon RX 5000 i RX 6000 (nie działa nawet na zintegrowanych GPU z rodziny RDNA 2).
Generalnie największą zaletą jest to, że możesz włączyć RSR w większej liczbie gier, w tym w takich, które nie obsługują żadnej techniki skalowania obrazu. To właściwie jedyna, ale jakże ważna cecha Radeon Super Resolution. Ma jednak poważną wadę: musisz mieć konkretny model karty graficznej. A nie da się ukryć, że liczba obsługiwanych GPU jest mocno ograniczona…