NVIDIA Image Scaling powalczy o względy graczy z AMD FSR. Co wiemy o ulepszonym upscalingu „zielonych”?

Firma NVIDIA przypomniała sobie o istnieniu funkcji skalowania Image Scaling. Doczekała się ona bowiem sporych ulepszeń, by stać się bardziej konkurencyjną techniką dla AMD FidelityFX Super Resolution. Tak, dobrze czytasz, „zieloni” zamierzają rywalizować o względy graczy z AMD FSR. O tych, którzy nie chowają we wnętrzu swoich obudów kart graficznych GeForce RTX. Co to jest i jak działa NVIDIA Image Scaling?

Czym jest i jak działa NVIDIA Image Scaling?

Historia NVIDIA Image Scaling nie zaczyna się dziś. Funkcja wbrew pozorom jest dostępna od lat w sterownikach „zielonych”. Dlaczego technika powraca i dlaczego teraz? Jest to niewątpliwie odpowiedź na technikę skalowania przestrzennego AMD FidelityFX Super Resolution, które stopniowo zdobywa coraz większą popularność. Na to duży wpływ ma otwartość standardu w przeciwieństwie do DLSS, które wymaga jednostek Tensor z kart graficznych GeForce RTX.

nvidia image scaling sdk
Źródło: NVIDIA

Zadajesz sobie zapewne pytanie: dlaczego NVIDIA musi odpowiadać na coś, co jest niejako odpowiedzią na rewolucyjną technikę DLSS? Bo wbrew pozorom FSR i DLSS nie są sobie równorzędne. Druga z nich jest w telegraficznym skrócie techniką skalowania czasowego, która wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji (AI). Przeczytaj więcej o tym, czym są NVIDIA DLSS i AMD FSR, jakie dzielą je różnice i jak działają:

NVIDIA Image Scaling to prawdziwa odpowiedź na AMD FSR, bo jest – jak rozwiązanie „czerwonych” – techniką skalowania przestrzennego wykorzystującego wyostrzanie obrazu (adaptacyjne). Ponadto jest to otwarty standard, co ma niebagatelne znaczenie w rywalizacji technik upscalingu. „Zieloni” postanowili podkręcić mocno możliwości Image Scaling, by móc powalczyć o zainteresowanie deweloperów i graczy z FSR.

nvidia image scaling
Źródło: Wccftech

NVIDIA wykorzystuje nowy algorytm upskalowania, który opiera się na sześciostopniowym filtrze z czteroetapowym skalowaniem. Jednak w przeciwieństwie do FSR zarówno skalowanie, jak i wyostrzanie obrazu zachodzą jednocześnie w czasie przetwarzania końcowego (tzw. postprocessingu), a nie jako dwa oddzielne i następujące po sobie procesy.

Jak NVIDIA Image Scaling wpływa na jakość obrazu i wydajność?

NVIDIA Image Scaling, jak każda forma upscalingu, ma wyraźny wpływ na jakość obrazu. Pogorszenie grafiki wiąże się jednak z przyrostem wydajności. NVIDIA pochwaliła się porównaniami, na których ulepszona funkcja Image Scaling prezentuje się lepiej niż konkurencyjne AMD FSR w grach Resident Evil Village i Godfall w rozdzielczości 4K. W innym przykładzie, Necromunda Hired Gun, nie tylko wygląda nieco lepiej, ale też działa szybciej (3 fps różnicy).

porównanie wydajności nvidia image scaling, dlss i amd fsr w grze necromunda
Źródło: NVIDIA

Rzecz jasna, są to przykłady podane przez marketingowców, które mają przedstawić korzystniej technikę NVIDIA Image Scaling. Redakcja Rock Paper Shotgun przetestowała jednak funkcję w wybranych grach (m.in. Deathloop, Shadow of the Tomb Raider) w porównaniu do DLSS i FSR. Wydajnością potrafi przebić wspomniane techniki, osiągając w 4K wyniki porównywalne do osiągów w 1440p.

wyniki wydajności nvidia image scaling w grach
Źródło: Rock Paper Shotgun

A jak z jakością obrazu? Zdecydowanie nie jest to poziom NVIDIA DLSS. Czy wychodzi obronną ręką w porównaniu do techniki AMD? Redaktor RPS dodał, że nawet jeśli odleglejsze szczegóły są wyrazistsze przy użyciu NVIDIA Image Scaling, to bardziej postrzępione krawędzie dają się we znaki.

Ostatecznie w np. Deathloop preferował on AMD FSR zamiast NVIDIA Image Scaling. Z kolei według redaktora serwisu technologicznego Digital Trends obie techniki dają porównywalne rezultaty. Jest to więc funkcja warta spróbowania, gdy tytuł nie oferuje żadnych opcji upscalingu, a chcesz podbić wydajność kosztem wyglądu gry.

Jak włączyć NVIDIA Image Scaling i w jakich grach działa funkcja?

Po pierwsze, potrzebujesz sterowników NVIDIA GeForce 496.76 WHQL z 16 listopada 2021 roku. Na razie więc nie obejdzie się bez karty graficznej „zielonych”, by skorzystać z funkcji NVIDIA Image Scaling.

nvidia image scaling w nvidia control panel
Źródło: NVIDIA
nvidia image scaling w geforce experience
Źródło: NVIDIA

W takim przypadku nie trzeba nawet jej implementować w żadnej grze. Wystarczy, że aktywujesz ją z poziomu panelu sterowania NVIDIA (Ustawienia 3D > Zarządzanie ustawieniami 3D) lub aplikacji GeForce Experience (Ogólne > Image Scaling) i zadziała w każdym tytule. Możesz w nich ustalić nie tylko renderowaną rozdzielczość (pięć opcji: od 50 do 85%), ale także poziom wyostrzenia, który możesz zmienić w locie podczas gry (domyślnie skrót ALT + F3 po aktywacji nakładki GeForce Experience).

nvidia image sharpening w grze za pomocą geforce experience
Źródło: NVIDIA

Co z posiadaczami innych kart graficznych?

Jak wspomniałem, NVIDIA Image Scaling jest standardem otwartym, więc może działać na różnych platformach i GPU (w przypadku NVIDIA są to układy Maxwell i nowsze). Firma udostępniła za darmo narzędzia deweloperskie (SDK) na platformie GitHub. Może z nich skorzystać każdy zainteresowany producent gier. Powinno to zatem przyspieszyć i poszerzyć ekspansję techniki.

nvidia image scaling i renderowane rozdzielczości
Źródło: NVIDIA

Technika NVIDIA Image Scaling stanowi uzupełnienie DLSS. Pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców, czego nie można powiedzieć o bardziej zaawansowanej technice rekonstrukcji obrazu. Pod względem otwartości i efektu skalowania wydaje się godną konkurencją AMD FSR. A im więcej technik upscalingu, tym lepiej.

Źródło: NVIDIA, Wccftech, Rock Paper Shotgun, Digital Trends