STALKER 2: Heart of Chornobyl (Serce Czarnobyla) to jedna z ostatnich głośniejszych gier 2024 roku. Na krótko przed jej premierą studio GSC Game World ujawniło nowe wymagania sprzętowe wersji PC, które wyraźnie wzrosły. Ale czy ten wzrost budzi obawy co do optymalizacji STALKER-a 2? Przekonaj się i sprawdź minimalne i rekomendowane wymagania sprzętowe oraz polecane procesory i karty graficzne do Serca Czarnobyla.
Zona to nieprzyjazne środowisko – tak samo dla gracza, jak i jego komputera. Teraz wiemy, jak bardzo, a to za sprawą nowych, wyższych wymagań sprzętowych gry STALKER 2: Heart of Chornobyl. Czy jest się czego bać? Niekoniecznie – do 30 fps w ciągle najpopularniejszej rozdzielczości Full HD nie potrzebujesz nie wiadomo czego. Sytuacja jednak diametralnie zmienia się wraz ze wzrostem rozdzielczości, detali i docelowej liczby klatek na sekundę. Ale i w tym przypadku nie trzeba wpadać od razu w panikę.
Przeczytaj również:
Powstająca na silniku Unreal Engine 5 gra ma jednak typowe dla nowoczesnych produkcji AAA wymagania. Niczym specjalnym się nie wyróżnia z wyjątkiem może wymaganej wolnej przestrzeni na dysku (160 GB, choć takie rozmiary nie są żadną nowością; patrz np. wymagania God of War Ragnarok). Obawy mimo wszystko można mieć co do optymalizacji, bo na bolączki tego typu cierpiały wszystkie wydane do tej pory odsłony postapokaliptycznej serii STALKER. Z drugiej jednak strony wsparcie techniczne załogi Microsoftu daje nadzieję, że „dwójka” będzie grą bardziej dopracowaną na premierę.
W podanych poniżej wymaganiach sprzętowych nie ma wzmianki o technikach skalowania obrazu, a ich uwzględnienie jest ostatnią modą. Po wykresach wydajności w grze STALKER 2 od firmy NVIDIA można przypuszczać, że nie obejmują żadnego DLSS (3) i odpowiednika typu FSR (3). Procesor Intel Core i9-14900K w połączeniu z GeForce RTX 4060 osiąga w Full HD i maksymalnych detalach średnio 43 klatki na sekundę, więc obniżenie ustawień do średnich, mimo gorszego CPU, powinno zagwarantować 60 fps.
Z kolei GeForce RTX 4070, którego studio GSC Game World rekomenduje do 1440p i 60 fps przy najwyższych detalach, wyciąga przeciętnie 52 klatki bez skalowania, co by także potwierdziło, że stałe 60 klatek przy gorszym procesorze i wysokich ustawieniach jest jak najbardziej osiągalne na GPU tej klasy. Poznaj minimalne i zalecane konfiguracje sprzętowe do STALKER-a 2 przed oficjalną premierą (20 listopada 2024 roku).
Są to wymagania do niskich ustawień graficznych.
Są to wymagania do średnich ustawień graficznych.
Są to wymagania do wysokich ustawień graficznych.
Są to wymagania do epickich ustawień graficznych.
STALKER 2 na premierę będzie korzystał jedynie z software’owego ray tracingu, korzystając z rozwiązań dostępnych w ramach silnika Unreal Engine 5. Studio GSC Game World ma w planach dodanie sprzętowego wariantu, który wykorzysta w pełni możliwości kart graficznych GeForce RTX lub Radeon RX. Na razie jednak nie ma choćby przybliżonego terminu wydania takiej aktualizacji poza tym, że stanie się to w bliżej nieokreślonej przyszłości.
Minimalne wymagania sprzętowe obejmują procesor zaledwie 4-rdzeniowy i 8-wątkowy (Intel), czyli raczej standard. Jednak dla nieco lepszych wrażeń warto zainwestować w mocniejszą i nowszą jednostkę z optymalną ciągle na dziś dawką 6 rdzeni i 12 wątków. Poziom Ryzenów 5 1600 i 2600 to może być dziś mało – do wysokich detali przyda się moc na miarę takich modeli, jak: Ryzen 5 3600 lub Ryzen 5 5500 oraz Intel Core i7-8700K czy i7-9700K.
Aby podnieść komfort rozgrywki i zapewnić sobie lepsze doznania wizualne, zainwestuj chociażby w takie CPU, jak Intel Core i5-12400(F), Intel Core i5-13400(F), Intel Core i5-14400(F) albo Ryzena 5 5600(X), Ryzena 5 7600X i Ryzena 5 9600X. To wydaje się takim sensownym optimum do wielu różnych GPU (poza ewentualnie flagowcami).
Nowoczesne Intel Core i7 albo Ryzen 7 7800X3D i Ryzen 7 9800X3D to już idealne procesory do parowania z (naj)wyższymi modelami kart graficznych. Choć STALKER 2 raczej nie będzie skrywał przeludnionych lokacji, gra może być wymagająca dla tego podzespołu, co tylko – częściowo – sugerują podane wymagania sprzętowe.
Jeszcze większe wyzwanie Zony postawi przed GPU. Tutaj nie ma złudzeń – bez technik skalowania szału wydajnościowego nie będzie, nawet na topowym RTX-ie 4090.
Choć gra zadziała na karcie pokroju GeForce’a GTX 1060, to nie ukrywajmy – nie zagwarantuje ona optymalnych wrażeń podczas odkrywania zakamarków niebezpiecznej Strefy Wykluczenia. Celowałbym minimum w takie GPU, jak np. RTX 3060 Ti, RTX 4060 lub Radeon RX 6750 XT i RX 7700 XT.
Dla lepszej płynności lub wyższej rozdzielczości wybrałbym m.in. RTX-a 4070 (Super), RTX-a 4070 Ti (Super) lub Radeona RX 6800 XT, RX 7800 XT i RX 7900 XT. To karty graficzne, które z powodzeniem sprawdzą się w wyższej rozdzielczości – 1440p, a z DLSS 3 śmiało nawet w panoramicznej UWQHD.
W przypadku 4K (zwłaszcza bez DLSS) jest klarowna: celuj w poziom RTX-a 4080 (Super), Radeona RX 7900 XTX lub RTX-a 4090. To rozdzielczość, która nadal jest przesadnie wymagająca dla obecnych kart graficznych.
Wyniki wydajności na odnotowanej na wykresie platformie sprzętowej, która spełnia lwią część zalecanych przez producenta wymagań pokrywają się mniej więcej z konfiguracjami widocznymi „na papierze” do 1440p i wysokich detali przy 60 fps. Przy czym miej na uwadze, że gra była przeze mnie testowana w najwyższych, epickich ustawieniach.
Poznaj polecane komputery do innych gier:
Odkryj pełną ofertę laptopów i desktopów (w tym serię G4M3R) do gier w x-komie
Na discordzie GSC potwierdzono, że powyższe wymagania są z załączonym DLSS/FSR, więc optymalizacja zapowiada się na jeszcze gorszą niż sugerowałby surowy wzrost wymagań sprzętowych.
Wykresy z gry udostępnione przez Nvidię trochę temu zaprzeczają.
Z oceną optymalizacji to bym się mimo wszystko wstrzymał do premiery. 🙂
Niestety laptopy Gigabyte nie nadają się do gier wcale :(.
MSI/ Asus mają gamingowe laptopy, Gigabyte tylko udają sprzęt do gier…