Na jakim PC pójdzie Baldur’s Gate 3? Jakiego komputera potrzebujesz do najgorętszej – obok Starfielda – premiery tego lata? Jakie wymagania stawia RPG od Larian Studios przed kartami graficznymi (GPU) i procesorami (CPU)? Czy zadziała na „wszystkim”? Czy i jak wiele zmieniła się optymalizacja Baldur’s Gate 3 po premierze pełnej wersji? Sprawdź polecane CPU i GPU do BG3 i test wydajności na (nie tylko) G4M3R Elite z GeForce RTX 4070 Ti.
Baldur’s Gate 3 napędzany jest przez autorski silnik Larian Studios – Divinity Engine 4.0 z obsługą bibliotek DirectX 11 i Vulkan. Od strony wizualnej to rozwinięcie tego, co udało się osiągnąć w Divinity: Original Sin 2. Poprawę widać szczególnie w modelach postaci i prezencji dialogów, choć i pod innymi względami (szczegółowość lokacji, efekty czarów) doszło do solidnego podretuszowania. W końcu kilka lat minęło od premiery ostatniej gry Belgów.
Co jednak najbardziej widać w Baldur’s Gate III przede wszystkim większy rozmach, o czym przekonasz się, gdy wstąpisz do tytułowych Wrót Baldura. Czy to oznacza, że gra ma wysokie wymagania sprzętowe? No właśnie niekoniecznie – została opracowana z myślą także o słabszych komputerach. Na wszystkim nie zadziała, ale nieskromne ustawienia pozwalają uruchomić Baldur’s Gate 3 na skrajnie różnych specyfikacjach. Sprawdź zalecane przez producenta komponenty do podróży po Zapomnianych Krainach.
Zobacz oficjalne wymagania sprzętowe i wszystkie najważniejsze informacje o Baldur’s Gate 3:
A może szukasz poradnika optymalizacyjnego, jak zwiększyć fps w Baldur’s Gate 3? Zobacz, jak poprawić płynność animacji w nowej grze RPG od Larian Studios:
Larian Studios jako minimum do Baldur’s Gate 3 podaje procesory 4- (mocniejsze CPU od Intela) i 8-rdzeniowe (słabsze CPU od AMD) bez obsługi wielowątkowości. Teoretycznie więc pograsz na tak wiekowych jednostkach, jak Intel Core i5-750, Intel Core i5-2500K, Intel Core i5-3570K lub pierwszych Ryzenach (np. Ryzen 5 1600). Przy czym są one zalecane raczej do najniższych detali i rozdzielczości do Full HD (albo nawet poniżej).
Optymalnymi procesorami do Baldur’s Gate 3 są modele z zalecanych wymagań sprzętowych, czyli chociażby Intel Core i7-8700K, AMD Ryzen 5 3600, AMD Ryzen 5 5500. Są to już jednostki 6-rdzeniowe i 12-wątkowe, czyli standard na 2023 rok.
Do poprawienia wrażeń możesz postawić na CPU pokroju Intel Core i5-12400F, Intel Core i5-13500, Intel Core i5-13600KF, AMD Ryzen 5 5600 czy AMD Ryzen 7 5700X lub Ryzen 7 5800X3D. Te procesory bez problemu pozwolą Ci grać w najwyższych ustawieniach graficznych przy wysokim klatkażu.
Czy warto pakować się w topowe jednostki do Baldur’s Gate 3? Niekoniecznie, choć jeszcze nie przetestowałem dogłębnie gry, więc trudno mi się teraz odnieść, jak skalują się one w wypełnionych NPC-ami Wrotach Baldura. Na tę chwilę wydaje się, że mogą mieć one sens przy parowaniu z topowymi GPU pokroju RTX-a 4090.
Dobierz najlepszy procesor do Baldur’s Gate 3 w x-komie
Baldur’s Gate 3 nie jest też szczególnie wymagającą grą pod kątem kart graficznych. Producent zaleca poziom chociażby kultowego GeForce’a GTX 970, GTX-a 1060 lub Radeona RX 480. W teorii może zadziała względnie płynnie także na GPU na miarę GTX-a 960, ale w wersji z 4 GB pamięci VRAM, która jest rekomendowana do gry. Larian nie daje jednak tej gwarancji. Pamiętaj jednak, że to karty do co najwyżej 30 fps, niskiej rozdzielczości i (naj)niższych ustawień graficznych.
Do wyższych detali w 1080p potrzebujesz już czegoś na miarę GeForce’a RTX 2060 (Super), RTX-a 2070, Radeona RX 5700 XT albo chociaż GeForce’a RTX 3050. GeForce RTX 3060 i Radeon RX 7600 też będą dobrym wyborem. Z kolei do 1440p te ostatnie GPU to według Larian minimum do rozdzielczości 1440p i 60 fps.
Do 2560 x 1440 pikseli celowałbym jednak w poziom od GeForce’a RTX 3060 Ti i RTX 4060 wzwyż. Na kartach GeForce RTX 4070 i RTX 4070 Ti już bez problemu będziesz osiągać ponad 100 klatek na sekundę przy najwyższych ustawieniach.
Do wysokiej rozdzielczości (4K) i wysokiego fps (ok. 100 i wyżej) Larian rekomenduje GeForce’a RTX 4080, RTX 4090 lub Radeona RX 7900 XTX. Nawet w takiej grze jak Baldur’s Gate 3 wymaga ona potężnego GPU. Jednak jeśli skusisz się na aktywację skalowania np. DLSS lub FSR, to z zadaniem poradzi sobie nawet GeForce RTX 4060 Ti. Bez tych technik do 60 fps potrzebujesz przynajmniej RTX-a 4070.
Znajdź optymalne karty graficzne do Baldur’s Gate 3 w x-komie
Procesor
Płyta główna
Pamięć RAM
Karta graficzna
System operacyjny
Procesor
Płyta główna
Pamięć RAM
Karta graficzna
System operacyjny
Konfiguracja sprzętowa komputera G4M3R Elite to optymalne połączenie podzespołów, które gwarantują wysoką wydajność w różnych rozdzielczościach. Intel Core i5-13600KF i GeForce RTX 4070 Ti to idealny zestaw do 1440p, ale w Baldur’s Gate 3 możesz spokojnie pokusić się o ultrapanoramiczne UWQHD (3440 x 1440 pikseli), a nawet 4K (optymalnie z DLSS).
Zobacz także: Test i recenzja G4M3R Elite z Intel Core i5-13600KF i GeForce RTX 4070 Ti. Takie „gotowce” to ja rozumiem!
Baldur’s Gate 3 może i nie należy do diablo wymagających gier, ale nadal potrzebuje solidnego komputera do płynnego działania, szczególnie podczas przemierzania Wrót Baldura (wtedy mocniej liczy się CPU) i bardziej efektownych walk (gdzie większe znaczenie ma GPU). Nie obejdzie się też bez dysku SSD. Sprawdziłem, jak wypadła płynność na dwóch konfiguracjach i jak zmieniła się optymalizacja w pełnej wersji względem ostatniego wydania w ramach Early Access.
Z ciekawości sprawdziłem, na ile zmieniła się optymalizacja gry po wydaniu pełnej wersji. We wczesnym dostępie Baldur’s Gate 3 chodziło całkiem dobrze, chociaż nie brakowało miejsc, w którym klatki leciały na łeb, na szyję tam, gdzie nie powinny (bo nie było w nich nic, co by uzasadniało ten spadek). Czy to się zmieniło?
We wczesnym dostępie gra chodziła także znacznie lepiej w trybie DirectX 11 niż Vulkan, i to na różnych kartach graficznych (Radeon RX 6000 i GeForce RTX 3000 i 4000) i procesorach (Intel, AMD).
Różnica w wydajności między wersją Early Access a pełną nie jest duża. Baldur’s Gate 3 generalnie chodzi podobnie. Wyjątkiem jest rozdzielczość Full HD, gdzie widać największą poprawę wydajności, mimo że gra nieco wypiękniała i doczekała się dodatkowego ustawienia (mgły wolumetrycznej). Naturalnie test odbył się w tym samym miejscu.
Nieco zmieniło się też w różnicach między Vulkanem a DX 11. Te się częściowo zatarły, choć nadal widać przewagę w tym drugim trybie wydajności.
Na komputerze G4M3R Elite z mocniejszymi podzespołami gra wyraźnie przyspieszyła, oferując bardzo wysoką wydajność w każdym scenariuszu.
Jak zmieniła się optymalizacja w Baldur’s Gate 3 po długo oczekiwanej premierze? Wbrew pozorom żadnej przepaści wydajnościowej nie ma. Przez większość czasu gra chodzi bardzo dobrze, jednak nadal znajdują się w niej miejsca z niewytłumaczalnymi spadkami płynności.
Baldur’s Gate 3 nie wymaga dużej ilości (V)RAM-u, jednak nie próbowałbym uruchamiać gry z kartą graficzną poniżej 4 GB pamięci. W pełnej wersji widać też lepsze wykorzystanie procesora i największą poprawę zauważyć można właśnie w tej rozdzielczości, w której odgrywa on największe znaczenie, czyli w 1080p.
Nadal także Baldur’s Gate 3 lepiej radzi sobie w trybie DirectX 11, w którym osiągnąłem na obu konfiguracjach sprzętowych wyższą wydajność. W porównaniu do wersji Early Access różnice już są mniejsze, przynajmniej w niektórych rozdzielczościach, a także płynność na Vulkanie jest teraz odrobinę stabilniejsza. Tego samego jednak nie mogę powiedzieć o stabilności samej gry. Niestety, ale w tym trybie Baldur’s Gate 3 potrafi wysypywać się do pulpitu z błędem.
Niemniej jednak zachęcam do przetestowania zarówno DirectX 11, jak i Vulkana na własnym komputerze, ale prawdopodobnie dojdziesz do zbliżonych wniosków. Gra jest przyzwoicie zoptymalizowana, ale przed Larian Studios jeszcze trochę poprawek optymalizacyjnych, bo do ideału nieco brakuje. I niech Cię nie zmyli oprawa wizualna – Baldur’s Gate 3 nadal wymaga przyzwoitego komputera do płynnego działania.
Odkryj więcej ciekawych laptopów w x-komie
Zobacz pełną ofertę na komputery G4M3R w x-komie
Sprawdź również pozostałe desktopy w x-komie
Przeczytaj także: