NVIDIA DLDSR poprawia jakość grafiki w grach bez utraty wydajności. Jak działa?

NVIDIA zapowiedziała nową technikę skalowania – DLDSR (Deep Learning Dynamic Super Resolution). Jest to ulepszony downscaling, który wcześniej znany był jako DSR. Co oznacza? W odróżnieniu od rozwiązań pokroju DLSS, Image Scaling, Intel XeSS i AMD FSR skalowanie odbywa się w dół. Celem DLDSR jest poprawa jakości grafiki w grach praktycznie bez uszczerbku na wydajności.

Co to jest NVIDIA DLDSR i jak działa?

NVIDIA DLDSR (Deep Learning Dynamic Super Resolution) to rozwinięcie wprowadzonej w czasach architektury Maxwell techniki DSR. Była więc ona od lat, bo już od 2014 roku, dostępna z poziomu sterowników do kart graficznych GeForce GTX 900 (i nowszych). Teraz „zieloni” sobie o niej przypomnieli i „dokoksowali”. I to nie byle czym, bo technika wykorzystuje – tak jak NVIDIA DLSS – sieć AI i rdzenie Tensor.

downsampling nvidia dsr
Źródło: NVIDIA

DLDSR działa odwrotnie niż DLSS. Renderuje obraz w wyższej rozdzielczości, a następnie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) zmniejsza go do natywnej rozdzielczości monitora. Jest to metoda tzw. downscalingu. DLDSR inteligentnie poprawia szczegółowość grafiki w grach, m.in. wygładzając krawędzie i redukując migotanie, bez szczególnej utraty klatek na sekundę (fps).

W przeciwieństwie do tradycyjnego DSR nowa technika osiąga lepsze efekty w niższej rozdzielczości renderowanej. NVIDIA pochwaliła się, że DLDSR 2,25X (1620p skalowane do 1080p) odpowiada DSR 4X (4K skalowane do 1080p). Osiąga przy tym – jak widać na przykładzie Prey – znacznie wyższą wydajność.

porównanie grafiki i wydajności z dldsr on i off
Źródło: NVIDIA

Podsumowując: dzięki DLDSR możesz uzyskać jakość grafiki zbliżoną do 4K na monitorze Full HD, zachowując mniej więcej liczbę fps charakterystyczną dla natywnej rozdzielczości. Nie, to nie magia, lecz wsparcie algorytmów AI. 

DLDSR i filtry graficzne – combo doskonałe

Dodatkowo możesz upiększyć grafikę trzema nowymi filtrami dostępnymi w funkcji NVIDIA Freestyle, których dodanie było możliwe dzięki współpracy z Pascalem Gilcherem, popularnym autorem narzędzi ReShade. Społeczności moderów znany jest także jako Marty McFly.

Filtry aktywujesz w locie podczas rozgrywki, gdy masz aktywną nakładkę GeForce Experience. Są nimi:

  • SSRTGI (Screen Space Ray Traced Global Illumination) – globalne oświetlenie w przestrzeni ekranu oparte na śledzeniu promieni, znane jako filtr Ray tracing ReShade. Poprawia jakość oświetlenia i cieniowania, zwiększając efekt głębi obrazu.
  • SSAO (Screen Space Ambient Occlusion) – okluzja otoczenia w przestrzeni ekranu; podkreśla cienie znajdujące się blisko przecinających się obiektów, szczególnie w zamkniętych pomieszczeniach lub gorzej oświetlonych scenach.
  • Dynamic DOF (Depth of Field) – dynamiczna głębia ostrości, dodaje efekt rozmycia bokeh.

Jakie karty graficzne obsługują DLDSR?

Jako że NVIDIA DLDSR wykorzystuje sieć AI i rdzenie Tensor, potrzebujesz kart graficznych GeForce RTX (Turing, Ampere lub nowsze). Ulepszoną technikę downsamplingu obsługują zatem tylko następujące GPU:

GeForce RTX 2000

GeForce RTX 3000

Jak włączyć NVIDIA DLDSR w grach?

Jest to banalne. Aktywujesz tę opcję – podobnie jak podstawowe DSR – sterownikach. Po uruchomieniu panelu sterowania NVIDIA (NVIDIA Control Panel) przejdź do zakładki Ustawienia 3D, a następnie do Zarządzania ustawieniami 3D. W globalnych ustawieniach znajdź opcję DSR i włącz ją, wybierając poziom skalowania. NVIDIA podpowiada w nawiasie, w jakiej rozdzielczości będzie renderowana gra. 

dldsr w nvidia control panel
Źródło: NVIDIA

Pamiętaj, że po aktywacji DLDSR w NVIDIA Control Panel konieczna jest zmiana rozdzielczości w opcjach danej gry na tę ustawioną w sterownikach.

Downscaling DLDSR – od kiedy dostępny w sterownikach NVIDIA?

NVIDIA DLDSR jest częścią sterowników GeForce Game Ready 511.23 WHQL, które ukazały się 14 stycznia 2022 roku. Pobierzesz je z oficjalnej strony internetowej NVIDIA lub za pomocą oprogramowania GeForce Experience.

Źródło: NVIDIA