AMD FSR 2.0 – zyskaj fps (niemal) bez utraty jakości grafiki. Czym różni się od FSR 1.0?

Niespełna rok temu pojawiły się pierwsze gry z obsługą poprawiające wydajność techniki skalowania obrazu FidelityFX Super Resolution. AMD nie spoczęło na laurach, tylko tworzyło od postaw nowe, ulepszone rozwiązanie. Wraz z nowo zapowiedzianym FSR 2.0 przyszykowali spore zmiany. Czy tym razem poprawa wydajności nie wiąże się z widoczną utratą jakości grafiki w grach? Przekonaj się i poznaj pierwsze szczegóły o AMD FidelityFX Super Resolution 2.0.

AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 nadeszło. Co zmienia?

AMD FSR 2.0 to ulepszona wersja techniki skalowania obrazu w grach, która pojawiła się pierwotnie w czerwcu 2021 roku. To nadal technika, która poprawia wydajność kosztem jakości grafiki bez użycia algorytmów maszynowego uczenia (ML). To odróżnia ją od rozwiązań konkurencji: NVIDIA DLSS i Intel XeSS.

co nowego w amd fsr 2.0
Źródło: AMD

Nie oznacza to jednak, że AMD nie wprowadziło w FSR 2.0 przekładających się na mniejszą utratę jakości obrazu zmian. Nowa wersja techniki przynosi spory przeskok, mimo że do FidelityFX Super Resolution 2.0 nadal nie są wymagane odpowiedniki rdzeni Tensor (DLSS) czy XMX (XeSS). Łączy je z konkurencyjnymi technikami zdecydowanie więcej niż w przypadku FSR 1.0.

Czym FSR 2.0 różni się od FSR 1.0?

AMD zapowiedziało, że jakość obrazu po aktywacji FSR 2.0 (w trybie jakości) jest bliska natywnej rozdzielczości, a w niektórych przypadkach nawet lepsza! Jak to możliwe? FSR 2.0 jest być bowiem – tak jak DLSS i XeSS – techniką skalowania czasowego (a nie przestrzennego, jak FSR 1.0), którą AMD tym razem stworzyło od podstaw.

jak działa amd fsr 2.0
Źródło: AMD

Co to oznacza? AMD FSR uwzględnia historię poprzednich klatek oraz wektory ruchu, koloru i głębi w potoku renderowania grafiki. To wszystko po to, by oddać jak najwierniej przeskalowany obraz (taki, który zbliży się pod względem jakości do tego wyświetlanego w natywnej rozdzielczości). Ponadto technika wykorzystuje zoptymalizowane wygładzanie krawędzi wysokiej jakości, co stanowi wisienkę na torcie.

schemat działania amd fidelityfx super resolution 2.0
Źródło: AMD/GPUOpen

Dla porównania FSR 1.0 wykorzystuje tylko dane z aktualnej klatki i bazuje na odrębnym antyaliasingu, zaimplementowanym w potoku graficznym. Pomija wszelkie elementy charakterystyczne dla skalowania czasowego, przez co siłą rzeczy nie jest w stanie dać takich samych efektów.

Ze względu na inne działanie techniki skalowania każdy tryb jakości FSR 2.0 będzie oferuje wyższą jakość obrazu niż odpowiedniki w FSR 1.0. Wyższy powinien być też wzrost wydajności po aktywacji skalowania, co AMD również potwierdziło. Brzmi intrygująco! W czym zobaczysz efekty FidelityFX Super Resolution 2.0 i czy coś zmieniło się w kwestii obsługiwanych GPU?

Premiera AMD FSR 2.1

AMD zaprezentowało 8 września 2022 roku nową wersję techniki FSR 2.1, która przyniosła kilka istotnych poprawek. Najbardziej istotną zmianą jest ulepszenie algorytmów, które odpowiadają za redukcję tzw. smużenia (ang. ghosting) i migotania na powierzchniach wybranych obiektów (ang. shimmering). Wpływa to pozytywnie na jakość obrazu w ruchu. AMD przedstawiło zmiany na przykładzie Farming Simulator 22, które jako pierwsze obsługuje FSR 2.1 (w kolejce czeka Hitman 3).

porównanie graficzne fsr 2.1 vs 2.0 w farming simulator 22
Źródło: AMD

Jakie gry obsługują FSR 2.0?

AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 powinno być zintegrowane przynajmniej z wybranymi grami obecnie obsługującymi pierwszą wersję rozwiązania „czerwonych”, ale nie tylko. Wstępna lista obejmuje też zupełnie nowe gry, takie jak Forspoken.

AMD ujawniło, że pierwszym tytułem z FSR 2.0 będzie Deathloop, najnowsza produkcja ze stajni Arkane Studios. Tak też się stało. Wkrótce do niej dołączyły: Farming Simulator 22, God of War, a potem także RDR2 i Cyberpunk 2077. Jakie jeszcze będą obsługiwać FSR 2.0 w kolejnych miesiącach? Poznaj oficjalną listę tytułów (jest ich w sumie 45).

  • Abyss World
  • Asterigos: Curse of the Stars
  • Chernobylite (dostępne)
  • Choo-Choo Charles
  • Cyberpunk 2077
  • Deathloop (dostępne od 12 maja 2022 r.)
  • Deep Rock Galactic (dostępne)
  • Delysium
  • Destroy All Humans! 2 – Reprobed (dostępne)
  • Dying Light 2 Stay Human (dostępne)
  • Edge of the Abyss Awaken (dostępne)
  • EVE Online
  • Farming Simulator 22 (dostępne od 24 maja 2022 r.; od 8 września FSR 2.1)
  • Forspoken
  • Ghostwire Tokyo (dostępne)
  • God of War (dostępne od 31 maja 2022 r.)
  • Grounded
  • Hitman 3
  • Kingshunt
  • Lies of P
  • Marvel’s Spider-Man Remastered (dostępne)
  • Microsoft Flight Simulator
  • Mirsma Chronicles
  • NiShuiHan
  • No One Survived
  • Overprime
  • Perfect World Remake
  • Project Haven
  • Rescue Party Live! HD
  • Red Dead Redemption 2 (dostępne od 6 września 2022 r.)
  • Remnants (dostępne)
  • Saints Row
  • Scathe (dostępne)
  • Shibanu VR Katana Simulator (dostępne)
  • Swordsman HD (dostępne)
  • Scum (dostępne)
  • Scorn
  • Super People
  • Swordsman Remake
  • The Bridge Curse Road to Salvation (dostępne)
  • The Callisto Protocol
  • Thymesia (dostępne)
  • Tiny Tina’s Wonderlands (dostępne)
  • Unknown 9: Awakening
  • Vail VR (dostępne)
lista gier z fsr 2.0
Gry z obsługą FSR 2.0. Źródło: AMD

Nie wiadomo, ile z kilkudziesięciu gier, które może już pochwalić się wsparciem FSR, otrzyma aktualizację z obsługą ulepszonej techniki. Pełną rozpiskę gier znajdziesz w podsumowaniu informacji o FidelityFX Super Resolution 1.0:

Szybsza implementacja FSR 2.0 w grach – to możliwe, ale pod pewnym warunkiem

Na konferencji AMD podczas Game Developers Conference 2022 dowiedzieliśmy się, że FidelityFX Super Resolution 2.0 może być zaimplementowane w grach z obsługą DLSS nawet w ciągu paru dni (mniej niż 3). Ma to związek z tym, że zostały one uprzednio dostosowane do techniki skalowania czasowego, co ułatwia wdrożenie kolejnego rozwiązania tego typu.

Inaczej sprawa ma się w przypadku gier, które w ogóle nie korzystają z odrębnych rozdzielczości wyświetlenia i renderowania lub charakterystycznych dla technik skalowania czasowego wektorów ruchu. Wówczas implementacja FSR 2.0 może zająć nawet około 4 tygodnie.

czas implementacji i warunki w przypadku fsr 2.0
Źródło: AMD

FidelityFX Super Resolution 2.0 – jakie karty obsługują AMD FSR 2.0?

Podobnie jak w przypadku pierwszej wersji, AMD FSR 2.0 działa na kartach graficznych różnych producentów.

Jest też obsługiwane przez GPU w konsolach nowej generacji. Dotyczy to nie tylko PS5, ale też Xboksów Series X/S, co AMD oficjalnie potwierdziło na konferencji w ramach GTC 2022.

Zalecane karty graficzne AMD do FSR 2.0

Zalecane karty graficzne NVIDIA do FSR 2.0

FSR 2.0 jest też bardziej wymagające dla kart graficznych. Co to oznacza? AMD zaleca mocniejsze GPU do aktywacji skalowania w grach. Teoretycznie powinno zadziałać także na Radeonach RX 400 czy najnowszych mobilnych układach Radeon 660M i Radeon 680M. Sprawdź oficjalną listę układów do konkretnych rozdzielczości:

lista polecanych kart graficznych do fsr 2.0
Źródło: AMD

Karty graficzne Intel ARC z obsługą FSR 2.0

Nazwy GPU z serii Intel ARC Alchemist nie zostały jeszcze oficjalnie ujawnione. AMD potwierdziło, że nowe katy graficzne „niebieskich” będą współpracować z AMD FidelityFX Super Resolution 2.0. Na marginesie warto wspomnieć, że Intel przygotowuje również swoją technikę skalowania obrazu – Intel XeSS, która – podobnie jak DLSS – będzie bazować na algorytmach sztucznej inteligencji (AI).

