Przygotowania do Sylwestra, czyli jak wrócić do formy po świętach

Świąteczne przysmaki już zniknęły ze stołu, a po pierniczkach i makowcach zostało tylko słodkie wspomnienie? Za chwilę kolejny ważny powód do zastawienia stołu pysznościami – chodzi oczywiście o sylwestrową imprezę. W trakcie tej krótkiej przerwy możesz zadbać o swoje samopoczucie. Jak oczyścić organizm po świętach i wrócić do formy?

Oczyszczenie organizmu – od czego zacząć?

Wigilijne potrawy chociaż pyszne, słynął również z tego, że są naładowane dodatkowymi kaloriami. Ale nie chodzi przecież o to, by wzbudzać poczucie winy za dodatkową porcję serniczka. Święta rządzą się swoimi prawami i kropka.

Za to po świątecznej uczcie warto wypróbować kilku prostych sposobów, które pomogą przywrócić równowagę i dobre samopoczucie. Zatem jak oczyścić organizm, by znów poczuć się lekko i swobodnie?

jak oczyścić organizm po świętach

Jak oczyścić organizm po świętach – 4 wskazówki

Pij wodę 

O nawodnieniu organizmu warto pamiętać nie tylko od święta, ale przez cały rok. Picie wody wspomaga oczyszczenie organizmu z zalegających toksyn, reguluje procesy trawienne, a dodatkowo sprawia, że zyskujemy poczucie sytości (nie karmiąc się zbędnymi kaloriami) przez co zmniejsza się odczuwanie głodu. Picie wody wpływa więc na poprawę metabolizmu, a nawet podnosi poziom koncentracji, ponieważ, gdy organizm jest odwodniony, pojawiają się problemy z samopoczuciem,  np. uczucie senności, brak skupienia i zmęczenie.

Jeśli chcesz wyrobić w sobie zdrowy nawyk, wypróbuj aplikacje do picia wody. Na podstawie podanej masy ciała i określeniu aktywności fizycznej aplikacja w prosty i szybki sposób wyliczy Ci odpowiednią ilość wody do wypicia w ciągu dnia. Oprócz tego otrzymasz powiadomienia, gdy przyjdzie czas na kolejną szklaneczkę płynu.

A jaką wodę pić? Możesz oczywiście sięgnąć po butelkowaną wodę mineralną, jednak jeśli chcesz ograniczyć ilość zalegającego Twój dom plastiku, możesz także postawić na praktyczne rozwiązanie. A jest nim zaopatrzenie się w system filtrowania wody, dzięki czemu możesz używać tej, która jest w kranie. Karafka lub dzbanek filtrujący zatrzymuje chlor, a także redukuje ilość związków, które są odpowiedzialne za tworzenie się kamienia. Wkład filtrujący sprawia, że woda jest zmiękczona i smakuje lepiej.

Jeśli nie przepadasz za wodą, dodaj do niej kilka dodatków, np. listki mięty, plasterki cytrusów lub inne owoce, które lubisz. Wypróbuj też ziołowe napary (na przykład z rumianku, mniszka lekarskiego lub mięty), które od czasu do czasu mogą stanowić zamiennik dla szklanki wody. Innym pomysłem jest przestawienie się na zieloną herbatę, która zawiera w sobie związki polifenolowe. Zielona herbata działa antyoksydacyjnie i neutralizuje wolne rodniki, oczyszcza organizm z toksyn i poprawia metabolizm. 

Postaw na owoce i warzywa

Niektóre owoce i warzywa również są bogate w wodę, a dodatkowo zawierają w sobie cenne dla zdrowia witaminy i minerały. Dlatego podczas szukania sposobów na to jak oczyścić organizm po świątecznym przejedzeniu, warto postawić na wzmocnienie go pysznymi i pełnowartościowymi sokami. Gęsty sok ze świeżo wyciśniętych owoców i warzyw to lepsza przekąska niż dojadanie poświątecznych resztek. Te bardzo często skrywają w sobie duże ilości cukru, który zresztą ogranicza wydzielanie soków trawiennych i spowalnia metabolizm.

Kawałek makowca lub chrupiącego orzechowego ciasteczka? Tę przyjemność lepiej zostawić na Sylwestra, kiedy dyspensa na słodkości i pyszne przekąski znów się pojawi.

sok oczyszczający

Samodzielnie zrobione soki za pomocą sokowirówki lub wyciskarki wolnoobrotowej mają jedną, wielką przewagę nad tymi, które znajdziemy w sklepach. Ich skład jest prosty i dobrze znany, ponieważ opiera się wyłącznie na owocach i warzywach – bez słodzików i innych sztucznych substancji. Do diety po świętach warto więc dodać szklankę pysznego, świeżego soku.

A jakie owoce i warzywa sprawdzą się najlepiej w oczyszczeniu organizmu? Postaw na pyszne i zdrowe soki z jabłek, grejpfrutów, cytryn, ananasów oraz owoców granatu. Dodaj do tego garść szpinaku, seler naciowy, imbir, rukolę. Do tej zdrowej mieszanki świetnie sprawdzi się także fenkuł oraz buraki.

Wszystkie te owoce i warzywa są pełne błonnika, który reguluję pracę jelit i wpływa pozytywnie na metabolizm. Pyszne soki możesz też przygotować za pomocą innych sprzętów. Dodaj wybrane składniki (postaraj się, aby przeważała porcja warzyw) i odrobinę wody, a następnie rozdrobnij wszystko w blenderze kielichowym. Tak przygotowany gęsty napój sprawdzi się jako śniadanie lub lekka przekąska w ciągu dnia.  

Lekkostrawna dieta po świętach

Na oczyszczenie organizmu składa się również zmiana nawyków żywieniowych. Zamiast smażonych dań, postaw na posiłki gotowane na parze oraz lekkie kremowe zupy z warzyw. Rano zamiast kanapek, zjedz owsiankę lub wypij koktajl z zielonych warzyw.

Wprowadzenie do diety lekkostrawnych posiłków nie oznacza tego samego, co restrykcyjna dieta. Głodzenie się to nie najlepszy pomysł, który zresztą nigdy nie prowadzi do dobrych rezultatów. Po świątecznym przejedzeniu nagłe zmniejszenie racji żywieniowych do minimum i niedobór witamin oraz składników mineralnych to prosta droga do rozregulowania pracy organizmu. Prowadzi to także do spowolnienia metabolizmu oraz może być przyczyną złego samopoczucia. A kto chciałby zaraz po świętach stracić dobry humor?

Wprowadzenie do diety lekkostrawnych dań to zupełnie coś innego. Po świątecznym przejedzeniu chodzi o to, aby przyjmować posiłki regularnie, odstawić produkty wysokokaloryczne, oraz unikać spożywania cukrów i dużej ilości soli. Poświąteczny talerz warto wzbogacić o dietę opierającą się na warzywach, owocach i produktach bogatych w błonnik. W ten sposób można szybciej oczyścić organizm i pozbyć się złogów zalegających w jelitach.

Jak oczyścić organizm? Postaw na więcej ruchu!

Po świętach łatwo o rozleniwienie. Bieganie za prezentami, robienie zakupów i całe dnie spędzone na porządkach i gotowaniu w mig zamieniają się w całodniowy odpoczynek. Dlatego oczyszczanie organizmu najlepiej uzupełnić o aktywność fizyczną. Nie muszą to być godzinne treningi, które już po kilku dniach skutecznie zniechęcą do dalszych ćwiczeń. Czasem wystarczy zamienić popołudniową sjestę na spacer.

Pozostaje także opcja rozłożenia maty i przeprowadzenia domowego treningu. Jeśli nie wiesz jak rozpocząć tę przygodę, sięgnij po aplikacje do ćwiczeń. Na początek wypróbuj krótkie zestawy ćwiczeń, które poprawią kondycję, a gdy już przeskoczysz pierwszy etap – możesz zamienić matę na bieżnię i sprawdzić się jako biegacz. Tutaj pomogą aplikacje do biegania, które zmierzą Twoje osiągi, pomogą w planowaniu tras i pokażą tempo, czas oraz rzecz jasna – liczbę spalonych kalorii.