DLSS 3.5 nie tylko dla kart GeForce RTX 4000. Lepsza grafika i wyższa wydajność w grach z ray tracingiem

NVIDIA nie zwalnia tempa i zapowiedziała kolejną wersję swojej techniki graficznej – DLSS 3.5. Co więcej, zadziała na wszystkich kartach GeForce RTX, a nie tylko na układach z serii RTX 4000. Jednak wbrew nazewnictwu nie jest do końca tym, czego możesz się spodziewać, więc stonuj oczekiwania. Wyjaśniam, czym w ogóle jest DLSS 3.5, jak działa i czym różni się od DLSS 3.

DLSS 3.5 to lepszy ray tracing na każdym RTX-ie. Ładniejsza grafika i… wyższa wydajność?!

Firma NVIDIA nie spoczywa na laurach i po niespełna roku od zapowiedzi DLSS 3 szykuje nową wersję swojej – nie bójmy się tego słowa – rewolucyjnej techniki graficznej. DLSS 3.5, bo o niej mowa, nie jest jednak tym, czym się na pierwszy rzut oka wydaje.

DLSS 3.5 – w odróżnieniu od poprzednich iteracji DLSS – skupia się nie na wydajności, lecz na ray tracingu i podniesieniu walorów wizualnych. Pod tą nazwą bowiem kryje się nowa technika Ray Reconstruction, która jest odpowiedzialna za rekonstrukcję promieni. W konsekwencji poprawia ona jakość efektów opartych na ray tracingu poprzez rezygnację z ręcznie dostrajanego odszumiania obrazu na rzecz sieci neuronowej (sztuczna inteligencja w ruch!).

Jesteś ciekaw rzeczywistych różnic w wydajności? Przeczytaj:

Dotychczas wykorzystywane metody odszumiania (ang. denoiser) mogą powodować utratę dokładności w odwzorowaniu kolorów i oświetlenia czy wywoływać sporadycznie tzw. efekt ghostingu. Nowa technika, którą wykorzysta DLSS 3.5, pozwoli generować piksele o znacznie wyższej jakości, niwelując niedoskonałości, które mogą występować w tradycyjnych, ograniczających możliwości modelach.

To zasługa aż 5-krotnie większej ilości danych, na podstawie których została wytrenowana funkcja Ray Reconstruction (RR). Ach, ta magia SI – NVIDIA bez niej nie byłaby w tym miejscu, w którym się znajduje, a gracze nie mogliby korzystać z tak zaawansowanych i imponujących na każdym kroku rozwiązań.

Jaka karta graficzna do DLSS 3.5?

DLSS 3.5, podobnie jak wszystkie inne wersje DLSS, wymagają do działania karty graficznej NVIDIA GeForce RTX. W porównaniu do DLSS 3 nie potrzebujesz jednak GPU z serii GeForce RTX 4000, lecz – uwaga! – dotyczy to tylko nowej funkcji – Ray Reconstruction, którą wprowadza DLSS 3.5.

Wynika to z tego, że nie wykorzystuje ona do tego usprawnionego akceleratora przepływu optycznego (OFA), który służy do generowania dodatkowych klatek. Frame Generation nadal pozostaje opcją na wyłączność RTX-ów 4000. Pod tym względem DLSS 3.5 niczego nie zmienia.

mechanizm działania dlss 3.5
Jak działa DLSS 3.5? Źródło: NVIDIA

DLSS 3.5 – w jakich grach? Cyberpunk 2077 i Alan Wake 2 na start

DLSS 3.5 pojawi się w Cyberpunku 2077, a następnie w Alanie Wake’u 2 i Portal RTX.  To na razie wszystkie znane tytuły, które otrzymają obsługę DLSS 3.5.

W 2024 roku można liczyć na to, że lista gier z DLSS 3.5 znacznie się wydłuży. Póki co NVIDIA nie zapowiedziała innych tytułów. Trzeba uzbroić się w cierpliwość.

DLSS 3.5. Porównanie grafiki

DLSS 3.5 i związana z nią funkcja rekonstrukcji promieni pozwala odtworzyć dokładniej cieniowanie lub oświetlenie, w tym odbicia np. w tafli wody. DLSS 3.5 dzięki nowej opcji Ray Reonstruction jest w stanie generować bardziej szczegółowe piksele i jeszcze bliższy rzeczywistości obraz, jednocześnie… zwiększając wydajność!

Zobacz przykładowe porównania grafiki na screenach i filmiku z Cyberpunka 2077 i Alana Wake’a 2:

DLSS 3.5. Jaki wzrost wydajności zaoferuje?

Wydajność, jaką zaoferuje DLSS 3.5, będzie wyższa, ale zapomnij o gigantycznym skoku. To raptem kropla (choć całkiem spora) w całym morzu klatek, jakie jest w stanie wygenerować DLSS 3 ze swoim generatorem. Jak widać w Cyberpunku 2077, nadal jest to odczuwalna, bo ok. 10%, różnica. W podanym przykładzie wynosi ona kilka, w porywach kilkanaście fps. Różnica będzie zależna od gry, posiadanego sprzętu, w tym karty graficznej, oraz naturalnie scenariusza (rozdzielczości, miejsca testowego).


Jednak trudno wybrzydzać, bo w końcu DLSS 3.5 to głównie poprawa jakości efektów opartych na śledzeniu promieni. Skoro w parze z lepszą grafiką idzie jeszcze wyższa wydajność, to jak tu narzekać?

Z jednym małym „ale” – w wybranych grach z mniej intensywnym ray tracingiem, w których wykorzystuje się mniej „odszumiaczy”, możesz odnotować niewielki spadek wydajności. Jednak wiązać się to będzie z jednoczesną poprawą wyglądu efektów RT. Coś za coś.

alan wake 2 z rt i dlss 3.5
Źródło: NVIDIA

Na głowę można dostać z tym DLSS! DLSS 3.5, DLSS 3, DLSS 2 – czym się różnią?

Podsumujmy to wszystko, bowiem NVIDIA nie ułatwia życia i komplikuje całe nazewnictwo techniki graficznej DLSS.

Zaczęło się niewinnie i dość „surowo”. Rozmydlony do bólu obraz, że oczy najchętniej uciekłyby w popłochu, by nie patrzeć na tę katorgę. Jednak z brzydkiego kaczątka DLSS przerodziło się w pięknego łabędzia. I dalej ewoluuje – krok po kroku. Jednak każdy ten krok jest odczuwalny.

DLSS 3.5 to nowa, ekscytująca wersja tej techniki i rozwija ją w nieco zaskakującym kierunku. Nie może być dokładnie tym samym, skoro nie musisz mieć GeForce’a RTX 4000? To dobra nowina, nie? Ale jest też zła. A zła jest taka, że możesz sobie tylko pomarzyć o wzroście wydajności, jaki oferuje DLSS 3, na starszych kartach NVIDII.

porównanie wersji techniki nvidia dlss
Droga rozwoju DLSS jest długa i zawiła, ale z roku na rok wypada coraz lepiej. Źródło: NVIDIA

Co jest czym w DLSS?

Można zastanawiać się nad tym, czy NVIDIA celowo robi mętlik w głowie graczy… Jednak spróbuję, byś go nie miał po zapoznaniu się z tym artykułem. A więc zatem, drogi graczu: do rzeczy!

  • DLSS to inteligetne skalowanie obrazu wykorzystujące algorytmy SI i rdzenie Tensor dostępne tylko w kartach graficznych GeForce RTX (są one wymagane do aktywacji DLSS).
  • DLSS 2 to po prostu nowsza i aktualnie wykorzystywana w grach wersja skalowania, która zdecydowania poprawia doznania wizualne względem oryginalnej wersji.
  • DLSS 3 określa się połączenie nowej wersji techniki DLSS (skalowania) i generowania klatek (tryb, który dodaje nowe klatki zwiększające drastycznie wydajność w grach). Samo skalowanie w ramach DLSS 3 działa na wszystkich kartach GeForce RTX, ale aby aktywować generowanie klatek w grach (jest to odrębna opcja) wymagany jest RTX 4000 (jakikolwiek). Wynika to z tego, że tylko najnowsze karty NVIDIA mają ulepszony akcelerator przepływu optycznego, który odpowiada za ich tworzenie (inne RTX-y też mają OFA, ale obecny w nich akcelerator jest mniej zaawansowany i według NVIDII nie poradziłby sobie on należycie z zadaniem).
  • DLSS 3.5 dodaje rekonstrukcję promieni, a więc poprawia jakość ray tracingu w grach, zwykle podnosząc w niewielkim stopniu wydajność na WSZYSTKICH kartach GeForce RTX. Ray Reconstruction będzie dostępne jako osobna opcja do aktywacji w grze.

Aby jeszcze bardziej uprościć sprawę:

  • DLSS 2 = skalowanie obrazu z użyciem SI
  • DLSS 3 = DLSS (skalowanie obrazu z użyciem SI) + generowanie klatek (Frame Generation)
  • DLSS 3.5 = DLSS (skalowanie obrazu z użyciem SI) + generowanie klatek (Frame Generation) + rekonstrukcja promieni (Ray Reconstruction)


dlss i funkcje dla jakich kart graficznych
DLSS 3.5 niby dla wszystkich RTX-ów, ale nie do końca. Źródło: NVIDIA

Powtórzę raz jeszcze: w DLSS 3.5 tylko funkcja rekonstrukcji promieni zadziała na wszystkich kartach graficznych GeForce RTX. Do aktywacji generowania klatek nadal potrzebujesz RTX-a 4000. Tego nie przeskoczysz. Warto to podkreślić, bo po zapowiedzi wielu graczy błędnie pomyślało, że DLSS 3, a konkretnie Frame Generation, otwiera się wraz z DLSS 3.5 także dla posiadaczy starszych serii GeForce RTX. Tak się nie stanie.

Kiedy premiera DLSS 3 w grach?

DLSS 3.5 zadebiutuje jesienią 2023 roku. Pierwszą gra ma być Cyberpunk 2077, który otrzyma tę technikę w aktualizacji 2.0 (21 września). Następnie oczekuj DLSS 3.5 w kolejnych dwóch tytułach: Alanie Wake’u 2 (27 października) i Portal RTX (bliżej niesprecyzowana jesień).


gry i programy z dlss 3.5
Źródło: NVIDIA

Źródło: NVIDIA

Jeśli nadal masz wątpliwości związane z techniką DLSS (jakąkolwiek wersją), to zachęcam do lektury poniższych artykułów i ewentualnie zadawanie pytań w komentarzach.

Zobacz pełną ofertę kart graficznych GeForce RTX w x-komie