Jak zwiększyć fps w Counter-Strike 2? Najlepsze ustawienia graficzne do CS2

Counter-Strike 2 (CS2) to następca CSGO, który solidnie upiększa jedną z najpopularniejszych gier sieciowych w historii. Czy przejście na nowy silnik (Source 2) i przetasowania w ustawieniach graficznych wprowadzają świeżość w nieco przestarzałej od strony technicznej strzelance? Zobacz poradnik optymalizacyjny CS-a 2 i zwiększ liczbę fps tak, by uzyskać optymalny stosunek jakości grafiki do wydajności w Counter-Strike’u 2.

Jak zwiększyć fps w CS2? Jak poprawić płynność w Counter-Strike 2?

Counter-Strike 2 ma ustalone wymagania sprzętowe i nie są one wysokie, ale nie są też takie same jak CSGO. Zmiana silnika na Source 2 i podniesienie jakości grafiki wpływa rzecz jasna na zalecane konfiguracje sprzętowe. Choć gra na wydajnych komputerach nadal chodzi bardzo płynnie, to jednak po testach wersji beta mogę stwierdzić, że liczba klatek jest (sporo) niższa niż w Counter-Strike: Global Offensive.

Zobacz:

Czy jednak CS2, które porzuciło przedpotopowe DirectX 9, lepiej wykorzystuje nowe podzespoły komputerowe? Zyskujesz więcej dzięki lepszym i wydajniejszym procesorom albo kartom graficznym? Tutaj można być nieco rozczarowanym, bo do ideału jeszcze brakuje. Sprawdź, co zmienia CS2.

Przeczytaj również:

counter strike 2

Counter-Strike 2. Co zmieniło się w ustawieniach graficznych względem CSGO?

CS2 to między innymi zmiany w systemie zakupów (można w końcu cofnąć zakup niechcianej spluwy!), wolniejsze kucanie (odpowiedź na płacz niektórych graczy?) lub zachowujące się diametralnie inaczej i wymagające zmiany podejścia granaty dymne.

Przede wszystkim jednak Counter-Strike 2 to odświeżona oprawa audio-wizualna. Choć prawda jest taka, że pod nową szatą kryje się praktycznie ta sama gra z mniejszymi lub większymi usprawnieniami. Rewolucji tutaj nie uświadczysz. O tym, czy to dobrze, czy źle, to już musisz sam ocenić.

Jakość dźwięku i grafiki wyraźnie jednak podskoczyła w CS-ie 2 – doszły np. ładnie prezentujące się odbicia, woda inaczej się zachowuje, ale chyba największe zmiany przeszło oświetlenie. No dobra, ale z jakich ustawień Valve zrezygnowało, a jakie opcje graficzne doszły w nowej odsłonie Counter-Strike’a?

Nowe opcje graficzne w CS-ie 2

  • CMAA2 (forma wygładzania krawędzi)
  • Szczegóły cząsteczek
  • Okluzja otoczenia
  • High Dynamic Range
  • FidelityFX Super Resolution
  • NVIDIA Reflex

Jakich ustawień grafiki nie ma w CS-ie 2?

  • Szczegóły efektów
  • Renderowanie wielordzeniowe
  • FXAA
  • Rozmycie
  • Ubershadery

Filtrowanie tekstur w Counter-Strike’u 2 nie było początkowo dostępne, ale Valve dodało je jeszcze w trakcie trwania bety. Natomiast CMAA2 zastąpiło FXAA, a szczegóły cząsteczek pokrywają się w zasadzie ze szczegółami efektów. Właściwie zmieniło się tylko nazewnictwo. Reszta – poza okluzją otoczenia i nowościami pokroju NVIDIA Reflex i FSR 1.0 – to subtelne różnice.

G4M3R Elite. Platforma testowa

Konfiguracja sprzętowa komputera G4M3R Elite to optymalne połączenie podzespołów, które gwarantują wysoką wydajność w różnych rozdzielczościach. Intel Core i5-13600KF i GeForce RTX 4070 Ti to idealny zestaw do 1440p, ale świetnie radzi sobie też w UWQHD. CS2 jest zdecydowanie bardziej wymagającą grą od CSGO, ale nadal nie bez znaczenia jest mocny pojedynczy rdzeń, jakim dysponuje Intel Core i5-13600KF czy ogólnie cała seria Intel Core. 13 generacji.

Zobacz także: Test i recenzja G4M3R Elite z Intel Core i5-13600KF i GeForce RTX 4070 Ti. Takie „gotowce” to ja rozumiem!



Opcje grafiki w CS2. Porównanie grafiki i wydajności

Testy wykonałem na różnych mapach w rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli (1440p, WQHD) przy maksymalnych ustawieniach graficznych i włączonym NVIDIA Reflex.

Na wstępie warto dodać, że wydajność możesz spróbować podnieść poprzez aktywację Resizable BAR (nie jest ona dostępna bezpośrednio w grze). Jednak miej na uwadze, że nie na każdej platformie sprzętowej jesteś w stanie ją włączyć i zyskać liczbę fps. Może być wręcz przeciwnie i płynność spadnie. Zachęcam do własnych testów.

Oczywiście różnica nie będzie na miarę zmian w ustawieniach graficznych dostępnych w Counter-Strike’u 2. Oto te, które najmocniej obciążą podzespoły komputera:

Najbardziej wymagające ustawienia graficzne w CS2

  • MSAA
  • Rozdzielczość
  • Okluzja otoczenia
  • Cienie
  • Szczegóły cząsteczek (zwłaszcza przy nacelowaniu lunetą na efekty typu dym lub ogień)
  • HDR
  • NVIDIA Reflex

Obraz

Rozdzielczość (Resolution)

Rozdzielczość wpływa bardzo mocna na ostrość obrazu i wydajność gry. W testach porównałem trzy: 1920 x 1080 pikseli (Full HD), 2560 x 1440 pikseli (WQHD) i 3440 x 1440 pikseli (UWQHD). W CS2, jak w wielu strzelankach sieciowych, gracze chętnie rezygnują z natywnej rozdzielczości swojego monitora na rzecz nietypowej, czyli np. rozciągniętego obrazu w starym formacie 4:3.


Jeśli ciekawi Cię, jak ustawić rozciągnięte 4:3 w CS2, skorzystaj z poradnika:

Opisane w nim sposoby działają także w Counter-Strike’u 2.

Zaawansowane ustawienia obrazu

Zwiększ kontrast graczy (Boost Player Contrast)

Mniej użyteczna opcja niż w CSGO, ponieważ trudno znaleźć naprawdę ciemne miejsca w grze. To z kolei oznacza, że zwiększenie kontrastu, by poprawić widoczność przeciwnika w określonych lokacjach na danej mapie, przestaje być właściwie przydatne. Nie ma wpływu na wydajność, więc mimo wszystko możesz zostawić włączone.

Ustawienia: wyłączone lub włączone

Synchronizacja pionowa (V-Sync)

To opcja, która dostosowuje liczbę klatek do odświeżania, jednak negatywnie wpływając na opóźnienia (input lag). Nie zalecam jej włączać, zwłaszcza w takiej grze jak CS2 (sieciowej).

Ustawienia: wyłączone lub włączone

Obecne ustawienia obrazu (presety)

To nic innego jak automatyczne ustawienia opcji graficznych przez grę. Wiedz, że niskie i średnie detale aktywują FSR odpowiednio na poziomie wydajność i równowaga. Do testów wyłączyłem technikę skalowania. Zachęcam jednak do ręcznego ustawiania gry, ponieważ możesz uzyskać podobną wydajność, co na niższych detalach przy lepszej grafice.

