Jaki komputer do Indiana Jones i Wielki Krąg? Wymagania sprzętowe powalają – bez karty z ray tracingiem nawet się nie zbliżaj do gry!

Indiana Jones and the Great Circle to ostatnia duża growa premiera 2024 roku i wygląda na to, że wyciśnie ostatnie soki z komputerów. To będzie bowiem jeden z nielicznych tytułów, które do uruchomienia potrzebują karty graficznej z obsługą ray tracingu. Mało kto oczekiwał tego po „takiej” grze, ale Indy dołączy do elitarnego grona produkcji z path tracingiem. Sprawdź, jakie wymagania sprzętowe ma Indiana Jones i Wielki Krąg oraz jakiego konkretnie komputera potrzebujesz do płynnej rozgrywki.

Jakie wymagania sprzętowe ma Indiana Jones i Wielki Krąg? Bez ray tracingu ani rusz!

Indiana Jones and the Great Circle od początku kreowany jest na produkcję, która powalczy o miano jednej z najładniejszych gier tego roku. Miłą (?) odmianą jest brak ostatnio krytykowanego Unreal Engine 5, który kojarzy się z nieustannym stutteringiem. Gra korzysta bowiem z autorskiego silnika studia id Software, znanego z Doom Eternal id Tech 7.

To też wiąże się z ogromną wagą gry – Indiana Jones i Wielki Krąg potrzebuje aż 120 GB wolnej przestrzeni, z czego prawie 90 GB to podstawa, a reszta to dodatkowe tekstury w ultra-hiper-wysokiej jakości. No i przerywniki filmowe na silniku, których w sumie mają trwać niemal 4 godziny, też swoje muszą ważyć.  

Przeczytaj:

indy w indiana jones i wielki krąg

Indy na PC ma duże wymagania nie tylko do ilości pamięci na dysku, bo w RAM-ie też dzieje się dużo. Dużo, bo 16 GB to absolutne minimum. Jest to kolejna gra, która niby skorzysta z 32 GB RAM-u (przynajmniej teoretycznie). Minimalne wymagania są wysokie również pod innymi względami – Intel Core i7 (co prawda już z trącącej myszką generacji, ale nadal!) to też nie byle co. A jakby tego było mało, Indiana Jones i Wielki Krąg, wzorem chociażby Metro Exodus Enhanced Edition, to jeden z nielicznych tytułów, który wymaga karty graficznej z obsługą ray tracingu

Indiana Jones i Wielki Krąg – minimalne wymagania sprzętowe PC do 1080p i 60 fps

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 10
  • Procesor: Intel Core i7-10700K 3,8 GHz lub AMD Ryzen 5 3600 3,6 GHz
  • Pamięć RAM: 16 GB
  • Karta graficzna: GeForce RTX 2060 Super (8 GB) lub Radeon RX 6600 (8 GB) lub Intel ARC A580 (8 GB); wymagany układ z obsługą ray tracingu
  • Dysk: 120 GB wolnego miejsca na SSD

Są to wymagania do niskich ustawień graficznych.

Indiana Jones i Wielki Krąg – zalecane wymagania sprzętowe PC do 1440p i 60 fps

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 10
  • Procesor: Intel Core i7-12700K 3,6 GHz lub AMD Ryzen 7 7700 3,8 GHz
  • Pamięć RAM: 32 GB
  • Karta graficzna: GeForce RTX 3080 Ti (12 GB) lub Radeon RX 7700 XT (12 GB); wymagany układ z obsługą ray tracingu
  • Dysk: 120 GB wolnego miejsca na SSD

Są to wymagania do wysokich ustawień graficznych.

Indiana Jones i Wielki Krąg – zalecane wymagania sprzętowe PC do 4K i 60 fps

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 10
  • Procesor: Intel Core i9-13900K 3,0 GHz lub AMD Ryzen 9 7900X 4,7 GHz
  • Pamięć RAM: 32 GB
  • Karta graficzna: GeForce RTX 4080 (16 GB) lub Radeon RX 7900 XT (20 GB); wymagany układ z obsługą ray tracingu
  • Dysk: 120 GB wolnego miejsca na SSD

Są to wymagania do ustawień graficznych na ultra.

Co ważne, podstawowe wymagania sprzętowe Indiana Jones and the Great Circle dotyczą natywnej rozdzielczości bez technik skalowania obrazu. Docelowa liczba klatek jest taka sama niezależna od podanej konfiguracji. Producent zaleca w każdym przypadku nośnik SSD, ale to wręcz wymóg od ponad dekady (tj. premiery Battlefielda 4), więc dziwię się, że w grach AAA nadal czasem w minimalnych widnieją dyski twarde.

Karty graficzne AMD w wymaganiach nie są analogicznymi odpowiednikami wydajnościowymi zaprezentowanych GeForce’ów. Radeon RX 7700 XT dość wyraźnie odstaje od RTX-a 3080 Ti, a bezpośrednią konkurencją dla RTX-a 4080 jest Radeon RX 7900 XTX. W oficjalnej specyfikacji padła też literówka – Ryzen 7 zamiast Ryzen 9 w modelu 7900X.

Indiana Jones and The Great Circle – wymagania sprzętowe do path tracingu

Do path tracingu nie obejdzie się bez skalowania rozdzielczości. I mimo że to oczywisty wymóg do płynnej rozgrywki, wymagania sprzętowe do pełnego ray tracingu nadal są kosmicznie wysokie.

Zwróć uwagę, że nawet na RTX-ie 4090 nie wystarczy DLSS w trybie jakości z Frame Generation. Producent zaleca obniżyć ustawienie do poziomu wydajności, który już znacząco wpływa na grafikę oraz jej szczegółowość i ostrość.

Indiana Jones i Wielki Krąg – minimalne wymagania sprzętowe PC do PT przy 1080p i 60 fps

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 10
  • Procesor: Intel Core i7-10700K 3,8 GHz lub AMD Ryzen 5 3600 3,6 GHz
  • Pamięć RAM: 16 GB
  • Karta graficzna: GeForce RTX 4070 (12 GB); wymagany układ z obsługą ray tracingu
  • Dysk: 120 GB wolnego miejsca na SSD

Są to wymagania do niskich ustawień graficznych z path tracingiem oraz aktywną techniką skalowania w trybie jakości z włączonym generowaniem klatek.

Indiana Jones i Wielki Krąg – zalecane wymagania sprzętowe PC do PT w 1440p i 60 fps

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 10
  • Procesor: Intel Core i7-12700K 3,6 GHz lub AMD Ryzen 7 7700 3,8 GHz
  • Pamięć RAM: 32 GB
  • Karta graficzna: GeForce RTX 4080 (16 GB); wymagany układ z obsługą ray tracingu
  • Dysk: 120 GB wolnego miejsca na SSD

Są to wymagania do wysokich ustawień graficznych z path tracingiem oraz aktywną techniką skalowania w trybie zbalansowanym z włączonym generowaniem klatek.

Indiana Jones i Wielki Krąg – zalecane wymagania sprzętowe PC do PT w 4K i 60 fps

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 10
  • Procesor: Intel Core i9-13900K 3,0 GHz lub AMD Ryzen 9 7900X 4,7 GHz
  • Pamięć RAM: 32 GB
  • Karta graficzna: GeForce RTX 4090 (24 GB)
  • Dysk: 120 GB wolnego miejsca na SSD

Są to wymagania do ustawień graficznych na ultra z path tracingiem oraz aktywną techniką skalowania w trybie wydajności z włączonym generowaniem klatek.

Jaki procesor (CPU) do Indiana Jones i Wielki Krąg?

Minimalne wymagania co do procesora w nowej grze o Indianie Jonesie robią wrażenie – teoretycznie potrzebujesz 8-rdzeniową i 16-wątkową jednostkę, ale zakładam, że teoria faktycznie pozostanie tylko teorią. W końcu nowsze jednostki o konfiguracji 6/12 z powodzeniem przebiją Intel Core i7-10700K i Ryzena 5 3600, które lata świetności mają dawno za sobą.

Wysokość wymagań można uzasadnić także 60 klatkami – zwykle minimalna konfiguracja dotyczy 30 fps. Czy do utrzymania wyższej płynności w zupełności wystarczą takie jednostki, jak Intel Core i5-12400(F), Intel Core i5-13400(F), Intel Core i5-14400(F) albo Ryzena 5 5600(X), Ryzena 5 7600X i Ryzena 5 9600X? Wydaje mi się, że nie powinny one stanowić „wąskiego gardła”, chyba że w przypadku parowania z topowymi GPU.

Do rozdzielczości poniżej 4K doskonałym wyborem będą Intel Core i7 albo Ryzen 7 7800X3D i jego następca – Ryzen 7 9800X3D. Te CPU z nawiązką spełnią oczekiwania gry co do sprzetu, nawet do GPU klasy RTX 4090. W końcu w wyższych rozdzielczościach główny nacisk spada na kartę, a nie procesor.

Sprawdź pełną ofertę procesorów w x-komie

Jaka karta graficzna (GPU) do Indiana Jones i Wielki Krąg?

Gra będzie jeszcze bardziej wybredna, jeśli chodzi o karty graficzne. To w końcu tytuł, który do działania wymaga obsługi ray tracingu, czyli potrzebujesz przynajmniej modelu z serii RTX 2000 lub Radeon RX 6000. Ale tylko w teorii, bo w praktyce nie mają one mocnych rdzeni RT.

Dla lepszych wrażeń potrzebujesz więc de facto minimum GeForce’a RTX 3000 lub Radeona RX 7000, i to raczej wyższe jednostki GPU. RTX 3060 Ti, RTX 4060 lub RX 7700 XT to raczej takie sensowne minimum. 

Lepszą płynność przy wyższym klatkażu lub rozdzielczości zapewnią przynajmniej: RTX 4070 (Super), RTX-a 4070 Ti (Super) lub Radeon RX 7800 XT, RX 7900 XT i RX 7900 XTX. W przypadku 4K i path tracing wybór może wyglądać tylko następująco: RTX4080 (Super) lub RTX 4090. No albo trzeba uzbroić się w cierpliwość i zainwestować w RTX-a 5090 lub 5080.

Tak to wygląda: Indy będzie idealnym wyborem do testów nowej generacji kart – GeForce RTX 5000 i Radeon RX 8000.

Sprawdź pełną ofertę kart graficznych w x-komie

Test wydajności Indiana Jones i Wielki Krąg

Wersja przedpremierowa nie zawiera DLSS 3.5 (rekonstrukcji promieni) ani mocno wymagającego path tracingu. Gra ma zaimplementowany domyślnie ray tracing, więc ten – w bardzo ograniczonej postaci – jest dostępny, stąd wymóg karty z RT. Mimo bardzo wysokich wymagań Indiana Jones i Wielki Krąg jest bardzo dobrze zoptymalizowany, dużo lepiej od ostatnich hitów (Alan Wake 2, Silent Hill 2 Remake, STALKER 2 itd.).

Od strony wizualnej jest ładnie, ale większą robotę robi tu klimat gry niż jej oprawa. Nie jest to na pewno poziom najpiękniejszych tytułów na rynku. I tutaj path tracing raczej nic nie zmieni, bo technika ta wpływa głównie na oświetlenie i cieniowanie scen.

Na komputerze, który nawet nie spełnia zalecanych wymagań do 1440p i 60 fps gra działa bez problemu z takim klatkażem nawet w 3440 x 1440 pikseli, i to w najwyższych ustawieniach graficznych, a nie „tylko” wysokich. Po aktywacji DLSS, a zwłaszcza opcji generowania klatek, wydajność stoi na poziomie 100-150 fps.

Dopiero w Watykanie, gdzie jest więcej postaci, robi się nieco większy problem, ale nawet bez DLSS jest to przynajmniej 60 fps. Prawdziwym testem dopiero będzie path tracing, ale ten sprawdzę dopiero po 9 grudnia, gdy trafi on do gry (DLSS 3.5 może wyjść nawet jeszcze później). Mimo to wymagania sprzętowe podane przez producenta są trochę na wyrost, nawet jeśli późniejsze – bardziej otwarte – lokacje będą bardziej wymagające dla sprzętu.

Mała różnica między rozdzielczościami 1440p i 1080p wynika z miejsca testowego i procesora. Na szybszym CPU różnice powinny być bardziej wyczuwalne.

Test Indiana Jones and the Great Circle z DLSS + FG

Indiana Jones i Wielki Krąg - test wydajności
Indiana Jones i Wielki Krąg - test wydajności Geex Logo
AMD Ryzen 5 5600, 16 GB RAM 3200 MHz CL15, GeForce RTX 4070
Ekstremalne ustawienia, DLSS Quality + generowanie klatek

Test Indiana Jones and the Great Circle z DLSS

Indiana Jones i Wielki Krąg - test wydajności
Indiana Jones i Wielki Krąg - test wydajności Geex Logo
AMD Ryzen 5 5600, 16 GB RAM 3200 MHz CL15, GeForce RTX 4070
Ekstremalne ustawienia, DLSS Quality

Test Indiana Jones and the Great Circle w natywnej rozdzielczości

Indiana Jones i Wielki Krąg - test wydajności
Indiana Jones i Wielki Krąg - test wydajności Geex Logo
AMD Ryzen 5 5600, 16 GB RAM 3200 MHz CL15, GeForce RTX 4070
Ekstremalne ustawienia

Jaki komputer do Indiana Jones i Wielki Krąg?

Jaki PC lub laptop do Indiana Jones and the Great Circle w 1080p?

Jaki PC lub laptop do Indiana Jones and the Great Circle w 1440p?

Jaki PC lub laptop do Indiana Jones and the Great Circle w 4K?