Indiana Jones and the Great Circle to ostatnia duża growa premiera 2024 roku i wygląda na to, że wyciśnie ostatnie soki z komputerów. To będzie bowiem jeden z nielicznych tytułów, które do uruchomienia potrzebują karty graficznej z obsługą ray tracingu. Mało kto oczekiwał tego po „takiej” grze, ale Indy dołączy do elitarnego grona produkcji z path tracingiem. Sprawdź, jakie wymagania sprzętowe ma Indiana Jones i Wielki Krąg oraz jakiego konkretnie komputera potrzebujesz do płynnej rozgrywki.
Indiana Jones and the Great Circle od początku kreowany jest na produkcję, która powalczy o miano jednej z najładniejszych gier tego roku. Miłą (?) odmianą jest brak ostatnio krytykowanego Unreal Engine 5, który kojarzy się z nieustannym stutteringiem. Gra korzysta bowiem z autorskiego silnika studia id Software, znanego z Doom Eternal id Tech 7.
To też wiąże się z ogromną wagą gry – Indiana Jones i Wielki Krąg potrzebuje aż 120 GB wolnej przestrzeni, z czego prawie 90 GB to podstawa, a reszta to dodatkowe tekstury w ultra-hiper-wysokiej jakości. No i przerywniki filmowe na silniku, których w sumie mają trwać niemal 4 godziny, też swoje muszą ważyć.
Przeczytaj:
Indy na PC ma duże wymagania nie tylko do ilości pamięci na dysku, bo w RAM-ie też dzieje się dużo. Dużo, bo 16 GB to absolutne minimum. Jest to kolejna gra, która niby skorzysta z 32 GB RAM-u (przynajmniej teoretycznie). Minimalne wymagania są wysokie również pod innymi względami – Intel Core i7 (co prawda już z trącącej myszką generacji, ale nadal!) to też nie byle co. A jakby tego było mało, Indiana Jones i Wielki Krąg, wzorem chociażby Metro Exodus Enhanced Edition, to jeden z nielicznych tytułów, który wymaga karty graficznej z obsługą ray tracingu.
Są to wymagania do niskich ustawień graficznych.
Są to wymagania do wysokich ustawień graficznych.
Są to wymagania do ustawień graficznych na ultra.
Co ważne, podstawowe wymagania sprzętowe Indiana Jones and the Great Circle dotyczą natywnej rozdzielczości bez technik skalowania obrazu. Docelowa liczba klatek jest taka sama niezależna od podanej konfiguracji. Producent zaleca w każdym przypadku nośnik SSD, ale to wręcz wymóg od ponad dekady (tj. premiery Battlefielda 4), więc dziwię się, że w grach AAA nadal czasem w minimalnych widnieją dyski twarde.
Karty graficzne AMD w wymaganiach nie są analogicznymi odpowiednikami wydajnościowymi zaprezentowanych GeForce’ów. Radeon RX 7700 XT dość wyraźnie odstaje od RTX-a 3080 Ti, a bezpośrednią konkurencją dla RTX-a 4080 jest Radeon RX 7900 XTX. W oficjalnej specyfikacji padła też literówka – Ryzen 7 zamiast Ryzen 9 w modelu 7900X.
Do path tracingu nie obejdzie się bez skalowania rozdzielczości. I mimo że to oczywisty wymóg do płynnej rozgrywki, wymagania sprzętowe do pełnego ray tracingu nadal są kosmicznie wysokie.
Zwróć uwagę, że nawet na RTX-ie 4090 nie wystarczy DLSS w trybie jakości z Frame Generation. Producent zaleca obniżyć ustawienie do poziomu wydajności, który już znacząco wpływa na grafikę oraz jej szczegółowość i ostrość.
Są to wymagania do niskich ustawień graficznych z path tracingiem oraz aktywną techniką skalowania w trybie jakości z włączonym generowaniem klatek.
Są to wymagania do wysokich ustawień graficznych z path tracingiem oraz aktywną techniką skalowania w trybie zbalansowanym z włączonym generowaniem klatek.
Są to wymagania do ustawień graficznych na ultra z path tracingiem oraz aktywną techniką skalowania w trybie wydajności z włączonym generowaniem klatek.
Minimalne wymagania co do procesora w nowej grze o Indianie Jonesie robią wrażenie – teoretycznie potrzebujesz 8-rdzeniową i 16-wątkową jednostkę, ale zakładam, że teoria faktycznie pozostanie tylko teorią. W końcu nowsze jednostki o konfiguracji 6/12 z powodzeniem przebiją Intel Core i7-10700K i Ryzena 5 3600, które lata świetności mają dawno za sobą.
Wysokość wymagań można uzasadnić także 60 klatkami – zwykle minimalna konfiguracja dotyczy 30 fps. Czy do utrzymania wyższej płynności w zupełności wystarczą takie jednostki, jak Intel Core i5-12400(F), Intel Core i5-13400(F), Intel Core i5-14400(F) albo Ryzena 5 5600(X), Ryzena 5 7600X i Ryzena 5 9600X? Wydaje mi się, że nie powinny one stanowić „wąskiego gardła”, chyba że w przypadku parowania z topowymi GPU.
Do rozdzielczości poniżej 4K doskonałym wyborem będą Intel Core i7 albo Ryzen 7 7800X3D i jego następca – Ryzen 7 9800X3D. Te CPU z nawiązką spełnią oczekiwania gry co do sprzetu, nawet do GPU klasy RTX 4090. W końcu w wyższych rozdzielczościach główny nacisk spada na kartę, a nie procesor.
Gra będzie jeszcze bardziej wybredna, jeśli chodzi o karty graficzne. To w końcu tytuł, który do działania wymaga obsługi ray tracingu, czyli potrzebujesz przynajmniej modelu z serii RTX 2000 lub Radeon RX 6000. Ale tylko w teorii, bo w praktyce nie mają one mocnych rdzeni RT.
Dla lepszych wrażeń potrzebujesz więc de facto minimum GeForce’a RTX 3000 lub Radeona RX 7000, i to raczej wyższe jednostki GPU. RTX 3060 Ti, RTX 4060 lub RX 7700 XT to raczej takie sensowne minimum.
Lepszą płynność przy wyższym klatkażu lub rozdzielczości zapewnią przynajmniej: RTX 4070 (Super), RTX-a 4070 Ti (Super) lub Radeon RX 7800 XT, RX 7900 XT i RX 7900 XTX. W przypadku 4K i path tracing wybór może wyglądać tylko następująco: RTX4080 (Super) lub RTX 4090. No albo trzeba uzbroić się w cierpliwość i zainwestować w RTX-a 5090 lub 5080.
Tak to wygląda: Indy będzie idealnym wyborem do testów nowej generacji kart – GeForce RTX 5000 i Radeon RX 8000.
Wersja przedpremierowa nie zawiera DLSS 3.5 (rekonstrukcji promieni) ani mocno wymagającego path tracingu. Gra ma zaimplementowany domyślnie ray tracing, więc ten – w bardzo ograniczonej postaci – jest dostępny, stąd wymóg karty z RT. Mimo bardzo wysokich wymagań Indiana Jones i Wielki Krąg jest bardzo dobrze zoptymalizowany, dużo lepiej od ostatnich hitów (Alan Wake 2, Silent Hill 2 Remake, STALKER 2 itd.).
Od strony wizualnej jest ładnie, ale większą robotę robi tu klimat gry niż jej oprawa. Nie jest to na pewno poziom najpiękniejszych tytułów na rynku. I tutaj path tracing raczej nic nie zmieni, bo technika ta wpływa głównie na oświetlenie i cieniowanie scen.
Na komputerze, który nawet nie spełnia zalecanych wymagań do 1440p i 60 fps gra działa bez problemu z takim klatkażem nawet w 3440 x 1440 pikseli, i to w najwyższych ustawieniach graficznych, a nie „tylko” wysokich. Po aktywacji DLSS, a zwłaszcza opcji generowania klatek, wydajność stoi na poziomie 100-150 fps.
Dopiero w Watykanie, gdzie jest więcej postaci, robi się nieco większy problem, ale nawet bez DLSS jest to przynajmniej 60 fps. Prawdziwym testem dopiero będzie path tracing, ale ten sprawdzę dopiero po 9 grudnia, gdy trafi on do gry (DLSS 3.5 może wyjść nawet jeszcze później). Mimo to wymagania sprzętowe podane przez producenta są trochę na wyrost, nawet jeśli późniejsze – bardziej otwarte – lokacje będą bardziej wymagające dla sprzętu.
Mała różnica między rozdzielczościami 1440p i 1080p wynika z miejsca testowego i procesora. Na szybszym CPU różnice powinny być bardziej wyczuwalne.
Poznaj polecane komputery do innych gier:
Odkryj pełną ofertę laptopów i desktopów (w tym serię G4M3R) do gier w x-komie
Na mojej Maszynie, Indiana Jones i Wielki Krąg, jeszcze powinien być w miarę dobrze grywalny.
A moja Maszyna wygląda następująco :
CPU : Intel Core i5-12600KF 3,70 GHz. Turbo : 4,90 GHz. (10/16) + Chłodzenie Procesora : SilentiumPC Fortis 3 140mm + Wentylator Chłodzenia : SilentiumPC SigmaPRO 140PWM 140mm.
Pamięć RAM : Kingston HyperX Fury DDR4 2666 MHz (4x4GB) 16 GB RAM-u.
Karta Graficzna : ASUS Radeon RX 7800 XT TUF Gaming OC 16GB GDDR6.
Dysk SSD (Systemowy) : Crucial BX500 960GB 2,5″
Dysk SSD (Do gier) : WD Blue SN580 1TB. M.2. NVme.
Hybryda SSHD (Na Pozostałe Dane) : Seagate FireCuda 2TB 3,5″
OS : Windows 11 Home 64bit.
Płyta Główna mATX : ASRock B660M PRO RS – Socket 1700.
Zasilacz : beQuiet! System Power 10 650W 80PLUS Bronze.
Obudowa Jednostki Centralnej mATX ze Szkłem Hartowanym : Genesis Irid 503 v2 (Czarny Kolor)
Ekran Gamingowy : ASUS TUF Gaming VG279QL1A 27″ z Technologią HDR i UltraSzybką Częstotliwością Odświeżania Monitora : 165Hz. Rozdzielczość Ekranu : 1920x1080p.
Jedno już mogę z całą pewnością powiedzieć, że na podanej wyżej Konfiguracji, da się w najnowszego : „Indianę Jonesa i Wielki Krąg” płynnie grać na Ustawieniach Graficznych : „Wysokie” w Rozdzielczości : 1920x1080p.
U mnie na moim Ekranie trzyma na Ustawieniach Graficznych : „Wysokie” : 120 FPS-ów.
Wymagania na papierze są trochę na wyrost. 😉 Gra jest dobrze zoptymalizowana, choć w późniejszych lokacjach jest mniej różowo. 🙂
Przypominam tylko, że gra nie ma jeszcze zaimplementowanego path tracingu i DLSS 3.5 (rekonstrukcji promieni). PT dojdzie 9 grudnia w patchu, a rekonstrukcja promieni jeszcze nie wiadomo kiedy.
No i można się też powoli zastanawiać czy gra pozostanie przy tych Wymaganiach jak wyjdzie sam Dodatek, czy je na potrzebę tego Dodatku Fabularnego zmienią?
Bo wyjdzie przecież też Dodatek Fabularny do Indiany Jonesa : „Zakon Olbrzymów” tego też do końca nie wiadomo o czym sam Dodatek będzie ani kiedy wyjdzie, ale wyjdzie.
Tu raczej nie ma co się zastanawiać. Wątpię, by DLC wpłynęło na wysokość wymagań sprzętowych. 😉
Jeśli się coś zmieni, to raczej na plus – po aktualizacjach. 🙂 Wymagania Indy’ego są „sztucznie” zawyżone przez absurdalne wymogi VRAM-u i widzę tu spore pole do poprawy.
Dodatek wyjdzie najwcześniej za kilka miesięcy, a czy w pierwszej jeszcze połowie 2025 roku, to nie wiadomo – zależy zapewne od tego, jak będzie on rozbudowany. 🙂 Możliwe, że twórcy będą chcieli wydać go blisko premiery wersji na PS5 na wiosnę albo krótko po niej.