Czy Windows 11 jest dobrym wyborem dla graczy? Jak wypada wydajność w nowoczesnych grach w porównaniu do Windowsa 10? Który system operacyjny Microsoftu jest lepszy do gamingu? Przygotowaliśmy test wydajności Windowsa 11 i Windowsa 10 w takich grach, jak AC: Valhalla, Cyberpunk 2077 i Red Dead Redemption 2, który odpowie na nękające gros graczy pytania.
Nowy system operacyjny zawsze wzbudza emocje – często bardzo skrajne. Nie omijają one również graczy, którzy po premierze kolejnej wersji Windowsa, zaczynają zastanawiać się, czy warto przejść na świeże wydanie „okienek” Microsoftu. Czy wydajność w grach będzie taka sama, lepsza albo – co gorsza – niższa?
W sieci nieco zawrzało, gdy pojawiły się wyniki testów wydajności na Windowsie 11 w grach i benchmarkach z aktywną funkcją bezpieczeństwa opartą na wirtualizacji (VBS). Problem istnieje, choć późniejsze testy, już po premierze Windowsa 11, pokazały, że mógł on zostać rozdmuchany. Ale czy na pewno?
Dowiedz się więcej o tym, jak funkcje bezpieczeństwa wpływają na działanie gier i aplikacji w Windowsie 11
Chcesz poznać odpowiedź na pytanie o to, czy Windows 11 – z w(y)łączonymi funkcjami zabezpieczeń – sprawia problemy z wydajnością? Czy może sprawdza się w grach lepiej niż Windows 10? Remis, czy może nokaut? Jeśli są różnice, to jak duże? Sprawdź wynik zaciętego starcia Windowsa 11 i Windowsa 10 w gamingu.
Windows 11 64-bit i Windows 10 64-bit
Testy wykonaliśmy na najnowszych wersjach Windowsa 10 i Windowsa 11 (stan na 5 listopada 2021 roku) oraz sterownikach do kart graficznych Nvidia GeForce Game Ready 496.49 WHQL. Gry uruchomione były w rozdzielczości 1080p (1920 x 1080 pikseli) i ustawieniach Ultra.
Porównywanie wydajności pomiędzy starą a nową wersją systemu operacyjnego niezmiennie cieszy się zainteresowaniem. Nie chodzi tylko o ogólną szybkość działania „okienek” Microsoftu. Ale także – albo przede wszystkim – wpływ systemu na działanie gier i aplikacji. Nie mogliśmy więc nie przyjrzeć się tematowi, a zainteresować się powinni nim gracze. Na tapet wzięliśmy bowiem zestaw nowoczesnych gier i sprawdziliśmy, na którym Windowsie działały one lepiej. Uwzględniliśmy średnią liczbę klatek na sekundę.
Nasze porównanie obejmuje podzespoły zgodne z nowym systemem operacyjnym, przy czym nie ograniczyliśmy się wyłącznie do jednej platformy sprzętowej. Przeczytaj więcej o kompatybilności Windowsa 11 z CPU i płytami głównymi:
Zanim jednak przejdziemy do omówienia wyników wydajności, uściślamy, że testy na desktopach odbyły się na Windowsie 11 bez aktywnych funkcji opartych na wirtualizacji (VBS, HVCI). Według naszych obserwacji obniżają one w mniejszym lub większym stopniu liczbę klatek na sekundę, a różnice zależne są nie tylko od sprzętu, ale też gier. W skrajnym (naprawdę skrajnym) przypadku może być to spadek nawet o 25%, ale zazwyczaj nie są one tak drastyczne.
Wybór padł na tegoroczny procesor z serii Intel Rocket Lake-S (Intel Core 11. generacji) i pamięci RAM DDR4 o optymalnej szybkości (dla nieco bardziej wymagających graczy). Różnice pomiędzy Windowsem 11 a Windowsem 10 często są na poziomie błędu pomiarowego i najczęściej wynoszą one dwie klatki. Czasem przewagę ma Windows 11 (RDR2, Resident Evil Village czy Watch Dogs: Legion), a innym razem Windows 10 (Shadow of the Tomb Raider, AC: Valhalla i Cyberpunk 2077).
Zobacz procesory Intel Rocket Lake w x-komie
Poznaj ofertę pamięci RAM DDR4 w sklepie x-kom
Zgodnie z obietnicą, którą złożyliśmy w recenzji Intel Alder Lake-S, przyjrzeliśmy się wydajności procesora Intel Core i9-12900K na Windowsie 11, ale też w połączeniu z DDR5 (5200 MHz CL38). Postanowiliśmy pójść o krok dalej, dlatego porównaliśmy bezpośrednio ten procesor na Windowsie 11 i Windowsie 10 z wykorzystaniem nowych pamięci RAM.
Intel Alder Lake-S były optymalizowane pod „jedenastkę”, tak jak najnowszy system Microsoftu pod procesory Intel Core 12. generacji. Nie mogliśmy prosić o lepszą okazję do porównania wydajności. Czy nowy sprzęt na nowym systemie oznacza wyższą wydajność?
Niekoniecznie, ale różnice bywają jednak nieco większe niż na starszym procesorze z serii Intel Core 11. generacji. Przy czym użyliśmy innego GPU – GeForce’a RTX 3090 zamiast RTX-a 3070 Ti.
Nie ma mowy o dużej rozbieżności, ale w rockstarowskim westernie Red Dead Redemption 2 na Windowsie 11 udało się uzyskać średnio 126 klatek na sekundę, natomiast na starszej wersji „okienek” – 119 fps. Nieco większe różnice między „jedenastką” a „dziesiątką” – w porównaniu do Intel Rocket Lake-S z DDR4 – zauważyliśmy też w Shadow of the Tomb Raider i Metro Exodus Enhanced Edition.
Sprawdź procesory Intel Alder Lake w x-komie
Przejrzyj ofertę pamięci RAM DDR5 w sklepie x-kom
Pokusiliśmy się o dodatkowe testy Windowsa 11 z (nie)aktywną funkcją VBS na laptopie Acer Nitro 5 z Intel Core i5-11400H (obsługiwana seria Intel Rocket Lake), 16 GB RAM-u i kartą graficzną NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti. Czy – i jak bardzo – funkcja bezpieczeństwa zmniejsza wydajność w grach?
Zgodnie z tym, co napisaliśmy wcześniej, wyniki w dużej mierze zależą nie tylko od sprzętu, ale także od tytułu. Przykład Wiedźmina 3 pokazuje, że spadek może być na poziomie błędu pomiarowego, z kolei w innych grach może on sięgać nawet prawie 10 klatek. Największe różnice odnotowaliśmy w Control Ultimate Edition.
Testy przeprowadziliśmy w trzech popularnych grach ostatnich lat:
Gdy spojrzysz na wyniki przeprowadzonych przez nas testów, dojdziesz do prostej, logicznej konkluzji. Windows 11 nadaje się do gier tak samo jak Windows 10. Nie odnotowaliśmy wielkich różnic, więc nie ma większego znaczenia, z której wersji „okienek” korzystasz. Z czasem – gdy miną problemy wieku dziecięcego – coraz większe grono użytkowników zdecyduje się zapewne na wybór Windowsa 11. Zwłaszcza jeśli korzystają oni z nowszego sprzętu, w pełni obsługiwanego przez „jedenastkę”.
Co więcej, Windows 11 nie tylko nie obniża, a wręcz może poprawiać wydajność w grach. Testy na Intel Alder Lake-S, procesorze opierającym się na hybrydowej architekturze, której pełny potencjał wykorzystuje dopiero Windows 11, wyglądają obiecująco. Nowy sprzęt i nowy system mogą być połączeniem idealnym, a co za tym idzie – skutkować tym, że gracze będą chętniej przechodzić z Windowsa 10 na „jedenastkę”.
Dodatkową zachętą mogą być tytuły, które zaczną czerpać z dobrodziejstw DirectStorage, funkcji, która w pełni wykorzystuje możliwości dysków SSD NVMe i m.in. przyspieszy ładowanie gier. Firma Microsoft potwierdziła jej obecność również w Windowsie 10 (wersja 1909 lub nowsza), ale w bardziej ograniczonej fomie. DirectStorage w tym przypadku skorzysta bowiem ze starszego stosu pamięci masowej Windowsa, więc efekty nie będą tak widoczne jak na „jedenastce”.
Tematem na osobną dyskusję jest funkcja VBS, która – owszem – potrafi pogorszyć płynność animacji w grach. Z jednej strony czasem różnice są praktycznie zerowe, a z drugiej nie brakuje tytułów, w których spadki wydajności potrafią być wyraźnie odczuwalne. Nie musisz jednak z niej korzystać. Microsoft pozwala na bezproblemową dezaktywację VBS w systemie.
Jest tak samo dobry jak Windows 10, o ile nie lepszy. Nawet jeśli teraz niekoniecznie tak jest, w przyszłości powinno być tylko lepiej. Gdy tylko gry i sprzęt wykorzystają w większym stopniu możliwości, jakie daje Windows 11 i jego nowe funkcje. Mowa jest nie tylko o optymalizacji pod nowe CPU (w przyszłości także Intel Raptor Lake-S czy AMD Ryzen 7000), ale też o DirectStorage i dostępie do zaktualizowanego stosu pamięci masowej systemu.
Problemy z wydajnością w grach (i nie tylko) wynikają nie stricte z samego systemu (na procesorach AMD nie powinno być już żadnych komplikacji), lecz z funkcji zabezpieczeń. Tylko włączenie VBS i HVCI może spowodować zauważalny spadek liczby klatek na sekundę, zwłaszcza na starszym i niekompatybilnym sprzęcie. Ale nie aktywujesz ich, aktualizując system operacyjny (sprawdź, jak pobrać i zainstalować Windows 11).
Jeśli miałeś, drogi Czytelniku, obawy co do wydajności w grach na Windowsie 11, to mamy nadzieję, że nasze testy rozwiały Twoje wątpliwości.
Artykuł powstał we współpracy z Jackiem Pelką, inżynierem desktopów, który wykonał testy obu stacjonarnych platform sprzętowych na Windowsie 11 i Windowsie 10.
Na windows 10 csgo benchmark 510-530 fps test wykonany tuz przed instalacja win 11 po zainstalowaniu win 11 te same ustawienia graficzne co i wczesniej test wykazal 390-410 fps po wykonaniu wszystkich zabiegow vbs itd miliony poradnikòw udało sie dojść do 440fps jest słabiej
11 jest beznadzieja. Według mnie to tylko lifting interfejsu z dodatkowymi procesami i usługami (np vbs), które niszczą wydajność. Przekonałem się o tym boleśnie i to w tak niewymagających tytułach jak Dying Light. Dno i 3 metry mułu, 10 bezkonkurencyjny.
Mialem przez jakis czas 11 na nie wspieranym komputerze razem z 2 innymi systemami .Windows 11 jak narazie totalna porazka . Moge to powiedziec jako osoba która lubi programowac i zna sie bardzo dobrze na power shell rejestrze na poziomie master . Uwielbiam także grac. Czekam na nowa karte GeForce RTX 3090 Ti – model EVGA GeForce RTX 3090 Ti K|NGP|N lub RTX 4090 or RTX 4090 Ti . Wiem ze jest to droga karta ale wszystko zależy od zasobności portfela. Mam zamiar przetestować te kary graficzne na Windows 7. Zobaczymy ile klatek wyciągnie w 8K.
Na komputerze mam kartę graficzna ROG-STRIX-RTX3090-O24G-GAMING.
Przepis na granie w 8 k w
Microsoft Windows 7 Ultimate (64-bit)
Microsoft Windows 10 Pro for Workstations, 64-bit, UK, DVD
ROG-STRIX-RTX3090-O24G-GAMING
NOWE STEROWNIKI NIVIDIA 27.21.14.6647(NIVIDIA 479.29)/Win7 64
TV 85” QN900A Samsung Neo QLED 8K Smart TV and cable Austere VII (7) Series 8K HDMI Cable, 2.5m
980 PRO PCIe 4.0 NVMe® SSD 2TB
Samsung 980 Pro M.2 2TB M.2 Heatsink
Windows 7 predkosci 3580MB/s read, 3570MB/s zapisu I odczytu
Płyta główna GA-Z170X-Gaming G1 (rev. 1.0)
komputer ram G.SKIL
F4-3733C17Q-64GTZSW (EOL)
Trident Z
DDR4-3733MHz CL17-19-19-39 1.35V
64GB (4x16GB)
Processor
Intel® Core™ i7-6700K CPU @ 4.00GHz
Audio
USB Audio Class 1.0 and 2.0 Device Driver
NVIDIA High Definition Audio
Sound Blaster ZxRi
Networking and I/O
Killer Wireless-n/a/ac 1535 Wireless Network Adapter
Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter
Killer E2400 Gigabit Ethernet Controller
Killer E2400 Gigabit Ethernet Controller
Wiecie co pare dni temu NVIDIA pozytywnie mnie zaskoczyła i wydala sterowniki 473.04 na Windows 7
Równiez dowiedzialem sie ze kary graficzne GeForce RTX 3090 Ti – model EVGA GeForce RTX 3090 Ti K|NGP|N lub RTX 4090 or RTX 4090 Ti
będę mógł zainstalować na Windows 7 Sp1. I to jest dobra wiadomość dnia.
Jestem naprawde ciekawy róznicy w fps w 8 k na kazdym systemie poczawszy od WINDOWS 7.
windows 11 jest beznadziejny parę dni temu zaktualizowałem 10 do 11 i dziś wróciłem do 10 wszystkie gry się zawieszały taki FC6 chodzi na wysokich na W10 na W11 Lagi wiedźmin 3 na ustawieniach maksymalnych na W10 na W11 kompletnie nie grywalny Shadow of the tomb raider na win 10 chodzi perfekcyjnie na W11 lagi i problemy z wczytywaniem tekstur i problemy z dźwiękiem nie odpalają się dialogi testowałem W11 już wcześniej jakoś zaraz po premierze pod względem grania do tej pory nic się nie zmieniło tak samo jak wtedy tak i teraz są ogromne problemy
Niestabilny, teraz mi się gry, które w Win 10 chodziły wysypują co chwilę. Win 11 to kompletny gniot.
Ja mam komputer z wgranym już win 11 i wszystko działa w wielu fps-ach Shadow of the tombr rider działa w wielu fps wcześniej miałem win 10 i wole win 11 przynajmniej puki co