Szczegółowość animacji (Animation Level of Detail)
Jak sama nazwa wskazuje, określa stopień jakości animacji i ich szczegółowości. Szczerze mówiąc, trudna do zauważenia różnica. Nie udało mi się wykryć żadnych różnic w ich jakości ani w wydajności. Nawet w zatłoczonych lokacjach, takich jak Wrota Baldura, gdzie tych animacji jest więcej, różnica w fps nie była widoczna. Nie ma więc potrzeby obniżać tego ustawienia, chyba że na bardzo słabym procesorze, ledwie spełniającym minimalne wymagania sprzętowe.
Ustawienia: niska, średnia, wysoka
Tryb wolnego HDD (Slow HDD Mode)
Opcja zarezerwowana wyłącznie dla posiadaczy tradycyjnych dysków twardych (talerzowych). Larian Studios nie zaleca do gry HDD, więc opcja dla odważnych. Musisz mieć jednak wtedy pojemniejszą pamięć (V)RAM, by odciążyć nośnik. W przypadku SSD nie aktywujesz tej opcji.
Ustawienia: wyłączony lub włączony
Dynamiczne postacie w tle (Dynamic Crowds)
Nowa opcja, która rozbudowuje zestaw zachować postaci w tle. Trudna do zmierzenia. W przypadku komputera spełniającego zalecane wymagania sprzętowe lub mocniejszego nie widzę potrzeby, by wyłączać tę opcję. Teoretycznie największą rolę odgrywa ona w tłumie, chociażby we Wrotach Baldura, ale na testowanych komputerach nie odnotowałem różnic. Jednak jeśli tam gra nie działa Ci płynnie, warto wyłączyć tę opcję i porównać wydajność.
Ustawienia: włączone lub wyłączone
Oświetlenie
Jakość cieniowania (Shadow quality)
Ma znaczenie w kontekście jakości cieni rzucanych przez postacie czy obiekty. Im niższe ustawienie, tym niższa rozdzielczość. Cienie są bardziej rozmyte, a wręcz je tracisz. Pełna ostrość i szczegółowość zyskują dopiero przy najwyższej jakości. Sensownym ustawieniem jest jakość średnia, zwłaszcza że to jedna z najbardziej wymagających opcji graficznych w grze.
Można rozważyć niskie detale, jeśli Twojemu komputerowi bliżej do sprzęt z minimalnych wymagań sprzętowych, bo jednak obniżenie cieniowania mocno poprawia wydajność Baldur’s Gate 3.
Ustawienia: niska, średnia, wysoka
O ile większość artykułu jest fajna i sensowna, tak podsumowanie mocno niecelne – Baldur’s Gate 3 nie jest nieźle zoptymalizowany. Może w domyślnym, single’owym trybie, ale autor chyba zapomniał, że gra oferuje też lokalny tryb współpracy, który sprawia, że gra się tragicznie. Ten tryb na high-endowym komputerze wykorzystywanym do pracy przy tworzeniu gier łapie mocne dropy fpsów co chwilę, zwłaszcza, jeśli dwoje graczy się oddali od siebie na większą odległość. Warto o tym wspomnieć.
Cześć, dzięki za komentarz.
Nie ukrywam, że tekst opiera się głównie na kampanii w trybie dla pojedynczego gracza, aczkolwiek testowałem na jednej konfiguracji tryb kooperacji i nie odczułem poważnych problemów z wydajnością. Nie twierdzę, że takowe mogą nie wystąpić na wybranych komputerach, jak w Twoim przypadku, bo nawet w kampanii niektórzy gracze narzekają na wydajność na mocnych PC. Nadal jednak utrzymuję, że BG 3 jest przyzwoicie zoptymalizowaną grą, ale z problemami, które Larian powinno rozwiązać. W tekście przecież wspomniałem, że dostrzegam pole do poprawy, bo nadal zdarzają się niezrozumiałe spadki płynności – i to podtrzymuję.
Czy hotfix w Twoim przypadku poprawił coś w kontekście wydajności w kooperacji?
U mnie podobne wrażenia co do coopu. Wraz z dziewczyną gramy od paru dni i czasami ciężko przymknąć oko na złe działanie w tym trybie…