Intel XeSS – co wiemy o konkurencji dla NVIDIA DLSS i AMD FSR?

NVIDIA DLSS i AMD FidelityFX Super Resolution doczekają się konkurencji w postaci Intel XeSS. „Niebiescy” podczas Intel Architecture Day 2021 omówili nie tylko architekturę kart graficznych Intel ARC (Xe-HPG), ale także nowoczesną technikę upscalingu. Czym się wyróżni? W jakich grach się pojawi? Oto wszystko, co wiadomo o Intel XeSS.

Intel XeSS – nowa technika upscalingu opartego na AI

Intel nie próżnował na konferencji Intel Architecture Day 2021. Karty graficzne Intel ARC dla graczy to nie wszystko, czym mógł pochwalić się zespół „niebieskich”. Warto bowiem wspomnieć o funkcji, którą wykorzysta pierwsza generacja nowych GPU o nazwie kodowej Alchemist (i nie tylko). Mowa o Intel XeSS (Xe Super Sampling), czyli bazującej na sztucznej inteligencji (AI) technice skalowania obrazu w grach, która zadebiutuje wraz z serią kart graficznych Intel ARC.

opis działania techniki intel xess

Autorskiej technice upscalingu „niebieskich” jest bliżej do NVIDIA DLSS niż AMD FidelityFX Super Resolution. Z prozaicznego powodu: wykorzysta ona sprzętowe jednostki Matrix Engines (XMX), które odpowiadają za głębokie uczenie (ang. deep learning), na podobieństwo wspomaganego przez rdzenie Tensor rozwiązania „zielonych”.

Intel XeSS napędzane przez sieć neuronową będzie się uczyć, by coraz lepiej rekonstruować obraz. Jest to technika tzw. skalowania czasowego nie tylko opartego na wektorach ruchu, ale także uwzględniającego historię poprzednich klatek. Dane te zostaną przetworzone przez instrukcje XMX, zanim dojdzie do postprocessingu. Ostatecznie powinno to przełożyć się pozytywnie na jakość i przejrzystość obrazu w ruchu.

intel xess porównanie jakości obrazu

Intel XeSS będzie dostępne w dwóch wersjach: XMX (ang. Xe Matrix Extensions) i DP4a. Będą one różnić się czasem renderowania klatek (ogólnie ma być on dłuższy niż w tradycyjnych metodach rekonstrukcji obrazu), wpływem na wydajność i kompatybilnością z kartami graficznymi.

Możliwości Intel XeSS – jaki będzie wzrost wydajności w grach?

Na konkrety jest jeszcze za wcześnie. Według firmy Intel aktywowanie opcji Intel XeSS w grach przyniesie nawet dwukrotny wzrost wydajności przy jakości obrazu zbliżonej do natywnej rozdzielczości.

czas renderowania klatek w intel xess

Potwierdza to opublikowane demo oparte na silniku Unreal Engine 5. W 4K XeSS udało się uzyskać dwa razy wyższą wydajność niż w natywnym 4K. Takie wyniki ma oferować jednak tylko rozwiązanie wykorzystujące sprzętowe jednostki XMX, które wbudowane są jedynie w kartach graficznych Intel ARC opartych na architekturze Xe-HPG (Alchemist i kolejne generacje). Natomiast XeSS w wersji DP4a to tryb niższej wydajności, więc różnice nie będą tak znaczące.

Czy Intel XeSS wpłynie na jakość obrazu w grach?

Nie jest tajemnicą, że technika upskalowania, niezależnie, czy mowa o NVIDIA DLSS, czy AMD FidelityFX Super Resolution, wpływa na jakość obrazu w grach, zwykle negatywnie. Sam fakt, że Intel XeSS będzie oparte na sztucznej inteligencji daje nadzieję, iż efekty będą zbliżone do rozwiązania „zielonych”. Może nie od razu, bo na poprawę w jakości obrazu przy użyciu DLSS musieliśmy poczekać do wydania wersji 2.0, gdy została odpowiednio „wytrenowana”.

porównanie jakości obrazu między 4k i 4k xess

Intel opublikował krótkie demo, na którym można ocenić wstępnie grafikę po aktywacji XeSS.  Pierwsze rezultaty wyglądają obiecująco i obraz stosunkowo niewiele traci na jakości względem natywnej rozdzielczości. Chociaż miej na uwadze, że to oficjalny, promujący technikę materiał wideo. Na wnioski trzeba będzie poczekać do debiutu tej funkcji w grach. Niemniej jednak zapowiada się groźna konkurencja dla NVIDIA DLSS.

Intel XeSS zaoferuje, podobnie jak NVIDIA DLSS, kilka trybów jakości, które przełożą się nie tylko na wygląd gry, ale także na wydajność.

Intel XeSS – lista gier z obsługą techniki upscalingu

Na tę chwilę nie jest znana lista gier, która obsłuży technikę Intel XeSS. Pierwsze z nich powinny jednak pojawić się na początku 2022 roku. Intel już teraz pracuje nad wdrożeniem rozwiązania w popularnych silnikach: Unreal Engine i Unity. Intel XeSS ma współpracować zarówno z grami opartymi na DirectX 12, jak i API Vulkan. Musi być ona jednak zaimplementowana bezpośrednio w danym silniku, identycznie jak NVIDIA DLSS. 

Gdy tylko poznam pierwsze gry, które obsłużą Intel XeSS, zaktualizuję tę publikację.

Czy Intel XeSS zadziała na kartach graficznych NVIDIA i AMD?

W odróżnieniu od NVIDIA DLSS, do aktywacji w grach Intel XeSS nie będzie potrzebna karta graficzna Intel ARC. Funkcja ma działać także na iGPU „niebieskich” (Xe-LP), jak i sprzęcie konkurencji – NVIDIA GeForce i AMD Radeon. Będzie to możliwe dzięki temu, że Intel XeSS ma używać zarówno instrukcji XMX Matrix Engine (Alchemist), jak i DP4a (pozostałe układy).

intel xess wsparcie dla oprogramowania

Instrukcje DP4a są szeroko obsługiwane przez inne układy graficzne – NVIDIA Pascal (seria GTX 1000) lub nowsze oraz AMD Vega 20 (np. Radeon VII) i Navi 2x (seria Radeon RX 6000) lub nowsze. Na temat kart AMD RDNA (RX 5000) pojawiają się sprzeczne doniesienia. W dokumentacji „czerwonych” nie pada żadna wzmianka o DP4a.

Niemniej jednak Intel XeSS nie zapowiada się na tak uniwersalną opcję jak AMD FidelityFX Super Resolution, które w zasadzie może działać na każdej karcie obsługującej co najmniej DirectX 11. Podsumowując, technika „niebieskich” teoretycznie zadziała na układach graficznych obsługujących Shader Model 6.4 lub wyższy (Intel rekomenduje karty wspierające SM 6.6) oraz instrukcje DP4a.

Kompatybilność kart graficznych z Intel XeSS [AKTUALIZACJA 28.08.21]

  • Intel Xe-HPG (Intel ARC) – tak (XMX), oficjalnie potwierdzone
  • Intel Xe-LP (zintegrowane UHD Graphics 730 lub nowsze) – tak (DP4a), oficjalnie potwierdzone
  • Starsze architektury Intela (np. Gen. 9) – nie
  • AMD Polaris (RX 400, 500) – nie
  • AMD Vega (np. Vega 56, 64) – nie
  • AMD Vega 20/7 nm (np. Radeon VII) – tak (DP4a)
  • AMD RDNA (RX 5000) – prawdopodobnie nie (?)
  • AMD RDNA 2 (RX 6000) – tak, oficjalnie potwierdzone (DP4a)
  • NVIDIA Pascal (GTX 1060 lub wyższe) – prawdopodobnie tak (DP4a)
  • NVIDIA Turing (GTX 1650, GTX 1660, RTX 2000) – tak, oficjalnie potwierdzone (DP4a)
  • NVIDIA Ampere (RTX 3000) – tak, oficjalnie potwierdzone (DP4a)
  • Starsze architektury NVIDIA – nie

Szczegółowe oraz potwierdzone informacje na temat kompatybilności i działania Intel XeSS na określonych GPU poznamy zapewne bliżej premiery.

Premiera Intel XeSS – kiedy Intel odpowie na NVIDIA DLSS i AMD FSR?

Narzędzia SDK (ang. Software Development Kit) dla programistów będą dostępne od końca sierpnia 2021 roku, przynajmniej jeśli chodzi o wersję XeSS XMX. SDK w edycji DP4a zostanie udostępnione później, jeszcze przed końcem roku.

Intel na razie współpracuje wybranymi producentami i wydawcami nad wdrażaniem techniki w grach. Można zatem spodziewać się, że pierwsze efekty implementacji ujrzymy w okolicach premiery kart graficznych Intel ARC, czyli w pierwszym kwartale 2022 roku.  

narzędzia sdk intel xess

Intel zapowiedział, że gdy technika XeSS odpowiednio „dojrzeje”, zestaw narzędzi deweloperskich będzie dostępny dla każdego. Firma chce, by była ona rozwiązaniem typu open source, czyli otwartym dla wszystkich zainteresowanych twórców gier. Taki krok zdecydowanie poszerzyłby listę tytułów obsługujących obiecująco zapowiadającą się opcję. Na razie jednak Intel XeSS pod względem otwartości zapowiada się na coś pomiędzy NVIDIA DLSS a AMD FidelityFX Super Resolution.

Według Karthika Vaidyanathana, głównego inżyniera techniki upscalingu, Intel XeSS 2.0, Intel XeSS 3.0 itd. są tylko kwestią czasu.  

Źródło: Intel, VideoCardz, Wccftech, Anandtech, Tom’s Hardware

Sprawdź również: