Brytyjscy naukowcy: gry komputerowe pomagają dzieciom lepiej czytać i pisać, poprawiają ich ogólne samopoczucie i uczą empatii

O szkodliwości gier komputerowych – tej udowodnionej i rzekomej – powiedziano, a w wielu przypadkach wykrzyczano, całkiem sporo. Szczególnie w kontekście dzieci i młodzieży. O pozytywach wynikających z bycia graczem mówi się już znacznie rzadziej. Tym bardziej cieszą wyniki badań przeprowadzonych przez brytyjskich naukowców, którzy dowiedli, że granie w gry komputerowe pomaga poprawić umiejętność czytania i pisania oraz ogólne samopoczucie dzieci.

Nie taki diabeł straszny, jak malują go ignoranci

Naukowcy z brytyjskiego National Literacy Trust przeprowadzili swoje badanie na 4626 młodych ludziach w wieku od 11 do 16 lat. Wyniki wykazały, że gry zachęcają dzieci do czytania książek i wyzwalają w nich pisarską kreatywność.

Jedną z wyselekcjonowanych grup w badaniu byli „oporni czytelnicy”, czyli dzieciaki, które do książek podchodzą jak diabeł do wody święconej. Prawie 79% spośród nich przyznało, że gry wideo pozwalają im poczuć się częścią wielkich historii. Z kolei 65% było zdania, że dzięki grom są w stanie poczuć się jak inne osoby, co samo w sobie sugeruje potencjalne korzyści w kontekście rozwoju empatii.

czytająca nastolatka

Gry jako sposób na rozładowywanie pandemicznego stresu

Spora część badanych zdradziła, że gry bywają dla nich najlepszym lekarstwem na stres. Zanurzanie się w wirtualnych światach pomaga dzieciom w radzeniu sobie z trudnymi emocjami, stanowiąc bezpieczną przystań, w której można nabrać dystansu wobec codziennych problemów.

Ponad połowa rodziców badanych przyznała, że podczas gry ich dzieci czatują ze znajomymi. 60% spośród nich stwierdziło, że taki rodzaj komunikacji był niezwykle pomocny w zachowaniu dobrego samopoczucia w czasie, gdy w Wielkiej Brytanii obowiązywał rygorystyczny lockdown związany z pandemią COVID-19.

Dziecko Nintendo Switch

Dziś Wiedźmin 3 na Xboksie, jutro lektura sagi Sapkowskiego

Jonathan Douglas, dyrektor naczelny National Literacy Trust, powiedział: „Nasze badania w sposób jednoznaczny dowodzą, że mechanizmy, którymi już teraz posługują się młodzi ludzie, są najlepszymi sposobami wprowadzenia ich w szerszy wzorzec czytania i pisania”.

„To ekscytujące móc odkrywać możliwości, jakie gry wideo dają młodym ludziom, rozbudzając ich apetyt czytelniczy, stymulując kreatywność związaną z pisaniem, czy pomagając w utrzymywaniu zdrowych relacji z przyjaciółmi i rodziną. Gry mają zbawienny wpływ na samopoczucie dzieci i młodzieży, a do tego uczą empatii i rozwijają ją.

„COVID-19 znacząco zakłócił umiejętność czytania i pisania wśród młodych ludzi w ostatnich miesiącach. Zwróciliśmy naszą uwagę na gry, ponieważ chcemy mieć pewność, że szukając nowych i innowacyjnych sposobów wspierania tych umiejętności, niczego nie pominęliśmy”.

Grające dziecko

„Hej, u was tak samo źle jak u nas”?

Dziennikarz związany z branżą gier, Andy Robertson, powiedział, że podczas pandemii gry wideo pomogły jego synowi w kontakcie z rówieśnikami na całym świecie.

„Im więcej grali, tym silniejsze było moje przekonanie, że tutaj dzieje się coś więcej niż pusta rozrywka. Mój syn poznał nowych przyjaciół z różnych krajów, pytał ich na przykład o to, jak się mieszka we Francji? Jak pandemiczna rzeczywistość wygląda w Niemczech? Gry komputerowe odgrywają dziś istotną rolę dla poszerzania jego perspektywy widzenia świata”.

Źródło: news.sky.com