Jakiego komputera potrzebujesz do Starfielda? Jakie procesory i karty graficzne udźwigną grę w sensownych ustawieniach graficznych? Niestety, wymagania sprzętowe kosmicznego RPG od Bethesdy Softworks są doprawdy… kosmiczne. Uzyskanie wysokiego klatkażu, znacznie przekraczającego 60 fps, stanowi nie lada wyzwanie. Zobacz, jak w Starfieldzie sprawdza się komputer G4M3R Elite z GeForce RTX 4070 Ti i Intel Core i5-13600KF na pokładzie.
Kosmos nie taki, o jakim myślisz. Starfield to wielki świat (w końcu galaktyka stoi przed Tobą otworem), ale niestety mocno wymagający nie tylko dla konsol Xbox Series X/S, ale też dla potężnych PC.
Gra powstała na silniku Creation Engine 2, czyli nowej wersji tego, co dało życie wielbionemu przez miliony graczy Skyrimowi. Jednak to engine, który widział czasy chociażby Morrowinda z 2002 roku, i to trochę czuć. Choć przyznam, że w Starfieldzie o wiele mniej – same animacje poruszania się postaci, które wcześniej wręcz kłuły w oczy, poszły o krok do przodu.
Do tego Creation Engine 2 wzbogaca grafikę o chociażby globalne oświetlenie w czasie rzeczywistym czy zaawansowane wolumetryczne oświetlenie. Choć gra bazuje na DirectX 12 ray tracingu tu nie zobaczysz, ale może i to dobrze. Zaraz się przekonasz dlaczego. A wymagania sprzętowe „na papierze” wcale nie zwiastowały koszmarka optymalizacyjnego…
Zobacz polecane ustawienia grafiki, wymagania sprzętowe i recenzje Starfielda:
W Starfieldzie zdecydowanie lepiej radzą sobie procesory Intela starszych generacji (10. i 11. gen.) niż np. Ryzeny 5000. W przypadku CPU „czerwonych” celowałbym przynajmniej w procesory Zen 2, np. Ryzena 3 3300, Ryzena 5 3600 lub lepiej w Zen 3, czyli Ryzena 5 5500 czy Ryzena 5 5600.
Starsze modele, np. Ryzena 5 2600, dają jako tako sobie radę w niższych ustawieniach graficznych, ale płynność może nie być satysfakcjonująca w każdym scenariuszu. Bardziej wiekowe Intele, np. Core i7-7700K, Core i7-8700K, radzą sobie sprawniej ze Starfieldem. I tu dobrym wyborem może być nawet starsza i5, np. i5-10600K czy nowocześniejsze i3, np. i3-13100F.
Do wyższych detali (wysokich lub ultra) celowałbym jednak w mocniejsze procesory – serię Ryzen 7000 (jakikolwiek model) czy Intele 12. lub 13. generacji. Dobrze radzą sobie już takie modele, jak Intel Core i5-12400F, Intel Core i5-13400F, AMD Ryzen 5 7600.
Do maksymalizacji płynności przy topowych GPU przydadzą się Intel Core i7 (i7-13700K) lub i9 (i9-12900K, i9-13900K) albo nowocześniejsze i5 (np. i5-13600K). W wyższych rozdzielczościach (1440p lub zwłaszcza 4K) nie musisz od razu pakować się we flagowe CPU. Gra zadowoli się Intel Core i5-13600KF albo Ryzenem 7 7800X3D.
Starfield jest zdecydowanie bardziej wymagający od strony GPU. Nie pójdzie na byle czym w sensownych ustawień i wysokiej płynności. Do rozdzielczości Full HD i ustawień niskich i średnich detali celowałbym przynajmniej w poziom RTX-a 3050, RTX-a 3060, RTX 2060 (Super) lub Radeona RX 5600 XT i RX 6600. Przy czym często będzie to płynność konsolowa, czyli okolice 30 fps lub w porywach 40 fps. Zwłaszcza że wymagających lokacji, na których prawdę mówiąc nic szczególnie nie ma, nie brakuje w grze.
Do sensowniejszej płynności, która będzie bliższa 40-60 fps, potrzebujesz już RTX-a 2080 Ti, RTX-a 3060 Ti, RTX-a 4060, RTX 4060 Ti albo Radeona RX 6600 XT, RX 6700 XT, RX 7600 i RX 7700 XT. Przy czym nadal pozostajemy w rejonie 1080p. Stabilniejsza płynność na poziomie 60 fps+ to już poziom GeForce’a RTX 4070, RTX 3080 lub Radeona RX 6800 (XT) wzwyż, które też sobie dają radę z wysokimi detalami.
Te karty to też takie minimum do sensowniejszych ustawień graficznych (średnio-wysokich lub wysokich) w rozdzielczości 1440p. Do ultra bowiem zalecane są karty pokroju RTX-a 4070 Ti, Radeona RX 7800 XT czy nawet Radeona RX 7900 XT. 4K w połączeniu z wysokimi lub ultra ustawieniami graficznymi z kolei zarezerwowane jest tylko dla topowych GPU: Radeona RX 7900 XTX, GeForce’a RTX 4090, a od biedy – Radeona RX 7900 XT i GeForce’a RTX 4080.
W Starfieldzie lepiej zdecydowanie wypadają Radeony (szczególnie nowej generacji), co raczej nie powinno dziwić, biorąc pod uwagę, że Bethesda współpracowała przy tej grze właśnie z AMD. Dziwią jednak różnice. Kuriozalna jest sytuacja, w której dużo tańszy i dużo słabszy Radeon RX 7800 XT potrafi zbliżyć się wydajnością do GeForce’a RTX 4080 (tylko w niższych rozdzielczościach).