Indywidualne ustawienia

Tryb antyaliasingu (Multisampling antialiasing mode)

Przyznam, że po CS-ie 2 spodziewałem się znacznie więcej w kontekście form antyaliasingu. Niestety, kolejny raz dostaliśmy archaiczne i przesadnie sprzętożerne MSAA (zwłaszcza x8), a oprócz tego jedynie… CMAA2, które zastąpiło nieobecne już FXAA. 

Jest to ciekawa i nowsza alternatywa, która nie obciąża zbytnio sprzętu (karty graficznej), jednocześnie poprawiając obraz. Efekty są takie jak w przypadku MSAA x2, tylko że CMAA2 radzi sobie lepiej z wyostrzeniem krawędzi znajdujących się bliżej (jednocześnie gubiąc detale obiektów w oddali), a MSAA x2 – dalej.

Osobiście bym wybrał jednak CMAA2 ze względu na to, że częściej patrzysz na obiekty znajdujące się bliżej Ciebie niż np. budynki w tle, które nie są istotne z punktu widzenia gracza.

Posiadaczom mocnych GPU polecam MSAA x4, która zdecydowanie mocniej wygładza krawędzie bez dużego spadku charakterystycznego dla MSAA x8.

Ustawienia: wyłączone, CMAA2, MSAA x2, MSAA x4, MSAA x8

Ogólna jakość cieni (Global Shadow Quality)

Wpływa na wygląd cieni – ich szczegółowość i wyrazistość. Są one widoczne z daleka niezależnie od odległości, w każdym razie nie zauważyłem różnic w testowanych scenariuszach. Gracze ze słabszymi komputerami nie muszą więc czuć się gorsi.

Jest to ustawienie, które wpływa na wydajność umiarkowanie. Zmiana wyglądu cieni jest już duża pomiędzy każdym stopniem jakości. Na niskich cieniowanie jest wybrakowane, a co za tym idzie – scenie brakuje głębi. Z kolei na średnich cienie są zbyt rozmyte. 

Optymalnym stosunkiem wydajności do jakości grafiki cechują się ustawienia wysokie, w których uszczerbek względem bardzo wysokich jest zauważalny, ale nie drastyczny (nieco mniej detali).

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie

Szczegóły modeli/tekstur (Model/Texture Detail)

Jak można się domyślić, opcja odpowiada za wygląd (szczegółowość i ostrość) tekstur oraz modeli. Wydaje się jednak, że ma ona w CS-ie 2 mniejszy wpływ na ten drugi aspekt, a większy na pierwszy. W jego skład nie wchodzi zakres filtrowania tekstur (AF), które doczekało się w jednej z aktualizacji osobnej opcji, tak jak w CSGO.

W modelach tak postaci, jak i broni trudno dopatrzyć się różnic poza ewentualnie nieco większym rozmyciu tekstur i mniejszej ostrości. W teksturach np. podłoża czy budynków są one są bardziej widoczne.

Między niskimi a średnimi oraz wysokimi a bardzo wysokimi są bardzo małe różnice w wyglądzie i działaniu gry. Dopiero między średnimi a wysokimi jest większy skok, dlatego jeśli Twoja karta graficzna nie jest przedpotopowa i nie ma poniżej np. 4 GB VRAM-u, to nie obniżaj tej opcji poniżej wysokich ustawień.

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie

Tryb filtrowania tekstur (Texture Filtering Mode)

Opcja pierwotnie nie była dostępna w CS-ie 2, ale Valve w jednej z wrześniowych aktualizacji dodało brakujące filtrowanie tekstur. Generalnie nie jest to ustawienie, które zabija wydajność, ale na słabszych komputerach możesz pokusić się o zmniejszenie go do dwuliniowego filtrowania. Daje on bowiem zauważalny wzrost fps.

Wizualnie wszystko od filtrowania anizotropowego x2 wzwyż wygląda dobrze. Na niższych ustawieniach tekstury (np. podłoża) są mocniej rozmyte (szczególnie te dalej znajdujące się od postaci). Pomiędzy AF x2 a x16 nie ma dużych różnic ani w wyglądzie, ani w działaniu gry, więc tutaj nie szedłbym w żaden kompromis.

