Jak zwiększyć wydajność w next-genowym Wiedźminie 3, by zachować sensowną jakość grafiki? Które ustawienia graficzne najbardziej obciążają PC, a z których nie warto rezygnować? Sprawdziłem wszystkie opcje graficzne i porównałem edycję next-gen z oryginalną wersją gry, by zobaczyć, co zyskujesz lub co tracisz po przejściu na wydanie nowogeneracyjne. Sprawdź, jak zwiększyć fps w Wiedźminie 3 na PC, by uzyskać jak najlepszy stosunek jakości obrazu do wydajności.
Do oryginalnej wersji Wiedźmina 3 nie potrzebowałeś potwora, nie w 2015 roku i tym bardziej nie teraz. Wydanie wersji next-genowej zmienia jednak postać rzeczy. Odświeżony Wiedźmin 3 wymaga potężniejszego PC – nie tylko do ray tracingu. Studio CD Projekt RED podało również nowe oficjalne wymagania sprzętowe, które dodatkowo objęły także tryb RT. Jakiego komputera potrzebujesz do jakich ustawień?
Jest to komputer do starej wersji gry w trybie DirectX 11, rozdzielczości 1080p (1920 x 1080 pikseli), ustawień niskich i 30 klatek na sekundę.
Jest to komputer polecany do starej wersji gry w trybie DirectX 11, rozdzielczości 1080p, ustawień wysokich i 30 klatek na sekundę.
Jest to komputer rekomendowany przez CD Projekt RED do nowej wersji gry w trybie DirectX 12, rozdzielczości 1080p, ustawień wysokich i 30 klatek na sekundę. Po swoich testach do wyższych ustawień i fps rekomendowałbym do next-gena jeden z topowych modeli z serii GTX 1000 (GTX 1070, GTX 1080), GeForce’a RTX 2060 (Super) lub RTX-a 3060, a z konkurencyjnych GPU – Radeona RX 5600 XT (RX 6600).
Przeczytaj również: Jaki komputer do (next-genowego) Wiedźmina 3? Jak wypada optymalizacja Dzikiego Gonu na PC?
Ray tracing w każdej grze jest wymagającą opcją. Do niej potrzebujesz karty graficznej GeForce RTX, Intel ARC lub co najmniej Radeona RX 6000. Oto, jakie komputery zaleca studio CD Projekt RED:
Jest to komputer zalecany do nowej wersji gry w trybie DirectX 12, rozdzielczości 1440p z DLSS lub FSR, ustawień uber i dwóch aktywnych opcji opartych na śledzeniu promieni (globalne oświetlenie i okluzja otoczenia). Liczba klatek jest zależna od trybu DLSS/FSR.
Jest to komputer rekomendowany przez CD Projekt RED do nowej wersji gry w trybie DirectX 12, rozdzielczości 4K z DLSS lub FSR, ustawień uber i wszystkich aktywnych opcji RT oraz liczby klatek zależnej od trybu DLSS/FSR.
Wiedźmin 3: Dziki Gon od zawsze był dobrze skalowalną grą – zarówno pod kątem grafiki, jak i wydajności. Wersja next-gen niczego pod tym względem nie zmieniła. To nadal tytuł, w który można zagrać w sensownej płynności na gorszym sprzęcie, ale zmieniło się jedno: wymagania sprzętowe wyraźnie wzrosły, szczególnie w trybie DirectX 12, którego optymalizacja pozostawia wiele do życzenia. Jeśli Twój sprzęt wcześniej dawał radę nawet na ustawieniach uber, to teraz już nie wystarczy, by utrzymać ten sam poziom doznań w analogicznych opcjach graficznych.
Gra pozwala na spore możliwości konfiguracyjne, ale wiele z nich nie ma dużego przełożenia na wydajność. Tak naprawdę wystarczy wyłączyć lub przynajmniej ograniczyć tylko kilka z nich. Mam nadzieję, że mój poradnik pomoże Ci optymalnie ustawić Wiedźmina 3.
Wiedźmina 3 testowałem w trybie DirectX 12 w rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli przy ustawieniach uber, wyłączonym wygładzaniu krawędzi i aktywnym NVIDIA HairWorks (bez AA) i najnowszych sterownikach NVDII (zoptymalizowanych pod wersję next-genową RPG-a od studia CD Projekt RED). Gra nie działała z Resizable BAR, które w oryginalnym Wiedźminie 3 negatywnie przekładało się na płynność obrazu, ale w trybie DirectX 12 nie ma już takich spadków (różnice na poziomie błędu pomiarowego).
Wiedźmin 3 next-genowy wyraźnie zwiększył wymagania sprzętowe, co możesz ujrzeć na załączonym poniżej wykresie. Porównanie obejmowało grę (teoretycznie) w tych samych ustawieniach – 2560 x 1440 pikseli, uber z włączonym NVIDIA HairWorks (bez AA) i nieaktywnym wygładzaniu krawędzi. Obie też uruchomiłem w trybie DirectX 11, który w nowej wersji funkcjonuje obok DirectX 12, ale ma zablokowany dostęp do niektórych opcji (ray tracingu i DLSS/FSR).
Niższa wydajność w next-genowym Wiedźminie 3 wynika z kilku czynników. Oto kilka przykładowych zmian, które mają mniejszy lub większy wpływ na płynność obrazu:
Wszystkie te zmiany widać przy tych samych ustawieniach (uber). Nie musisz aktywować najwyższego stopnia jakości, który wprowadza next-genowe wydanie. Ono jeszcze bardziej podkręca ustawienia poszczególnych opcji graficznych. Czy te zmiany uzasadniają tak duży spadek fps? No właśnie tak średnio bym powiedział. Po aktywacji RT jest jeszcze gorzej, chociaż gra potrafi wygląda w tym trybie niekiedy nieporównywalnie lepiej (np. w głębi lasu na Skellige).
Wersję next-genową Wiedźmina 3 możesz uruchomić zarówno w nowym trybie (DirectX 12), jak i starym (DX 11). Ta druga blokuje dostęp głównie do DLSS/FSR oraz ray tracingu, ale nadal masz dostęp do ustawień uber plus. Postanowiłem sprawdzić grę przy tych samych ustawieniach (1440p, wygładzanie krawędzi wyłączone, maksymalne HairWorks bez AA i ustawienia optymalne) i zobaczyć, czy faktycznie DX 12 obniża wydajność.
Moje testy potwierdziły, że optymalizacja gry w tym trybie wymaga dopracowania, szczególnie jeśli chodzi o wykorzystywanie procesora, bo o ile w miejscu graficznym (las na Skellige) różnica nie jest specjalnie duża, o tyle w procesorowym (Novigrad) wydajność w DX-ie 12 woła o pomstę do nieba. Jeśli nie zamierzasz korzystać z RT i/lub technik skalowania (DLSS/FSR), używaj trybu DX 11, przynajmniej dopóki CD Projekt RED nie poprawi optymalizacji.
Aby zmienić tryb na DirectX 11, wejdź do odpowiedniego folderu z grą: Wiedźmin 3\bin\x64\witcher3.exe. W katalogu x64_dx12 znajdziesz z kolei plik .exe uruchamiający tytuł w trybie DX 12.
W zakładce Wyświetlanie aktywujesz funkcje odpowiedzialne za tryb wyświetlania gry (np. w oknie czy w pełnym ekranie), liczbę klatek i rozdzielczość obrazu.
Opcja, która dostosuje liczbę klatek na sekundę do odświeżania obrazu. Niwelujesz tym nieprzyjemny efekt rozrywania obrazu (ang. screen tearing), ale kosztem opóźnień (ang. input lag). Generalnie odradzam aktywację V-Synca bezpośrednio w grze. Najlepiej korzystać z technik obsługiwanych przez monitor (FreeSync lub G-Sync).
Ustawienia: wyłączone lub włączone
To pierwsza opcja, na którą zwykle zwraca się uwagę po wejściu w opcje wyświetlania obrazu. Gra powinna optymalnie działać w rozdzielczości natywnej Twojego monitora (1080p, 1440p czy 4K), ponieważ każde jej obniżenie wpływa znacząco na jakość obrazu (jego szczegółowość i ostrość). Generalnie to ostateczność, gdy komputer nie spełnia nawet minimalnych wymagań, ale w dobie technik FSR i DLSS, lepiej już sięgać właśnie po nie.
Jeśli masz odpowiednią kartę graficzną NVIDII (od serii GTX 900), możesz aktywować specjalną technikę, która obniży opóźnienia w grze. Warto ją aktywować w celu poprawy responsywności.
Ustawienia: wyłączone, włączone, włączone + boost
To, co powinno Cię najbardziej interesować, to zakładka Grafika. Wersja next-genowa rozbudowała nieco opcje graficzne, dodając np. ustawienia Uber+ oraz techniki skalowania obrazu i więcej trybów AA.
To nic innego, jak presety, które ustawiają automatycznie wszystkie opcje graficzne. Wiedźmin 3 oferuje 6 różnych poziomów detali. Nie polecam ich stosować, bo dobór nie jest optymalny. Lepiej ręcznie pozmieniać poszczególne opcje, chociażby z pomocą tego poradnika. Możesz dzięki niemu za pomocą niewielkiej korekty ustawień zachować wydajność np. na miarę wysokich ustawień przy lepszej jakości obrazu.
Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, uber, RT i RT ultra
Miła odmiana względem oryginalnego Wiedźmina 3, który nie oferował możliwości wyboru AA. Wtedy ograniczało się ono jedynie do włączenia i wyłączenia autorskiej techniki opracowanej przez studio CD Projekt RED specjalnie na potrzeby silnika REDengine 3. Zapewniało one rezultaty na miarę FXAA, czyli jednej z najsłabszych rozwiązań wygładzania krawędzi.
Tym razem wybór jest szerszy, choć nadal nieoptymalny, bo wybierasz między FXAA a technikami skalowania obrazu. Oprócz DLSS 2 (lub 3 na RTX-ach 4000) oraz FSR 2.1 masz do dyspozycji jeszcze TAAU (ang. Temporal Anti-Aliasing Upsampling). To połączenie TAA (formy AA, która mocno wygładza obrazu, czasem zbyt mocno go rozmydlając) i skalowania przestrzennego.
Szczerze mówiąc, wolałbym zamiast niej standardowe TAA. Choć przyznam, że w Wiedźminie 3 ta opcja wypada nieźle i wydaje się dobrą alternatywą dla graczy, którzy nie mogą aktywować DLSS lub FSR 2 (te opcje omówię osobno).
Żadna z form AA dostępnych w grze nie wpływa znacząco na wydajność. Generalnie nie polecam wyłączać wygładzania. Zdecyduj się chociaż na FXAA, które nie jest idealne, ale i tak lepsze niż nic.
Ustawienia: wyłączone, FXAA, TAAU, FSR, DLSS
W next-genowym Wiedźminie 3 od razu masz do czynienia z najnowszą wersją FSR 2. Ta, podobnie jak DLSS i XeSS, jest techniką skalowania czasowego, ale w odróżnieniu od nich nie używa ona algorytmów sztucznej inteligencji. Rezultat jest nieco gorszy od tego, który zapewnia rozwiązanie NVIDII.
Wybrałbym albo opcję jakość (i ta rozmywa wyraźnie obraz), albo – w najgorszym razie – równowaga. Pozostałe jeszcze mocniej rozmydlają cały obraz i gubią (drobne) detale.
FSR 2.1 nie w każdym miejscu daje zauważalny przyrost klatek (w Novigradzie na przykład różnica jest aż nazbyt skromna). Dodatkowo działanie techniki bywa zmienne. Czasem nie daje zbytnio klatek nawet w miejscach graficznych, a innym razem działa dobrze, choć przypuszczam, że wynika to z problematycznego trybu DirectX 12.
Sprawdź dla porównania: Test FSR 2.0 w Deathloop
Ustawienia: auto, jakość, równowaga, wydajność i ultrawydajność
DLSS w Wiedźminie 3 jest dostępne w dwóch wersjach: DLSS 2 i DLSS 3. Przetestowałem tylko pierwszą i nie jest to najlepsza implementacja techniki NVDII. Możesz napisać, że trochę zbyt mocno rozmywa obraz (można wspomóc się wyostrzaniem), choć z drugiej strony – ładnie wygładza wszelkie krawędzie. Stanowi więc lepszą alternatywą niż TAAU, jeśli masz kartę graficzną GeForce RTX (DLSS nie działa na innych GPU).
Generalnie tryby jakość i równowaga są więcej niż akceptowalne, a przedostatni stopień daje lepiej radę od obu opcji wydajnościowych FSR. Gra kiepsko wygląda tylko w najgorszym ustawieniu (ultrawydajność).
Ta opcja nie przynosi zauważalnych wzrostów w każdym testowym miejscu. Tutaj rozwiązaniem jest jedynie DLSS 3, które zwiększa także liczbę klatek w procesorowych lokacjach. Niestety, nie było dane mi jej (jeszcze) przetestować (RTX 3070 Ti nie obsługuje nowej wersji techniki „zielonych”).
Dodatkowym problemem jest działanie DLSS, które raz nie przynosi wzrostów (nawet w miejscach graficznych), a innym razem działa dobrze. Gra ma ewidentne problemy z wydajnością (optymalizacją), przez co zupełnie losowo potrafi działać źle, a po restarcie płynność powraca.
Ustawienia: auto, jakość, równowaga, wydajność i ultrawydajność
Ta opcja była w moim przypadku zablokowana – to w tym miejscu masz możliwość aktywacji Frame Generation i niższych opóźnień dostępnych tylko w ramach DLSS 3 na kartach graficznych GeForce RTX 4000. Opcja dodaje dodatkowe klatki w celu poprawy liczby fps, ale kosztem opóźnień i artefaktów.
Test DLSS 3 w next-genowym Wiedźminie 3 możesz zobaczyć w recenzji G4M3R-a Elite: Test i recenzja G4M3R Elite z Intel Core i5-13600KF i GeForce RTX 4070 Ti
To opcja, która pozwala na dynamiczną zmianę rozdzielczości w trakcie rozgrywki (gdy płynność niedomaga, rozdzielczość zostaje obniżona). Jest to rozwiązanie dla użytkowników słabszych komputerów.
Ustawienia: wyłączone
Jak sama nazwa wskazuje, opcja wyostrza obraz. Polecane głównie przy aktywacji technik DLSS lub FSR, które mogą w Twoim odczuciu zbyt mocno rozmywać obraz. Możesz zdecydować o niskim lub wysokim stopniu wyostrzenia. Trudna do uchwycenia na screenach różnica, ale w grze jest ona widoczna gołym okiem. Osobiście nie zdecydowałbym się na nią bez TAAU, FSR lub DLSS, ewentualnie ustawił słabe wyostrzanie (wysokie tylko w przypadku wspomnianych technik!).
Ustawienia: wyłączone, niskie, wysokie
W oryginalnym Wiedźminie 3 masz do wyboru SSAO (ang. Screen Space Ambient Occlusion) lub HBAO+ (Horizon Based Ambient Occlusion od NVIDII), ale wersja next-genowa przynosi pod tym względem regres. Tym razem możesz jedynie (dez)aktywować SSAO. Opcja ta odpowiada za cieniowanie obiektów, sprawiając, że dana scena prezentuje się naturalniej.
Zmiana w grze jest widoczna gołym okiem i nie warto z niej rezygnować, bo różnica w wydajności jest na miarę błędu pomiarowego (ok. 1,5 fps).
Ustawienia: wyłączone lub włączone
Wiedźmin 3 w wersji next-gen przynosi poprawę w kwestii odbić w przestrzeni ekranu. Technika to nie jest poziom opcji opartych na śledzeniu promieni, ale nie zabija ona tak wydajności. Porównania nie ma, bo nie zauważyłem absolutnie żadnych różnic między ustawieniem niskim i wysokim – ani w jakości obrazu, ani w wydajności (może gdyby była opcja wyłączenia, wtedy byłyby one odczuwalne).
Wcześniej odbicia ograniczały się tylko do wody. Next-genowe wydanie poszerzyło zakres działania SSR o właściwie wszystko. Oznacza to, że bardziej naturalne odbicia zobaczysz nawet na np. na wyposażeniu Geralta (mieczu czy zbroi).
Ustawienia: niskie lub wysokie
Rozmywa obraz przy ruchu, np. w czasie biegu Geralta czy jazdy konnej. Wpływ na wydajność marginalny (ok. 1 fps). O tym, czy włączyć tę opcję, zależy wyłącznie od Twoich preferencji.
Ustawienia: wyłączone lub włączone
Rozmywa obraz np. przy rzucaniu znaków. Wpływ na wydajność na poziomie błędu pomiarowego (1 fps). Wybór tego efektu to kwestia czysto indywidualna.
Ustawienia: wyłączone lub włączone
Można nie lubić tego efektu, ale zwiększona intensywność np. światła generowanego przez słońce czy odbijanego przez powierzchnie pozytywnie przekłada się na doznania wizualne w grze. Dodaje charakterystycznej poświaty, więc wpływ na grafikę jest duży, a na wydajność – praktycznie zerowy.
Ustawienia: wyłączone lub włączone
Efekt głębi ostrości zobaczysz w rozmowach z postaci. Daleki plan zostaje po jej aktywacji rozmyty, a obraz, na którym skupiona jest kamera (czyli postacie) zachowują ostrość. Nie przekłada się na spadek wydajności.
Ustawienia: wyłączone lub włączone
Efekt rozszczepienia światła na krawędziach – nieprzyjemny dla oka efekt, który ma zerowy wpływ na wydajność. Na screenie zobrazowałem go na skrajnym przykładzie, używając trybu fotograficznego. W rzeczywistości jest on bardziej subtelny i może być trudniejszy do uchwycenia.
Ustawienia: wyłączone lub włączone
Kolejny, subtelny efekt bez wpływu na wydajność. Jego aktywacja sprawia, że w obrazie brzegi są niedoświetlone (przyciemnione na krawędziach). Ponownie sięgnąłem po bardziej skrajny przykład, który uwydatnia winietowanie.
Ustawienia: wyłączone lub włączone
Opcja znana także jako God Rays – sprawia, że słupy światła przenikają przez np. liście drzew i okno w ciemnym wnętrzu budynku, dając bardziej realistyczny efekt. Praktycznie brak wpływu na wydajność, a zmiana wizualna – jest widoczna, ale w określonych miejscach i odpowiedniej porze dnia. Obowiązkowo aktywuj promienia światła (nie musisz się martwić o spadek wydajności, bo go nie ma – jest on na poziomie 1-2 fps).
Ustawienia: wyłączone lub włączone
Kolejny postprocesowy efekt, a więc nakładany po wyrenderowaniu już sceny, którego wpływ na wydajność jest zerowy. Po aktywacji na obrazie (kamerze) mogą być widoczne plamy i zabrudzenia (efekt zabrudzonej soczewki). Od strony wizualnej często nie ma dużych różnic. Są to zwykle subtelne zmiany.
Ustawienia: wyłączone lub włączone
NVIDIA HairWorks to technika stworzona przez „zielonych”, która drastycznie poprawia jakość futra zwierząt i włosów postaci. W Wiedźminie 3 efekt możesz ograniczyć jedynie do Geralta (widoczny jest nawet efekt zmoczonych włosów!) albo aktywować go w formie kompleksowej, który dodaje dziesiątki tysięcy świetnie animowanych pasm zwierzętom (niedźwiedziom, wilkom czy różnym futrzanym potworom).
Ta druga jednak mocno zarzyna wydajność nawet na mocnych GPU (procesor jest też nie bez znaczenia!), ale drastycznie wpływa na wygląd sierści (jest to wizualna przepaść).
Wpływ na grafikę jest ogromny, ale niestety odbywa się to analogicznym kosztem wydajności. Jeśli odpowiada Ci efekt włosów Geralta z HairWorks, polecałbym ograniczyć go tylko do nich. W innym przypadku potrzebujesz bardzo mocnego GPU (najlepiej od NVIDII), ale większe spadki mogą wystąpić tylko np. przy dużym stadzie wilków.
Ustawienia: wyłączone, Geralt lub włączone
Jest to wygładzanie np. pasma włosów, ale szczerze mówiąc, trudno dopatrzyć się mocno zauważalnych różnic. Są one nieco bardziej postrzępione bez AA. Nie odnotowałem też wpływu na wydajność – przynajmniej w przypadku włosów Geralta. Możliwe, że przy dużej liczbie zwierząt możesz odczuć wyraźny spadek klatek.
Ustawienia: wyłączone, 2, 4 lub 8
Brak wyraźnego wpływu na wydajność i grafikę. Wpływa na jakość efektów generowanych przez HairWorks, ale nie zauważyłem absolutnie żadnych różnic między ustawieniami niskim i wysokim.
Opcja ta ogranicza liczbę NPC-ów, ale tylko w mocno przepełnionych nimi lokacjami (75, 100, 130 lub 150 postaci jednocześnie wyświetlonych na ekranie w zależności od poziomu ustawienia). W mniej zatłoczonych różnica jest niezauważalna – także w liczbie fps. Generalnie nie obniżałbym, chyba że w wyjątkowo tłocznych lokacjach odnotowałeś mocny spadek wydajności (ta zależna jest przede wszystkim od procesora).
Szczerze mówiąc, nie pamiętam, by w grze było aż tak dużo NPC-ów. Wyjątkiem może być np. Novigrad, ale i w tym przypadku raczej będzie niezwykle trudno o to, by znaleźć się w miejscu, gdzie faktycznie naraz jest choćby ponad 100 postaci.
Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, uber i uber plus
Poprawia rozdzielczość, widoczność i jakość cieni różnego rodzaju. Wpływ na obraz jest umiarkowany, ale ku zaskoczeniu nie obniża znacząco klatek na sekundę. Spokojnie możesz ustawić cienie na uber, które wydają się najbardziej optymalnym wyborem pod kątem wygląd-wydajność.
Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, uber i uber plus
Dziwna opcja, która w teorii poprawia szczegółowość powierzchni terenu. Wraz ze wzrostem stopnia jakości zwiększasz agresywność teselacji, ale tylko teoretycznie. Próbowałem znaleźć jakiekolwiek różnice między skrajnymi opcjami, ale nie znalazłem ich na żadnej powierzchni. Nawet żaden głaz czy kamyczek nie uległ poprawie lub pogorszeniu. To samo dotyczy wydajności.
Nie widzę więc sensu, by cokolwiek zmieniać w tym ustawieniu – spokojnie ustaw maksymalne. Zresztą sam spróbuj znaleźć choć jedną różnicę na poniższych screenach…
Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, uber i uber plus
Na pierwszy rzut oka różnice między stopniami jakości mogą być mało znaczące, ale akurat w tym przypadku diabeł tkwi w szczegółach. Ustawienia wpływają nie tylko na wygląd fal (bardziej nasilona teselacja), ale także na ich symulację. Przede wszystkim nie ustawiaj jakości wody poniżej poziomu wysokiego! Sprawdź, jak zachowuje się woda po rzucaniu znakiem Aard czy podczas płynięcia łódką – zauważysz od razu różnicę (przynajmniej między ustawieniem średnim a każdym powyżej).
Jakość wody ma niewielki wpływ na wydajność – między skrajnościami różnica sięga raptem niespełna 3 fps. Na morzu może sięgnąć 5-6 fps, ale wówczas na wodzie, gdzie nie ma nic innego, i tak masz dużo klatek, więc nie ma to większego znaczenia. Możesz więc spokojnie nie ograniczać się w tym przypadku i ustawić uber plus.
Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, uber i uber plus
Jak sama nazwa wskazuje, ustawienie to wpływa na zasięg widzenia roślinności i ich szczegółowość – drzew, krzewów czy trawy. Obejmuje nawet odległość renderowania cieni rzucanych przez liście.
Jest to jedna z najbardziej obciążających opcji w grze, mocno zależna od mocy CPU. W zależności od sprzętu ustawiłbym albo wysoką, albo średnią jakość. Pierwsza jest bardziej optymalna dla utrzymania jak najlepszego wyglądu gry, natomiast druga gwarantuje zdecydowanie wyższy fps, zachowując akceptowalną jakość renderowania roślinności, choć trzeba się liczyć ze sporymi kompromisami w elementach na najdalszym planie.
Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, uber i uber plus
Żadnego ukrytego znaczenia tutaj nie ma – wpływa po prostu na zagęszczenie trawy, wpływając drastycznie na wygląd i wydajność. Między skrajnymi ustawieniami to w końcu aż około 20 fps różnicy! Przy niższej jakości trawa jest mocno przerzedzona, dlatego optymalną opcją jest zagęszczenie trawy na poziomie wysokim, które wydaje się idealnym kompromisem jakościowo-wydajnościowym. Jeśli jednak chcesz ugrać kilka dodatkowych klatek, możesz zdecydować się na średnie ustawienie.
Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, uber i uber plus
Jakość tekstur to opcja, która ma duże znaczenie w kontekście wyglądu gry, ale niekoniecznie zabiera dużo klatek. Wpływa ona na szczegółowość tekstur (także tych widzianych z daleka) – nie tylko podłoża, ale też obiektów. Jest to ustawienie zależne w dużej mierze od pojemności VRAM-u.
Szczerze mówiąc, mając kartę graficzną z 8 GB pamięci graficznej, możesz sobie darować obniżanie jakości tekstur. Jeśli masz starsze GPU z mniejszą ilością pamięci (poniżej 4 GB), możesz pokusić się o zmniejszenie jej do poziomu wysokiego (o ile masz problemy z działaniem gry, które mogą, ale nie muszą zależeć od zapchania pamięci VRAM). W niższych tekstury są już zbyt mocno rozmyte i mało szczegółowe.
Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, uber i uber plus
Gdy spojrzysz na nazwę tego ustawienia, możesz wywnioskować, że określa ona szczegółowość geometryczną obiektów w grze, ale nic bardziej mylnego! To de facto odpowiednik maksymalnej liczby dekali w Cyberpunku 2077.
Opcja ta określa widoczność rozprysków krwi (lub ewentualnie także ich liczbę i czas wyświetlania), a konkretnie odległość, z jakiej możesz je dostrzec w starciu z przeciwnikami. Mają one marginalny wpływ na wydajność, a w każdym razie jest ona trudno do zbadania w ramach powtarzalnego testu. Jest zbyt dużo zmiennych, by rzetelnie to ocenić.
Osobiście nic bym nie zmniejszał, chyba że w dużych starciach odczuwasz większe spadki, możesz spróbować obniżyć to ustawienia i zobaczyć, czy pozytywnie przekłada się ta zmiana na płynność.
Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, uber i uber plus
Wiedźmin 3: Dziki Gon w wersji next-gen na PC oferuje więcej opcji opartych na śledzeniu promieni niż wydania na PS5 i Xbox Series X/S. Oprócz globalnego oświetlenia, które musi być aktywowane w trybie RT, i okluzji otoczenia na komputerach masz jeszcze dostęp do cieni i odbić. Globalne oświetlenia wyraźnie zmienia wygląd gry, wpływając drastycznie na efekty światła, podobnie jak odbicia, ale te naturalnie występują tylko w określonych miejscach.
Cienie i okluzja mają mniejsze znaczenie według mnie, dając bardziej subtelny efek. Jeśli nie chcesz rezygnować ze śledzenia promieni, to osobiście zrezygnowałbym z ostatnich dwóch opcji na rzecz odbić. Do ray tracingu poleciłbym co najmniej RTX-a 3070 do 1080p. Do maksymalnych ustawień i wyższych rozdzielczości proponowałbym co najmniej RTX-a 3080 lub Radeona RX 7900 XT(X).
Jednak DLSS 2 i FSR 2 mogą nie dawać zbyt dużych przyrostów, zwłaszcza w miejscach procesorowych, więc do optymalnego działania RT tak naprawdę wymagane jest nie do końca idealne DLSS 3, dostępne zresztą tylko na wyłączność kart RTX 4000…
Jeśli chcesz poprawić płynność z włączonym ray tracingiem, skorzystaj z fanowskiej modyfikacji: Optimized Raytracing. Zmienia ona wyłącznie ustawienia jakości globalnego oświetlenia, które najmocniej pożera klatki na sekundę. Po jego wgraniu możesz zyskać nawet kilkanaście fps.
Ustawienia: globalne oświetlenie (obowiązkowe przy aktywacji RT z opcją wyboru trybu wydajność lub jakość), odbicia, cienie i okluzja otoczenia
W patchu 4.01 z początku lutego 2023 roku CD Projekt RED rozszerzyło opcje RT. Konkretnie o możliwość wyboru tryb jakości lub wydajności w przypadku globalnego oświetlenia opartego na śledzeniu promieni. Nie ma on drastycznego wpływu na jakość grafiki (mniejsza precyzja i niższy zasięg działania), ale dodaje on kilka dodatkowych klatek (średnio 6-9 fps).
Optymalizacja Wiedźmin 3: Dziki Gon po aktualizacji next-genowej pozostawia wiele do życzenia. Oto przykładowe bolączki nowej wersji gry po kilku dniach testów:
Mogę się założyć, że to nie są jedyne problemy, jakie nękają next-genowego Wiedźmina 3. Nawet jeśli nie będziesz grać w trybie DirectX 12, który daje dostęp do mocno wymagającego śledzenia promieni, wydajność i tak jest daleka od doskonałości. Owszem, różnica w oprawie wizualnej jest widoczna gołym okiem, ale spadek jest średnio adekwatny do skoku graficznego.
Wiedźmin 3: Dziki Gon to nadal gra z 2015 roku, która została „tylko” albo „aż” solidnie przypudrowana. Ray tracing w niektórych miejscach zapiera dech w piersiach, ale wciąż daleko produkcji do poziomu Cyberpunka 2077. Co więcej, nowszy tytuł CD Projektu RED potrafi działać lepiej niż next-genowy Wiedźmin 3, mimo że de facto dzielą je lata. Chyba nie tak powinna wyglądać ta premiera. CD Projekt RED kolejny raz nie zawodzi i zgotowało nam optymalizacyjny koszmarek. Może nie straszy jak Cyberpunk 2077 na premierę, ale niesmak po takim czasie oczekiwania pozostaje. Znowu.
Powtórzę raz jeszcze. Jeśli zamierzasz grać w wersję next-genową Wiedźmina 3, a nie będziesz korzystać z ray tracingu i technik DLSS lub FSR, uruchamiaj grę w trybie DirectX 11. Po to, by utrzymać wyższy i stabilniejszy fps, nie pozbywając się jednocześnie dostępu do ustawień uber+.
Sprawdź pozostałe publikacje z cyklu Jak zwiększyć fps w grach:
Znajdź optymalny zestaw komputerowy (np. komputery G4M3R) do Wiedźmina 3 w x-komie
Witam. Posiadam wiekowy Intel i5 7500 3.40Ghz oraz XFX Radeon RX480 8GB i 8GB pamięci RAM. Monitor 23 cale 1920×1080.
Jak ustawić najbardziej optymalnie grafikę by wyglądała jak najlepiej, ale by się dało normalnie grać? Pozdrawiam
Cześć,
Tomku, w jakich ustawieniach grasz teraz i ile fps osiągasz? W oryginalnej wersji przy uber średnia około 35 fps (w wymagających lokacjach) powinna być bez problemu do zrobienia.
Przede wszystkim graj w trybie DirectX 11 (bin > x64 > witcher3.exe; masz dwa foldery i w x64_dx12 skrywany tam plik z grą uruchamia tryb DX12). Owszem, stracisz dostęp do FSR 2 (teoretycznie powinno działać na RX-ie 480, skoro AMD zaleca serię RX 500, która jest tylko lekkim odświeżeniem serii 400), ale możesz też skorzystać w sterownikach AMD Radeon Adrenalin z techniki RSR (nie jest tak dobre, ale możesz spróbować, jeśli chcesz ugrać więcej klatek). Przeczytaj, co to jest i jak aktywować:
https://geex.x-kom.pl/wiadomosci/amd-radeon-super-resolution-test-rsr-w-grach/
https://geex.x-kom.pl/wiadomosci/amd-radeon-super-resolution-rsr-co-to-jak-dziala/
Wracając do gry: przede wszystkim obniżyłbym najbardziej wymagające ustawienia, tj. zasięg widoczności i zagęszczenie trawy do poziomu średniego (niskie dałyby jeszcze większego kopa, ale to już wyraźnie obniża jakość grafiki). AA daj FXAA albo TAAU. Spróbowałbym może także obniżyć cienie do poziomu średniego i tekstury do wysokiego. Resztę niespecjalnie bym tykał, ewentualnie możesz sprawdzić, czy wyłączenie SSAO coś daje na Twojej karcie. Daj znać, jakie rezultaty udało Ci się uzyskać. Generalnie w tekście, gdzie nie ma wykresów, tam różnice w wydajności są marginalne, więc baw się opcjami, które według tych wykresów mają jakiś wpływ na fps. 🙂
Hej
Gram na ustawieniach predefniowanych Uber.
Antyaliasing: FSR2
Jakość FSR: Auto
DSR: włączone
SSAO: włączone
SSR: wysokie
NVIDIA HairWorks: WYŁĄCZONE
Reszta wszystko włączone i co się da przesunięte na Uber+
FPS mam miedzy 30 a 50 średnia jest 40 ale zdarzyły mi się incydentalne spadki do np 27 a nawet 17 na kilka sekund i przycinka.
Nie zmieniałem na DX11 bo nie bardzo wiem jak. W ustawieniach AMD Software Adrenaline Edition jedynie co to przetaktowałem zegar GPU za pomocą wbudowanej funkcji, nie wiem czy to coś dało reszta ustawień nie zmieniana.
Cześć,
napisałem w komentarzu, jak uruchomić grę w DX11 (w tekście także dopisałem w części poświęconej DX12 vs DX11). Dostosuj się do zaproponowanych przeze mnie zmian, grając w trybie DX 11 i fps powinien się poprawić (a dodatkowo spadki w DX11 powinny być mniejsze).
Okej. A co to jest to NVIDIA HairWorks? Co to daje i czy warto to włączać?
Tomku, wszystkie opcje graficzne masz wytłumaczone w tekście, z uwzględnieniem tego, co zmieniają, jaki mają wpływ na wydajność i grafikę i czy warto je obniżyć lub w(y)łączyć. 🙂
A faktycznie jest. Dzięki.
Bardzo przydatny artykuł. Dziękuję autorowi i pozdrawiam. 🙂
Damianie, dzięki za komentarz i za miłe słowa! Cieszę się, że artykuł okazał się pomocny. 🙂
Cześć mam intel i5-9300H 2,4GHz i GTX 1650 4gb oraz 8gb ramu. Od jakiegoś czasu borykam się z problemem a mianowicie w wiedźmin 3 wcześniej grałem na grafice uber i wszystko śmigało w 60fps a teraz na średnich mam 30fps i spadki do 0fps, może ktoś pomóc?
To przez next genową aktualizację, lepsza grafika i większe wymagania, ja pobawiłem się znowu ustawieniami, no i działa tak samo jak przed, chociaż suwaki już wszystkie nie są na maxa 🙂
już rozwiązałem problem miałem ustawiony tryb oszczędzania energii w laptopie 🙂
Mam mały problem w opcjach mam tylko dwie zakładki:
1.Schematy sterowania
2. Mapowanie klawiszy
Poza tym nie ma nic zadnych opcji graficznych wyswietlania itp.