Social media – jak wpływają na nastolatków?
Brytyjscy naukowcy z Uniwersytetu Cambridge i Oxford oraz eksperci z Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour opublikowali niedawno artykuł naukowy, w którym twierdzą, że social media mają tak intensywny wpływ na mózg nastolatków, że konsekwencje ich używania przez młodocianych w dniu dzisiejszym będą widoczne szybciej, niż można przypuszczać.
Przeprowadzili oni bowiem obszerną ankietę wśród gospodarstw domowych w Wielkiej Brytanii, która dotyczyła około 72 000 młodocianych osób. Na podstawie analizy jej wyników, wysnuto wniosek, że nastolatkowie w znacznej większości wskazywali na negatywny związek między korzystaniem z mediów społecznościowych a ogólną satysfakcją z życia.
Jako przykład podano zależność, zachodzącą wśród dziewcząt w wieku od 11 do 13 lat. Mówiła ona o tym, że te, które w ciągu 12 miesięcy zwiększyły korzystanie z mediów społecznościowych, rok później były mniej zadowolone z życia. Ten sam schemat powielił się w przypadku chłopców w wieku od 14 do 15 lat oraz 19-letnich chłopców i dziewcząt.
Niniejsze wyniki wzbudziły wśród badaczy mnóstwo kontrowersji i były przyczynkiem do postawienia fundamentalnych pytań, w tym jednego zasadniczego: czy podatność na media społecznościowe w określonym wieku może być powiązana ze zmianami mózgowymi, hormonalnymi i społecznymi podczas rozwoju nastolatków? Jak widać, wydaje się to bardzo prawdopodobne.