Najładniejsze gry z ray tracingiem. W tych tytułach śledzenie promieni zachwyca

Ray tracing zadomowił się już na dobre. Coraz więcej graczy wyposaża się w karty graficzne GeForce RTX lub Radeon RX, by móc włączyć śledzenie promieni i zachwycić się grafiką w grach. Jednak wiele z nich słabo wykorzystuje możliwości, jakie daje ta technika. Wówczas efekty są niewspółmierne do wzrostu wymagań sprzętowych. Sprawdź, w których tytułach warto aktywować ray tracing i docenić to, jak bardzo jest on w stanie wypłynąć na wizualne doznania.

Najpiękniejsze gry z ray tracingiem

Ray tracing i stosowne rdzenie do obliczeń związanych ze śledzeniem promieni stają się właściwie już standardem w konsumenckich kart graficznych. Współczesne serie GeForce RTX i Radeon RX wyposażone są w jednostki, które umożliwiają płynną rozgrywkę RT.

Mimo że ray tracing jest wciąż bardzo wymagający dla sprzętu, to dzięki technikom skalowania i „dopalaczom” w stylu DLSS 3 i FSR 3 jest on w zasięgu ręki praktycznie każdego współczesnego gracza.

Wystarczy mieć w miarę nowoczesny sprzęt – w końcu rdzenie RT są obecne nawet w najtańszych modelach kart graficznych. I choć one nie imponują wydajnością, to opcje generowania klatek (Frame Generation od NVIDII w RTX-ach 4000 oraz Fluid Motion Frames od AMD na kartach różnych producentów) są w stanie upłynnić rozgrywkę do akceptowalnego poziomu.

cyberpunk 2077 z ray tracingiem na psycho

Które gry mogą przekonać do ray tracingu? W których efekt autentycznie zapiera dech w piersiach i zmienia wygląd gry nie do poznania? Poznaj subiektywne zestawienie produkcji na PC, które najlepiej i w najszerszym zakresie wykorzystują śledzenie promieni (kolejność alfabetyczna).

Chcesz wiedzieć, czym jest ray tracing i jak działa? Przeczytaj:

G4M3R Elite, czyli na czym ustrzeliłem fotki z gier w RT

Konfiguracja sprzętowa komputera G4M3R Elite to optymalne połączenie podzespołów, które gwarantują wysoką wydajność w różnych rozdzielczościach. Intel Core i5-13600KF i GeForce RTX 4070 Ti to idealny zestaw do 1440p, także z ray i path tracingiem (po aktywacji DLSS lub DLSS 3/3.5). Sprawdzi się więc idealnie w opisywanych w tym zestawieniu grach.

Screeny są w pełni autorskie z wyjątkiem Minecrafta RTX i Metro Exodus EE. Te pochodzą z oficjalnej strony NVIDII.

Zobacz także: Test i recenzja G4M3R Elite z Intel Core i5-13600KF i GeForce RTX 4070 Ti. Takie „gotowce” to ja rozumiem!


Gry z ray tracingiem, które zachwycają grafiką

Alan Wake 2

To najnowsza pozycja z tego zestawienia i pod wieloma względami najlepsza. Studio Remedy zaoferowało graczom namiastkę grafiki nowej generacji, a to też efekt zastosowania ray tracingu i wyjątkowego path tracingu. Oświetlenie i cieniowanie w tej grze to zupełnie nowy poziom.

Choć – w przeciwieństwie do Cyberpunka 2077 – PT w Alanie Wake’u 2 nie jest użyte w tak szerokim stopniu. Odbicia w lustrach praktycznie nie istnieją i przypominają zeszłą epokę gier, co trochę psuje ogólny odbiór warstwy wizualnej. Mimo to studio Remedy opracowało jedną z najładniejszych produkcji – nie tylko w kontekście RT i PT.

Control (Ultimate Edition)

Nie zrozumcie mnie źle – Control odstaje już nieco grafiką, ba, nie zachwycało nawet w dniu swojej premiery, ale szerokie wykorzystanie ray tracingu, chyba najszersze zaraz po Cyberpunku 2077, musi być tutaj podkreślone. Same odbicia robią robotę w tych klimatycznych, sterylnych lokacjach.

A w Control jeszcze dochodzą jeszcze nawet najdrobniejsze elementy oparte na śledzeniu promieni, takie jak cienie kontaktowe rzucane przez drobne obiekty w świecie gry czy szczątki, których liczba potrafi przytłoczyć podczas rozgrywki.

Cyberpunk 2077 (Phantom Liberty)

Rozświetlone migotliwym blaskiem neonów Night City autentycznie zachwyca na każdym kroku. Noc wygląda obłędnie. Mimo ponad trzech lad od premiery Cyberpunk 2077 pozostaje najładniejszą grą z ray tracingiem. Gra wykorzystuje techniki oparte na śledzeniu promieni w najszerszym i najbardziej zaawansowanym stopniu. Podobnie ma sprawa się z dostępnym na razie w trzech tytułach path tracingiem, który jeszcze mocniej poprawia doznania wizualne. Bez tych technik gracz dużo traci. Cyberpunk 2077 to wzór, do którego producenci gier powinni dążyć.

LEGO Builder’s Journey

Dość nietypowy wybór, bo gra mała, niepozorna i rzadko widziana w tego typu zestawieniach, ale jednego nie można jej odmówić (poza tym, że rozgrywka sama w sobie relaksuje) – uroku. A w dużej mierze to zasługa także oświetlenia i odbić, które na klockach LEGO dosłownie olśniewają. Nie jest to też gra, która wymaga wysokiego klatkażu, więc aktywacja ray tracingu nie odbije się przesadnie na komforcie, choć naturalnie liczcie się ze sporym spadkiem fps.

Zobacz pełną ofertę klocków LEGO w al.to


Metro Exodus (Enhanced Edition)

Przez długi czas to właśnie Metro Exodus (potem dostępne tylko w trybie ray tracingu Enhanced Edition) królowało wśród gier z techniką RT. Dopiero Cyberpunk 2077 zrzucił je z piedestału. Ale to wciąż jedna z najładniejszych produkcji opartych na śledzeniu promieni. Tutaj oświetlenie i cieniowanie potrafi całkowicie odmienić daną scenę.

W wersji Enhanced Edition studio 4A jeszcze mocniej dopracowało warstwę wizualną. Gra wymaga zresztą karty graficznej z obsługą RT, bo ray tracing działa w niej natywnie. Do tego Metro Exodus jest całkiem nieźle zoptymalizowane, jak na produkcję z tak dobrze zastosowanym śledzeniem promieni.

metro exodus rtx
Źródło: NVIDIA

Minecraft RTX

Minecraft RTX to kolejny niepozorny tytuł, w którym ray tracing znacząco zmienia wygląd. Oryginalna oprawa wizualna jest, jaka jest, ale w tym zestawieniu najmocniej liczy się, ile wnosi do niej śledzenie promieni. Minecraft zyskuje bardzo mocno na efektach opartych na śledzeniu promieni. Nie zmienia on naturalnie fundamentów, bo nie o to chodzi w ray tracingu.

Zakładam jednak, że odbiór gry może być różny i zbliżony do tego z Quake’a 2 RTX. Choć uważam, że Minecraft RTX to przykład zdecydowanie lepiej opracowanej gry z RT, który nie powinien budzić takich wątpliwości.

Portal RTX

Portal RTX nie zbiera hurraoptymistycznych opinii, bo optymalizacja w wersji RT leży i kwiczy. Mimo to ray tracing użyty w grze może się podobać. Odbicia, cienie i znacznie lepsze oświetlenie, które  jest teraz oparte w pełni na śledzeniu promieni i ścieżek, robi wrażenie (mniej w początkowych lokacjach, jak widać na screenie, a bardziej na późniejszym etapie, jak udowadnia film).

Portal RTX pokazuje doskonale, jak ta technika jest w stanie ulepszyć wizualną stronę. W sumie to dobry pokaz, na co ją stać, podobnie zresztą, jak sama gra była wstępem do tego, czym mogłaby stać się pełnoprawna produkcja oparta na tym pomyśle. I ostatecznie stał się nią absolutnie fenomenalny Portal 2.

Szczerze? Jeszcze lepiej zapowiada się projekt Half-Life 2 RTX. Niestety, nie wiadomo kiedy dokładnie ujrzy światło dzienne. Fani światów w grach Valve i ray tracingu muszą zadowolić się na razie jedynie Portalem RTX, który miał być trzecią grą z rekonstrukcją promieni w ramach DLSS 3.5. Niestety do tej pory nie wyszedł żaden patch, który usprawniłby grafikę i optymalizację, bo jest absolutnie F-A-T-A-L-N-A-, nawet z DLSS 3 (przy okazji także techniczną stronę gry, bo częściej ogląda się pulpit niż pogrywa).

Quake 2 RTX

Quake’owi 2 RTX zarzuca się, że potrafi zmienić drastycznie klimat oryginału w wielu scenach i można przyznać rację tym zarzutom. Ale jest to tak naprawdę mocno subiektywne odczucie. Ray tracing działa tutaj bardzo dobrze i odświeża świetnie stary, ale wciąż jary tytuł, którego oświetlenie oparte na śledzeniu promieni zmienia grę wręcz nie do poznania. Dzięki RT Quake 2 przeżywa drugą młodość.

Ostateczny efekt może się podobać, ale nie musi. Ja zmiany w wersji RTX-owej doceniam i uważam, że jest to miła odmiana od pierwotnego wyglądu. Przynajmniej daje poczucie obcowania z inną produkcją. Screeny mogą być mylące, bo jasność w grze jest w nich mocno obniżona (standardowo jest jak na dołączonym filmie).

I niech Was nie zmyli wiek gry! Ray tracing obciąża w niej diabelnie sprzęt i nie zadziała na byle czym.

Wiedźmin 3: Dziki Gon next gen

Nie jest to najlepszy przykład ray tracingu, ale mimo wszystko postanowiłem zamieścić grę w tym zestawieniu. Odświeża on dość istotnie już nie tak świeży, bo z 2015 roku, tytuł. Szczególnie oświetlenie i cieniowanie w zalesionych lokacjach wygląda imponująco, ale i w pozostałych scenach Wiedźmin 3: Dziki Gon nadal potrafi zachwycić, mimo niemal dekady na karku. Ray tracing przybliża czasem wygląd gry do pamiętnego zwiastuna sprzed premiery.

Ray tracing nie zawsze wart grzechu

Mimo że coraz więcej gier obsługuje ray tracing – ba, staje się on wręcz standardem – to nie zawsze warto go włączać. Po prostu zmiana w grafice jest często nieadekwatna do spadku wydajności. Nie zapominajmy – nawet w dobie technik skalowania pokroju DLSS i FSR, które podnoszą liczbę klatek w grach, płynność może nie być zadowalająca dla wielu graczy.

A gier z leniwą implementacją śledzenia promieni jest cała masa. Nawet te, które wykorzystują RT całkiem nieźle, nie przekonują do siebie w pełni (m.in. Spider-Man, Deathloop, Marvel’s Guardians of the Galaxy, Ratchet & Clank: Rift Apart – można by tak wymieniać jeszcze długo…). Za to chętnie ujrzałbym więcej przykładów na miarę Cyberpunka 2077, który do tej pory pozostaje najlepszą grą z ray tracingiem i ogólnie jedną z najładniejszych gier w ogóle.

Jaka karta graficzna do gier z ray tracingiem najlepsza?

Najlepszymi kartami graficznymi do ray i path tracingu są bez dwóch zdań układy GeForce RTX 4000 i GeForce RTX 4000 Super. To niezaprzeczalny fakt – oferują one nie tylko najlepszą wydajność w trybie śledzenia promieni i ścieżek, ale także można poprawić płynność (i przy okazji też wygląd) wręcz niezastąpionymi w tych zastosowaniach technikami DLSS 3 i DLSS 3.5.