Jak zrobić idealne zdjęcie profilowe na LinkedIna, Facebooka i Instagrama?

Media społecznościowe różnią się między sobą charakterem, przeznaczeniem, wyglądem i oczekiwaniami, jakie stawiają przed nimi użytkownicy. Pomimo tego, że mają ze sobą wiele wspólnego, to koniec końców potrafią być skrajnie różne. Czy w związku z tym nasze zdjęcia profilowe powinny być (skrajnie) różne?

Ile profili, tyle twarzy. Czym różnią się od siebie LinkedIn, Facebook i Instagram?

Główne różnice między mediami społecznościowymi występują w użytkownikach właśnie. Funkcjonalności tych aplikacji są do siebie podobne, a wyjątków nie wyszczególnimy zbyt wiele. Kiedyś Facebook spełniał rolę Instagrama, dzisiaj się już do tego nie nadaje. Mało kto publikuje regularnie nowe zdjęcia na Facebooku – zdarza się to raczej odświętnie, sporadycznie. Kiedyś podobno pracodawcy brali pod uwagę Facebookowy image, dzisiaj to raczej miejska legenda. Inaczej sprawa ma się z LinkedInem, który służy bardziej businessowym celom, a mniej tym towarzyskim. Warto w takim razie scharakteryzować, przynajmniej po krótce, role każdego z tych mediów.

Co wyróżnia Facebooka spośród innych platform?

Facebook to jedno ze starszych mediów społecznościowych, które swoje lata świetności z pewnością ma za sobą. Niektórzy starają się marginalizować znaczenie Facebooka, ale to raczej zbyt śmiałe posunięcia. To wciąż spore medium, które łączy miliony użytkowników. Po poznaniu kogoś nowego, w dalszym ciągu wymieniamy się profilami, jako źródłem do dalszych kontaktów. Jeżeli ktoś będzie nas szukał w Internecie – w dalszym ciągu sięgnie po Facebooka.

Facebook stał się dzisiaj bardziej rodzinnym i grupowym medium niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. Przede wszystkim służy on łączeniu ludzi w mniejsze lub większe towarzystwa, które stanowią oddzielne ekosystemy. Główną bazą są tutaj wszelkiego rodzaju grupy, konwersacje, czy fanpage – to one właśnie łączą użytkowników.

Każda grupa jest tematyczna, więc należąc do niej mamy okazję obcować z ludźmi o podobnych zainteresowaniach. Aktywności sportowe, sztuka, motoryzacja, czy technologia – każdy znajdzie coś dla siebie. Ponadto Facebook stał się rodzinnym medium, czyli jest dobrym miejscem na okazjonalne umieszczenie zdjęcia z rodzinnych wakacji, urodzin cioci i adopcji nowego zwierzaka. Warto jest mieć to na uwadze myśląc o swoim zdjęciu profilowym.

Czym Facebook już nie jest?

Facebook nie jest już globalnym medium, które służy zdobywaniu informacji o świecie, czy łączeniu osób z dwóch końców globu. Tę rolę po części przejął Twitter, a FB skurczył się w sobie. Nie jest to też medium do ciągłego aktualizowania informacji o sobie i zmieniania statusów. Tutaj też Twitter radzi sobie lepiej. Facebook stał się mniej formalny, bardziej skupiony na lokalnej społeczności. Nie oznacza to, że mamy zamknięty dostęp do informacji z odległych rejonów świata. Oznacza to jednak, że jeszcze trudniej jest wyjść z bańki informacyjnej.

Facebook społeczność
Konkurencja obrosła wokół Facebooka całkiem pokaźnie.

Czym wyróżnia się Instagram?

Instagram na tle innych portali tego typu wyróżnia się hipokryzją. Nie wiecie o co chodzi? Przeczytajcie nasz artykuł o insta lie. Poza tym Instagram przestał być insta, czyli natychmiastowy, a zaczął być medium przemyślanych treści i zaplanowanych publikacji.

Instagram to miejsce do pokazania swojej artystycznej duszy, biznesu i własnego życia prywatnego. Jest to raczej mniej formalna platforma, na której użytkownicy przede wszystkim silą się na bycie oryginalnymi, twórczymi i ciekawymi. Z jakiegoś powodu udostępnianie swojego życia prywatnego stało się fajne. Nie wchodząc jednak w zbędne szczegóły przyznać trzeba, że w pewien sposób Instagram odciążył Facebooka od graficznych treści.

Instagram wyróżnia się ogromem profili różnego rodzaju. Nie ma tutaj jednego wzorca na to, jak prowadzić swój profil, dlatego myśląc o zdjęciu profilowym warto wziąć pod uwagę rodzaj swojego profilu – prywatny, artystyczny, czy biznesowy?

Co wyróżnia LinkedIna?

LinkedIn to najbardziej biznesowe medium społecznościowe z naszego zestawienia i największa biznesowa platforma obecnie. Łączy ludzi na podobnej zasadzie co Facebook, ale dobiera feed pod względem zainteresowań i charakteru wykonywanej pracy. Platforma ta posiada również spore zaplecze z ofertami pracy na praktycznie wszystkie stanowiska i swój profil na LinkedInie mają najwięksi pracodawcy na świecie. Ci mniejsi również mają dla siebie miejsce, dlatego LinkedIn jest dzisiaj taki popularny. Bo łączy biznes na różnych szczeblach i pozwala komunikować się ze ludziom z poszczególnych branż.

LinkedIn to dobre miejsce do pochwalenia się swoimi zawodowymi osiągnięciami, akcjami, w których bierze się udział; zaciągnięcia języka u bardziej doświadczonych kolegów, czy bycia na bieżąco z branżowymi tematami. Tam też właśnie działają wszelkiego rodzaju rekruterzy, head hunterzy i osoby z szeroko pojętego HR-u. Jeżeli więc szukacie pracy, lub chcecie zdobyć więcej kontaktów w swojej branży, to warto postawić na odpowiedni wizerunek na LinkedInie.

LinkedIn - logo
Każde medium społecznościowe służy czemuś innemu.

Idealne zdjęcie profilowe. Porady ogólne

Zdjęcie profilowe to obecnie rodzaj wizytówki, dzięki której możemy zaprezentować się w Internecie. Jak dobrze wiadomo, dobre wrażenie robi się tylko raz, więc warto zadbać o to, żeby ta wizytówka wyrażała nas w jak największym stopniu.

Nie da się przecenić jakości wykonanego zdjęcia. Dobre profilowe odpowiednio wygląda zarówno w  miniaturce, jak i na powiększeniu. Dlatego przed zrobieniem tego jednego, niepowtarzalnego zdjęcia, upewnijmy się, że nasz aparat dowiezie efekty.

Zdjęcie profilowe powinno być:

  • czytelne – tak, by bez wątpliwości przedstawiać właściciela konta
  • estetyczne – by nie naruszać regulaminu portalu
  • o sympatycznym, przyjacielskim charakterze – sprawdzi się to praktycznie na każdym medium
  • unikatowe – by podkreślać indywidualne cechy
  • naturalne – bez zbędnej, odpychającej sztuczności

Czy dobre zdjęcie profilowe może być zarazem selfie? Jasne, że tak. Zdjęcie wykonane sobie samemu ma przewagę nad innymi, pozowanymi – jest naturalne. Ale żeby zrobić selfie, które nada się na profilowe, trzeba poświęcić temu dużo czasu i przemyśleć nieco sprawę. Trudniej wtedy zapanować nad kadrem i nad tym, co znajduje się za naszymi plecami. Dlatego lepiej jest poprosić kogoś o pomoc, lub skorzystać ze statywu.

Doskonała jakość zdjęć w doskonałej cenie


Jak zrobić dobre zdjęcie profilowe na poszczególne media społecznościowe?

Z racji tego, że każda z wymienionych platform służy do czegoś innego i ma odmienny charakter, warto jest mieć różne zdjęcia profilowe, albo przynajmniej jedno uniwersalne. To ostatnie jednak może być skazane na nijakość.

Zdjęcie profilowe na Facebooka

Zdjęcie profilowe na Facebooka to dzisiaj klasyka klasyki, a tym samym, najbardziej uniwersalna profilówka. Mamy tutaj najwięcej możliwości i w zasadzie nic nas nie ogranicza. Patrząc po tym, czym jest dzisiaj Facebook, warto skupić się na swoich zainteresowaniach, pokazaniu siebie i wybrać zdjęcie, które wcale nie musi przedstawiać tylko twarzy, czy górnej części ciała.

Dobrym pomysłem jest zdjęcie z rodzinnej wycieczki, wakacji, czy aktywnego realizowania siebie. Pamiętajmy przy tym, by zachować ogólne zasady zdjęć profilowych, a w szczególności zasadę czytelności – niech każdy na pierwszy rzut oka wie, kim jest właściciel konta. Zdjęcie z najbliższą osobą to dobry pomysł, ale zdjęcie takie musi wprost mówić, kto jest właścicielem profilu.

Zdjęcie profilowe na Facebooka nie musi być statyczne. Uchwyceni podczas wykonywania jakiejś czynności (jeżeli to nasza pasja to tym lepiej) możemy wyjść czytelni, a na dodatek zdjęcie będzie unikatowe. Śmiało możemy publikować.

Profilowe ze zwierzakiem? Dlaczego nie!

Zdjęcie profilowe na Instagrama

Tutaj może ponieść nas kreatywność. Kreatywne, wręcz artystyczne zdjęcie profilowe na Instagramie jest bardzo pożądane. Zdjęcie takie sprawdzi się na profilach prywatnych i artystycznych. Wyjątkiem może być tutaj profil zawodowy. Jeżeli nasza działalność zawodowa nie wiąże się ze sztuką, to zbyt kreatywne podejście do tematu profilowego może być odbierane jako nieprofesjonalne.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by zdjęcie profilowe na Instagramie było w stylu Facebookowym. Pokazanie swoich zainteresowań, czy uchwycenie w dynamicznej pozie również sprawdzi się i tutaj.

A co z klasycznymi, portretowymi zdjęciami? Te też mają tutaj miejsce, ale raczej lepiej sprawdzą się w ramach profili prywatnych, czy firmowych. Poza tym mogą być nudne i nieatrakcyjne dla większości użytkowników. Tworząc treści na Instagrama warto wykazać się kreatywnością nie tylko publikując content, ale też publikując profilowe. Jeżeli takie zdjęcie to nasza wizytówka, to jaką wizytówką naszej twórczości jest sztampowe, przejedzone profilowe?

Pamiętajmy również o jednej, istotnej sprawie. Na Instagramie, jako jedynym medium w zestawieniu, nie ma opcji dołączenia zdjęcia w tle. To oznacza, że profilowe jest naszą jedyną szansą na wyróżnienie się spośród rzeszy innych użytkowników, lub na zginięcie w tłumie. Bawmy się więc konwencją i szukajmy swojego stylu. Profilowe przecież zawsze można zmienić.

Selfie dynamiczne? Jasne, zadbajmy tylko o to, by łatwo można było nas rozpoznać.

Zdjęcie profilowe na LinkedIna

Dla wielu użytkowników Internetu właśnie to zdjęcie profilowe będzie najważniejsze. LinkedIn skupiający specjalistów i autorytety z różnych branż niejako wymusza na użytkownikach profesjonalne i półprofesjonalne zdjęcia profilowe, które będzie wizytówką ich samych.

Myśląc o profilowym na LinkedInie warto wziąć pod uwagę branżę, w której pracujemy i to, co chcemy powiedzieć swoim zdjęciem. Czy chcemy zakomunikować swoją charyzmatyczność i powagę, czy otwartość na ludzi i kreatywnego ducha?

W tym przypadku wariacje na temat oklepanego, starego profilowego, stworzonego na wzór autoportretu zdadzą egzamin wzorowo. Warto taką wariację okrasić uśmiechem, by zachęcić innych do odwiedzenia naszego profilu i kontaktu. Może później nawet skorzystania z oferowanych usług?

W przypadku tego portalu odradzam stosowania przebojowych, dynamicznych zdjęć rodem z Instagrama i Facebooka, ponieważ może być to odebrane jako nieprofesjonalne, a przez to zmniejszamy swoją szansą na kontakt z osobami z branży i rekruterami. Czy oznacza to jedynie poważne zdjęcia bez cienia swobody? Zupełnie nie. Po prostu miejsce zdjęć z wycieczek jest na Facebooku i Instagramie; charakter LinkedIna jest bardziej biznesowy. Jeżeli chcemy pokazać się od drugiej strony, tej bardziej osobistej, to mamy pole do popisu w postaci zdjęcia w tle.

Zdjęcie profilowe na LinkedIna nie musi być pozbawione polotu.

Najczęściej popełniane błędy przy robieniu zdjęć profilowych

Zdjęcie profilowe można zrobić, a potem obrobić na milion różnych sposobów. I to jest ok. Natomiast po całej akcji warto się przyjrzeć swojemu zdjęciu i zapytać czy to jest to, co chcę pokazać światu? Niestety w trakcie przycinania i nakładania kolejnego filtru tracimy autentyczność i unikatowość zdjęcia. Prowadzące do unifikacji zdjęć wszechobecne filtry, wygładzacze i wodotryski niestety zaburzają ostateczny wygląd zdjęcia. Bądźmy więc unikatowi i cieszmy się swoją naturalnością.

Drugim błędem jest lekceważenie rozdzielczości zdjęcia i próba ratowania słabej jakości zdjęcia kolejnymi filtrami. Robiąc zdjęcie profilowe nie musimy mieć przed sobą wypasionej lustrzanki, lub ostatnio modnego bezlusterkowca, który stał się ostatnimi czasy synonimem profesjonalizmu. To naprawdę nie jest niezbędne. Do zrobienia zdjęcia dobrej jakości, nie tylko profilowego, wystarczy dziś smartfon. Jeżeli więc nie mamy profesjonalnego aparatu fotograficznego, sięgnijmy po telefon z dobrym aparatem.

Ostatnim najczęściej popełnianym błędem jest wybieranie zdjęcia, na którym nie jesteśmy łatwi do rozpoznania. Może się wydawać, że ja to ja, przecież widać. Ale to nie musi być takie oczywiste dla naszych znajomych, nie mówiąc już o osobach, które nas nie znają, a mogą w Internecie szukać. Profilowe z osobą bliską, zwierzakiem, czy przedstawiające nas podczas lotu ze spadochronem to naprawdę fajny pomysł. Zadbajmy jednak o to, żeby można było nas łatwo rozpoznać. Jaki jest sens ustawienia profilowego, na którym z trudem rozpoznają nas nasi znajomi?