Co nowego w PS5 Pro?
PS5 Pro, zbudowana na nowym układzie SoC o nazwie kodowej Viola, wykorzysta proces technologiczny TSMC N4P, który jest usprawnionym 5 nm. Co ciekawe, mimo niższej litografii ma nadal bazować na starszej mikroarchitekturze – AMD Zen 2, znanej z obecnej wersji PS5. Obniżenie wymiaru technologicznego pozwoli jednak na zwiększenie taktowania rdzeni CPU do 4,4 GHz. Największą zmianą jest jednak wprowadzenie architektury AMD RDNA3 w GPU, co oznacza znaczący skok w wydajności graficznej.
Innowacje w PS5 Pro
PS5 Pro wprowadza kilka kluczowych innowacji:
- Wyższe taktowania CPU: ta sama architektura, ale niższy proces technologiczny przełoży się na wyższe taktowana procesora, a więc i wyższą wydajność w scenariuszach polegających na mocy tego podzespołu. Może to dać wyższy fps w grach.
- Mocniejsze GPU: PS5 Pro ma mieć więcej jednostek obliczeniowych niż PS5 i Xbox Series X, co w połączeniu z nowszą architekturą RDNA3 zapewni lepszą wydajność (nawet o 50-60%).
- Ulepszony ray tracing: Dzięki AMD RDNA 3 PS5 Pro zaoferuje bardziej zaawansowane śledzenie promieni, co przełoży się na lepsze efekty wizualne lub poprawioną wydajność (możliwe tryby 60 fps z pełnym konsolowym RT).
- AMD XDNA2 do obliczeń AI: PS5 Pro ma mieć jednostki NPU do obliczeń związanych ze sztuczną inteligencją. Nowa architektura, która pojawi się w układach AMD Strix Point w 2024 roku, ma trzykrotnie zwiększyć wydajność AI w porównaniu do XDNA 1, które pojawi się w nowo zapowiedzianych laptopowych Ryzenach 8040. Ma być ona wykorzystywana do skalowania obrazu. Sony ma korzystać z autorskiej techniki a’la DLSS.