Ustawienia: dwuliniowe, trójliniowe, anizotropowe x2, x4, x8 i x16

Detale shadera (Shader Detail)

Shadery wpływają na jakość cieniowania i oświetlenia, w tym odbić, których wręcz brakuje na niskich ustawieniach. O ile w CSGO różnica w wydajności była wyczuwalna, o tyle w CS-ie 2 jest ona skromniejsza (raptem 4 fps różnicy) przy jednocześnie zauważalnym skoku jakości grafiki

Trudno mi powiedzieć, jakie przełożenie na działanie ma ta opcja w przypadku starszych GPU. Jeśli Twoja karta graficzna ma lata świetności dawno za sobą i CS2 nie działa optymalnie, obniż to ustawienie do niskich i porównaj liczbę klatek.

W CSGO shadery miały niebagatelne znaczenie na słabszych komputerach. W Counter-Strike’u 2, który jest jednak nieco bardziej dostosowany do nowszych podzespołów, może nie odgrywać znaczącej roli. Bo wymaga po prostu mocniejszego komputera.

Ustawienia: niskie, wysokie

Szczegóły cząsteczek (Particle Detail)

Ustawienie wpływa na złożoność cząsteczek (ognia, dymu) i rzucanych przez nie cieni. Jest ono właściwie odpowiednikiem jakości efektów w CSGO. Przyznam jednak, że jest trochę sprzeczności w tym, co Valve pokazuje w ustawieniach obrazu na podglądzie, a tym, co jest w rzeczywistości w grze.

Na porównaniu graficznym w ustawieniach gry widać mniejsze zadymienie od ognia na niższych ustawień. Natomiast bezpośrednio w rozgrywce – podobnie jak w Counter-Strike: Global Offensive – dym jest gęściejszy i ciemniejszy na niskich i średnich ustawieniach. Dopiero wysokie i bardzo wysokie oferują lepszą klarowność.

Co ważne, Valve naprawiło błąd z poprzedniej odsłony i gracze ze słabszymi komputerami wreszcie mogą nie czuć się pokrzywdzeni – bo dym od ognia nie zasłania tak widoku jak w CSGO. Wydajnościowo mocniejszy wpływ mają tylko ustawienia bardzo wysokie, z których bym zrezygnował, bo niewiele wnoszą w wyglądzie efektów.

Co więcej, to ustawienie, które ma bardzo duży wpływ na wydajność gry w wybranych scenariuszach. Tego poniższy wykres nie pokazuje. Przy maksymalnym przybliżeniu ze snajperki leci ona na łeb, na szyję (z ponad 250 fps na np. 50-70 w zależności od stopnia jakości szczegółów cząsteczek). Na słabszych komputerach z wiekowym GPU obniżyłbym to ustawienie do średnich. W pozostałych przypadkach zostawiłbym wysokie.

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie

Okluzja otoczenia (Ambient Occlusion)

Subtelny efekt wpływający na cieniowanie i głębię sceny. Zastosowana okluzja otoczenia w CS-ie 2 jest jednak więcej niż skromna. Bardziej zauważalne są cienie np. na broni. Na obiektach są trudne do uchwycenia, tym bardziej podczas dynamicznej rozgrywki.

Wyłączenie okluzji otoczenia ma sens nie tylko w przypadku starych i słabszych kart graficznych. Jednak jeśli masz nowoczesny i mocny komputer, nie musisz rezygnować z ustawień wysokich, które oferują niemal identyczny fps, co średnie. 

Ustawienia: wyłączone, średnie, wysokie

High Dynamic Range (HDR)

Niech Cię nie zmyli nazewnictwo tej opcji graficznej, której nie było wcześniej w CSGO. To nie jest HDR, o którym myślisz i którego gra nie obsługuje. Ta w CS-ie 2 (bardzo) subtelnie wpływa oświetlenie sceny w lokacjach czy raczej dostosowuje ich stopień rozjaśnienia lub przyciemnienia w określonych punktach.

Jednak naprawdę trudno dopatrzyć się różnic w grafice. Na załączonych porównaniach są one widoczne bardziej na mapie Ancient. A konkretnie: inaczej oświetlone są punkty w oddali (drzewo na wprost oraz po lewej widoczne przyciemnienie lub rozjaśnienie w luce pomiędzy liśćmi).

Tej opcji nie da się wyłączyć. Zalecam ustawienie HDR-u na wydajność, ponieważ niższa jakość zwiększa zaskakująco mocno liczbę klatek. Podany poniżej przykład jest skrajny. Nie w każdym scenariuszu zauważyłem tak duże różnice w fps.

Ustawienia: wydajność lub jakość

FidelityFX Super Resolution (FSR)

Counter-Strike 2 wprowadza technikę skalowania obrazu, niestety jedną z najgorszych możliwych: FSR 1.0. Nie wymaga ona żadnych specjalnych rdzeni na karcie graficznej i działa nie tylko na układach AMD. Ale jakość obrazu po jej aktywacji pozostawia wiele do życzenia. 

Jedyne sensowne ustawienia to Utra Quality i Quality, ale już w tym drugim trybie jakościowym widać pogorszenie ostrości i szczegółowości obrazu. Zauważysz też mocniej postrzępione krawędzie i (jeszcze w miarę akceptowalną) utratę detali.

Niższych ustawień (równowaga i wydajność) nie zalecam włączać, bo traci się zbyt dużo przy niewielkim wzroście fps. Szkoda, że twórcy nie dodali w grze FSR 2.0, które wypada już znacznie lepiej jakościowo, choć wymaga też nowszych i mocniejszych kart graficznych.

Osobiście chętnie zobaczyłbym w grze NVIDIA DLSS 2+, nawet jeśli mały odsetek graczy w ogóle korzysta z RTX-ów w CS-ie, to byłaby to zdecydowanie ciekawsza alternatywa od FSR. Szczególnie że CS2 rozczarowuje pod względem form wygładzania krawędzi.

Ustawienia: wyłączone, ultrajakość, jakość, równowaga, wydajność

NVIDIA Reflex

NVIDIA Reflex to zupełna nowość CS-ie i jej wprowadzenie ma sens, ponieważ wpływa ona pozytywnie na opóźnienia, jakże istotne w e-sportowych grach pokroju właśnie omawianego. Większe różnice można odczuć na bardziej niedomagających kartach graficznych niż na nowszych wbrew pozorom. A Reflex działa nie tylko GeForce RTX, ale także na GeForce GTX (seria 900 lub nowsza).

Na GeForce RTX 4070 Ti przy mocnym procesorze Intel Core i5-13600KF różnice nie były duże, choć NVIDIA Reflex wpłynęło na wydajność (a im mniej klatek, tym wyższe opóźnienia, więc de facto różnice przy tym samym fpsie byłyby bardziej zauważalne).

Osobną kwestią jest wyczuwalność tych opóźnień w rozgrywce. Są one na tyle skromne, że osobiście ich nie odczuwam. Trybu boost nie polecam, bo spadek wydajności jest nieproporcjonalny do zysku w opóźnieniach.

 Prawdopodobnie to też kwestia optymalizacji albo samego silnika Source 2, ponieważ w Rainbow Six: Siege nie przypominam sobie tak diametralnych różnic w działaniu gry po aktywacji boosta w NVIDIA Reflex.

Ustawienia: wyłączone, włączone, włączone + boost

CS2 vs CSGO – porównanie wydajności

No dobra, wspomniałem, że CS2 chodzi słabiej niż CSGO, ale o jak dużych różnicach mowa? Sprawdziłem to na trzech mapach w spokojnym scenariuszu, więc bez botów i przeciwników oraz bez strzelania. Różnica w wydajności nie zawsze jest identyczna – wszystko zależy od mapy i miejsca testowego. W CS-ie 2 płynność jest mniej stabilna. 

Wydaje się, że Valve czeka jeszcze sporo prac optymalizacyjnych, bo choć wygląd gry wyraźnie się poprawił, to spadki fps są czasem zbyt duże i nie zawsze uzasadnione.

Ustawiłem w obu grach wszystko na maksymalną wartość, włącznie z MSAA. W CS-ie 2 pominąłem jedynie NVIDIA Reflex, jako że tej opcji nie ma w CSGO i wpływa ona na wydajność.

Jedno jest pewne: Counter-Strike 2 wymaga znacznie więcej mocy i może nie zadziałać płynnie na sprzęcie, który mógł radzić sobie w Counter-Strike: Global Offensive.

Counter-Strike 2. Optymalne ustawienia graficzne

  • Rozdzielczość: natywna lub według własnych preferencji
  • Zwiększ kontrast graczy: włączone
  • Czekaj na synchronizację pionową: wyłączone
  • Tryb antyaliasingu: CMAA2 lub MSAA x2 (MSAA x4 na mocniejszym GPU)
  • Ogólna jakość cieni: wysoka
  • Szczegóły modeli/tektur: bardzo wysokie
  • Tryb filtrowania tekstur: anizotropowe x16 (dwuliniowe na słabym GPU)
  • Detale shadera: wysokie
  • Szczegóły cząsteczek: wysokie (średnie na słabszym GPU)
  • Okluzja otoczenia: wyłączona (lub wysoka jakość na mocnym GPU)
  • High Dynamic Range: wydajność
  • FidelityFX Super Resolution: wyłączone lub – w przypadku słabego komputera – (ultra)jakość
  • Tryb niskiego opóźnienia NVIDIA Reflex: włączone (tylko wybrane karty NVIDIA, seria GTX 900 lub nowsza)

Jak wygląda optymalizacja Counter-Strike 2 (CS2)?

Counter-Strike 2, które żegna się ze starym silnikiem na rzecz Source 2, wymaga nieco potężniejszych i nowszych podzespołów. Nie powinno to jednak dziwić, bo jakość oprawy wizualnej wyraźnie podskoczyła i sprawiła, że gra w końcu wygląda nowocześnie. Nie spodziewaj się jednak fajewerków na miarę wysokobudżetowych gier AAA.

To wciąż stary, ale jary CS, tylko po solidnym liftingu. Szczerze mówiąc, milej zaskoczyła mnie jakość dźwięku, który jest zdecydowanie precyzyjniejszy, niż grafiki. Choć ta potrafi ująć i przede wszystkim jest czytelniejsza niż w CSGO (żegnajcie ciemne zaułki).

Gra działa wyraźnie gorzej niż CSGO (choć to też zależy od mapy i scenariusza), ale można było się tego spodziewać. Wydaje się jednak, że przed Valve jeszcze sporo roboty przy optymalizacji, szczególnie spadek wydajności przy przybliżaniu na dym lub ogień jest zbyt drastyczny, większy niż w CSGO. Mam nadzieję, że po premierze będzie lepiej.

Tekst opiera się na wersji beta, ale nie spodziewam się dużych zmian zaraz po wydaniu pełnej wersji, która powinna pojawić się w najbliższych tygodniach. Nie wykluczam, że przyszłość okaże się bardziej kolorowa, zwłaszcza w kontekście ustawień graficznych, które mnie wybitnie rozczarowały (pn. brakiem sensownych alternatyw w wygładzaniu krawędzi). Na teraz CS2 jest „tylko” albo „aż” ewolucją CSGO, znacznie bardziej wymagającą dla komputerów.

Sprawdź pozostałe publikacje z cyklu Jak zwiększyć fps w grach: