Stałeś się szczęśliwym posiadaczem nowej konsoli albo komputera do grania? Za Tobą dopiero połowa sukcesu, bo zanim zanurzysz się w rozgrywce, to sprzęt trzeba jeszcze podłączyć do jakiegoś ekranu. Tutaj pojawia się jednak dylemat – co będzie lepsze? Telewizor czy monitor do grania? Poznaj najważniejsze cechy każdego rodzaju urządzeń i sprawdź, które z nich będzie idealne dla Ciebie.
Pierwsza różnica jest chyba najbardziej oczywista – telewizory są zwykle dużo większe od monitorów dla graczy. Najpopularniejsze przekątne monitorów to przedział między 24 a 27 cali, natomiast telewizory na dobrą sprawę zaczynają się od 43 cali. W związku z tym samo korzystanie z danego urządzenia jest inne – odbiorniki TV trafiają zwykle przed kanapy lub na ściany, skąd można je oglądać z dużej odległości. Monitory najczęściej stoją na biurkach, za którymi siedzimy w dość bliskiej odległości od ekranu.
Monitor do gier jest narzędziem do rozrywki, ale sprawdzi się też w pracy, np. biurowej czy graficznej. Telewizor służy zaś niemal wyłącznie do spędzania wolnego czasu. Z drugiej strony współczesny smart TV jest kompletnym urządzeniem, które wymaga tylko podłączenia do prądu oraz internetu. Wbudowane w niego głośniki są wystarczająco mocne, aby komfortowo oglądać filmy lub grać w gry. Monitory są zależne od innego urządzenia, a na dodatek rzadko posiadają głośniki. Należy więc liczyć się z kosztem zakupu rozsądnego zestawu audio.
Oczywiście za rozmiarem urządzenia idzie cena. Najbardziej podstawowy telewizor 4K o przekątnej 43 cali to wydatek około 1500 zł. Jednak taki tani sprzęt nie sprawdzi się zbyt dobrze jako telewizor do grania, gdyż będzie mu brakować wielu kluczowych funkcji. Natomiast za połowę tej ceny dostaniemy już niezły monitor do gier, a za 1500 zł kawał porządnego sprzętu. Oczywiście im wyższa przekątna i więcej funkcji, tym cena rośnie.
W związku z tym należy sobie zadać kilka podstawowych pytań dotyczących naszych potrzeb. Gdzie będziemy używać monitora lub telewizora? Z jakim sprzętem do grania? Jakie cechy są kluczowe w przypadku moich ulubionych gier? Od rozwiązania tych oraz innych dylematów zależeć będzie ostateczna decyzja zakupowa.
Decyzja o wyborze monitora lub telewizora dla gracza zależy przede wszystkim od tego, gdzie się on znajdzie. Jeżeli docelowym miejscem będzie biurko w pokoju, oczywistym wyborem jest wówczas monitor do gier, do którego możesz podłączyć zarówno peceta, jak i konsolę. Jeżeli zdecydujesz się na tę drugą, upewnij się, że monitor posiada głośniki albo wejście słuchawkowe. Odradzam zakup małych, tanich telewizorów – ich parametry są zwykle bardzo podstawowe i nie sprawdzą się do grania na nowoczesnym sprzęcie.
Natomiast jeżeli planujesz grać w salonie albo masz duży pokój, naturalnym wyborem jest telewizor do gier. Dzięki niemu wygodnie rozsiądziesz się na kanapie lub w fotelu, a obraz będzie wystarczająco wyraźny i duży. Ponadto telewizor będzie miał od razu głośniki, a po zakończeniu grania włączysz aplikacje serwisów streamingowych, telewizję naziemną lub satelitarną. Do telewizora podłączysz także soundbar lub kino domowe, dzięki czemu jakość dźwięku będzie jeszcze wyższa.
Docelowa platforma, na której gramy, na dobrą sprawę warunkuje rodzaj ekranu. Domowe konsole do gier trafiają najczęściej pod telewizory, komputery zaś podłączamy do monitorów na biurkach. Zwłaszcza że komputer osobisty spełnia także dużo więcej funkcji – przeglądamy na nim internet, piszemy dokumenty czy obrabiamy zdjęcia. Wykonywanie tych zadań z kanapy, korzystając z klawiatury i myszki, nie jest zbyt wygodne. Konsole są po prostu lepiej przystosowane do TV, a telewizory do grania na konsoli. Podobna zależność istnieje między monitorami a pecetami.
Ponadto komputery PC mają różne parametry. Na rynku dostępne są zarówno mobilne laptopy do zadań biurowych, jak i potężne bestie, którym niestraszny Cyberpunk 2077 na ultra. Słabszy komputer nie potrzebuje monitora o spektakularnych parametrach, natomiast najlepsze konsole obecnej generacji (Xbox Series X oraz PS5) zaprojektowane są już z myślą o graniu w 4K i przynajmniej 60 FPS. Bez dobrego ekranu nie wykorzystamy w pełni ich potencjału.
Wnioski? Prędzej podłączymy konsolę do monitora, niż PC do telewizora. Sam osobiście przez wiele lat korzystałem z konsoli podłączonej do 24-calowego monitora Full HD, gdyż brakowało mi miejsca na większy ekran. Telewizor o takiej przekątnej nie nadawał się do grania (niska rozdzielczość, słabej jakości matryca) i był… droższy.
Oczywiście nikt nie broni, aby podłączyć komputer stacjonarny czy laptopa do telewizora i grać za pomocą pada. To bardzo wygodne rozwiązanie np. do gier sportowych. Niektóre gry na konsole umożliwiają także korzystanie z klawiatury i myszki, chociaż jest ich dość niewiele. Takie kombinacje są jednak na dłuższą mniej wygodne i niezbyt praktyczne, zwłaszcza w przypadku dużych komputerów stacjonarnych, których przenoszenie i podłączanie bywa czasochłonne. Ponadto kolejnym elementem wpływającym na decyzję, będzie to, jakie gry preferujesz.
Preferowany gatunek gier także ma wpływ na ostateczną decyzję zakupową. Zwróć uwagę na trzy podstawowe parametry ekranu:
Nie da się ukryć, że w e-sporcie dominują monitory. Potężne pecety, przeznaczone do profesjonalnego grania w takie tytuły, oferują bardzo wysoką moc obliczeniową, dzięki której niezakłócona rozgrywka w 120 Hz i więcej nie jest problemem. Ponadto klawiatura i mysz zapewniają wysoką precyzję, nieosiągalną przez większość padów. Jeżeli turniejowe strzelanki on-line to Twój żywioł, monitor będzie najlepszym wyborem.
Nie wybieraj najtańszych z najtańszych i sprawdź dokładnie parametry przed zakupem. Nawet jeżeli input lag będzie niski, pozostałe cechy mogą negatywnie wpłynąć na przyjemność z zabawy. A co jeszcze warto wziąć pod uwagę?
Standardową rozdzielczością współczesnych monitorów dla graczy jest Full HD (1920 × 1080 px), która zapewni wystarczająco dobrą ostrość obrazu do większości zadań. Trafisz także na monitory w wyższych rozdzielczościach, spośród których najpopularniejsze są WQHD (2560 × 1440 px) czy 4K (3840 × 2160 px). Im większa rozdzielczość, tym więcej zmieści się na ekranie, a obraz będzie ostrzejszy.
Standardem w przypadku telewizorów jest 4K. To rozdzielczość idealnie dopasowana do nowoczesnych konsol, które zaprojektowane są z myślą o wyświetlaniu tak wysokiej jakość obrazu. Chociaż wiele gier dynamicznie dostosowuje rozdzielczość do wydarzeń na ekranie, to docelową wartością jest właśnie 3840 × 2160 pikseli.
Gry konsolowe na ogół tworzone są pod wyświetlanie obrazu w rozdzielczości 1080p, 1440p albo 4K. Komputery są dużo bardziej elastyczne jeżeli chodzi o rozdzielczość i w zasadzie dowolna będzie dobra. Zarówno pecet, jak i gra dopasują się do większości monitorów dostępnych na rynku. Czy warto zatem wybrać monitor Full HD, skoro ekrany w wyższych rozdzielczościach są coraz powszechniejsze?
To zależy. Po pierwsze nie każdy komputer uciągnie najnowsze gry w rozdzielczości 4K. Po drugie, różnica w ostrości pomiędzy 1080p a 4K na ekranie o niedużej przekątnej może być znikoma. Dodatkowy koszt związany z wyższą rozdzielczością oraz większe obciążenie komputera będą wówczas niewspółmierne do efektu końcowego. Wobec tego gracze zwykle wybierają Full HD, ale za to wyższą częstotliwość odświeżania i więcej FPS-ów. Ponadto konsola Xbox Series S, słabsza siostra Xboxa Series X, obsługuje rozdzielczości do 1440p, więc ekran o rozdzielczości 4K w ogóle jest zbędny.
Zobacz: Xbox Series X czy Xbox Series S? Wszystko, co musisz wiedzieć o konsolach od Microsoftu
Dostępne są także monitory UltraWide, czyli o proporcjach 21:9 (zamiast standardowego 16:9), skierowane są one przede wszystkim do komputerów. Również tylko komputery osobiste umożliwiają podłączenie kilku monitorów jednocześnie. Wiąże się to oczywiście z dodatkowym obciążeniem podzespołów. Bez naprawdę potężnej konfiguracji trudno komfortowo grać na kilku ekranach.
Spora część podanych wyżej parametrów zależna jest od matrycy wykorzystanej w monitorze lub telewizorze. Najczęściej występujące rodzaje matryc to:
W przypadku ekranów LCD spotkasz się także z trzema rodzajami podświetlenia. Są to:
HDR, czyli szeroki zakres dynamiki obrazu, to technologia, która znacznie poprawia kontrast wyświetlanego obrazu. HDR stał się obecnie standardem w przypadku telewizorów, także telewizorów do gier. Większość z nich potrafi nie tylko odczytać, ale także wyświetlać treści HDR, a różnicę widać gołym okiem. Jeżeli preferujesz gry RPG lub przygodowe, dobry telewizor czy monitor dla gracza z obsługą HDR to podstawa.
Zobacz: HDR – co to jest? Co to w zasadzie oznacza?
Nawet jeżeli ekran ma znakomity czas reakcji i wysoką częstotliwość odświeżania, nadal może pojawić się zjawisko wyświetlania dwóch klatek jednocześnie. Wówczas przez ułamek sekundy obraz jest nienaturalnie poszarpany, co potrafi mocno przeszkadzać w graniu. Dzięki technologiom synchronizacji obrazu takim jak AMD FreeSync czy Nvidia G-Sync liczba klatek obrazu na sekundę synchronizowana jest z częstotliwością odświeżania ekranu, co eliminuje niechciane szarpanie obrazu. Dzięki temu nawet szybkie gry akcji nie stracą na kluczowej dla nich płynności.
Jak widzisz, wybór między telewizorem a monitorem do grania nie jest prosty, ale jest bardzo ważny. Tego typu urządzenia kupuje się raz na wiele lat. Dobrze więc, aby spełniły swoje zadanie jak najlepiej i patrzenie na nie sprawiało przyjemność.
Generalnie im mniej wymagającym graczem jesteś, tym mniej zaawansowany ekran będzie Ci potrzebny. Tutaj niechaj zdecyduje Twój komfort, preferowana platforma i posiadany budżet. Natomiast im bardziej „hardkorowo” grasz, tym lepszy monitor czy telewizor będzie potrzebny. Zwłaszcza jeżeli preferujesz sieciowe strzelanki na PC, monitor gamingowy z wyższej półki to konieczność. Przyjęło się, że komputer podłączamy do monitora, a konsolę do telewizora i trzeba przyznać, że w większości sytuacji to najwygodniejsze rozwiązanie.
Przejrzyj zatem raz jeszcze wszystkie cechy, zrób bilans Twoich potrzeb, zobacz rankingi polecanych urządzeń i wybierz idealny telewizor lub monitor do grania. Poniżej znajdziesz także polecane telewizory i monitory do grania, które ułatwią Ci podjęcie decyzji.
Sprawdź wszystkie telewizory i monitory w x-komie