AMD podejmuje walkę z NVIDIA i szykuje konkurencję dla DLSS 3, czyli FidelityFX Super Resolution 3 (FSR 3). Firma uchyliła wreszcie rąbka tajemnicy na temat połączenia technik skalowania i interpolacji klatek, co pozwoli jeszcze bardziej zwiększyć wydajność w grach. Jak bardzo i czy AMD będzie w stanie rywalizować z DLSS 3? Sprawdź podsumowanie informacji o FSR 3.
FSR 3 to połączenie czasowego skalowania obrazu i interpolacji klatek. To odpowiedź na hucznie zaprezentowane NVIDIA DLSS 3 na wyłączność serii GeForce RTX 4000. Nowa, trzecia wersja techniki AMD FidelityFX Super Resolution ma odpowiadać więc nie tylko za tzw. upscaling (renderuje obraz w niższej rozdzielczości, a następnie przeskalowuje do natywnej, oferując jakość bliższą tej drugiej). Stworzy także sztuczne klatki, poprawiając liczbę fps i tym samym wydajność gry – nawet dwukrotnie względem FSR 2.0 i FSR 1.0.
FSR 3.0 wykorzysta technikę Fluid Motion Frames, która ma ograniczyć niedoskonałości wynikające z interpolacji klatek. AMD ujawniło, że interpolowana klatka ma być wyświetlana tylko raz, a co za tym idzie – wszelkiego rodzaju artefakty wynikające z tej techniki mają być zniwelowane do minimum (nie pojawią się w kolejnych klatkach).
To rozwiązanie wiąże się jednak nie tylko z ewentualnymi błędami graficznymi (w tym nawet elementów interfejsu), ale także ze wzrostem opóźnień. Dlatego w tym celu AMD sięgnie po technikę redukującą opóźnienia, czyli odpowiednik NVIDIA Reflex. Będzie ona aktywowana razem z FSR 3 i pozwoli zmniejszyć negatywne skutki Fluid Motion Frames. To z kolei przełoży się na opóźnienia chociaż trochę porównywalne do tych, jakie gwarantuje FSR 2.0.
Czy FSR 3 będzie wymagać karty z rdzeniami AI? Choć Radeony RX 7000 są wyposażone w takowe, to przedstawiciel AMD już w ubiegłym roku potwierdził, że FSR 3 nie ma korzystać z maszynowego uczenia.
FSR 3 będzie więc wierne tradycji i pozostanie otwartym rozwiązaniem. Oznacza to, że zadziała nie tylko na układach AMD (tak nowych, jak i starszych), ale także na kartach graficznych konkurencji (GeForce RTX i GTX, Intel ARC).
AMD nie zamierza ograniczać dostępu do FidelityFX Super Resolution 3 użytkownikom starszych GPU i konkurencji. Choć do optymalnych wrażeń zalecane są Radeony z serii RX 6000 i RX 7000 (lub nowsze), to FSR 3 zadziała także na następujących kartach graficznych:
W teorii generowanie klatek (Fluid Motion) powinno zadziałać także na starszych GPU, ale nie przyniesie raczej żadnych korzyści. Na oficjalnej liście AMD zabrakło kart graficznych Intel ARC, ale i na nich powinno bez problemu zadziałać FSR 3 (FSR 2 działa bez przeszkód).
FSR 3 będzie bardziej dostępne pod tym kątem niż DLSS 3, które zarezerwowane jest niestety tylko dla posiadaczy kart graficznych GeForce RTX 4000. Wynika to po prostu z usprawnionego akceleratora przepływu optycznego (OFA), który, owszem, znajduje się w GeForce’ach RTX 2000 (Turing) i 3000 (Ampere), ale nie zagwarantowałby on takich osiągów jak najnowsza rodzina NVIDIA Lovelace. Efekty użycia DLSS 3 mogłyby być więc katastrofalne.
Pierwszymi grami, które obsługują FSR 3.0, stały się tegoroczne Forspoken oraz Immortals of Aveum. Doprawdy dziwna decyzja – w końcu mowa o niszowych grach, w które prawie nikt nie gra. FSR 3.0 trafiło do nich pod koniec września 2023 roku.
W drodze jest jednak 10 kolejnych tytułów. Nie są jednak nimi takie gry jak Starfield oraz Star Wars Jedi: Survivor. Lista obejmuje:
Teoretycznie na nową iterację FidelityFX Super Resolution powinny przejść gry, która wykorzystują już FSR 2.0, a przynajmniej ich część. Implementacja nowej wersji techniki będzie w ich przypadku ułatwiona, co powinno przyspieszyć adaptację tego rozwiązania.
Na razie AMD hucznie zapowiada nawet dwukrotny wzrost liczby klatek na sekundę, ale będzie on zależny od gry i implementacji. Początkowo AMD użyło na GDC 2023 jedynie przykładu dema technologicznego na Unreal Engine 5, w którym liczba klatek na sekundę wzrosła z 60 fps (FSR 2) do 112 fps (FSR 3).
Ale pierwsze próbki można już zobaczyć na materiale z Forspoken, gdzie skok wydajności na Radeonie RX 7900 XTX robi nie mniejsze wrażenie niż konkurencyjne DLSS 3:
To pokazuje, ile faktycznie może dać nowa wersja FidelityFX Super Resolution.
DLSS 3 jest w stanie zaoferować nawet 30-40 fps więcej niż DLSS 2, więc myślę, że to minimum tego, czego można oczekiwać po FSR 3. Jedno jest pewne: będzie to idealna opcja dla graczy, którzy chcą cieszyć się wszelkimi wodotryskami w grach (np. mocno wymagającym ray tracingiem) i zachować przy tym jak najwyższą płynność obrazu.
FSR 3 zadebiutowało w pierwszych dwóch grach 29 września 2023 roku. Poprzednie iteracje wychodziły w czerwcu – odpowiednio 2021 i 2022 roku. Tym razem AMD nie zdążyło na czerwcową premierę.
Na pewno przed firmą więcej wyzwań niż w przypadku starszych wersji FSR, stąd też dłuższy okres oczekiwania. Nie będzie łatwo sprostać wymaganiom graczy i choćby zbliżyć się pod kątem możliwości do silnej konkurencji w postaci DLSS 3. Jeśli jednak uda się przybliżyć do NVIDII tak, jak AMD udało się to przy okazji FSR 2.0 w stosunku do DLSS 2, to myślę, że będzie można mówić o FSR 3 w kategoriach sukcesu.
Źródło: AMD
Przeczytaj również:
Sprawdź karty graficzne Radeon RX 7000 w x-komie
Zobacz również wszystkie karty graficzne AMD, NVIDIA i Intel w x-komie
Samo to, że będzie to open source i będą mogli z tego korzystać wszyscy już jest dla mnie wygraną. A nie nvidia ktora ogranicza dlss3 dla serii 4xxx
To prawda, otwarty standard to najmocniejsza strona FSR. 🙂 Myślę, że w ciągu dwóch miesięcy dowiemy się, na jakich kartach zadziała FSR 3.
AMD potwierdziło oficjalnie, że będzie działać na starszych kartach !
Dopisałem w tekście oficjalną listę obsługiwanych i zalecanych kart do FSR 3. 🙂
Udało mi się odpalić Frame generation na RX 5600 XT, której nie ma na liście i działa bardzo dobrze.
Fluid Motion Frames to nie jest FSR 3, tylko jedna z jego nowych funkcji i jest ona dostępna także z poziomu sterownika, niezależnie od FSR 3.
Chociaż dziwne, bo AMD zaledwie parę dni temu dodało obsługę Radeonów RX 6000. Nie ma oficjalnego potwierdzenia o RX 5000.