Jak zwiększyć fps w Elden Ring? Optymalne ustawienia graficzne na PC

Elden Ring, które jeszcze przed premierą zostało okrzyknięte magnum opus studia FromSoftware, wreszcie zadebiutowało, zyskując ogromną popularność. Mimo problemów z optymalizacją prawie milion komputerowych graczy jednocześnie udał się w pierwszy weekend na Ziemie Pomiędzy. Wynik mówi sam za siebie. Czy warto zagrać w Elden Ring już teraz? Czy optymalizacja faktycznie niedomaga? Przekonaj się i sprawdź optymalne ustawienia graficzne w Elden Ring na PC.

Jaka konfiguracja sprzętowa do Elden Ring?

Japońskie studio FromSoftware od lat tworzy gry na autorskim silniku PhyreEngine. I Elden Ring nie jest wyjątkiem. To widać i czuć od pierwszych chwil od uruchomienia gry. Jest to kolejna iteracja silnika, ale jeśli oczekiwałeś wizualnej przemiany na miarę remake’u Demon’s Souls na PS5, srodze się zawiedziesz. To przypudrowane Sekiro i Soulsy, a największą zmianą – przynajmniej na pierwszy rzut oka – jest otwarty świat.

Najnowsze dziecię FromSoftware oferuje dość pokaźny zestaw ustawień graficznych. Przyjrzałem się im i porównałem je zarówno pod kątem graficznym, jak i wydajnościowym. Wbrew pozorom Elden Ring stanowi wyzwanie nawet w tego typu testach.

okładka gry elden ring

Wyobraź sobie. Z daleka dostrzegam palące się ognisko. Cisza jak makiem zasiał, więc spokojnie i pewnie kroczę w jego kierunku. Nie, nie po to, by odpocząć po licznych trudach i zmagań w pełnej niebezpieczeństw krainie zwanej Ziemiami Pomiędzy. Lecz po to, by zbadać wpływ jakości efektów na buchające ognisko…

I zgadnij, co się wydarza. Nagle ni stąd, ni zowąd smocza kreatura frunie na mnie wpieniona, a z pyska bucha gigantyczny strumień ognia. Ten naturalnie podczas ucieczki w popłochu, ekhm, stawiania dzielnie oporu przypala moją samurajską rzyć. Domyślasz się, jak dla mnie skończył się ten pełny potknięć taniec ze smokiem. Ale czego to się nie robi, by zaprezentować optymalne ustawienia graficzne w Elden Ring na PC.

Zanim jednak zobaczysz efekty pełnej bolesnych upadków i sromotnych porażek przygody w Elden Ring na PC, zapoznaj się najpierw z oficjalnymi wymaganiami sprzętowymi, a następnie zalecanymi procesorami i kartami graficznymi.

Sprawdź minimalne i rekomendowane konfiguracje sprzętowe do Elden Ring:

Jaki procesor (CPU) do Elden Ring?

Studio FromSoftware podało w minimalnych wymaganiach rozsądne i5-8400, czyli sześciordzeniową jednostkę bez obsługi HT. Gdy masz cztery rdzenie, dobrze by jednak CPU miało osiem wątków, tak jak w Ryzenie 3 3300X. Posiadacze Ryzenów 5 1400 czy Intel Core i7-4770K także mogą zadowolić się znośną płynnością. Ze współczesnych CPU z niższej półki cenowej Intel Core i3-10100(F) również powinien dać sobie radę.

walka konna w elden ring

Do wyższych detali w 1080p spokojnie wystarcza procesor na miarę Ryzenów 5 1600AF i 2600, ale jeśli chcesz, by fps był bardziej stabilny lub grać w wyższej rozdzielczości z lepszym GPU bezpieczniejszym wyborem do w pełni stabilnego 60 fps w 1440p są zdecydowanie takie CPU, jak AMD Ryzen 5 3600, Intel Core i5-10400(F), i7-8700K czy i5-10600K.

Podsumowując, gra nie wymaga mocarnego CPU. W Elden Ring zyskujesz, mając osiem wątków lub sześć rdzeni fizycznych.

Zobacz pełną ofertę procesorów w x-komie

Jaka karta graficzna (GPU) do Elden Ring?

Na początek trzeba zaznaczyć, że gra wymaga karty graficznej, która obsługuje biblioteki DirectX 12. Gra nie jest też specjalnie wymagająca pod kątem GPU.

W wymaganiach jako minimum widnieje GeForce GTX 1060 o mniejszej pojemności, ale z doniesień graczy np. na Reddicie gra działa w miarę płynnie także na GTX-ie 1050 Ti (najczęściej 30-40 fps przy prawie najniższych ustawieniach w 1080p). Ze starszych kart nawet GTX 970 powinien dać radę, choć rozgrywka nie będzie na pewno należała do najbardziej komfortowych.

Miej na uwadze, że w przypadku słabego GPU karta powinna być sparowana z odpowiednio mocnym procesorem. Wydaje się, że widniejący w wymaganiach Intel Core i5-8400 to absolutne minimum.

Zobacz: Jak dopasować procesor do karty graficznej?

Do wyższych detali i bardziej płynnej rozgrywki zalecałbym jednak minimum Radeona RX 570 i GeForce’a GTX 1060 (optymalnie wersję 6 GB). Lepszym wyborem jednak będą GTX 1650 Super, Radeon RX 580 albo RX 5500 XT i 6500 XT. Jeśli chcesz osiągnąć w miarę stabilne 60 fps w 1080p w wysokich ustawieniach postaw lepiej na minimum GTX-a 1660 Ti, GeForce’a RTX 3050 czy Radeona RX 5600 XT lub RX 6600.

W 1440p liczba fps będzie mocno się wahać między 30-60 klatek na wymienionych GPU Z wyjątkiem tych najsłabszych modeli, które nie nadają się do tej rozdzielczości. Karta na poziomie GTX-a 1660 Ti i GTX-a 1070 czy Radeona RX 5600 XT wydaje się komfortowym minimum. Lepiej w tych warunkach sprawdzają się modele GeForce RTX 2070 (Super), RTX 3060 (Ti) i Radeon RX 6600 XT, RX 5700 XT czy szczególnie RX 6700 XT.

Rozdzielczość 4K i stabilne 60 fps jest do osiągnięcia na GeForce’ie RTX 3080 i Radeonie RX 6800 (XT). Na RTX-ie 3070 (Ti) i RX-ie 6800 może być konieczne niewielkie obniżenie detali. 

Sprawdź pełną ofertę kart graficznych w x-komie

Opcje grafiki w Elden Ring na PC. Porównanie wydajności i jakości obrazu

Słowem wstępu: generalnie praktycznie wszystkie ustawienia graficzne w Elden Ring niewiele zmieniają pod kątem wydajności. W przypadku grafiki zmiany są już bardziej widoczne. Ale czasem musiałem się natrudzić, by znaleźć odpowiednie miejsce, by zobrazować różnice w jakości obrazu.

Jeśli chodzi o wydajność, to po wykresy sięgnąłem jedynie przy większych różnicach fps. W pozostałych przypadkach nie było sensu, by je wykazywać, gdy wynosiły one 1-2 fps lub nawet ułamek niższej wartości. Są to zwykle różnice rzędu (niespełna) 1-3% – w pojedynczych przypadkach osiągają blisko 5%. Wyjątek stanowi jakość trawy, która jest najbardziej obciążającym ustawieniem w grze.

Testy wydajności przeprowadziłem na najnowszej w chwili pisania wersji gry: 1.02.1. Pamiętając początki FromSoftware na PC, można ucieszyć się, widząc, ile dostarcza możliwości w ustawieniach graficznych Elden Ring, zwłaszcza w odniesieniu do cieniowania i oświetlenia. Przynajmniej pozornie – bo, jak wspomniałem, niektóre opcje w grze nie zmieniają tyle, ile by się chciało. Pora rozwiać wątpliwości. Do dzieła!

Ustawienia ekranu i tryby jakości w Elden Ring

Rozdzielczość

Gdy zmiana opcji graficznych nie przynosi należytej poprawy, można rozważyć zmianę rozdzielczości. Na współczesnych monitorach wiąże się to jednak z dużą utratą jakości. Warto w takim razie postawić na alternatywne rozwiązania, które w jakimś stopniu niwelują problemy związane z rezygnacją z natywnej rozdzielczości.

Niestety, Elden Ring nie obsługuje ani DLSS, ani FidelityFX Super Resolution. Być może to później się zmieni. Ale posiadacze wybranych GeForce’ów mogą skorzystać z NVIDIA Image Scaling, które aktywujesz z poziomu sterownika. Co z użytkownikami Radeonów? Ci muszą poczekać do debiutu AMD Radeon Super Resolution (RSR), które – wzorem konkurencyjnego rozwiązania – włącza się w oprogramowaniu Adrenalin.

Elden Ring a ultrawide. Czy gra obsługuje monitory ultrapanoramiczne?

Gra nie obsługuje monitorów ultrapanoramicznych (np. formatu 21:9), a co za tym idzie – podczas rozgrywki zobaczysz czarne pasy po lewej i prawej stronie. Z pomocą przychodzi narzędzie Flawless Widescreen, które powstało z myślą o grach, które nie mają natywnego wsparcia formatu szerokokątnego.

Oto, co musisz zrobić:

  1. W folderze z grą Elden Ring (tam, gdzie jest eldenring.exe) utwórz plik tekstowy o nazwie: steam_appid.txt.
  2. Otwórz stworzony plik i wklej tam zapis następujących cyfr: 1245620. Zapisz go. W ten sposób dezaktywujesz w grze system EAC (Easy Anti-Cheat).
  3. Włącz program Flawless Widescreen i z listy wybierz Elden Ring. Ustaw odpowiednio grę i gotowe. Od teraz w pełni cieszyć się nią w formacie 21:9.
  4. Grę musisz uruchomić z pliku .exe, a nie via Steam (wtedy ten sposób nie działa).

Uwaga: Zaleca się, by używać Flawless Widescreen w Elden Ring w trybie offline ze względu na obecność systemu skierowanego przeciw oszustom. Wyłączenie rozgrywki online i systemu EAC może być konieczne, by nie narazić się na ewentualnego bana od Bandai Namco. Instalujesz na własne ryzyko. 

Automatyczne ustawienia renderowania

Jest to dodatkowa opcja, która zmienia renderowanie na bardziej uproszczone, gdy wydajność zaczyna pozostawiać wiele do życzenia. Jeśli Twój sprzęt osiąga w grze 40-60 fps, to nie musisz sobie zawracać głowy tym ustawieniem. Nie zauważyłem przy takiej wartości fps żadnych różnic w grafice i wydajności.

Włącz, jeśli liczba klatek na sekundę jest niska (30 fps i mniej?) i notorycznie występują drastyczne spadki. Być może wtedy rozgrywka będzie działać chociaż z kilkoma fps więcej lub po prostu bardziej stabilnie. Brakuje tutaj jednak bardziej szczegółowych ustawień albo informacji, co dokładnie i kiedy zmienia automatyczne ustawienie renderowania.

Ustawienia: włączone lub wyłączone 

Ustawienia jakości

Presety ustawień graficznych: gra automatycznie dostosowuje wszystkie opcje pod określony poziom jakości obrazu. Gra w najniższych detalach wygląda kiepsko. W średnich również nie jest najlepiej. Dopiero na pozostałych presetach prezentuje niezły poziom graficzny, dlatego warto dopasować poszczególne opcje tak, by nie stracić z jakości obrazu zbyt wiele, a jednocześnie osiągnąć wydajność bliską średnim lub wysokim detalom.

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie i maksymalne oraz własne

Zaawansowane ustawienia graficzne w Elden Ring

Jakość tekstur (Texture Quality)

Stosunkowo nieduży wpływ na wydajność i jakość obrazu. Tekstury w wyższych ustawieniach są minimalnie bardziej szczegółowe, ale różnica jest tak mała, że nie musisz ustawiać wysokich detali. Dzięki ustawieniom średnim możesz zyskać 2 fps, co jest – jak na Elden Ring – dobrym rezultatem, nie tracąc zbyt wiele z jakości tekstur.

Ustawienia: niska, średnia, wysoka i maksymalna

Jakość antyaliasingu (Antialiasing Quality)

Wygładzanie krawędzi ma niebagatelne znaczenie w Elden Ring. Odradzam niższe ustawienia, nawet w wyższych rozdzielczościach (1440p, UWQHD czy 4K). Obraz traci bowiem mocno na ostrości i sprawia, że gra wygląda okropnie z wyłączonym lub niskim AA. Elden Ring dobrze prezentuje się wyłącznie z wygładzaniem na najwyższym stopniu jakości. Wbrew pozorom spadek fps nie jest duży – pomiędzy poszczególnymi opcji różnica wynosi raptem pół klatki (tak, pół klatki) w 1440p.

Ustawienia: wyłączona, niska, wysoka

SSAO (Screen Space Ambient Occlusion)

W Elden Ring nie ma możliwości wyboru metody cieniowania obiektów (okluzji otoczenia, Ambient Occlusion), która wpływa na głębię danej sceny. SSAO (okluzja otoczenia w przestrzeni ekranu) nie jest najnowszą oraz najbardziej zaawansowaną i precyzyjną w zacienieniu techniką, ale spełnia podstawowe zadanie. Jest też plus: nie obciąża też tak mocno GPU, a dodatkowo możesz je wyłączyć całkowicie.

Twórcy pozwoli zdecydować o poziomie jakości w dość szerokim zakresie, który wpływa na rozdzielczość i precyzyjność renderowanych cieni. Mimo wszystko lepszy byłby wybór między różnymi wydaniami okluzji otoczenia.

W screenach porównawczych niech Cię nie zmyli mocniejsze zacienienie na drzewach w ustawieniach średnich. Wbrew pozorom nie oznacza ono wyższej jakości. Świadczy o nieprecyzyjności i nie najlepiej odzwierciedlonym cieniowaniu w przedstawionych scenach. Wyższą wierność w odwzorowaniu tego zauważysz dopiero w ustawieniu wysokim. Przypatrz się za to np. cieniom widocznym na budynku lub ruinach, które przy lepszym stopniu jakości nadają scenie odpowiedniej głębi.

SSAO nie wpływa drastycznie na wydajność – pomiędzy najniższymi a maksymalnymi ustawieniami jest to różnica rzędu 2 fps. Z tego powodu nie polecam opcji poniżej wysokiej jakości. Kategorycznie odradzam całkowicie pozbywać się SSAO w grze, bo wpływa dość wyraźnie na jakość grafiki.

Ustawienia: wyłączone, średnie, wysokie, maksymalne

Głębia ostrości (Depth of Field)

Głębia ostrości sprawia, że rozmywa obraz na dalekim planie. Zwykle ma marginalny wpływ na wydajność i nie inaczej jest w grze FromSoftware.

Ustawienia: wyłączona, niska, średnia, wysoka

Rozmycie obrazu (Motion Blur)

Dodaje lub poprawia jakość rozmycia podczas np. ruchu postacią przy ciachaniu bronią. Znikomy wpływ na wydajność – wybór należy do Ciebie.

Ustawienia: wyłączone, niskie, średnie, wysokie

Jakość cieni (Shadow Quality)

Tutaj nie trzeba wyjaśniać. Ustawienie wpływa na rozdzielczość cieni. Jest jednak jedna kwestia, którą warto podkreślić. Otóż w niższych ustawieniach cienie są nie tylko mało szczegółowe, ale także brzydko migoczą podczas rozgrywki. Siłą rzeczy na screenach tego nieprzyjemnego efektu nie zauważysz. Z tego powodu nie zalecam włączać niższych ustawień (w tym również średnich).

Ustawienia: niska, średnia, wysoka, maksymalna

Jakość światła (Lightning Quality)

Wpływa na to, czy oświetlenie rzuca cień, czy nie. Nie rzuca na najniższym stopniu jakości. Na kolejnych różnica dotyczy wyłącznie jakości cieni. Trudno dostrzegalna zmiana podczas rozgrywki, bo występuje w stosunkowo niewielkiej liczbie miejsc. Ale różnice w wydajności między najniższym a najwyższym są znikome (1 fps).

Ustawienia: niska, średnia, wysoka, maksymalna

Jakość efektów (Effects Quality)

Zmienia jakość natężenia efektu rozświetlenia, co podczas eksploracji widać szczególnie nocą. Wystarczy oczy skierować na ognisko bądź zapaloną pochodnię. Jest to kolejna opcja z marginalnym wpływem na działanie gry (ok. 1 fps różnicy między skrajnymi ustawieniami). Za to różnica w wyglądzie jest zauważalna, przynajmniej między najniższymi ustawieniami a pozostałymi. Jakość efektów już na poziomie średnim wygląda całkiem nieźle.

Do rozważenia: ustawienie średnie. Wątpliwości budzi bowiem to, czy podczas bardziej widowiskowych starć, które są przesączone różnego rodzaju efektami, nie dojdzie do lekkiej „zadyszki” GPU. Wyzwanie jednak stanowi powtórzenie obu wariantów w wiarygodnym scenariuszu, więc to, na ile pogarsza wydajność w ferworze walki, trudno jednoznacznie zweryfikować. Warto mieć to jednak na uwadze.

Ustawienia: niska, średnia, wysoka, maksymalna

Jakość oświetlenia wolumetrycznego (Volumetric Quality)

Oświetlenie wolumetryczne wpływa na jakość rozpraszanego światła. Sprawia, że cienie widoczne np. za mgłą są na wyższych ustawienia lepiej zarysowane (bardziej szczegółowe). Trudno jednak znaleźć odpowiednie miejsca w grze, w których ten efekt jest wyraźnie widoczny. Ma również umiarkowany – jak na Elden Ring – wpływ na fps – ok. 2 fps (między skrajnymi opcjami).

Ustawienia: niska, średnia, wysoka, maksymalna

Jakość odbić (Reflection Quality)

Poprawia jakość odbić, np. w wodzie. Różnica nie jest jakaś drastyczna, ale z każdym kolejnym stopniem jest ona widoczna gołym okiem. Choć nie da się ukryć, że bardziej dostrzegalna jest podczas rozgrywki niż na screenach. Niekoniecznie jednak trzeba rezygnować z wysokich ustawień, bo różnica w wydajności sięga zaledwie 1 fps między skrajnymi stopniami jakości.

Ustawienia: niska, wysoka, maksymalna

Jakość powierzchni wody (Water Surface Quality)

Znikomy wpływ na wygląd wody, ale również zerowy na wydajność.

Ustawienia: niska, wysoka

Cieniowanie (Shader Quality)

Cieniowanie przekłada się na niewielki wpływ na wydajność. Różnica wynosi 1-2 fps między niskimi a najwyższymi ustawieniami; między wysokimi a maksymalnymi praktycznie nie występuje. Z kolei wpływ na grafikę jest już dostrzegalny. Opcja przekłada się na jakość (rozdzielczość) cieniowania obiektów.

Ustawienia: niska, średnia, wysoka

Ogólna jakość oświetlenia (Global Illumination Quality)

Wyższe ustawiania sprawiają, że oświetlenie środowiska gry jest bardziej naturalne (scenę cechuje większa głębia). Skromny wpływ na wydajność (1-2 fps), dlatego nie zmniejszałbym tej opcji, biorąc pod uwagę widoczny wpływ na jakość obrazu.

Ustawienia: niska, średnia, wysoka

Jakość trawy (Grass Quality)

Wpływa na zagęszczenie trawy w lokacjach. Maksymalne ustawienia dość wyraźnie – jak na tę grę – obniża fps (3-4 fps), dlatego polecam je wyłącznie dla dość mocnych PC. Dobrym kompromisem wydaje się ustawienie średnie. Nie polecam najniższego ustawienia, który redukuje ilość trawy do minimum.

Ustawienia: średnia, wysoka, maksymalna

Elden Ring a ray tracing. Czy gra obsługuje śledzenie promieni?

Elden Ring nie obsługuje ray tracingu. Jeszcze, bo FromSoftware zamierza jednak dodać opcję RT później, co studio oficjalnie potwierdziło jeszcze przed premierą gry. Nie jest jednak jasne, kiedy to się stanie i o jakim zakresie śledzenia promieni mowa. Biorąc pod uwagę stan techniczny gry, ray tracing zapewne nie będzie dla deweloperów priorytetem w tej chwili.

Wraz z debiutem śledzenia promieni w Elden Ringu jest szansa, że producent doda w grze obsługę NVIDIA DLSS i/lub AMD FSR.

Zobacz szczegółowe informacje o ray tracingu: Ray tracing, czyli nowy wymiar grafiki. Czym jest i jakie daje korzyści w grach?

Optymalne ustawienia graficzne w Elden Ring

  • Rozdzielczość: natywna (brak alternatyw w postaci DLSS i FSR: posiadacze GeForce’ów mogą skorzystać z NVIDIA Image Scaling, a użytkownicy nowszych Radeonów wkrótce z AMD RSR)
  • Automatyczne ustawienia renderowania: wyłączone
  • Jakość tekstur: średnia
  • Jakość antyaliasingu: wysoka
  • SSAO: wysokie
  • Głębia ostrości: maksymalna
  • Rozmycie ruchu: wyłączone lub wysokie (jeśli lubisz ten efekt)
  • Jakość cieni: wysoka
  • Jakość światła: maksymalna
  • Jakość efektów: maksymalna
  • Jakość światła wolumetrycznego: niska
  • Jakość odbić: maksymalna
  • Jakość powierzchni wody: wysoka
  • Cieniowanie: wysokie
  • Ogólna jakość oświetlenia: wysoka
  • Jakość trawy: wysoka

Elden Ring na PC maksymalnie w 60 fps. Jak wyłączyć blokadę klatek?

Rozgrywka w Elden Ring zablokowana jest na 60 fps. Gracze pecetowi nieprzychylnie patrzą na tego typu limit, bo chcą w pełni wykorzystywać możliwości wysokohercowych monitorów. Trudno powiedzieć, czym jest podyktowana ta decyzja. Niekoniecznie musi mieć związek z lenistwem, priorytetami lub brakiem czasu deweloperów z FromSoftware. Równie dobrze może mieć ścisłe powiązanie z fizyką gry.

Czy da się wyłączyć blokadę klatek w Elden Ring na PC? Jak to zrobić? Z pomocą przychodzi fan gry, który stworzył modyfikację Elden Ring FPS Unlocker. Możesz dzięki niej znieść limit fps, zmienić szybkość gry czy zwiększyć pole widzenia (FOV, Field of View). W nowszej wersji autor moda dodał nawet obsługę monitorów ultrapanoramicznych (jako alternatywa dla Flawless Widescreen).

elden ring fps unlocker
Źródło: uberhalit/GitHub

Przed użyciem narzędzia koniecznie wyłącz tryb online w grze oraz zablokuj system antycheaterski EAC, by nie ryzykować blokadą konta w Elden Ring. Zanim skorzystasz z FPS Unlocker, upewnij się, że Easy Anti-Cheat i tryb online zostały dezaktywowane. Modyfikację używasz na własne ryzyko.

Instrukcja wygląda podobnie jak w przypadku Flawless Widescreen. Wykonaj następujące kroki:

  1. W folderze z grą Elden Ring (tam, gdzie jest eldenring.exe) utwórz plik tekstowy o nazwie: steam_appid.txt.
  2. Otwórz stworzony plik i wklej tam zapis następujących cyfr: 1245620. Zapisz go. W ten sposób dezaktywujesz w grze system EAC (Easy Anti-Cheat).
  3. Uruchom Elden Ring FPS Unlocker i ustaw grę wedle własnego widzimisię.

System Easy Anti-Cheat można wyłączyć również następującym sposobem:

  1. Przejdź do głównego folderu z grą Elden Ring.
  2. Zmień nazwę pliku exe na np. start_protected_game_backup.exe (lub cokolwiek innego).
  3. Zrób kopię zapasową pliku eldenring.exe.
  4. Kopię pliku eldenring. exe zmień na start_protected_game.exe.
  5. Uruchom normalnie Elden Ring z poziomu Steama.
  6. Po włączeniu gry otrzymasz komunikat o aktywacji trybu offline.

Pobierz Elden Ring FPS Unlocker na GitHub

Optymalizacja Elden Ring na PC. Płacz i zgrzytanie zębów

Mimo kilku łatek optymalizacja Elden Ring na PC wciąż pozostawia wiele do życzenia. Z tego, co mogłeś już wyczytać w sieci, a co potwierdziły moje testy, gra cierpi na masywny stuttering. Zacinki występują nie tylko podczas walk z większymi przeciwnikami i przy dużej dawce efektów wizualnych, ale nawet podczas spokojnego spaceru. Jakby tego było mało, są też drastyczne zwolnienia płynności animacji. Spadku wydajności absolutnie nic nie uzasadnia.

zamek w elden ring

Wyobraź sobie, że w połowie drogi po schodach nagle gra zaczyna się „dławić” i wydajność leci na łeb na szyję. Jest to niczym niewytłumaczony spadek klatek na sekundę. Wystarczy, że cofniesz się o kilka kroków lub pójdziesz nieznacznie dalej i sytuacja wraca do normy. Dolegliwości znikają jak ręką odjął. Absurd. A takich miejsc w Elden Ring jest zaskakująco wiele. I dzieje się tak niezależnie od podzespołów komputera, bo gra potrafi działać źle nawet na topowych RTX-ach.

Wymagania sprzętowe same w sobie nie są drastycznie wysokie, ale również strona wizualna Elden Ring nie jest nawet blisko wyżyn współczesnych możliwości. Gra wygląda lepiej niż wszystkie poprzednie gry FromSoftware, ale grafika – a konkretne jej techniczna strona – nie zachwyca nawet jak na grę przeznaczoną na konsole poprzedniej generacji. Ale z drugiej strony Elden Ring nie jest też brzydkie. Co to, to nie – nie brakuje lokacji, które zapierają dech w piersiach. Jednym słowem – ogólnie poziom grafiki jest dość nierówny.

Czy warto zagrać już teraz w Elden Ring na PC?

Niestety, problematyczna jest optymalizacja, która wymaga jeszcze wielu poprawek. Zresztą okazała się ona kłopotliwa nie tylko na PC. Czy wstrzymać się z zagraniem w Elden Ring? To zależy – gra nie jest aż tak źle zoptymalizowana jak BF 2042, ale nadal jest to poziom bliski początkowemu stadium Cyberpunka 2077 na PC. Nie jest aż tak źle, ale dobrze wcale.

oświetlenie w zamkniętym pomieszczeniu w elden ring

Grać można, ale możesz często przeklinać podróż po Ziemiach Pomiędzy, zamiast w pełni się nią cieszyć. Zwłaszcza gdy zacznie przycinać lub spowalniać w trakcie arcyważnej walki. W końcu w Elden Ring bardzo liczy się szybka reakcja na ruchy przeciwnika, a wszelkie zwolnienia wówczas stanowią dodatkową przeszkodę (nie) do pokonania.

Techniczne bolączki, niestety, nadal doskwierają niemiłosiernie w wersji 1.02.1. Pytanie tylko, jak bardzo źle poszła implementacja DirectX 12 i jak szybko FromSoftware jest w stanie poprawić ten stan. Do tego niesmak budzi blokada na 60 fps, której zniesienie wymaga więcej zachodu niż to konieczne ze względu na zastosowanie systemu Easy Anti-Cheat.

Nie zaszkodziło to jednak, by recenzenci sypali jak z rękawa „dziesiątkami”. Trudno jednak w obliczu takich problemów przymknąć na nie oko, bo one są i dają się we znaki, zwłaszcza w grze typu soulslike, w której ginie się częściej niż w większości grach. Elden Ring może i jest doskonałe, ale w tej chwili jest to bardzo niedoskonała doskonałość, która wymaga jeszcze wielu szlifów, by móc w pełni uzasadnić tak wysokie oceny.

Poznaj więcej informacji o Elden Ring:

Sprawdź pozostałe publikacje z cyklu Jak zwiększyć fps w grach: