Wybory mają znaczenie. Gry w których podejmujesz decyzje

Gry wideo coraz częściej oferują opcje dialogowe, choć często nie mają one dużego wpływu na rozgrywkę, to istnieje grupa produkcji, których podjęte wybory niosą za sobą konsekwencje na dalszym etapie rozgrywki. Zastanawiasz się, w jakich tytułach możesz poczuć się odpowiedzialny za fabułę i podejmować ważne wybory? Sprawdź tę listę.

Gry, w których twój wybór ma znaczenie

Chcesz rozpocząć przygodę w nowej grze wideo, jednak nie chcesz po raz kolejny przechodzić liniowo zaprojektowanej fabuły, która z godziny na godzinę staje się coraz bardziej nużąca? Dobrze się składa, bo w tym artykule dowiesz się więcej, w jakie produkcje możesz zagrać i być samemu odpowiedzialny za postępy w rozgrywce. Wśród gatunków znajdziesz RPG-i, strzelanki, strategie, przygodówki i wiele innych tytułów, których akcja dzieje się na ziemi, a nawet w kosmosie. Jednym z głównych założeń gier jest to, że gracz wciela się w głównego bohatera. Jednak oprócz grania postacią, musi się w nią wczuć, tak aby w późniejszym etapie mógł podejmować decyzje sercem lub rozumem. A takich produkcji, gdzie te decyzje mają znaczenie, jest coraz więcej.

Gry z wyborami

Powoli wracamy do czasu gier tekstowych z lat 80 i 90. gdzie cała rozgrywka opierała się właśnie na ponoszeniu konsekwencji za własne wybory. Ostatnie lata przeniosły sporą część rozgrywki do formatu online, więc twórcy gier jednoosobowych muszą się wykazać, tworząc produkcje, które przyciągną uwagę wielu oczu. Aby tak się stało, trzeba im zaoferować coś więcej, a jednym z atrakcyjniejszych haków jest możliwość podejmowania ważnych decyzji i to nie tylko na poziomie dialogu, gdzie postacie wypowiadają inne kwestie, ale także takie, które w późniejszym czasie będą miały odzwierciedlenie w wątku fabularnym. To wyjątkowa forma rozrywki, której nie uświadczymy w zabawie wieloosobowej.

W poniższym zestawieniu znajdziesz listę gier, które bez możliwości podejmowania decyzji nie byłyby takie same i to właśnie głównie przez ten aspekt zdobyły przychylność u graczy. Zaznaczę jeszcze, że nie uświadczysz tu żadnych dużych spoilerów, więc wczytaj się spokojnie.

Telltale Games

Wiele wyborów podejmujemy w grach studia Telltale Games. Produkcja przedstawia świat seriali takich jak chociażby The Walking Dead czy Gry o Tron. Zwykle poznajemy historie pobocznych bohaterów lub nawet tych, o których nie było mowy w serialowym świecie. Gra polega głównie na oglądaniu scenek i wybieraniu opcji dialogowych, ponieważ nie uświadczymy tu zbyt dużo interakcji typu quick time event. Jeśli już się nakręciłeś, to poczekaj jeszcze chwilę, bo muszę Cię zmartwić. Niestety większość ciężkich, moralnych wyborów nie ma żadnego znaczenia, deweloperzy nie wysilili się zbytnio, tworząc bardziej rozbudowaną ścieżkę fabularną. Oczywiście to jak pokierujemy rozwojem bohatera, będzie miało wpływ na jego zachowanie w przyszłości. Jednak w grach od Telltale Games musimy skupić się na narracji, a nie na samych wyborach.

Dishonored

Niewiele gier pozwala dokonywać wyborów nie poprzez opcje dialogowe, a same czyny. W Dishonored historię kształtujemy, zabijając lub omijając przeciwników. Do wyboru mamy dwie ścieżki, pokojową lub wojowniczą. Jeśli wybierzemy tą pierwszą i nie wyjdziemy z cienia, to świat gry będzie czysty, a strażników w lokacjach będzie mniej. Natomiast jak zaczniemy zabijać, to ulice staną się brudne, na naszej drodze pojawi się więcej szczurów, zwiększy się także liczba patrolujących przeciwników i pułapek. Oczywiście styl gry będzie miał odzwierciedlenie w zakończeniu.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 dostarcza nam sporą dawkę wyborów już od samego początku rozgrywki, gdzie musimy wybrać przeszłość i pochodzenie postaci. Może ona być Nomadem, Punkiem lub pracownikiem Korporacji. W zależności od wariantu rozgrywkę zaczniemy w innym miejscu, podczas dialogów będziemy mieli do wyboru inne opcje dialogowe, a interakcje z postaciami i grupami będą zróżnicowane. Decyzje w Cyberpunku wpływają nie tylko na zadania główne, ale także poboczne i to my decydujemy, czy chcemy poznać lepiej historię V, czy Johnny’ego Silverhanda. W grze jest dostępnych aż 5 głównych zakończeń, które znacząco się od siebie różnią, a także 2 ukryte zakończenia w tym jedno pozytywne.

Heavy Rain

Ważne decyzje z pewnością podejmujemy grając w Heavy Rain, ponieważ produkcja posiada aż 17 zakończeń. Trzeba zaznaczyć, że gra ujrzała światło dzienne już w 2010 roku i pierwotnie była dostępna jedynie na PlayStation 3, dopiero rok 2019 przyniósł nam możliwość grania na PC. Wiele osób twierdzi, że gdyby nie fenomen Heavy Rain, to do dnia dzisiejszego pojawiłoby się o wiele mniej gier z wyborami, które teoretycznie są uważane za lepsze. Rozgrywka opiera się na poszukiwaniu seryjnego mordercy zwanym Zabójcą z origami. Nazwa ta wzięła się od papierowych modeli pozostawianych przy ciałach ofiar topionych w deszczówce. Aby położyć kres zbrodniom, musimy wcielić się w kilku bohaterów i rozpocząć dochodzenie, podczas którego podejmowane wybory będą miały duże znaczenie.

Mass Effect 3

Mass Effect 3 posiada różne zakończenia w zależności od wyborów podejmowanych w Mass Effect 2. Oczywiście nie one jedyne mają wpływ na fabułę, ponieważ dużą rolę odgrywają decyzje podejmowane podczas prowadzenia działań zbrojnych i politycznych utarczek. Nawet osobiste relacje pomiędzy bohaterami odgrywają spory wpływ na narrację. Co więcej, w trakcie gry zdecydujesz nawet o losach kilku ras, a złe (lub właściwe) wybory skutecznie doprowadzą do ich wyginięcia. Jeśli postanowisz zostać złym Shepardem, to na jego twarzy wraz z postępami pojawi się coraz to więcej blizn.

Until Dawn

Jeśli nie lubisz gier, które rozciągają się na dziesiątki godzin, to Until Dawn jest idealny dla Ciebie. Przejdziesz go w zaledwie około 10 godzin, ale jakich godzin… cały czas będziesz odczuwał presję podejmowania decyzji i złowrogi oddech na plecach. Od początku do końca wybory będą miały spore konsekwencje. Protagoniści, bo jest ich kilku, mogą żyć lub umierać, a wszystko jest w rękach gracza. Bohaterowie zmieniają się co rozdział, a jednym z celów jest przetrwanie jak największej liczby osób. Akcja dzieje się w pewnym domku, gdzie Ci przyjeżdżają imprezować tam przez kilka nocy, aby uczcić pamięć swoich przyjaciół, którzy rok wcześniej zniknęli w tym miejscu bez śladu. Ze względu na stosunkowo krótką fabułę projektanci mogli pokusić się o stworzenie wielu zakończeń wraz z rozbudowanymi wątkami, więc nawet pozornie nieistotny dialog może mieć duży wpływ na wydarzenia.

Deus Ex: Rozłam Ludzkości

Deus Ex: Rozłam Ludzkości to popularny RPG akcji osadzony w świecie cyberpunka, a jego oprawa świetnie nadaje się na wplatanie skomplikowanych dylematów moralnych. Tutaj podobnie jak w Dishonord dialogi nie odgrywają tak dużej roli, jak czyny. Twórcy pozwolili bohaterowi przechodzić misję na wiele sposobów od strzelania, po skradanie. Każda misja dzieli się na kilka etapów, a to od nas zależy jaki wariant w danym momencie wybierzemy. Dodatkowe zdolności Adama Jensena otwierają kolejne drogi i tak dalej. Dlatego w Deus Ex’a można grać kilkukrotnie, a żadne przejście gry nie będzie takie samo.

Wiedźmin 3

Gry polskiego studia CD Projekt Red, jaką jest Wiedźmin 3 chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Jednak z pewnością znajdą się osoby, które nigdy w tę produkcję nie grały. Choć powstała ona w 2015 roku, to widoki nadal zapierają dech w piersiach. Jednak tchu może zabraknąć także podczas ważnych decyzji, których podjęcia gra wymaga od gracza. Szczególnie w pamięć zapada misja poboczna „Krwawy Baron”, która choć nie jest obowiązkowa, jest warta poświęceniu jej uwagi. Główny wątek fabularny ma 3 bardzo różniące się od siebie zakończenia, szczęśliwe, słodko-gorzkie i smutne. Co więcej gra posiada kilka dodatków i nawet one mają różne zakończenia, więc przechodzenie Wiedźmina 3 daje mnóstwo satysfakcji.

Life is Strange

Life is Strange do gra podobna do produkcji Telltale Games, jednak oprócz graficznych cutscenek musimy rozwiązywać zagadki. Rozgrywka jest podzielona na odcinki, a całość składa się w cały serial. Przygodówka opowiada o dwójce przyjaciółek – Max i Chloe. Po zniknięciu jednej z nich druga odnajduje w sobie nadprzyrodzone moce. Spotyka na swojej drodze wiele postaci z ciekawą historią, a także zderza się ze swoimi problemami z dzieciństwa. To w połączeniu z mocnymi wyborami dało sukces na grę. Na koniec każdego epizodu możemy przeanalizować wszystkie podjęte działania, a ekran jest podzielony na główne wybory, mające kluczowy wpływ na miejsca, wydarzenia i same postacie. Oraz pomniejsze wybory, które tylko w nieznacznym stopniu zmieniają rozgrywkę. Ciekawym rozwiązaniem są także globalne statystyki przedstawiające jaki odsetek graczy podjął daną decyzję.

Assassin’s Creed Valhalla

Jeśli graliście kiedykolwiek w serię Assassin’s Creed, to jej umieszczenie tutaj może Was zdziwić. W przeszłości produkcje nie miały za dużo wspólnego z podejmowaniem wyborów, pomimo tego, że oferowały otwarty świat i misje poboczne. W Valhalla, czyli historii o wikingach to się zmieniło. Podczas rozgrywki to gracz decyduje o tym, jakie postacie przeżyją, kto będzie kontrolował dany region, a nawet jakie sojusze zawrzemy. Ostatecznie wszystkie podjęte w trakcie zabawy decyzje będą miały wpływ jak zakończy się przygoda Eivora i Sigurda. Co ciekawe w grze istnieje kilka wyborów ograniczonych czasowo, w których musisz zadecydować przed upływem wyznaczonego czasu, a jeśli tego nie zrobisz, gra uczyni to za Ciebie.

Fallout: New Vegas

Co prawda Fallout: New Vegas ma już ponad 10 lat, jednak jest on w dalszym ciągu grywalny. Jego wręcz nieograniczone możliwości stylu gry i tworzenia własnej przygody przyćmiły wszystkie inne Fallouty, włącznie z tymi najnowszymi. Gracze w dalszym ciągu oczekują odsłony na miarę New Vegas, gdzie wybory moralne lub mniej moralne mogły nas zbliżyć do pewnych osób, a nawet frakcji, wywołać konflikty z innymi organizacjami, a gracz mógł zabić większość postaci. To tworzyło z produkcji prawdziwą piaskownicę, gdzie mogliśmy kreować własną historię i zakończenia.

XCOM 2

XCOM 2 to turowa strategia taktyczna w uniwersum sci-fi, gdzie każdy przebieg starcia zależy od gracza. Podczas walki bohaterowie mogą zostać ranni, a nawet zginąć, natomiast seria niepowodzeń wpłynie na całą kampanię. Skład zespołu i wyposażenie także zależy od nas, podobnie jak strategie i rozwój postaci. W bazie decydujemy także o tym co wybudować w pierwszej kolejności i nad jakimi badaniami pracować. Natomiast na mapie świata wybieramy miejsca do infiltracji lub punkty, do których wysyłamy patrole.