Intel ARC Alchemist to nowy gracz na rynku GPU. GeForce i Radeon mają rywala

Intel ARC to nowy gracz na rynku kart graficznych, który ma rywalizować o konsumentów z NVIDIA GeForce RTX i AMD Radeon RX. Kiedy odbędzie się premiera pierwszych układów z serii Intel ARC Alchemist? Co wiemy o ich specyfikacji? Oto podsumowanie wieści o kartach graficznych Intel ARC.

Intel ARC – nowe karty graficzne dla graczy

Oficjalna zapowiedź opartych na architekturze Intel Xe-HPG kart graficznych Intel ARC, znanych wcześniej jako Intel DG2, to wiadomość, która powinna przykuć uwagę każdego gracza. Wszak, gdy wyrasta poważna konkurencja – nie tylko w segmencie GPU – nie pozostaje nic innego, jak tylko się cieszyć z takiego obrotu wydarzeń. Bardziej zacięta walka powinna przynieść same korzyści.

Czy rzeczywiście są powody, by się cieszyć? Czy Intel ARC będą wartymi uwagi kartami graficznymi, których topowe modele powalczą z mocniejszymi GPU firm NVIDIA (RTX 3070 wzwyż?) i AMD (Radeon RX 6800 wzwyż)? Intel ARC będą dużym wydarzeniem i krokiem naprzód względem zintegrowanych układów czy dedykowanych GPU Intel Iris Xe DG1. Zapraszam do dalszej lektury – przybliżę najważniejsze informacje o architekturze Intel Xe-HPG i serii Intel ARC.

Architektura Xe-HPG – budowa Intel ARC Alchemist

Seria kart graficznych Intel ARC bazuje na architekturze Intel Xe-HPG. Według plotek najmocniejszy układ Intel DG2 Xe-HPG miał mieć 512 jednostek wykonawczych (EU), ale Intel potwierdził, że rezygnuje z tego nazewnictwa.  

budowa intel xe-hpg
Źródło: Intel

Intel ARC będą zbudowane z rdzeni Xe (ang. Xe-Cores), które zostaną pogrupowane w tzw. bloki Render Slice (będzie ich maksymalnie 8). W pojedynczym bloku obliczeniowym mają być 4 rdzenie. Z kolei każde Xe-Cores zaoferuje 16 silników wektorowych (ang. Vector Engines), 16 silników matrycowych (ang. Matrix Engines) i jednostkę Ray Tracing (tych będzie w sumie 4 w każdym bloku Render Slice). Mają one mieć także dedykowaną pamięć L1 cache.

budowa rdzenia intel xe-cores
Źródło: Intel

Silniki matrycowe określone są także jako XMX (ang. Xe Matrix Entensions) i służą do wspomagania obliczeń powiązanych ze sztuczną inteligencją (AI). Są odpowiednikiem rdzeni Tensor w kartach firmy NVIDIA.

Intel ARC powstają w procesie technologicznym 6 nm TSMC, a więc niższym niż konkurencyjne karty GeForce RTX 3000 (8 nm Samsunga) i Radeon RX 6000 (7 nm TSMC). Tym samym potwierdziły się ostatnie plotki. Litografia N6 powinna zapewnić wyższą efektywność energetyczną.

Intel ARC Alchemist – szczegółowa specyfikacja

  • Architektura: Intel Xe-HPG
  • Litografia: 6 nm TSMC
  • Liczba procesorów strumieniowych: do 4096
  • Liczba jednostek wektorowych/matrycowych: do 512
  • Liczba bloków obliczeniowych Render Slice: do 8 (każda ma 4 rdzenie Xe)
  • Liczba rdzeni Xe (Xe-Cores): do 32
  • Liczba jednostek Ray Tracing: do 32
  • Liczba jednostek Vector Engines na rdzeń: 16 (256-bit na każdy silnik wektorowy)
  • Liczba jednostek Matrix Engines na rdzeń: 16 (1024-bit na każdy silnik matrycowy)
  • Taktowanie rdzenia: 2,0-2,3 GHz (?)
  • Pamięć VRAM: do 16 GB
  • Typ pamięci: GDDR6
  • Szyna danych: do 256-bit
  • Złącza: DisplayPort 2.0
układ graficzny intel arc alchemist
Źródło: Intel

Czy karty graficzne Intel ARC będzie można podkręcać?

Intel pozwoli na bezproblemowe OC (podkręcanie) kart graficznych Intel ARC Alchemist. Użytkownik będzie mógł  zrobić to z poziomu dedykowanego oprogramowania dołączonego do oficjalnych sterowników (Driver UI) na wzór Radeon Software Adrenalin.

Można jednak raczej liczyć na to, że producenci popularnych aplikacji do OC, takich jak MSI Afterburner, które wykorzystywane są do podkręcania GeForce’ów i Radeonów, dodadzą obsługę kart opartych na architekturze Intel Xe-HPG.

cechy architektury xe-hpg
Źródło: Intel

Na marginesie warto dodać, że oprogramowanie Intela zaoferuje wirtualną kamerę wspieraną przez sztuczną inteligencję (AI) i możliwość nagrywania najlepszych momentów w grach wzorem chociażby NVIDIA ShadowPlay.  

Czy Intel ARC Alchemist obsłuży sprzętowy ray tracing?

Tak, karty graficzne Intel ARC Alchemist zostaną wyposażone w specjalne jednostki do obliczeń związanych z ray tracingiem, więc obsłużą sprzętowo RT. Nie będą zatem odstawać od konkurencji w postaci NVIDIA GeForce RTX (RTX 2000 i nowsze) i AMD Radeon RX (od serii RX 6000). Układy Intel ARC będą kompatybilne zarówno z DXR (DirectX Ray Tracing), jak i Vulkan Ray Tracing.

design karty intel arc

Architektura Xe-HPG ma ogólnie wspierać wszystkie funkcje DirectX 12 Ultimate (m.in. Mesh Shading, Variable Refresh Rate), przy którym Intel ściśle współpracuje z koncernem Microsoft od trzech lat.

Jaką wydajność zapewnią karty Intel ARC Alchemist?

Flagowy model Intel ARC Alchemist ma według nieoficjalnych doniesień zaoferować wydajność na poziomie pomiędzy GeForce RTX 3070 a GeForce RTX 3080. Jest to dopiero pierwsza generacja wydajnych GPU dla graczy od Intela, więc jeśli takie wyniki potwierdzą się, będą to raczej powody do zadowolenia. „Niebiescy” mogą jednak dużo więcej ugrać w średnim segmencie, choć póki co do sieci nie wyciekły informacje o wydajności słabszych układów.  

wydajność intel xe-hpg
Źródło: Intel

Nie znamy także jeszcze przewidywanej wydajności po aktywacji w grach opcji graficznych opartych na śledzeniu promieni. Z każdą kolejną generacją Intel może coraz bardziej przybliżać poziomem do topowych kart GeForce RTX i Radeon RX (o ile te nie będą za bardzo odskakiwać wraz z kolejnymi seriami).

wydajność intel xe-hpg na wat
Źródło: Intel

Na razie firma pochwaliła się jedynie demonstracją możliwości przedprodukcyjnej karty graficznej Intel ARC Alchemist w takich grach, jak Mount & Blade II: Bannerlord, Crysis Remastered, Forza Horizon 4, Metro Exodus czy Days Gone. Niestety, w tym krótkim pokazie zabrakło szczegółowego opisu na temat ustawień graficznych i wydajności, więc trudno powiedzieć, jak faktycznie GPU spisało się w tych tytułach.

Intel ujawnił, że nowa architektura Xe-HPG zaoferuje o 50% wyższą wydajność na wat względem poprzedniej generacji (Intel Xe-LP). Częstotliwości taktowania także wzrosną 1,5-krotnie przy identycznym napięciu. Jest to też wynik zastosowania niższego procesu technologicznego.

Intel ARC Alchemist – czy będzie karta o mocy RTX 3070 i RX 6700 XT?

[AKTUALIZACJA 13.09.21] Do sieci wyciekł slajd pochodzący podobno z prezentacji Intela. Zdradził on przewidywaną wydajność kart Intel ARC Alchemist. Będą one oparte na układach oznaczonych jako SOC1 i SOC2 DG2 o różnym współczynniku TDP (pierwszy w przedziale 175-225 W, drugi o poborze mocy 75 W).

Jak wynika z udostępnionej grafiki, SOC1 to co najmniej dwa modele Intel ARC Alchemist. Topowy model ma mieć wydajność GeForce’a RTX 3070 i Radeona RX 6700 XT, co pokrywa się w zasadzie z wcześniejszymi plotkami.

Niższy model, o TDP 175 W, zbliży się  wydajnością do RTX-a 3060 i Radeona RX 6600 XT. Na slajdzie znajduje się nawet jeszcze niezapowiedziany Radeon RX 6500 XT. Intel najprawdopodobniej zakłada, że takowy również pojawi się prędzej czy później w ofercie AMD. SOC2 to karta o stosunkowo skromnej wydajności – ma to być poziom mniej więcej GeForce’a GTX 1650 Super. Intel tym samym wypełniłby lukę, którą pozostawiły w nowych generacjach NVIDIA i AMD.

Intel ARC – jakie korzyści przyniesie obsługa Intel XeSS?

Oparta na sztucznej inteligencji (AI) technika upskalowania obrazu, Intel XeSS, wykorzysta sprzętowe jednostki Matrix Engines (XMX), w które będą wyposażone karty graficzne Intel ARC, włącznie z pierwszą generacją Alchemist.

Co to oznacza? Intel XeSS, gdy skorzysta z dobrodziejstw instrukcji XMX Matrix Engine, zapewni wyższy wzrost wydajności i niższy czas renderowania klatek po aktywowaniu tej opcji w grach niż wersja XeSS DP4a. Chociaż funkcja ma działać także na innych GPU, to użytkownicy kart graficznych Intel ARC zyskają najwięcej.

opis działania techniki intel xess
Źródło: Intel

Jeśli wierzyć zapewnieniom Intela, włączenie Intel XeSS może poprawić wydajność w grach nawet dwukrotnie na GPU z serii Intel ARC Alchemist. Na pozostałych układach – wykorzystujących instrukcje DP4a – nie zobaczymy tak dobrych rezultatów. Ogólnie Intel XeSS zaoferuje wyższą wydajność przy stosunkowo niewielkiej utracie jakości obrazu. Biorąc pod uwagę, że technika wykorzystuje sieć neuronową, efekty powinny być zbliżone bardziej do NVIDIA DLSS niż AMD FidelityFX Super Resolution.

intel arc alchemist gpu
Źródło: Wccftech

Intel ARC Alchemist – jakie będą ceny?

[AKTUALIZACJA 13.09.21] Przeciek slajdu Intela ujawnił nie tylko wydajność, ale również ceny układów Intel ARC Alchemist. Flagowa karta graficzna „niebieskich” miałaby kosztować nie więcej niż 499 dolarów, czyli tyle samo, ile GeForce RTX 3070 (cena sugerowana zaczynająca się od 2349 zł). Z kolei najsłabszy model oparty na układzie graficznym SOC1 miałby kosztować nawet 300 dolarów (mniej więcej tyle, ile RTX 3060 – 329 dol.), czyli ok. 1500 zł.

slajd o wydajności i cenach intel arc alchemist
Źródło: VideoCardz

Karty wykorzystujące procesor graficzny SOC1 to propozycja dla mało wymagających graczy i w ich przypadku mowa o przedziale cenowym 100-199 dolarów (ok. 500-1000 zł z podatkiem). Może to być atrakcyjna oferta dla tych, co niekoniecznie pogrywają w tytuły klasy AAA, a raczej skupiają się na produkcjach niezależnych, które nie wymagają dużej mocy od GPU. Poza starymi konstrukcjami – pokroju GTX-ów od NVIDIA – Intel w zasadzie nie miałby w tym segmencie konkurencji.

Intel ARC – kiedy premiera kart graficznych Alchemist?

Intel oficjalnie potwierdził, że premiera kart graficznych Intel ARC Alchemist odbędzie się w pierwszym kwartale 2022 roku. Spodziewam się, że ich prezentacja nastąpi na targach technologicznych CES 2022 (5-8 stycznia 2022 roku).

harmonogram kart graficznych intel arc
Źródło: Intel