Fallout obejrzany? Czas wrócić do pierwowzoru. Poznaj chronologię i kolejność gier z serii Fallout

Na fali popularności serialu Amazon Prime Videos seria gier Fallout ponownie znalazła się na celowniku graczy – zarówno tych, którzy chcą przedłużyć swoją przygodę w nowo poznane uniwersum, jak i tych, którzy wracają do gier po latach przerwy. Dla jednych i drugich przygotowaliśmy chronologiczne zestawienie głównych gier z serii Fallout.

Gry z serii Fallout – kolejność i chronologia czasowa

Fallout to kultowa seria gier RPG osadzona w postapokaliptycznym świecie przyszłości. Akcja rozgrywa się w alternatywnej historii, gdzie zimna wojna między USA a ZSRR doprowadziła ludzkość na skraj zagłady, a większość nawet za ten skraj wyrzuciła.

W poniższym zestawieniu prezentujemy gry z serii Fallout w porządku chronologicznym (pod kątem osi czasu w samym uniwersum), bo być może wszyscy tego nie wiedzą, ale czas akcji gier rozciąga się na niemal 200 lat. W nawiasie przy tytule gry podajemy rok, w którym dana odsłona została wydana.

Kolejność chronologiczna gier Fallout:

  1. Fallout 76 – 2102 rok
  2. Fallout – 2161 rok
  3. Fallout 2 – 2241 rok
  4. Fallout 3 – 2277 rok
  5. Fallout: New Vegas – 2281 rok
  6. Fallout 4 – 2287 rok
  7. Fallout na Amazon Prime Video (serial, w formie bonusu) – 2296 rok
Fallout schron

1. Fallout 76 (2018)

Paradoksalnie najmłodszy z tytułów jest jednocześnie tym, który przenosi nas w najodleglejsze czasy uniwersum Fallouta, konkretnie do roku 2102, 25 lat po Wielkiej Wojnie. Miej

Fallout 76 to pierwsza gra multiplayer z serii, stworzona przez Bethesda Game Studios. Akcja toczy się w 2102 roku, 25 lat po Wielkiej Wojnie, co czyni ją najwcześniejszą chronologicznie grą w serii. Miejscem akcji jest Appalachia – region obejmujący Wirginię Zachodnią i części stanów ościennych.

Gracz wciela się w jednego z mieszkańców Krypty 76 – schronu, którego celem było przygotowanie elit do rekolonizacji Ameryki po wojnie nuklearnej. W Dniu Powrotu drzwi Krypty 76 otwierają się, a jej mieszkańcy wyruszają na pustkowia, by odbudować cywilizację i odkryć, co stało się z innymi kryptami w Appalachach.

Fallout 76, wprowadzając do serii rozgrywkę multiplayer, umożliwił graczom eksplorację świata gry razem z innymi ocalałymi. Tytuł pozwala na kooperację w ramach questów, handlowanie, budowanie osady, a nawet rywalizację w trybie PvP. Gra zawiera też elementy survivalowe, jak zbieranie surowców, rzemiosło i zarządzanie głodem/pragnieniem.

Fallout 76 okładka

Choć premiera Fallout 76 była problematyczna, z licznymi błędami technicznymi i kontrowersjami wokół modelu biznesowego (pamiętacie, jak sprzedawaliśmy grę jako dodatek do nakładek na gałki analogowe?), gra przez lata przeszła wiele zmian i ulepszeń.

Dodanie ludzkich NPC, questów fabularnych i nowych mechanik sprawiło, że Fallout 76 zbliżył się do swoich single-playerowych korzeni, jednocześnie oferując unikalną perspektywę na postapokaliptyczne pustkowia Ameryki (choć dalej jest arcybrzydkim tytułem, przynajmniej moim zdaniem).

2. Fallout (1997)

Pierwsza gra z serii, stworzona przez studio Interplay Entertainment, która zdefiniowała podstawy uniwersum Fallout. Akcja toczy się w 2161 roku, a więc 84 lata po Wielkiej Wojnie.

Gracz wciela się w mieszkańca Krypty 13 – podziemnego schronu, który przez dekady chronił ocalałych przed promieniowaniem i zewnętrznymi zagrożeniami. Jednak systemy podtrzymujące życie w krypcie zaczynają zawodzić, a zapasy wody są na wyczerpaniu. Bohater, zwany Przybyszem z Krypty (Vault Dweller), zostaje wysłany przez Nadzorcę na pustkowia Kalifornii, by odnaleźć wodny chip, który może uratować jego społeczność.

Na swojej drodze Przybysz z Krypty napotyka różne frakcje (takie jak Bractwo Stali) i postacie pokroju Deathclaws, Ghuli czy Supermutantów. Odkrywa też, że za powstaniem tych ostatnich stoi Mistrz – tajemnicza i złowroga istota, dążąca do przemiany ludzkości w Supermutantów, by stworzyć „lepszy świat”.

Pierwszy Fallout zaoferował rozbudowany jak na swoje czasy system rozwoju postaci, oparty na S.P.E.C.I.A.L. (Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, Luck), umiejętnościach i cechach. Gra dawała dużą swobodę w eksploracji i podejmowaniu decyzji, które miały wpływ na rozwój fabuły i zakończenie.

Oprawa graficzna gry wykorzystywała izometryczny rzut i ręcznie rysowane tła, co nadało jej charakterystycznego, postapokaliptycznego klimatu. Fallout cechowało też specyficzne, czarne poczucie humoru oraz retrofuturystyczna estetyka, czerpiąca z amerykańskiej kultury lat 50. XX wieku.

Fallout z 1997 roku spotkał się z uznaniem krytyków i graczy, zdobywając wiele nagród. Gra stała się fundamentem serii i jednym z kamieni milowych w historii RPG-ów, inspirując kolejne odsłony i inne gry o podobnej tematyce.

Fallout 1

3. Fallout 2 (1998)

Bezpośredni sequel pierwszej części, również stworzony przez Interplay Entertainment. Akcja rozgrywa się w 2241 roku, 80 lat po wydarzeniach z Fallouta 1. Gracz wcielał się w postać znaną jako Wybrany (Chosen One) – potomka Przybysza z Krypty, bohatera pierwszej gry.

Wioska Arroyo, założona przez Przybysza z Krypty i innych ocalałych z Krypty 13, zmaga się z suszą i głodem. Starsza wioski wysyła Wybranego na poszukiwanie G.E.C.K. (Garden of Eden Creation Kit) – przedwojennego urządzenia zdolnego do przywracania życia na skażonych terenach. Jedyną wskazówką jest płytka z danymi, sugerująca, że G.E.C.K. może znajdować się w Krypcie 13.

W trakcie swojej podróży po pustkowiach Kalifornii i Nevady, Wybrany natrafia na ślady Enklawy – tajemniczej organizacji, która porywa mieszkańców i przeprowadza na nich eksperymenty. Odkrywa też, że za organizacją stoi rząd USA (a raczej to, co po nim zostało), dążący do odbudowy swojej potęgi za wszelką cenę, nawet kosztem życia innych ocalałych.

Fallout 2 rozwinął mechaniki z pierwszej części, oferując jeszcze większy, bardziej otwarty świat, nowe lokacje, frakcje i postacie. System S.P.E.C.I.A.L. został rozbudowany, dając graczom więcej opcji rozwoju postaci. Pojawiły się też nowe bronie, pancerze i przedmioty.

Gra kontynuowała również specyficzną narrację, pełną czarnego humoru i satyry, komentując różne aspekty społeczeństwa i polityki.

Pod względem oprawy graficznej Fallout 2 wykorzystywał ulepszony silnik z pierwszej części, oferując bardziej szczegółowe sprite’y postaci i tła. Muzyka i dźwięk również zostały ulepszone.

Fallout 2 zebrał bardzo pozytywne recenzje, chwalące rozbudowaną fabułę, czarny humor, swobodę w rozgrywce i rozwoju postaci. Wielu fanów serii uważa go za najlepszą część serii, a także jeden z najlepszych klasycznych RPG wszech czasów.

4. Fallout 3 (2008)

Pierwsza gra z serii Fallout stworzona przez Bethesda Game Studios, która przejęła prawa do marki od Interplay Entertainment. To także pierwszy Fallout w pełnym 3D (na silniku Gamebryo). Akcja „trójki” toczy się w 2277 roku, 200 lat po Wielkiej Wojnie, na Stołecznych Pustkowiach – postapokaliptycznych ruinach Waszyngtonu i okolic.

Gracz wciela się w mieszkańca Krypty 101, której Nadzorcą jest jego ojciec James. W dniu swojego egzaminu dojrzałości (G.O.A.T. – Generalized Occupational Aptitude Test) protagonista odkrywa, że jego ojciec z nieznanych powodów opuścił Kryptę. Wydarzenia te zmuszają bohatera do ucieczki na powierzchnię i rozpoczęcia poszukiwań ojca na pustkowiach.

W trakcie swojej podróży, protagonista natrafia na ślady Projektu Oczyszczenie – inicjatywy mającej na celu oczyszczenie wód Potomaku z promieniowania. Projekt ten był dziełem rodziców bohatera, Jamesa i Catherine, jednak został porzucony po śmierci Catherine. James pragnie wznowić projekt, ale napotyka na przeszkody ze strony Enklawy.

Fallout 3 wprowadził do serii liczne innowacje, na czele oczywiście z widokiem pierwszoosobowym. Wprowadził również tryb VATS (Vault-Tec Assisted Targeting System), pozwalający na pauzowanie akcji i celowanie w konkretne części ciała wrogów. System S.P.E.C.I.A.L. oraz rozwijanie postaci zostały dostosowane do nowej mechaniki, z perkami odblokowywanymi co poziom i wpływającymi na różne aspekty rozgrywki.

Oprawa graficzna Fallout 3, choć znacznie unowocześniona w stosunku do poprzednich części, spotkała się z mieszanymi reakcjami ze względu na liczne bugi i „drewniane” modele postaci (stara, dobra Bethesda).

Mimo to jednak Fallout 3 zebrał bardzo pozytywne recenzje i zdobył wiele nagród, w tym tytuł Gry Roku od licznych portali i magazynów branżowych. Tytuł doczekał się pięciu dodatków DLC: Operation Anchorage, The Pitt, Broken Steel, Point Lookout i Mothership Zeta, rozwijających uniwersum i dodających nowe lokacje, przedmioty i wyzwania.

Pod wieloma względami Fallout 3 zdefiniował na nowo serię Fallout dla współczesnych graczy, przenosząc ją w trzeci wymiar i dostosowując do standardów nowoczesnych gier RPG. Jednocześnie zachował kluczowe elementy serii – niepokojącą atmosferę postapokalipsy, czarny humor, moralnie niejednoznaczne wybory i interaktywną narrację. Chociaż nieidealny, trzeci Fallout i tak zapisał się w świadomości graczy jako jedna z najbardziej wpływowych i pamiętnych odsłon serii.

5. Fallout: New Vegas (2010)

Gra stworzona przez Obsidian Entertainment, studio założone przez byłych członków Black Isle Studios, odpowiedzialnych za pierwsze części serii Fallout. Choć technicznie jest to spin-off, a nie główna odsłona serii, Fallout: New Vegas jest często uważany za duchowego następcę Fallout 2 ze względu na podobny styl, humor i mechaniki. Z tego też względu umieściliśmy ten tytuł w naszym zestawieniu.

Akcja gry toczy się w 2281 roku, 4 lata po wydarzeniach z Fallout 3, w postapokaliptycznym Las Vegas (znanym jako New Vegas) i okolicach, na pustkowiach Mojave. Gracz wcielał się w rolę Kuriera, który zostaje postrzelony w głowę i okradziony podczas dostarczania tajemniczej przesyłki do New Vegas. Cudem ocalały Kurier wyrusza w pościg za swoim oprawcą, chcąc odzyskać przesyłkę i rozwikłać związany z nią spisek.

Przesyłka, jak się okazuje, zawiera Platynowy Szton – niezwykle rzadki żeton do kasyna, będący kluczem do kontroli nad New Vegas. O miasto rywalizują trzy główne frakcje: New California Republic (NCR), Caesar’s Legion i pan House – tajemniczy władca New Vegas. Kurier musi zdecydować, komu udzieli wsparcia, jednocześnie mierząc się z pomniejszymi frakcjami i zagrożeniami.

Fallout: New Vegas rozwija mechaniki znane z Fallout 3, dodając nowe elementy, jak system reputacji, wpływający na stosunki z frakcjami, ulepszony system rzemiosła czy Tryb Hardkoru, w którym postać musi dbać o pożywienie, nawodnienie i sen. Gra oferuje też bardziej rozbudowane drzewka dialogowe, często z opcjami zależnymi od umiejętności i atrybutów S.P.E.C.I.A.L. bohatera.

fallout new vegas mieszkaniec krypty strzela do gekonów

Świat gry jest pełen nawiązań do prawdziwych lokacji i historii Nevady, jak Hoover Dam, Pustynia Mojave czy miasto Goodsprings. Każde miejsce ma swoją unikalną atmosferę i historię, od luksusowych kasyn po bezkresne pustkowia i mroczne jaskinie. Na swojej drodze Kurier spotyka barwne postacie, jak ghul Raul Tejada, cybernetycznie ulepszony pies Rex czy snajperka o pseudonimie Boone.

Pod względem graficznym, Fallout: New Vegas korzysta z tego samego silnika, co Fallout 3, co przekłada się na podobną estetykę… ale też podobne problemy techniczne. Jednak projekt świata, misje i dialogi są często uważane za lepsze i bardziej rozbudowane niż w Fallout 3. Gra doczekała się też czterech dodatków DLC: Dead Money, Honest Hearts, Old World Blues i Lonesome Road.

Fallout: New Vegas spotkał się z uznaniem krytyków i graczy za swoją fabułę, postacie, swobodę wyborów i wierność duchowi oryginalnych Falloutów. Wielu fanów serii uważa go za najlepszą trójwymiarową odsłonę cyklu. Gra zdobyła liczne nagrody i nominacje, ugruntowując pozycję Obsidian Entertainment jako studia specjalizującego się w rozbudowanych RPG-ach akcji.

fallout new vegas concept art nowego vegas

6. Fallout 4 (2015)

Kolejna główna odsłona serii stworzona przez Bethesda Game Studios. Tym razem akcja przenosi nas do Wspólnoty Massachusets, w okolice zrujnowanego Bostonu, w 2287 roku, 10 lat po wydarzeniach z Fallout 3.

Gra rozpoczyna się w dniu wybuchu Wielkiej Wojny w 2077 roku. Gracz wciela się w mieszkańca Sanktuarium, który wraz z rodziną chroni się w Krypcie 111. Po wybuchu bomby nuklearnej i zejściu pod ziemię szybko okazuje się, że Krypta 111 to eksperyment Vault-Tec, polegający na badaniu reakcji organizmów ludzkich na długoterminową hibernację.

Bohater budzi się po 210 latach jako jedyny ocalały, odkrywając, że jego syn Shaun został porwany, a małżonek lub małżonka (w kreatorze postaci wybieramy płeć naszego bohatera) – zabity lub zabita.

Protagonista wyrusza na pustkowia Wspólnoty, by odnaleźć swoje dziecko. W trakcie poszukiwań natrafia m.in. na ślady Instytutu – tajemniczej organizacji, odpowiedzialnej za stworzenie androidów znanych jako Synthy. Po jakimś czasie wychodzi na jaw, że Instytut ma powiązania z porwaniem Shauna.

Fallout 4 wprowadził liczne ulepszenia do rozgrywki, jak usprawniony system walki, możliwość budowania i zarządzania osadami czy dynamiczny system dialogów, w którym wybory gracza wpływają na przebieg rozmów. Gra oferowała też rozbudowany system rzemiosła, pozwalający na modyfikację i ulepszanie broni, pancerzy czy przedmiotów codziennego użytku.

Mapa gry obejmuje różnorodne lokacje, od ruin Bostonu i Cambridge, przez opuszczone parki rozrywki i fabryki, po promieniujące pustkowia i lasy. Każde miejsce skrywa unikalne historie, przedmioty i zadania. W swoich podróżach protagonista może też znaleźć towarzyszy, jak pies Dogmeat, reporterka Piper Wright czy synth o imieniu Nick Valentine – każdy z towarzyszy z własnymi motywacjami i osobowością.

Oprawa graficzna Fallout 4 korzystała z odnowionej wersji silnika Creation Engine, oferując ulepszone modele postaci, efekty świetlne i fizykę. Gra wprowadziła też nowy system animacji, pozwalający na bardziej naturalne i płynne ruchy postaci. Ścieżka dźwiękowa, skomponowana przez Inona Zura, łączyła nostalgiczne melodie z lat 50. z ambientowymi, post-apokaliptycznymi motywami.

Fallout 4 spotkał się z umiarkowanie pozytywnymi recenzjami. Krytycy i gracze chwalili ulepszenia w rozgrywce, projekt świata i poziom szczegółowości. Jednocześnie nie brakowało głosów krytyki w stosunku do uproszczonych dialogów czy mniej rozbudowanych – w porównaniu z poprzednimi częściami serii – opcji przechodzenia questów.

Gra doczekała się sześciu dodatków DLC: Automatron, Wasteland Workshop, Far Harbor, Contraptions Workshop, Vault-Tec Workshop i Nuka-World, dodających nowe lokacje, przeciwników i elementy rozgrywki.

Fallout 4 był komercyjnym sukcesem, sprzedając się w milionach egzemplarzy. Gra ugruntowała pozycję serii Fallout jako jednej z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych marek w świecie gier RPG, przyciągając nowych graczy i fanów do uniwersum post-apokaliptycznej Ameryki.

W 2024 roku, tuż po premierze serialu na Amazon Prime Video i prawie 9 lat po premierze, przeżywa swój renesans i w dniu, kiedy piszę ten tekst (19 kwietnia 2024) jest aktualnie najlepiej sprzedającą się grą na świecie.

7. BONUS: Fallout (2024) – serial produkcji Amazon Prime Video

Nie jest to co prawda gra, ale serial, więc technicznie rzecz biorąc, pozycja ta nie powinna znaleźć się w naszym tekście, natomiast fala popularności produkcji Amazona spowodowała, że gracze wrócili do grania w serię Fallout, a część z nich zaczęła poszukiwać informacji o tym, gdzie na osi czasu Fallouta ulokowany jest serial w odniesieniu do wszystkich odsłon gry.

fallout serial na amazon prime video

A zatem: akcja pierwszego sezonu serialu Fallout rozgrywa się w 2296 roku. Biorąc pod uwagę wszystkie główne odsłony serii (plus New Vegas), nietrudno zauważyć, że chronologicznie jest to dzieło rozgrywające się najpóźniej.

Przy okazji zachęcamy do przeczytania innych naszych tekstów: