Intel ExtraSS przyćmi DLSS 3 i FSR 3? Intel z innym podejściem do generowania klatek w grach

Intel szykuje się do wprowadzenia innowacyjnej techniki generowania klatek o nazwie ExtraSS. Zaprezentował ją na konferencji SIGGRAPH Asia 2023 i ma stanowić konkurencję dla takich rozwiązań jak NVIDIA DLSS 3 i AMD FSR 3. ExtraSS, które ma bazować na XeSS, to inne podejście w stosunku do metod interpolacji stosowanych przez rywali Intela. Sprawdź, co zaoferuje i czym konkretnie będzie się różnić.

Co to jest Intel ExtraSS i jak działa?

Intel ExtraSS (ESS) nie będzie kopią DLSS 3 i FSR 3.0. Wykorzysta ekstrapolację klatek (ang. Frame Extrapolation), co oznacza zupełnie inne podejście w porównaniu z metodami interpolacji stosowanymi przez konkurencję.

ExtraSS łączy w sobie opartą na Intel XeSS technikę skalowania przestrzennego, która wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji i wektory ruchu, oraz zupełną nowość: ekstrapolację klatek. Ta metoda bazuje na danych z poprzednich klatek, aby wygenerować nowe, co pozwala na uzyskanie wyższej wydajności przy zachowaniu optymalnej jakości obrazu w grach. 

Intel zastosuje nowatorską metodę „warpingu” z tzw. lekkim modelem przepływu, która ma zwiększać skuteczność ekstrapolacji. Pozwoli ona na generowanie klatek o wyższej jakości przy mniejszym opóźnieniu w stosunku do rozwiązań opartych na interpolacji.

Czym Intel ExtraSS (ESS) różni się od DLSS 3 i FSR 3?

Główna różnica między ExtraSS a technikami generowania klatek, takimi jak DLSS 3 i FSR 3, polega na zastosowaniu ekstrapolacji zamiast interpolacji. A więc tkwi ona w tym, jak powstaje generowana klatka.

Interpolacja, na której oparte są rozwiązania NVIDIA i AMD, polega na wykorzystaniu kilku próbek (poprzednie i bieżące klatki, czyli więcej danych wejściowych) do wygenerowania nowej klatki.

Z kolei ekstrapolacja, po którą sięgnie Intel, wykorzystuje tylko poprzednie klatki, a więc (wybrakowane) informacje, które nie są częścią danych wejściowych. To może prowadzić do generowania gorszych efektów wizualnych (np. ryzyko większej liczby artefaktów), ale z drugiej strony – niższych opóźnień. Co więcej, ekstrapolacja wymaga danych wejściowych o wyższej rozdzielczości.

generowanie klatek w intel extrass

Poza tym Intel przyznał, że poprawki i optymalizacje Intel ExtraSS koniec końców mogą pozytywnie przełożyć się na uzyskanie dzięki tej technice optymalnego stosunku jakości obrazu przy znacznie wyższej wydajności w grach.

Zalety i wady Intel ExtraSS

Jakie korzyści może przynieść Intel ExtraSS?

  • Niższe opóźnienia: ExtraSS generuje klatki z mniejszym opóźnieniem w porównaniu do metod interpolacji.
  • Stabilność: nowa metoda warpingu pozwala na generowanie bardziej stabilnych klatek.
  • Jakość obrazu: wykorzystanie danych przestrzennych i wektorów ruchu pozwala niwelować niedoskonałości w obrazie i może przyczynić się do jakości obrazu zbliżonej do rozdzielczości natywnej.

Jakie są zagrożenia w zastosowaniu Intel ExtraSS?

  • Potencjalne artefakty: ekstrapolacja może skutkować większą liczbą błędów wizualnych.
  • Wyzwania w złożonych scenach: technika ta może napotykać na dodatkowe przeszkody w bardziej skomplikowanych scenach, zwłaszcza przy ograniczonych danych wejściowych.

Przy czym artefakty są problemem także w DLSS 3 i FSR 3, więc Intel ExtraSS nie wyróżnia się szczególnie na tym polu. Jedynie większa liczba danych wejściowych działa korzystniej dla konkurencyjnych rozwiązań. Intel więc zmaga się z innymi przeszkodami, które koniec końców po odpowiednich optymalizacjach i ulepszeniach mogą być do przeskoczenia.

Kiedy premiera Intel ExtraSS? Kiedy pierwsze gry z ESS?

Intel ExtraSS to obiecująca technika w dziedzinie generowania klatek, która może zrewolucjonizować sposób, w jaki gry są renderowane. Oferując niższe opóźnienia i zbliżoną jakość obrazu, może stanowić ciekawą alternatywę dla istniejących rozwiązań – DLSS 3 i FSR 3. Choć wciąż czekamy na jej pełne wdrożenie i publiczną prezentację, bo Intel podzielił się dotychczas jedynie opisem i grafikami porównawczymi. Niemniej jednak ExtraSS ma potencjał, aby nieco namieszać w technikach skalowania obrazu i generowania klatek.

Spodziewamy się Intel ExtraSS w 2024 roku, ale raczej w drugiej połowie roku. Wtedy być może zaczną pojawiać się pierwsze gry, które wykorzystają rozwiązanie „niebieskich”. Największą siłą techniki Intela mogą być niższe opóźnienia, które w DLSS 3 i FSR 3 niwelowane są za pomocą NVIDIA Reflex i AMD Anti-Lag. W przypadku Intel ExtraSS nie byłyby prawdopodobnie konieczne. Przed Intelem jednak jeszcze zapewne wiele miesięcy pracy, więc na pierwsze rezultaty w grach jeszcze poczekamy.

Czy Intel ExtraSS będzie wymagać tylko kart graficznych Intel (ARC)? Tego jeszcze nie wiadomo, ale jest to wielce prawdopodobne. Intel XeSS co prawda ma dwa warianty, które pozwalają na aktywację techniki na GPU różnych producentów. Jest więc szansa, że Intel pójdzie ścieżką AMD i FSR 3, a co za tym idzie, technika ExtraSS będzie dostępna także dla układów GeForce i Radeon.

Źródło: Intel, Wccftech, VideoCardz

Przeczytaj również:

Zobacz karty graficzne Intela w x-komie

Sprawdź również pełną ofertę kart graficznych w x-komie