Procesor
Płyta główna
Pamięć RAM
Karta graficzna
System operacyjny
Procesor
Płyta główna
Pamięć RAM
Karta graficzna
System operacyjny
Konfiguracja sprzętowa komputera G4M3R Elite to optymalne połączenie podzespołów, które gwarantują wysoką wydajność w różnych rozdzielczościach. Intel Core i5-13600KF i GeForce RTX 4070 Ti to idealny zestaw do 1440p i wysokich ustawień w Starfieldzie. Dodanie w przyszłości DLSS (3) otworzy furtkę na lepszą płynność, ale póki co trzeba zadowolić się tym, co jest…
Zobacz także: Test i recenzja G4M3R Elite z Intel Core i5-13600KF i GeForce RTX 4070 Ti. Takie „gotowce” to ja rozumiem!
Starfielda przetestowałem w trzech rozdzielczościach: Full HD (1920 x 1080 pikseli), WQHD (2560 x 1440 pikseli) i UWQHD (3440 x 1440 pikseli). Dla porównania sprawdziłem dwa presety: ustawienia wysokie i ultra i, szczerze mówiąc, różnice między nimi były znikome na obu konfiguracjach. Starfield ma kilka bardziej obciążających opcji, więc lepiej z nich zrezygnować na rzecz pozostawienia niektórych detali na ultra. Im jednak przyjrzę się w oddzielnym artykule.
Miej na uwadze, że do testów wcale nie wybrałem najbardziej obciążającej lokacji. Jest to jednak scenariusz, który pokrywa się na lwiej części planet. I pominąłem FSR 2 i (dynamiczne) skalowanie.
Komputer G4M3R Elite o bardzo dobrej konfiguracji radzi sobie właściwie w każdej testowanej rozdzielczości, choć w rozdzielczości 3440 x 1440 pikseli nie zawsze jest w pełni komfortowo. Tu już przydałby się jeden z najmocniejszych Radeonów RX 7000 albo GeForce RTX 4080.
Zestaw z Ryzenem 5 5600 i GeForce’em RTX 4070 radzi sobie wyraźnie słabiej od G4M3R-a Elite z dużo nowocześniejszym i szybszym procesorem oraz nieco wydajniejszym GPU. Jednak różnica nie jest kolosalna, przynajmniej na niezatłoczonej planecie – mniej więcej pokrywa się z różnicą w wydajności między RTX-em 4070 a wariantem Titanium. Jedynie w Full HD się pogłębia z racji wyraźnie słabszego CPU w tym komputerze.
Zmiana ustawień z ultra na najniższe (bez FSR) poprawia wydajność o ok. 20-25 fps, więc również szału nie ma.
Czym mnie Starfield zaskoczył na starcie? Oprawą wizualną, i wcale nie chodzi tylko o nieziemski klimat. Grafika stoi na wyższym poziomie, niż sugerują to dostępne w sieci obrazki i filmy z gry. Niestety, jest to okupione bardzo wysokimi wymaganiami sprzętowymi. Co na to Todd Howard? Zrób upgrade komputera, bo według niego są one uzasadnione.
Wbrew temu, co jednak twierdzi złotousty Todd Howard, gra nie jest zoptymalizowana na PC. Nawet na mocnych komputerach, z RTX-em 4090, możesz mieć problemy z utrzymaniem stabilnych 60 fps (głównie w 4K). Planety potrafią się prezentować okazale, ale często wieją pustką, więc nic nie uzasadnia tak wysokich wymagań. Starfield nie wnosi żadnej nowej jakości. Wręcz przeciwnie – nadal czuć, że to stary (choć mocno odświeżony) silnik.
Starfield na PC jest niestety kolejną, po chociażby remake’u The Last of Us i Star Wars Jedi: Ocalałym, grą, której optymalizacja pozostawia wiele do życzenia. Powoli wydawanie gier w takim staniem staje się niechlubnym standardem. Co gorsza, gra nawet nie oferuje technik DLSS (3), które nie pogarszają jakości obrazu tak jak FSR 2. Musisz wspomagać się fanowskimi modyfikacjami…
Oby Starfield doczekał się oficjalnego wsparcia technik NVDII. Dodanie DLSS 3 do Star Wars Jedi: Survivor daje nadzieję, że to się wydarzy – prędzej czy później. Być może nawet z ray tracingiem, bo z portofilio jednego z pracowników Bethesdy wynika, że prace uwzględniały integrację technik śledzenia promieni w grze.
Sposób aktywacji FSR 2 też budzi zastrzeżenia, przynajmniej dla mniej świadomych użytkowników. Po włączeniu techniki AMD obniżysz sobie wydajność, bo działa ona na zasadzie antyaliasingu… Musisz osobno suwakiem obniżyć renderowanie rozdzielczości, by poprawić fps. Nie masz jak w innych grach wyboru stopnia jakości tej techniki.
Zdecydowanym plusem jest za to nieprzesadnie wysoki wymóg do co ilości VRAM-u, który był zauważalny w innych topowych produkcjach ostatnich miesięcy. Ale co z tego, jak i tak potrzebujesz mocnego sprzętu, zwłaszcza karty graficznej, do płynności na miarę 60 fps.
Zobacz pełną ofertę na komputery G4M3R w x-komie
Sprawdź również pozostałe desktopy w x-komie
Przeczytaj także:
dzieki
super robota