AMD FSR 2.0. Porównanie graficzne

AMD jeszcze przed premierą FidelityFX Super Resolution 2.0 opublikowało porównawcze obrazki z gry Deathloop. Screeny te nastrajają pozytywnie. FSR 1.0 w większości grach zbyt mocno rozmywało obraz, nawet w najwyższym ustawieniu jakości, czyli (Ultra) Quality. Jak wypada na tle nowocześniejszego upscalingu AMD? Widać wyraźny przeskok w jakości obrazu wraz z FSR 2.0. Utrata ostrości jest zdecydowanie mniejsza w porównaniu do starszego rozwiązania „czerwonych”.

Zwróć szczególną uwagę na drzewka z napisem Gardens of Perception. Nawet tekstura budowali nie jest tak rozmyta. Tryb wydajności (performance) wydaje się przypominać jakościowy w FidelityFX Super Resolution 1.0 (przynajmniej w niektórych grach). Z kolei Quality faktycznie prezentuje się porównywalnie (lub nieco) gorzej niż natywna rozdzielczość.

Muszę przyznać, że pierwsze próbki wyglądają zachęcająco, choć trzeba mieć nadal na uwadze, że to przykłady, które mają pokazać FSR 2.0 w jak najlepszym świetle. W dodatku porównanie dotyczy rozdzielczości 4K, a im ona niższa, tym efekty zwykle są gorsze. Nie omieszkam wrócić do tematu po premierze nowej wersji techniki i samemu przekonać się o różnicach.

Efekty użycia techniki skalowania czasowego lepiej sprawdzić w ruchu, więc AMD pokusiło się również o wypuszczenie porównania graficznego w formie wideo. Trudno jednak rzetelnie ocenić użycie FSR 2.0 na podstawie tego filmiku.

AMD FSR 2.0 – tryby jakości i rozdzielczość

AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 ma, podobnie jak pierwsza wersja, cztery tryby jakości. Z tą różnicą, że najwyższym ustawieniem jest Quality (nie Ultra Quality), a najniższym – Ultra Performance (nie Performance). Zobacz, w jakiej rozdzielczości jest renderowana gra w danym trybie:

tryby jakości amd fsr 2.0 i rozdzielczość
Źródło: AMD

Naturalnie wzrosty wydajności i wpływ na jakość obrazu są zależne od trybu FSR 2.0 oraz modelu GPU.

Jak FSR 2.0 wpływa na wydajność w grach?

FidelityFX Super Resolution 2.0 poprawia wyraźnie wydajność w grach, a jej wzrost jest zależny od gry, posiadanego sprzętu (nie tylko GPU!) oraz trybu jakości FSR 2.0. Im jest on niższy, tym zyskujesz więcej fps. 

Sprawdż poniższe testy AMD FSR 2.0 w Deathloop. Znajdziesz w nich nie tylko wyniki wydajności na karcie RTX 3070 Ti, ale także porównania graficzne.

Test AMD FSR 2.0. O krok bliżej do DLSS

Chcesz więcej? Zobacz, jak FSR 2.0 wypada na tle DLSS 2.3 w teście, który opracował Jarek „Blackwhite” Arczyński:

Kiedy premiera AMD FSR 2.0? 

AMD ogłosiło, że pierwsze gry z obsługą FSR 2.0, ulepszonej techniki skalowania obrazu, pojawią się w drugim kwartale 2022 roku, a konkretnie już 12 maja 2022 roku. Tego dnia zadebiutowała ona tylko w Deathloop. Premiera odbyła się niemal w pierwszą rocznicę AMD FidelityFX Super Resolution. Narzędzia z pełnym kodem źródłowym C++ i HLSL oraz dokumentacją zostały udostępnione deweloperom na GPUOpen 22 czerwca 2022 roku. AMD nie zamierza niczego zmieniać i nadal jest to rozwiązanie typu open-source. 

logo amd fsr 2.0
Źródło: AMD

Pojawiły się również wtyczki do Unreal Engine (4 i 5), co powinno przyspieszyć ekspansję techniki. Warto czekać na więcej gier z obsługą FSR 2.0. Pierwsze tytuły prezentują się zaskakująco dobrze. 

Źródło: AMD, GPUOpen

Koniecznie przeczytaj również: