Jak zwiększyć fps w Battlefield 2042? Optymalne ustawienia graficzne w BF 2042 na PC

Battlefield 2042 to jedna z najgłośniejszych premier na rynku gier w 2021 roku. Każda kolejna odsłona flagowej serii EA zwykle kojarzy się z dość wysokimi wymaganiami sprzętowymi lub nie najlepszą optymalizacją na PC. Jak jest tym razem? Przyjrzałem się ustawieniom graficznym, by odpowiedzieć w niniejszym poradniku na kluczowe pytanie. Jak zwiększyć fps w Battlefieldzie 2042, zachowując optymalny stosunek jakości oprawy wizualnej do wydajności?

Wymagania sprzętowe BF 2042 – jaki komputer do Battlefielda 2042?

Minimalna konfiguracja sprzętowa przeznaczona jest zazwyczaj do rozgrywki w Full HD (1920 x 1080 pikseli), niskich ustawień graficznych i 30 klatek na sekundę. Natomiast rekomendowane wymagania dotyczą najczęściej grania w detalach wysokich (lub ultra) i 30/60 fps przy tej samej rozdzielczości. W przypadku Battlefielda 2042 są to raczej ustawienia pod 1080p/60 FPS, ale przy mocniejszym CPU można nawet powalczyć o więcej. Sprawdź, na jakim PC pójdzie BF 2042.

Battlefield 2042 – minimalne wymagania sprzętowe na PC

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 10
  • Procesor: Intel Core i5-6600K lub AMD Ryzen 5 1600
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Karta graficzna: GeForce GTX 1050 Ti lub Radeon RX 560 z 4 GB VRAM-u i obsługą DirectX 12
  • Dysk: 100 GB wolnego miejsca
  • Inne: łącze internetowe o przepustowości co najmniej 512 kb/s

Battlefield 2042 – zalecane wymagania sprzętowe na PC

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 10
  • Procesor: Intel Core i7-4790 lub AMD Ryzen 7 2700X
  • Pamięć RAM: 16 GB
  • Karta graficzna: GeForce RTX 3060 lub Radeon RX 6600 XT z 8 GB VRAM-u i obsługą DirectX 12
  • Dysk: 100 GB wolnego miejsca; zalecane SSD
  • Inne: łącze internetowe o przepustowości co najmniej 512 kb/s

Battlefield 2042 powstał na autorskim silniku Frostbite 4 i działa tylko w DirectX 12. Gra nie oferuje alternatywnego trybu DX 11.

battlefield 2042 logo

Jaki procesor (CPU) do Battlefielda 2042?

Według podanych przez firmę Electronic Arts wymagań sprzętowych BF 2042 potrzebuje przynajmniej 4-rdzeniowego procesora bez HT. Szczerze mówiąc, jestem trochę zaskoczony, że w minimalnej konfiguracji do gry z bitwami na aż 128 graczy widnieje takie CPU. Dziś to jednak nie jest wystarczająca moc i polecam – zwłaszcza do 60 fps – procesor co najmniej z 8 wątkami, chociażby przytoczonego w rekomendowanych wymaganiach Intel Core i7-4790 lub np. Ryzena 5 1400.

Lepszym wyborem będzie ten z 6 rdzeniami i 12 wątkami. Preferowany jest poziom przynajmniej Ryzena 5 1600, Ryzena 5 1600 AF i Ryzena 5 2600. Battlefield 2042 wykorzystuje także z powodzeniem 8-rdzeniowe CPU (jednak nie więcej…). Do ustawień wysokich i ultra rekomenduję właśnie nowocześniejszy procesor (np. Ryzena 5 3600 i Ryzena 5 5600X lub odpowiedniki Intel Core i5), optymalnie ze wspomnianą porcją rdzeni (Ryzen 7 albo oferujące więcej Intel Alder Lake-S).

Jaka karta graficzna (GPU) do Battlefielda 2042?

Battlefield 2042 wymaga karty graficznej z obsługą DirectX 12. Do rozdzielczości Full HD w średnich detalach zalecam przynajmniej GPU pokroju GeForce’a GTX 1650 Super, GeForce’a GTX 1660 lub Radeona RX 570, RX 580. Do wyższych ustawień przyda się mocniejsza karta: GTX 1660 Ti, GTX 1070, RTX 2060 albo Radeon RX Vega 56/64.

piechota w battlefield 2042
Źródło: Steam

Do rozdzielczości 1440p w średnich lub nawet wyższych ustawień grafiki warto postawić na coś pokroju GTX-a 1080, RTX-a 2060 Super, RTX-a 2070, RTX-a 3060 oraz Radeonów RX 6600 XT i RX 5700 (XT). Te karty spiszą się też w 1080p przy wyższej liczby klatek na sekundę (okolice 100), tylko niekoniecznie w ultra.

Do 1440p i porównywalnie wysokiego fps trzeba już zainwestować w mocniejsze GPU – co najmniej półkę GeForce’a RTX 3060 Ti i RTX 3070 (Ti) oraz Radeona RX 6700 XT i RX 6800. Jednak do ustawień ultra i jeszcze wyższej rozdzielczości (4K) potrzebny jest już najlepiej topowy model: RTX 3080 i Radeon RX 6800 XT lub lepszy.

Nie bez znaczenia jest także procesor. Mariaż słabszej jednostki z mocniejszym układem graficznym może sprawić, że karta będzie mieć problemy z rozpędzeniem i zapewnieniem tym samym odpowiedniej wydajności. Dowiedz się więcej o tym, jak istotne jest połączenie CPU i GPU:

Battlefield 2042 – jak uzyskać najlepszy stosunek jakości obrazu do wydajności?

Battlefield 2042 jest arcytrudnym przypadkiem do analizy wydajności. Gra oferuje wyłącznie tryb wieloosobowy (w różnych wariacjach) i z tego względu trudno o powtarzalność, jakże wymaganą do przeprowadzenia rzetelnych testów.

pojazdy w battlefield 2042
Źródło: Steam

Niemniej jednak zrobiłem, co w mojej mocy, by znaleźć odpowiednie miejsca testowe. Takie, które pozwolą sprawdzić, które opcje graficzne są najbardziej obciążające, a które najmniej, i zaproponować optymalne ustawienia do gry Battlefield 2042. Po to, aby cieszyć się nie tylko dobrą wydajnością, ale też zachować odpowiednio wysoki poziom oprawy wizualnej. Jak zwiększyć fps w BF-ie 2042, nie tracąc zbyt wiele na wyglądzie gry?

Wszelkie testy wykonałem na karcie graficznej Radeon RX 6600 XT z najnowszą wersją sterowników Radeon Adrenalin 21.11.2. Zostały one zoptymalizowane pod Battlefielda 2042. Chociaż nie zauważyłem różnicy w działaniu względem poprzedniej wersji sterowników AMD.

Opcje graficzne w Battlefieldzie 2042. Porównanie wydajności i grafiki

Battlefield 2042 oferuje całkiem pokaźne możliwości konfiguracji. Poznaj wszystkie istotne ustawienia, które mają wpływ na wydajność i/lub jakość grafiki. Różnice mogą być u Ciebie inne, bo są one zależne od sprzętu i rozdzielczości (wszystkie porównania wykonałem w 1440p) oraz miejsca testowego. Wykresy przygotowałem tylko dla tych opcji, które mają według moich obserwacji większe przełożenie na wydajność gry.

Przy sprawdzaniu różnic w grafice, które na pierwszy rzut oka mogą być nie być znaczące, polecam powiększyć obrazki i skupić się na detalach (cieniach i ich nasileniu, drobnych elementach otoczenia i ich szczegółowości, ostrości tekstur itp.).

Ustawienia ekranu i FOV w BF 2042

Rozdzielczość ekranu – niebagatelny wpływ na wydajność. Im wyższa, tym mocniejszy nacisk zostaje położony na GPU. Procesor zaczyna odgrywać większą rolę w niższej rozdzielczości (1080p lub niższej). Rezygnacja z natywnej rozdzielczości wpływa znacząco na jakość obrazu – jego szczegółowość i ostrość.

Na mocniejszym CPU i/lub GPU różnica powinna być jeszcze większa, ale jest ona zależna także od rozdzielczości, pomiędzy którymi się przełączasz. Na słabszych jednostkach po zejściu z 1440p na 1080p wzrost fps powinien wynieść przynajmniej kilkanaście klatek na sekundę.

Dynamiczne skalowanie rozdzielczości – dopasowujesz je do częstotliwości odświeżania obrazu; zakres od 25% do 100%. Gra automatycznie dostosowuje rozdzielczość do wydajności. Ustaw, gdy nie chcesz zmniejszyć na stałe natywnej rozdzielczości. Ustawienie to naturalnie poprawia wydajność kosztem zmieniającej się w locie jakości obrazu. W bardziej wymagających scenach będzie ona niższa, w mniej – wyższa, by utrzymać określony poziom fps. Opcja jest zarezerwowana dla osób ze słabszymi GPU.

NVIDIA DLSS – dobra alternatywa dla użytkowników karty graficznej GeForce RTX. Poprawia znacząco wydajność zwykle mniejszym lub większym kosztem jakości obrazu. Skok fps wynosi zazwyczaj od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu fps w zależności od trybu. Poznaj szczegóły o tej technice skalowania: DLSS.

Pole widzenia (FOV) – wpływa na zakres widoczności (ustawienia między 50 a 105), a więc im wyższa wartość, tym widzimy większą przestrzeń na ekranie monitora. Komputer ma wtedy więcej pracy z wygenerowaniem obrazu. FOV jest dość zależne od CPU i ma umiarkowany wpływ na wydajność.

Gra oferuje także zmianę pola widzenia dla 3-osobowego widoku z pojazdu (węższy zakres: między 44 a 88), wpływ analogiczny do standardowej opcji.

Dodatkowe efekty i opcje w BF 2042

Rozmycie w ruchu (Motion Blur) – aktywacja tego ustawienia rozmywa obraz podczas ruchu (np. biegu postaci czy poruszania się pojazdem). Ma bardzo niewielki wpływ na wydajność; na poziomie błędu pomiarowego. Ustaw wedle własnego widzimisię.

Aberracja chromatyczna, filmowe ziarno, winietowanie, dystorsja soczewki – to są specyficzne ustawienia wpływające na wygląd obrazu, które albo się lubi, albo… nie. Aktywacja tych opcji jest praktycznie bez znaczenia dla wydajności. Wpływają za to na odpowiednio na wystąpienie (często irytujących) efektów rozszczepiania światła, filmowego ziarna, zaciemnienia boków ekranu i zniekształceń obrazu.

NVIDIA Reflex i renderowanie przyszłych klatek – obie opcje wpływają na opóźnienia. Renderowanie przyszłych klatek zwiększa je, więc zrezygnuj z tego ustawienia. Zupełnie odwrotnie jest w przypadku techniki „zielonych”. Chcesz dowiedzieć się, co się za nią kryje? Przeczytaj więcej o NVIDIA Reflex.

Synchronizacja pionowa (V-Sync, Vertical Sync) – dostosowuje liczbę klatek na sekundę do odświeżania Twojego monitora i zwiększa input lag, więc tym bardziej nie jest polecana do gier sieciowych, takich jak właśnie BF 2042. Z kolei gdy wyłączysz tę opcję, zobaczysz podczas rozgrywki tzw. rozrywanie obrazu (ang. screen tearing). Jest ono wynikiem braku synchronizacji GPU i monitora.

Główne ustawienia graficzne w BF 2042

Jakość grafiki – jest to suwak ogólnych ustawień graficznych. Gra ma cztery presety: niskie, średnie, wysokie i ultra. Służy do automatycznego dopasowania wszystkich opcji do określonego poziomu. Między dwoma najwyższymi ustawieniami nie ma znaczącej różnicy w wydajności. Dopiero średnie detale dają zauważalnie wyższą płynność animacji. Przy czym niekoniecznie trzeba rezygnować we wszystkich opcjach graficznych z ultra czy wysokich, by cieszyć się lepszym fps przy mniejszej utracie jakości obrazu.

Jakość tekstur (Texture Quality) – zależna od pamięci VRAM i jej przepustowości; na wydajnej karcie z 8 GB nie ma właściwie różnic w wydajności pomiędzy niskimi ustawieniami a ultra. W przypadku karty graficznej z wolniejszą pamięcią o mniejszej pojemności warto obniżyć to ustawienie, by uniknąć “zacinek” (ang. stutteringu). Co do wpływu na grafikę: akurat w BF-ie 2042 nie zauważyłem wyraźnego pogorszenia jakości tekstur po zjechaniu z ustawieniami do minimum.

Filtrowanie tekstur (Texture Filtering) – wyższe ustawienie poprawia ostrość tekstur. Nie dostrzeżesz zbytnio utraty jakości nawet przy zwiększonej odległości i innym kącie patrzenia. Ma znikomy wpływ na wydajność.

Jakość oświetlenia (Lighting Quality) – ma duży wpływ na wydajność, pomiędzy detalami niskimi a ultra jest to spadek rzędu przynajmniej kilkunastu klatek. Jest to jedna z najbardziej obciążających opcji graficznych w BF-ie 2042. Wyższe opcje poprawiają efekty oświetlenia i cieniowania obiektów, przy czym w chaotycznej wymianie ognia często nie zwraca się na nie specjalnej uwagi.

Jakość efektów (Effect Quality) – w spokojnej rozgrywce, podczas której bez stresu możesz napić się ciepłej herbaty, nie widać szczególnych różnic ani w wydajności (maks. 2-3 fps), ani w jakości obrazu. Ustawienie to wpływa na wygląd efektów cząsteczkowych (ogień, wybuchy, dym, pył itd.). Jeśli w ferworze walki spada wydajność, koniecznie obniż jakość efektów.

Trudno rzetelnie zmierzyć wydajność w odpowiednich warunkach pomiędzy różnymi ustawieniami ze względu na zbyt dużą nieprzewidywalność podczas sieciowych zmagań bitewnych.

Jakość końcowego przetwarzania grafiki (Post-processing Quality) – mniej wpływa na wydajność (ok. 4 fps), a bardziej na jakość obrazu. W BF-ie 2042 opcja ta w największym stopniu poprawia efekty odbić, dzięki czemu gra prezentuje się bardziej okazale.

Jakość siatki (Mesh Quality) – niezbyt znaczący wpływ na wydajność (2-3 fps), a nieco większy na jakość grafiki. Odpowiada za geometrię elementów otoczenia, dzięki czemu np. obiekty widziane z większej odległości są wyrazistsze i bardziej szczegółowe.

Jakość terenu (Terrain Quality) – jak sama nazwa wskazuje, im wyższe ustawienie, tym wyższa jakość elementów otoczenia (zyskują też na wypukłości dzięki teselacji). Zauważysz też więcej szczegółów z większego dystansu. Wbrew pozorom nie ma praktycznie żadnego znaczenia w działaniu gry (ok. 2-3 fps różnicy).

Jakość poszycia (Undergrowth Quality) – może mieć bardzo duży wpływ na fps, największy obok jakości oświetlenia, ale jest to zależne od lokalizacji. Zmienia wygląd otoczenia, np. dodaje większą liczbę krzewów na otwartym terenie i w takim miejscu spadek może być wyraźny. W innych miejscach prawie niezauważalny – porównywalny do różnic w innych opcjach wpływających na wygląd otoczenia/geometrię (vide jakość terenu i siatki). Poniższe porównanie dotyczy skrajnego przykładu.

Antyaliasing (przetwarzanie końcowe) – nie da się całkowicie wyłączyć AA w grze. Musisz wybrać między niskimi a wysokimi ustawieniami. Obraz z wysokim TAA jest nieco gładszy i mniej „poszarpany” na krawędziach. Różnica pomiędzy tymi ustawieniami jest bardzo niewielka.

Oświetlenie rozproszone (Ambient Occlusion)– między off, SSAO, HBAO i HBAO Full jest spora różnica w wydajności. Ustawienie poprawia głębię danej sceny, dzięki czemu wygląda ona bardziej realistycznie (naturalniejsze oświetlenie i cieniowanie obiektów).

Oświetlenie rozproszone ze śledzeniem promieni (Ray Traced Ambient Occlusion)– Battlefield 2042 oferuje tę jedyną opcję z ray tracingiem. Ma ona gigantyczny wpływ na wydajność i nie tak drastyczny na jakość obrazu. Efekt jest analogiczny do pozostałych opcji oświetlenia rozproszonego, tylko jeszcze bardziej „podkręcony”. Test wykonałem na Radeonie RX 6600 XT, ale do RT bardziej nadają się karty GeForce RTX. Ray tracing jest kompletnie zbędną opcją dla gry sieciowej.

Obiekty wysokiej jakości (High Fidelity Object Amount) – zależne mocno od CPU, przy czym negatywne skutki tej opcji odczujesz głównie podczas dużych bitew, np. w gęstej walce, gdzie udział bierze kilkudziesięciu graczy. Niestety, podobnie jak jakość efektów trudno przetestować to ustawienie w powtarzalnym scenariuszu.

To ustawienie nie odpowiada za liczbę postaci i pojazdów, jakie widzisz przed sobą. Ale za to, ile z nich ma przypisane lepsze efekty czy animacje, które jesteś w stanie dostrzec podczas rozgrywki.

Battlefield 2042 – optymalne ustawienia grafiki

Ustawienia ultra często wiążą się z niepotrzebnym spadkiem liczby fps, a niekoniecznie mocno poprawiają grafikę. Ot, sztuka dla sztuki. Nie bądź niewolnikiem ultra, tylko odpowiednio dopasuj ustawienia graficzne w Battlefieldzie 2042. Zapoznaj się z moimi propozycjami:

  • Rozdzielczość: natywna (alternatywa: dynamiczne skalowanie rozdzielczości; DLSS Quality lub w najgorszym razie DLSS Balanced dla posiadaczy GeForce’a RTX)
  • FOV: najlepiej zakres 75-90, przy czym powinien być on podyktowany wielkością monitora, rozdzielczością i formatem. Do 27-calowego monitora 1440p ustawiam zwykle 90. Dopasuj do swoich preferencji
  • Rozmycie obrazu: wyłączone (jeśli nie lubisz efektu) lub 50% (jeśli lubisz)
  • Abberacja chromatyczna, filmowe ziarno, winietowanie, dystorsja soczewki: wyłączone (jeśli nie lubisz) lub włączone (jeśli lubisz)
  • Jakość tekstur: ultra; jak masz mniej pamięci niż 8 GB i grasz w wyższej rozdzielczości możesz obniżyć to ustawienie
  • Filtrowanie tekstur: ultra
  • Jakość oświetlenia: średnia
  • Jakość efektów: wysoka; przy słabszym GPU, jeśli miewasz spadki w ferworze walki, ustaw na średnim lub w najgorszym razie na niskim poziomie
  • Jakość końcowego przetwarzania grafiki: wysoka
  • Jakość siatki: wysoka
  • Jakość terenu: wysoka
  • Jakość poszycia: średnia
  • Antyaliasing: wysokie TAA; obniż tylko, gdy chcesz zyskać parę klatek więcej
  • Oświetlenie rozproszone: HBAO (mocniejsze GPU) lub SSAO (słabsze GPU)
  • Obiekty wysokiej jakości: ultra lub wysokie (gdy masz mocne CPU) lub średnie i niskie (gdy masz słabe CPU)
  • RT: wyłączone

Jak wygląda optymalizacja Battlefielda 2042 na PC?

Podsumowując, Battlefield 2042 w obecnym stanie nie jest najlepiej zoptymalizowaną i dopracowaną grą, a nie wnosi też jakości grafiki na nieosiągalny do tej pory poziom (wygląda „tylko” bardzo dobrze). Na PC miałem trudności, by w ogóle wykonać wszelkie testy i porównania graficzne przez ciągłe „wykrzaczanie się” gry do pulpitu z błędem DirectX. 

Jakby tego było mało, wszechobecne „zacinki” powodowały, że trudno było uzyskać w grze stabilną, płynną rozgrywkę na spełniającym rekomendowane wymagania PC. Udało mi się jednak dopasować tak ustawienia graficzne do swojej konfiguracji sprzętowej, że rozgrywka w BF-ie 2042 stała się umiarkowanie komfortowa. 

Uważam jednak, że przed EA DICE jeszcze sporo pracy. Mam nadzieję, że po kilku tygodniach aktualizacji optymalizacja gry będzie stała na wyższym poziomie, ponieważ na razie pozostawia wiele do życzenia i niespecjalnie różni się od bety. Przy czym bazowałem na przedpremierowej wersji Battlefielda 2042, jeszcze przed pierwszą aktualizacją, którą EA wydała 18 listopada 2021 roku.

lot z użyciem wingsuita w battlefield 2042
Źródło: Steam

Jeśli masz jakieś pytania w związku z danym ustawieniem graficznym w Battlefieldzie 2042 lub nadal nie jesteś pewien, z których opcji zrezygnować, by zachować dobry stosunek jakości obrazu do wydajności, daj znać w komentarzu. Postaram się pomóc i ułatwić Ci dobór ustawień tak, by rozgrywka w produkcji EA DICE była jak najprzyjemniejsza. Zapraszam do dzielenia się również spostrzeżeniami na temat gry, jej optymalizacji i działania na Twoim komputerze.

Przeczytaj więcej o Battlefieldzie 2042: