Przeniosłem się ponownie do 2077 roku, do rozświetlonego pulsującymi neonami Night City. Nie mogło być lepszej okazji niż pierwsza rocznica premiery Cyberpunk 2077. Gry, która miała zapaść głęboko w pamięć. I zapadła, tylko niekoniecznie z powodów, jakich życzyliby sobie deweloperzy. Gra CD Projekt RED niegdyś straszyła optymalizacją, ale czy nadal straszy? Przeczytaj poradnik i poznaj optymalne ustawienia graficzne w Cyberpunk 2077 na PC. Jak zwiększyć fps niekoniecznie dużym kosztem jakości obrazu?
Polska gra od studia CD Projekt RED miała zawładnąć umysłami graczy przez najbliższe lata, a okazała się pod wieloma względami srogim rozczarowaniem, zwłaszcza technicznym. Cyberpunk 2077 był jedną z najbardziej wymagających sprzętowo gier 2020 roku, co w dużej mierze wynikało z nie najlepszej optymalizacji. Nic zatem dziwnego, że po grudniowej premierze pytania w stylu „Czy pójdzie na tym Cyberpunk 2077?” wyrastały jak grzyby po deszczu na rozmaitych forach i w serwisach społecznościowych.
Przeczytaj również: Jaki komputer do Cyberpunka 2077? Polecane CPU i GPU do gry CD Projekt RED
RPG akcji od CD Projekt RED wciąż pozostaje jedną z najbardziej zasobożernych gier. Jakiego PC potrzebujesz do Cyberpunk 2077 ? Jaki komputer jest optymalny do konkretnych ustawień graficznych? Zanim przejdę do dania głównego, poznaj oficjalne wymagania sprzętowe:
Cyberpunk 2077 jest sztandarowym przykładem gry z ray tracingiem, która pokazuje jeszcze piękniejsze oblicze po włączeniu wymagających opcji opartych na śledzeniu promieni. Studio CD Projekt RED poleciło kilka konfiguracji sprzętowych do RT, które sprawia, że nawet RTX 3090 poci się niemiłosiernie.
Początkowo ray tracing w Cyberpunk 2077 był zarezerwowany wyłącznie dla kart graficznych NVIDIA GeForce RTX. Dopiero wydany pod koniec marca 2021 roku patch 1.2 dodał obsługę RT również na GPU z serii AMD Radeon RX 6000.
Cyberpunk 2077 oferuje dość rozbudowane ustawienia graficzne. Jednak tylko stosunkowo niewielka część ma znaczący wpływ na wydajność. To z kolei sprawia, że trzeba się nieco nagimnastykować, by dopasować je optymalnie pod możliwości swojego komputera.
Które opcje grafiki w Cyberpunk 2077 najbardziej obciążają sprzęt? Jakie przynoszą największy wzrost liczby fps poza rozdzielczością oraz opcjami skalowania NVIDIA DLSS i AMD FSR (wcześniej FidelityFX CAS)?
Kilka dodatkowych klatek może zyskać, aktywując na kompatybilnym sprzęcie ReBAR-a (lub AMD SAM): Co to jest Resizable BAR i jak działa? Jak zyskać darmowe fps w grach? Najwięcej poprawy przyniesie modyfikacja ustawień graficznych. Jakie warto zmienić?
Dla każdego ustawienia graficznego przygotowałem osobny opis, w którym ująłem wpływ na jakość obrazu i działanie gry. Nie omieszkałem również zrobić porównań graficznych (czasem w różnych lokacjach) i wydajności. Wykresy, które uwzględniają średni fps, zamieściłem jednak tylko w tych przykładach, w których warto było je zamieścić.
Wszelkie testy wykonałem na karcie graficznej PowerColor Radeon RX 6600 XT Red Devil (sterowniki Radeon Adrenalin 21.11.2) w 1440p (2560 x 1440 pikseli) poza wyjątkami, w których zbadałem wydajność w dodatkowych rozdzielczościach.
Wpływa drastycznie na wydajność i jakość grafiki. Spodziewaj się rozmycia i efektu „rozpikselowania” obrazu, gdy zrezygnujesz z natywnej rozdzielczości. Pamiętaj jednak, że im jest ona niższa, tym większą rolę odgrywa procesor. Jeśli zmiana ustawień graficznych nie poprawia wyraźnie komfortu rozgrywki, spróbuj obniżyć właśnie rozdzielczość. Dla porównania wydajności przetestowałem różnice pomiędzy trzema rozdzielczościami w dwóch skrajnie różnych miejscach testowych.
Cyberpunk 2077 korzysta z nowej wersji NVIDIA DLSS 2.3, która poprawia nieco doznania względem pierwotnie wdrożonej w grze techniki „zielonych” (DLSS 2.0).
Gra oferuje kilka ustawień w kolejności od najlepszej do najgorszej: Quality (Jakość), Balanced (Zbalansowany), Performance (Wydajność), Ultra Performance (Wysoka wydajność) i Auto (Automatyczny). Różnice w fps sprawdziłem na karcie graficznej MSI GeForce RTX 3070 Ti Gaming X Trio.
Każdy tryb ma inny wpływ na jakość obrazu i wydajność. O ile DLSS samo w sobie jest opcjonalne, o tyle przy włączonym ray tracingu staje się wręcz niezbędne. Przeczytaj więcej o technice NVIDIA DLSS.
AMD FidelityFX Contrast Adaptive Sharpening (CAS) to technika wyostrzania obrazu z opcjonalnym (dynamicznym) skalowaniem rozdzielczości. Nie przynosi takich efektów jak AMD FSR (przeczytaj recenzję FidelityFX Super Resolution) i tym bardziej NVIDIA DLSS. CAS zostało zaprojektowane z myślą o zwiększeniu ostrości i przywróceniu szczegółów po aktywacji TAA (ang. Temporal Anti-Aliasing), które wpływa wyraźnie na rozmycie obrazu. Działa nie tylko na wybranych Radeonach, ale także na GeForce’ach.
W Cyberpunk 2077 masz dwie opcje. Po pierwsze, statyczne skalowanie, w ramach którego decydujesz z góry o tym, jak bardzo chcesz zmniejszyć renderowaną rozdzielczość (maksymalnie o 50%). A po drugie, dynamicznie zmieniająca się rozdzielczość, która podczas rozgrywki dostosowuje się w locie do ustalonego w opcjach progu fps (10-240 fps). Gra pozwala nawet ustalić dolną i górną granicę renderowanej rozdzielczości wewnętrznej.
Potraktuj jednak obie funkcje jako ostateczność. W sytuacji bez wyjścia zdecyduj się na słabszym PC na niewielkie obniżenie (10-20% w zależności od natywnej rozdzielczości).
Uwaga: FidelityFX CAS dostępne było tylko do wersji 1.31.
Patch 1.5 przyniósł alternatywę dla DLSS, z której mogą skorzystać użytkownicy wybranych Radeonów. Technika ta nie korzysta z dobrodziejstw AI, a opiera się na dwóch fundamentach: upscalingu oraz wyostrzaniu obrazu. Poprawia wydajność kosztem jakości grafiki. Jak bardzo? Różnice są dość spore, nie tylko w działaniu gry, ale szczególnie w obrazie, dlatego nie zalecam niższych trybów jakości.
Optymalnym wyborem są wyłącznie opcje Ultra Quality i Quality (niezależnie od rozdzielczości). W najgorszym razie, w bardzo wysokiej rozdzielczości (np. 4K), możesz włączyć tryb zbalansowany lub automatyczny, ale to ostateczność. Całkowicie odradzam ustawienia wydajnościowe.
Wyostrzanie AMD FSR włącza się po aktywacji skalowania i nie wyłączysz go. Możesz jednak wyostrzyć obraz, nie korzystając jednocześnie ze skalowania. Różnice w obrazie jednak są bardzo małe.
AMD FSR zastąpiło FidelityFX CAS.
Ustawienia (wyostrzanie obrazu FidelityFX): włączone lub wyłączone
Ustawienia (AMD FSR): Ultra jakość, jakość, automatyczny, zbalansowany, wydajność, ultra wydajność
Niweluje efekt rozrywania obrazu (ang. screen tearing) czy migotania (ang. flickering) podczas rozgrywki, dostosowując liczbę fps do ustawionego odświeżania obrazu (o nim również możesz zdecydować w opcjach gry). Niestety, aktywacja V-Sync zwiększa opóźnienia (input lag).
Wpływa na zakres widzenia – im wyższe ustawienie, tym widzisz większą przestrzeń. Nie dotyczy widoku z pojazdu (niezależnie od kamery). Dopasuj go do rozdzielczości i formatu monitora. Gra pozwala ustawić FOV w dość szerokim zakresie. Zwykle ta opcja wpływa na wydajność, ale w Cyberpunk 2077 różnice są stosunkowo niewielkie i zależne od tego, co wyświetla się w polu widzenia.
Ustawienia: 50-100
Sprawia, że wyświetlany obraz zyskuje nieco na ziarnistości, co może się podobać lub… nie. Dopasuj do swoich preferencji. Nie pogarsza ani nie poprawia działania gry.
Ustawienia: włączone lub wyłączone
Specyficzne ustawienie, które raczej nie ma zbyt wielu fanów. Dodaje na krawędziach efekt rozszczepienia światła. Ma praktycznie zerowy wpływ na wydajność.
Ustawienia: włączone lub wyłączone
Jak sama nazwa wskazuje, wpływa na rozmycie w ruchu, dając uczucie prędkości (podczas biegu postaci czy jazdy pojazdem). Ma marginalny wpływ na wydajność (1-2 fps). Ustaw w zależności od tego, czy lubisz ten efekt, czy nie.
Ustawienia: wyłączone, niska, wysoka
Efekt głębi ostrości ma znaczenie głównie w rozmowach z postaciami. Opcja ta sprawia, że daleki plan zostaje rozmyty, a to, na czym skupia się kamera, zachowuje ostrość (np. postać i jej twarz oraz pobliskie otoczenie). Nie wpływa praktycznie w ogóle na fps (1-2 fps).
Ustawienia: włączone lub wyłączone
Odblaski, zachodzące w postprocesie, nie oddziałują zbytnio na wydajność (na granicy błędu pomiarowego), ale przekładają się na wyświetlaną grafikę. Różnicę możesz zauważyć, gdy skierujesz kamerę na np. światło lampy na ulicy, które da specyficzny odblask. Pojawia się wówczas m.in. swoista wielokolorowa tęcza.
Ustawienia: włączone lub wyłączone
Wpływa na liczebność NPC-ów i oferuje trzy ustawienia, które mocno różnią się stopniem natężenia ruchu w świecie gry. Skrajności dzieli gigantyczna przepaść, co widać szczególnie w domyślnie zatłoczonych miejscach, takich jak rynek w Little China. Jeśli nie chcesz, by lokacje świeciły pustkami, nie decyduj się na małą liczebność.
Miej na uwadze, że opcja nie jest dostępna w ustawieniach grafiki lub wideo, lecz w zakładce Rozgrywka. Nie oznacza to, że nie ma ona żadnego wpływu na wydajność. Ba, może mieć wręcz bardzo duże.
Gęstość tłumu jest ustawieniem zależnym od procesora i to, jakie ma przełożenie na działanie gry, wynika też z rozdzielczości. W 1440p różnice nie muszą być duże. Z kolei w 1080p, nawet na wolniejszym, mocniej obciążanym w tej rozdzielczości CPU, mogą być znaczące. Przynajmniej w średnim fps, bo w wyższej rozdzielczości poprawia się za to stabilność klatek na sekundę (minimum i 1% low fps).
Ustawienia: mała, średnia, duża
Znajduje się, podobnie jak gęstość tłumu, w sekcji Rozgrywka. Może poprawić działanie pod warunkiem, że korzystasz z niesprawdzającego się w wymagających grach AAA dysku twardego (HDD). W innym przypadku nie zawracaj sobie w ogóle głowy tą opcją.
Ustawienia: włączone lub wyłączone
Suwak odpowiedzialny za dobór ogólnych ustawień graficznych. Nie musisz decydować o jakości grafiki samodzielnie – gra Cię w tym wyręcza. W Cyberpunk 2077 możesz wybrać:
Niskie ustawienia wyglądają zaskakująco fatalnie w Cyberpunk 2077. Spójrz na jakość napisów na ścianie. Nie zmniejszaj tej opcji, chyba że masz wyjątkowo GPU o bardzo niskiej przepustowości i małej ilości VRAM-u, ale w takim przypadku prawdopodobnie i tak nie zagrasz w grę CD Projekt RED.
Ustawienie średnie jest jeszcze w miarę akceptowalne, ale w większości przypadków nie będzie potrzeby zmniejszać tego ustawienia, chyba że zaczniesz z tego powodu odczuwać „zacinki” (ang. stuttering) albo wręcz zamrożenia obrazu (tzw. freeze’y). Jakość tekstur nie ma zbytnio wpływa na liczbę fps – między niskim a maksymalnym ustawieniem różnica sięga ok. 2 klatek. Przekłada się za to na zapotrzebowanie na VRAM.
Pamiętaj o jednym: nie zmienisz jakości tekstur podczas rozgrywki. Opcja jest dostępna wyłącznie z poziomu menu głównego.
Ustawienia: niska, średnia, wysoka
Ustawienie ma wpływ na wydajność właściwie w zerowym stopniu. Dodaje lub wzmacnia cienie rzucane np. przez drobne obiekty, takie jak butelki, puszki, pliki banknotów.
Ustawienia: włączone lub wyłączone
Poprawia animacje twarzy, ale różnice zarówno w jakości, jak i wydajności są trudne do wychwycenia.
Ustawienia: włączone lub wyłączone
Filtrowanie anizotropowe wyostrza tekstury, które zachowują szczegółowość nawet przy większej odległości. Gra oferuje cztery stopnie jakości. Różnica w wydajności między skrajnymi ustawieniami wynosi prawie tyle, co nic (1-2 klatki na sekundę).
Ustawienia: x1, x4, x8 i x16
Poprawia szczegółowość cieni lokalnych, czyli pochodzących od sztucznego źródła światła. Sprawia, że wyglądają one bardziej realistycznie. Na szczęście opcja właściwie nie zmniejsza liczby fps.
Ustawienia: niska, średnia, wysoka
Wpływa na rozdzielczość wszystkich cieni lokalnych rzucanych przez sztuczne światło, np. lampy na ulicach. Ma podobne oddziaływanie na wydajność gry, co jakość modeli (1-2 fps). W Cyberpunk 2077 możesz z nich zrezygnować, czego nie polecam, bo zupełnie pozbędziesz się cieni lokalnych.
Ustawienia: wyłączone, niska, średnia, wysoka
Kolejna opcja odpowiedzialna za cienie, tym razem kaskadowe, i kolejna, która nie ma znaczącego znaczenia w kontekście wydajności gry (różnice rzędu ok. 2-3 fps między ustawieniem niskim a wysokim). Na co wpływa? Na to, z jakiej odległości zobaczysz cienie pochodzące od słońca.
Ustawienia: niska, średnia, wysoka
W tym ustawieniu, jak sama nazwa wskazuje, zwiększasz lub zmniejszać szczegółowość cieni, które są zależne od światła słonecznego. Ma całkiem spory wpływ na działanie gry, a w każdym razie pomiędzy ustawieniem średnim a wysokim.
Ustawienia: niska, średnia, wysoka
Opcja ta odpowiada za cienie, które obserwujesz na dalekim dystansie. Na niższym poziomie tracą one na szczegółowości (wręcz są ledwie widoczne). Ma praktycznie zerowy wpływ na wydajność, ale też niezbyt drastyczny na jakość grafiki. Trzeba dobrze przyjrzeć się odległym cieniom, przez co braki zauważa się przede wszystkim na statycznym obrazku, a nie podczas mniej lub bardziej dynamicznej rozgrywki.
Ustawienia: niska, wysoka
Pomiędzy ustawieniami niskimi i średnimi oraz wysokimi i ultra różnice w wydajności są bardzo niewielkie. Przepaść dopiero dzieli średnie i wysokie – nie bez powodu, bo dotyczy ona również jakości. Rozdzielczość mgły wolumetrycznej jest wyraźnie gorsza w niższych detalach. Możesz to zobaczyć, przyglądając się snopom światła generowanym przez lampy uliczne.
Są to jednak szczegóły, na które podczas rozgrywki niekoniecznie zwraca się uwagę, a możesz zyskać kilka dodatkowych fps. Różnica byłaby mocniej dostrzegalna, gdyby Cyberpunk 2077 pozwalał na wyłączenie tego efektu całkowicie, ale takiej możliwości nie ma w opcjach graficznych. Ale od czego są mody? (sprawdź najciekawsze modyfikacje do Cyberpunk 2077).
Ustawienia: niska, średnia, wysoka, ultra
Wolumetryczne chmury w grach zwykle obciążają dość mocno sprzęt, ale w Cyberpunk 2077 różnica wcale nie musi być drastyczna. Spadek wydajności jest zależny od ilości chmur na niebie. Między średnim a wysokim ustawieniem nie ujrzysz cudów, podobnie jak w jakości. Testy wykonałem w dwóch różnych lokacjach i pokazują one, że w skrajnych przypadkach różnice mogą być duże.
Całkowite wyłączenie chmur, a jest taka możliwość, może przynieść spory przyrost fps, ale traktowałbym tę alternatywę jako ostateczność. Z drugiej strony nie musisz ustawiać wysokiej lub ultra jakości, bo w grze i tak rzadko patrzy się na niebo, szczególnie w środku miejskiej dżungli pełnej wieżowców.
Ustawienia: wyłączone, średnia, wysoka, ultra
Maksymalna liczba dynamicznych dekali odpowiada za renderowanie śladów po np. strzałach z broni na ciałach i ubraniach postaci. Im wyższe ustawienie, tym wyglądają one bardziej realistycznie oraz są generowane w większej liczbie (na postać i ogółem). Znikają one jednak błyskawicznie niezależnie od jakości. Nie oddziałuje negatywnie na wydajność.
Ustawienia: niska, średnia, wysoka, ultra
Najbardziej obciążająca sprzętowo opcja graficzna poza ray tracingiem. Niewiarygodna jakość jest zarezerwowana wyłącznie dla topowych GPU, a różnica w jakości oprawy wizualnej nieadekwatna do spadku fps. Różnica w wydajności między ultra a psycho jest wręcz kolosalna. Cyberpunk 2077 na szczęście oferuje aż sześć różnych ustawień, więc dopasujesz je bez problemu do mocy swojej karty graficznej.
Optymalne ustawienia: wysokie lub niskie (zależy, jakie masz GPU, jaki Twój PC generuje fps i czy Ci zależy tak mocno na odbiciach). Nie polecam jednak całkowicie z nich rezygnować, bo wpływają znacząco na wygląd Night City (szczególnie nocą), co nie powinno raczej dziwić.
Ustawienia: wyłączone, niska, średnia, wysoka, ultra, niewiarygodna
Odpowiada za jakość oświetlenia widocznego na modelu postaci, w tym przede wszystkim twarzy. Różnice są arcytrudne do uchwycenia nawet podczas dialogów, co dotyczy nie tylko grafiki, ale też wydajności.
Ustawienia: niska, średnia, wysoka
Okluzja otoczenia jest zwykle dość wymagającą opcją w grach. W Cyberpunk 2077 wpływ na jakość obrazu i wydajność jest umiarkowany. Zawsze mogło być gorzej.
Opcja odpowiada za cieniowanie powierzchni obiektów, której poziom jakości decyduje o dokładności tego cieniowania. Im wyższe ustawienie, tym bardziej realistyczne odwzorowanie, a co za tym idzie – świat przedstawiony sprawia wrażenie żywszego (efekt dodaje wyrenderowanej scenie głębi). Okluzja otoczenia ma więc niebagatelne znaczenie w kontekście oprawy wizualnej. Nie zalecam więc jej wyłączać ani drastycznie zmniejszać jakości poza sytuacją, w której ograniczone możliwości Twojego PC zmuszają Cię do tego.
Ustawienia: wyłączone, niska, średnia, wysoka
Precyzja kolorów w Cyberpunk 2077 to bardzo niepozorna opcja, a ma większe znaczenie, niż się może wydawać na pierwszy rzut oka. Poprawia ich jakość (patrz na światło przy świeczkach) i niweluje efekt tzw. bandingu kolorów, czyli nienaturalnego ich przedstawienia. Akurat w Cyberpunk 2077 różnica w grafice jest trudno dostrzegalna, a zmniejszenie tego ustawienia może ku zaskoczeniu wyraźnie poprawić liczbę fps.
Ustawienia: średnia, wysoka
Generalnie dość wyraźnie obciąża sprzęt, ale nie ma większego znaczenia, bo rzadko kiedy odczujesz spadek wydajności. Jeśli nie podzielasz mojego zdania, to zapewne zbyt często przeglądasz się w lustrze. Spadek jakości odbić w lustrze jest porównywalny do skalowania/obniżenia rozdzielczości.
Ustawienia: niska, średnia, wysoka
W Cyberpunk 2077 różnice w poziomie szczegółowości są łatwe do przeoczenia. Trzeba mocno skupić wzrok na drobnych szczegółach w danej scenie. Nie ma związku z zasięgiem rysowania obiektów, jak w wielu innych grach. Zaskakująco niewielki wpływ zarówno na wydajność (wręcz znikomy), jak i jakość grafiki (więcej detali w elementach otoczenia, spójrz na załączonym screenie na zderzak samochodu, a mianowicie jego wraku).
Ustawienia: niska, średnia, wysoka
Cyberpunk 2077 oferuje cztery efekty wykorzystujące technikę śledzenia promieni, a mianowicie: okluzję otoczenia, odbicia, cienie i oświetlenie rozproszone. Implementacja RT na bogato – jest to jeden ze wzorcowych przykładów ray tracingu w grach obok chociażby Metro Exodus (Enhanced Edition).
W zależności od ustawienia RT w Cyberpunk 2077 przekłada się na poprawione i bardziej precyzyjne cieniowanie obiektów i naturalnie zaciemnienie wybranych elementów środowiska. Z kolei inne opcje dodają realistycznie wyglądające odbicia, które w odróżnieniu od klasycznych technik Screen Space Reflections (SSR) dotyczą całej sceny, bez kompromisów, czy tzw. cienie kierunkowe (od naturalnego światła).
Gra pozwala kontrolować w większym stopniu jedynie oświetlenie oparte na śledzeniu promieni, gdzie masz kilka opcji do wyboru. Poza samą aktywacją podstawowego RT ma ona największy wpływ na wydajność. Zdecydowanie nie warto pakować się w najwyższą jakość, która nie przynosi drastycznej poprawy doznań wizualnych, a spadek fps jest widoczny gołym okiem.
Odbicia odgrywają dużą rolę w świecie Cyberpunk 2077 i nadają jeszcze bardziej scenie głębi, więc, uwierz mi, rezygnacja z nich może być bolesna. Na szczęście różnica w wydajności wynosi raptem ok. 2 fps.
Ustawienia: włączone lub wyłączone
Zauważalna zmiana na otwartej przestrzeni, ale efekt nie robi takiego wrażenia jak odbicia. Na szczęście oba ustawienia mają zbliżony wpływ na fps (ok. 2 klatki na sekundę).
Ustawienia: włączone lub wyłączone
Największy wpływ na wydajność, ale różnice w jakości obrazu zacierają się wraz z każdym kolejnym ustawieniem. Nie oznacza to, że ich nie ma wcale. Ale są mniej odczuwalne w przeciwieństwie do płynności animacji, której spadek możesz odczuć wraz z podnoszeniem wartości tej opcji.
Ustawienia: wyłączone, średnia, wysoka, niewiarygodna
Zgodnie z obietnicą, przetestowałem Cyberpunk 2077 na ostatniej wersji (1.31) przed next-genową aktualizacją oraz po zainstalowaniu długo oczekiwanego patcha 1.5. Nowa aktualizacja ukazała się niespodziewanie dzisiaj, tj. 15 lutego 2022 roku o godz. 17:00 czasu polskiego.
Testy odbyły się w trzech rozdzielczościach: 3440 x 1440 pikseli (UWQHD), 2560 x 1440 pikseli (WQHD) i 1920 x 1080 pikseli (Full HD) w optymalnych ustawieniach graficznych (okluzja otoczenia i odbicia w przestrzeni ekranu na wysokie; duża gęstość tłumu). Dla lepszego zobrazowania różnic sprawdziłem wydajność w kilku lokacjach – zarówno miejscu procesorowym, jak i graficznym.
Czy Cyberpunk 2077 w wersji 1.5 działa lepiej niż na 1.31? Niekoniecznie, w większości lokacji odnotowałem albo niewielki wzrost liczby fps (w wyższych rozdzielczościach), albo spadek klatek na sekundę (głównie w 1080p). Są to jednak różnice błędu pomiarowego (1-2 fps lub mniej; najwyższy spadek, jaki zaobserwowałem, to 4 fps). Podobnie wygląda minimalny fps i 1% low, których nie odnotowałem na wykresie. Pamiętaj, że różnice wydajności zależą od konfiguracji sprzętowej i wersji sterownika.
Minął dokładnie rok od premiery polskiej gry Cyberpunk 2077, która doczekała się kilku większych aktualizacji i sporo tzw. hotfixów. Obecna wersja to 1.31 i na takiej przeprowadziłem wszelkie testy ustawień graficznych. W Cyberpunk 2077 grałem także w dniu premiery. Muszę przyznać, że nastąpiła wyraźna poprawa, mimo krążących po sieci głosów, że przez tyle miesięcy gra wciąż nie znajduje się w takim stadium, w jakim powinna 10 grudnia 2020 roku.
Proces optymalizacji Cyberpunk 2077 po premierze odbywał się stopniowo, małymi krokami. Pierwszym, istotnym przynajmniej dla użytkowników procesorów AMD, był etap, w którym zespół CD Projekt RED naprawił problem m.in. z nieprawidłową obsługą SMT (ang. Simultaneous Multithreading), czyli wielowątkowości. Fix ten zniwelował podczas rozgrywki niezwykle irytujące i częste „zacinki”, które wcześniej likwidowały fanowskie modyfikacje.
W kolejnych patchach deweloperzy wprowadzali drobne poprawki optymalizacyjne i większe zmiany przyniosła jedna z ostatnich aktualizacji. Gra w końcu stała się bardziej grywalna na starszych i słabszych CPU pokroju AMD Ryzen 5 2600, które wcześniej miały wielkie trudności w utrzymaniu płynności obrazu, zwłaszcza w miejscach procesorowych. Łatki do Cyberpunk 2077 przełożyły się na wyraźnie stabilniejszą rozgrywkę (minimalny i 1% low fps na plus).
Procesory rzeczonej klasy nadal nie oferują w pełni zadowalającej wydajności, bo po prostu niedomagają w Cyberpunk 2077. Niemniej jednak komfort rozgrywki w wersji 1.31 jest bez porównania wyższy. Cyberpunk 2077 wreszcie działa na PC tak, jak powinien działać w dniu premiery, bez tak drastycznych spadków płynności i poważnych „czkawek”.
Cyberpunkowy RPG akcji nadal nie jest idealnie zoptymalizowaną grą. Przed moimi oczami wyłonił się jednak obraz gry nie tylko bardziej dopracowanej (wciąż jednak występuje sporo bolączek technicznych), ale przede wszystkim – działającej tak, że aż chce się znowu zarwać niejedną noc w Night City. Wszak komfort rozgrywki w grudniu 2020 roku był daleki od… komfortowego. W analogicznym miesiącu 2021 roku mogę z czystym sumieniem potwierdzić, że jest lepiej. Znacznie lepiej.
Next-genowa aktualizacja jeszcze przed premierą rozpaliła apetyt nawet najbardziej wybrednych graczy. Studio CD Projekt RED długo kazało nam czekać na aktualizację 1.5., bo aż od 14 września, czyli w sumie pięć bitych miesięcy minęło od wydania patcha 1.31. Na szczęście udało się go wydać jeszcze przed końcem pierwszego kwartału 2022 roku, a więc tym razem dotrzymać obietnic (choć bez jednej obsuwy się nie obyło).
Pochyliłem się nad Cyberpunk 2077 w wersji next-genowej na PC. Pora więc podsumować: co patch 1.5 zmienił w kwestiach technicznych? CD Projekt RED wprowadził szereg poprawek optymalizacyjnych (bliżej nieokreślonych) i dodał VRS (ang. Variable Rate Shading) oraz przezroczyste odbicia oparte na śledzeniu promieni na karoseriach wybranych samochodów. Posiadacze w miarę współczesnych Radeonów ucieszą się też ze skalowania AMD FSR (1.0). Wisienką na torcie jest wbudowany benchmark, który możesz odpalić z poziomu ustawień gry.
Co poza tymi zmianami? Wydajność gry po aktualizacjach 1.5 i 1.31 jest porównywalna. I niezależnie od wersji Cyberpunk 2077 jest już nie najgorzej zoptymalizowaną grą. Next-genowa aktualizacja na PC niewiele w sumie zmieniła – nie tylko pod względem wydajności, ale też od strony wizualnej.
Sprawdź inne artykuły z cyklu Jak zwiększyć fps w grach: