Jak zwiększyć fps w Kingdom Come 2? Najlepsze ustawienia grafiki do KCD2

Jak zwiększyć fps w Kingdom Come: Deliverance 2, jednocześnie ciesząc oczy pięknymi widokami w XV-wiecznych Czechach? Pierwsza część Warhorse Studios nie grzeszyła dobrą optymalizacją, wiec trzeba było się nieźle napocić w ustawieniach grafiki, by uzyskać optymalną wydajność. Czy Kingdom Come 2 stanowi tak samo duże wyzwanie dla graczy i ich komputerów? Dowiedz się tego z poradnika o najlepszych ustawieniach graficznych do Kingdom Come: Deliverance 2 i zyskaj dodatkowe fps.

Jak zwiększyć fps w Kingdom Come: Deliverance 2? Jak mieć więcej klatek w KCD2?

Wymagania sprzętowe Kingdom Come 2 zwiastowały dobrą skalowalność ustawień graficznych, a co za tym idzie – zrodziły nadzieje na możliwość pogrania nawet na starszych PC. Rzeczywistość często jednak nie jest tak kolorowa… ale na szczęście nie w przypadku KCD2. Czeskie Warhorse Studios poczyniło spore postępy w silniku CryEngine i gra robi zdecydowanie lepsze wrażenie od strony technicznej niż część pierwsza – tak w dniu premiery, jak i 7 lat po niej (serio).

Sprawdź wymagania do gry Kingdom Come: Deliverance II:

karczma w kingdom come 2

Nie oznacza to jednak, że jest aż tak dobrze. Jeśli nie chcesz iść na zbyt wiele kompromisów w grafice, Kingdom Come: Deliverance 2 jest w stanie wykorzystać moc nawet najmocniejszych podzespołów komputerowych

Nie ma żadnych wątpliwości – gra Warhorse Studios potrafi być dość wymagająca dla sprzętu, ale nie ma to nic wspólnego z byciem koszmarkiem optymalizacyjnym. Kingdom Come 2 jest wręcz przeciwieństwem tego, a mnogość opcji grafiki pozwala pograć w grę na bardzo skrajnych konfiguracjach sprzętowych. I to nawet bez szczególnego uszczerbku w jakości obrazu.

Jak dopasować ustawienia graficzne w KCD2, by gra zachowała optymalny stosunek jakości obrazu do wydajności? Które opcje grafiki są tymi najbardziej wymagającymi, a z których nie warto rezygnować? Poznaj najlepsze ustawienia do Kingdom Come 2 i dobierz je do swojego komputera lub laptopa.

Platforma testowa

Platforma Sprzętowa

Konfiguracja sprzętowa komputera częściowo spełnia zalecane wymagania sprzętowe do rozdzielczości 1440p (2560 x 1440 pikseli) i 60 klatek na sekundę przy wysokich, ale nie najwyższych ustawieniach graficznych.

Opcje graficzne w Kingdom Come  2 na PC. Porównanie grafiki i wydajności

Ustawienia graficzne w Kingdom Come: Deliverance II wyglądają bliźniaczo podobnie do tych z KCD1. Warhorse Studios nie dokonało żadnej rewolucji i w sumie… dobrze. Po co zmieniać coś, co sprawdziło się wcześniej? Teraz tylko niektóre z ustawień mają po prostu wybór stopnia jakości, zamiast pozwalającego na nieco więcej precyzji suwaka (np. w przypadku szczegółowości roślinności, która wpływa też na odległość jej rysowania).

Testy przeprowadziłem w rozdzielczości 1440p (2560 x 1440 pikseli) przy optymalnych ustawieniach graficznych (czyt. moich własnych) z FOV na poziomie 95 (domyślnym, jaki mi gra ustawiła) oraz SMAA 2TX. Wykresy wskazujące na różnice w wydajności umieszczam tylko wtedy, gdy różnice w fps są bardziej znaczące. W pozostałych przypadkach pada tylko wzmianka w tekście.

spotkanie rycerzy w kingdom come 2

Testy odbyły się zarówno bez premierowej aktualizacji, jak i po patchu Day 1. Twórcy bowiem udostępnili recenzentom łatkę na ponad tydzień przed faktycznym debiutem, dzięki czemu mogłem sprawdzić optymalizację gry po poprawkach. 

I okazało się, że jest… jeszcze lepiej! Płynność gry po premierowym patchu dość istotnie poprawiła się i niezłą optymalizację jestem w stanie ocenić na (bardzo) dobrą (przynajmniej na pierwszej mapie, bo tylko jej fragmenty miałem okazję zwiedzić). 

Najbardziej wymagające ustawienia grafiki w Kingdom Come 2

Kingdom Come: Deliverance 2 ma solidny zestaw opcji graficznych. Poza rozdzielczością na wydajność najmocniej przekładają się (w kolejności od najbardziej do najmniej):

  • Szczegółowość roślinności
  • Cienie (zwłaszcza doświadczalny poziom jakości i podczas rozgrywki nocą)
  • Szczegółowość efektów wolumetrycznych (głównie doświadczalny poziom jakości)
  • Jakość przedmiotu
  • Oświetlenie globalne
  • Jakość cieniowania

Reszta opcji graficznych w Kingdom Come: Deliverance II ma już znacznie bardziej skromny, marginalny, a niekiedy nawet zerowy wpływ na fps.

Ustawienia grafiki (obrazu)

Rozdzielczość (Resolution)

Rozdzielczość to podstawowa opcja, jaką znajdziesz w ustawieniach grafiki lub obrazu i odpowiada ona drastycznie za jakość tego, co widzisz na ekranie swojego monitora lub telewizora. Kluczowe jest to, by zachować ją natywną. Każde bowiem obniżenie wiąże się ze sporą utratą szczegółowości i ostrości obrazu.

Dzisiaj w dobie (inteligentnych) technik skalowania ruszanie tej opcji nie ma jakiegokolwiek sensu. Lepiej aktywować DLSS lub FSR.

To, co cieszy, to pełna obsługa formatu 21:9 w monitorach ultrapanoramicznych, co nie jest nadal standardem w nowoczesnych grach AAA. Nawet w tych, w których producenci się tym chwalą, po czym okazuje się, że tylko pasów nie masz w bezpośredniej rozgrywce, ale na przerywnikach filmowych już tak.

Wartość fps jest dość stabilna niezależnie od lokacji, co jest zasługą dobrej optymalizacji, ale im więcej NPC-ów w danym miejscu, tym większe ryzyko wahań płynności na słabszych procesorach, co też widać na wykresach w rozdzielczości 1080p, gdzie CPU ma większe znaczenie.

Kingdom Come: Deliverance 2 - rozdzielczość

Całkowita jakość obrazu (Overall image quality)

Opcja, która odpowiada za tzw. presety, czyli ogólne ustawienia grafiki. Poziomów dla każdego ustawienia jest pięć, ale tutaj dochodzi jeszcze szósty – standardowy, za którym kryją się Twoje własne. Widać spore różnice między poszczególnymi stopniami jakości – tak w grafice, jak i wydajności.  

Lepiej jednak ręcznie ustawić grę, bo przynosi to znacznie lepsze efekty. Pozwoli to bowiem na lepszą kontrolę nad oprawą wizualną, bo nie musisz rezygnować np. z doświadczalnego poziomu w absolutnie każdej opcji. Z kolei najniższe detale ustawiaj w razie konieczności, bo one najmocniej pogarszają grafikę, dlatego można uznać je za ostateczność.

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie, doświadczalne

Kingdom Come: Deliverance 2 - ustawienia grafiki
Kingdom Come: Deliverance 2 - ustawienia grafiki
AMD Ryzen 5 5600, 16 GB RAM 3200 MHz CL15, GeForce RTX 4070
1440p, SMAA 2TX, FOV 95

Synchronizacja pionowa (V-Sync)

Aktywacja synchronizacji pionowej dostosowuje liczbę klatek do odświeżania obrazu, likwidując tym samym rozrywanie obrazu (ang. screen tearing), ale kosztem opóźnień (ang. input lag), które istotnie się zwiększają. Lepiej korzystać z technik G-Sync i FreeSync.

Ustawienia: włączone lub wyłączone

Poziome pole widzenia (Horizontal FOV)

Tą opcją regulujesz zakres pola widzenia (obszar, których widzisz na swoim ekranie). Różnica w liczbie fps między skrajnymi ustawieniami to ok. 5 klatek. Nie ma jednak co pchać się w żaden z nich, tylko postawić na FOV bliskie środkowej wartości. To najlepsze możliwe rozwiązanie.

Zmienił się względem KCD1 zakres. Wcześniej było to 60-75, a teraz jest on w innych granicach i z lepszą możliwością dostosowania go do swoich upodobań i rozdzielczości. Optymalnym ustawieniem jest 90-95 zarówno do Full HD, jak i WQHD – tak pod względem uchwyconego obszaru, jak i wydajności.

Ustawienia: 75-110

Kingdom Come: Deliverance 2 - FOV
Kingdom Come: Deliverance 2 - FOV
AMD Ryzen 5 5600, 16 GB RAM 3200 MHz CL15, GeForce RTX 4070
1440p, ustawienia optymalne, SMAA 2TX

Skalowanie rozdzielczości (Resolution scaling)

Kingdom Come 2 korzysta z dwóch najpopularniejszych technik skalowania obrazu: NVIDIA DLSS (wymaga karty graficznej GeForce RTX) oraz FSR (działa na kartach różnych producentów). Z tych dwóch zdecydowanie lepsze wrażenia wizualne zapewnia pierwsza z nich, ale w obu przypadkach zalecam natywne lub jakościowe ustawienie. Różnice w wydajności między obiema technikami są zbliżone.

Niższe tryby i tak nie przynoszą dużych wzrostów wydajności, a istotnie pogarszają ostrość grafiki. Chyba że korzystasz z nowego modelu transformacyjnego DLSS 4, który istotnie poprawia jakość obrazu (aktywujesz go w aplikacji NVIDIA App).

Pamiętaj tylko, że włączenie skalowania wiąże się z utratą dostępu do wygładzania krawędzi SMAA

Gra nie oferuje też generatora klatek, nad czym trochę można ubolewać, biorąc pod uwagę dość silny nacisk na CPU w wybranych miejscach. 

Ustawienia: natywna, jakość, zrównoważone, wydajność

DLSS

Kingdom Come: Deliverance 2 - DLSS
Kingdom Come: Deliverance 2 - DLSS
AMD Ryzen 5 5600, 16 GB RAM 3200 MHz CL15, GeForce RTX 4070
1440p, ustawienia optymalne

FSR

Kingdom Come: Deliverance 2 - FSR
Kingdom Come: Deliverance 2 - FSR
AMD Ryzen 5 5600, 16 GB RAM 3200 MHz CL15, GeForce RTX 4070
1440p, ustawienia optymalne

Rozmycie z poruszania się (Motion Blur)

Dodaje efekt rozmycia podczas np. biegu postaci lub jazdy konnej. Nie ma zbytnio wpływu na wydajność. Włącz go, jeśli przepadasz za tzw. motion blurem.

Ustawienia: wyłączone, kamera, przedmiot

Głębia ostrości – bliskie obiekty (Near DOF)

Dodaje rozmycie tła dla bliskich obiektów. Możesz go kojarzyć z np. rozmów z NPC-ami. Nie jest to nic wielkiego, więc wpływ na fps praktycznie zerowy. Włącz, jeśli lubisz ten efekt.

Ustawienia: włączone lub wyłączone

Zaawansowane ustawienia graficzne

Antyliasing (Antialiasing)

Brak antyliasingu jest najgorszym możliwym wyborem, tym bardziej że żadna z dostępnych opcji AA nie pożera zbyt wielu klatek – to różnica maksymalnie 2 fps między skrajnymi ustawieniami. Polecam SMAA 1TX albo SMAA 2TX.

Osobnymi metodami wygładzania krawędzi są te zawarte w ramach technik skalowania NVIDIA DLSS i AMD FSR. Ich aktywacja wiąże się z dezaktywacją tej opcji. Musisz więc wybrać między jednym a drugim. Jeśli masz kartę graficzną „zielonych”, najlepszą opcją jest DLAA (natywne DLSS) oraz DLSS w trybie jakości – lepszą niż SMAA w jakiejkolwiek postaci.

Jakość przedmiotu (Object quality)

Określa nie tylko szczegółowość obiektów i drzew, ale także odległość ich rysowania. To ustawienie jest mocno uzależnione od mocy CPU i ma wyraźny wpływ na wydajność, szczególnie w otwartych przestrzeniach. Boost fps w niskich detalach nie jest warty takiej utraty szczegółów na dalekim planie, dlatego ustaw minimum średnie. Optymalnie celuj przynajmniej w wysokie, zwłaszcza jeśli dysponujesz odpowiednio mocnym procesorem (karta też nie jest bez znaczenia).

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie, doświadczalne

Kingdom Come: Deliverance 2 - jakość przedmiotu
Kingdom Come: Deliverance 2 - jakość przedmiotu
AMD Ryzen 5 5600, 16 GB RAM 3200 MHz CL15, GeForce RTX 4070
1440p, ustawienia optymalne, SMAA 2TX

Cząsteczki (Particles)

Wpływa na jakość i liczbę cząsteczek. Efekty te są zwykle subtelne i obejmują najczęściej ogień, iskry, dym, kurz czy mgłę, a nawet wygląd padającego deszczu i rozpryski krwi. Sprawdziłem, czy występują jakiekolwiek różnice w odmiennych scenariuszach, ale są one praktycznie niezauważalne tak w grafice, jak i wydajności (ok. 1 fps między skrajnościami). Nie widzę sensu obniżać tego ustawienia, chyba że odczuwasz występujące spadki podczas np. większych starć, gdzie krew leje się hektolitrami, a wokół pełno ognia.

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie, doświadczalne

Oświetlenie (Lighting)

Wpływa na jakość oświetlenia i liczbę źródeł światła. Podczas dnia ta opcja nie ma zbyt dużego przełożenia tak na jakość grafiki, jak i wydajność (wręcz okrągłe zero). W nocy efekt ten ma większe znaczenie, np. podczas oświetlenia widocznego w zamkniętym pomieszczeniu (np. z lamp) albo w oświetlonym mieście lub we wsi. Wtedy zmiany wizualne i wydajnościowe są już widoczne, choć te drugie niezbyt drastyczne.

Obniżyłbym to ustawienie do średnich tylko na słabszych GPU lub gdy wydajność nocą w największym w grze mieście, gdzie jest większa liczba źródeł światła, pozostawia wiele do życzenia. Wtedy warto spróbować, czy np. zmiana na wysokie detale przynosi wzrost fps. W zamkniętym pomieszczeniu dopiero średnie dają nieco bardziej odczuwalną poprawę w płynności.

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie, doświadczalne

Kingdom Come: Deliverance 2 - oświetlenie
Kingdom Come: Deliverance 2 - oświetlenie
AMD Ryzen 5 5600, 16 GB RAM 3200 MHz CL15, GeForce RTX 4070
1440p, ustawienia optymalne, SMAA 2TX

Oświetlenie globalne (Global Illumination)

Jakość oświetlania globalnego wpływa na cieniowanie obiektów, także tych mniejszych. Potrafi nienachalnie podkreślić realizm sceny. Jest to jedna z bardziej wymagających sprzętowo opcji w KCD2, ale daleko jej do tej najbardziej obciażającej. Problem leży głównie w ustawieniu doświadczalnym. Różnice w fps pomiędzy pozostałymi stopniami jakości są mniej odczuwalne – także w grafice. Najbardziej optymalny wybór to poziom wysoki.

Ta opcja ma większe znaczenie w kontekście wydajności niż zwykłe oświetlenie. Ma także w wyglądzie podczas rozgrywki za dnia.

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie, doświadczalne

Kingdom Come: Deliverance 2 - oświetlenie globalne
Kingdom Come: Deliverance 2 - oświetlenie globalne
AMD Ryzen 5 5600, 16 GB RAM 3200 MHz CL15, GeForce RTX 4070
1440p, ustawienia optymalne, SMAA 2TX

Jakość post-processingu (Postprocess quality)

Poprawia wygląd rozmycia w ruchu, efektu głębi ostrości czy rozbłysków światła (wydaje się, że na najwyższym ustawieniu poświata ognia daje bardziej po oczach). W rzeczywistości raczej delikatny lifting, który nie ma znaczenia tak w jakości grafiki, jak i wydajności. Różnice w fps na poziomie błędu pomiarowego.

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie, doświadczalne

Jakość cieniowania (Shader quality)

Określa złożoność i szczegółowość cieniowania, podkreślając naturalność sceny drobnymi cieniami przy kamyszkach czy w trawie. Nie włączaj absolutnie doświadczalnych ustawień, bo zajeżdżają nawet wydajne GPU. Najlepszym wyborem jest jakość wysoka, która oferuje najlepszy stosunek wyglądu do liczby fps.

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie, doświadczalne

Kingdom Come: Deliverance 2 - jakość cieniowania
Kingdom Come: Deliverance 2 - jakość cieniowania
AMD Ryzen 5 5600, 16 GB RAM 3200 MHz CL15, GeForce RTX 4070
1440p, ustawienia optymalne, SMAA 2TX

Cienie (Shadows)

Jakość i odległość rysowania cieni rzucanych przez postacie i obiekty. Dość obciążające ustawienie, zwłaszcza nocą. I podobnie jak w przypadku większości najbardziej wymagających opcji w Kingdom Come 2 nie sięgaj po doświadczalną jakość bez bardzo mocnego GPU.

Kiepsko też wyglądają cienie na niskim poziomie. Mało szczegółowe, rozmyte, a dodatkowo dochodzi nieprzyjemny dla oka efekt mrugania, którego nie uświadczysz na przyzwoicie wyglądających ustawieniach średnich. I to właśnie ten stopień jakości polecam, jeśli nie dysponujesz odpowiednio wydajną kartą graficzną. A jeśli dysponujesz i masz zapas fps, postaw na (bardzo) wysoki.

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie, doświadczalne

Kingdom Come: Deliverance 2 - cienie

Tekstury (Textures)

Teoretycznie reguluje jakość tekstur, ale w rzeczywistości ma więcej związku z filtrowaniem niż faktycznie tym, jak szczegółowo wygląda podłoże, budynki czy modele postaci i drobne elementy otoczenia.

Nie zauważyłem praktycznie żadnych różnic w szczegółowości poza ostrością tekstur znajdujących się daleko od postaci (np. ścieżki) lub widocznych pod określonym kątem. Głównie na najniższych ustawieniach jest bardziej widoczne ich rozmycie, jak właśnie w filtrowaniu np. dwu- i trójliniowym.

Co więcej, ustawienie nie wpływa na ilość zużywanego VRAM-u, co by potwierdzało brak większego związku z jakością tekstur samych w sobie. Różnica w wydajności między skrajnościami to ok. 3 klatki. 

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie, doświadczalne

Szczegółowość efektów wolumetrycznych (Volumetric effects detail)

Wpływa na jakość cząsteczek mgły i chmur. Tylko doświadczalny poziom ma większy wpływ na wygląd tej pierwszej. Z kolei chmury gorzej wyglądają głównie na ustawieniach niskich i średnich. Wydaje się, że są bardziej rozmyte, przy czym różnice między nawet skrajnościami są naprawdę trudne do wychwycenia.

Pierwsze wyniki wydajności uwzględniają skrajny scenariusz, w którym ewidentnie skierowałem swój wzrok ku chmur. Drugi to efekt testów w zamkniętym pomieszczeniu, gdzie unosiły się  niewielkie ilości dymu i pary. Generalnie wszystko poza skrajnościami będzie OK ustawieniem, ale nie widzę potrzeby rezygnować z wysokich (np. zmiana na średnie nie daje zbytnio kopa w fps).

Na pewno nie włączaj najwyższego poziomu jakości. Ma on bardzo wysoki wpływ na wydajność.

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie, doświadczalne

Kingdom Come: Deliverance 2 - efekty wolumetryczne

Szczegółowość roślinności (Vegetation detail)

Wpływa na szczegółowość (ilość) oraz odległość widzenia trawy i mniejszych roślin (za drzewa odpowiada opcja jakości przedmiotu). I ma faktycznie niebagatelny wpływ na wygląd gry, zwłaszcza że w Kingdom Come 2 dominują otwarte, zalesione tereny. Odradzam skrajne ustawienia – najwyższe bardzo mocno obniżają fps (ma to uzasadnione w zmianach wizualnych), a z kolei najniższe – zbyt wiele „ucinają”.

Gra już na średnich detalach wygląda nieźle, a optymalnie na wysokich, więc wybierałbym między tymi detalami w zależności od posiadanego sprzętu (nie tylko GPU, ale i CPU). Warto zwrócić uwagę, że większe różnice są do wychwycenia na otwartych przestrzeniach. Z bliska wszelkie braki w roślinności są mniej odczuwalne.

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie, doświadczalne

Kingdom Come: Deliverance 2 - szczegółowość roślinności

Szczegółowość postaci (Character detail)

Niby określa jakość modeli postaci oraz odległość ich rysowania, ale w rzeczywistości różnice są trudne do zauważenia – tak w przypadku wydajności (1 fps z kilkunastoma NPC-ami w scenie), jak i w grafice. Generalnie nie ma potrzeby obniżać tego ustawienia, chyba że w większych skupiskach NPC-ów (w największym mieście w grze) masz spadki płynności. Może to oznaczać, że procesor niedomaga. Wtedy warto sprawdzić, czy obniżenie szczegółowości postaci jest w stanie utrzymać stabilność fps lub go zwiększyć. 

Ustawienia: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie, doświadczalne

Kingdom Come: Deliverance 2. Optymalne ustawienia graficzne

Ustawienia grafiki

  • Rozdzielczość: natywna
  • Całkowita jakość obrazu: własna
  • Synchronizacja pionowa: wyłączona
  • Poziome pole widzenia: 90 lub 95
  • Skalowanie rozdzielczości: DLSS lub FSR (jeśli nie masz karty GeForce RTX) w trybie jakości lub natywnym (ew. brak i włączenie SMAA)
  • Rozmycie z poruszania się: obojętnie jakie
  • Głębia ostrości (bliskie obiekty): włączone

Zaawansowane ustawienia graficzne

  • Antyalising: SMAA 1TX lub 2TX (brak w przypadku aktywnego skalowania)
  • Jakość przedmiotu: wysoka
  • Cząsteczki: doświadczalne
  • Oświetlenie: doświadczalne
  • Oświetlenie globalne: wysokie
  • Jakość post-processingu: doświadczalna
  • Jakość cieniowania: wysoka
  • Cienie: (bardzo) wysokie lub średnie (słabsze GPU)
  • Tekstury: doświadczalne
  • Szczegółowość efektów wolumetrycznych: wysoka
  • Szczegółowość roślinności: wysoka lub średnia (na słabszym sprzęcie)
  • Szczegółowość postaci: doświadczalna

Spory wybór ustawień graficznych, które mają zasadnicze przełożenie na wydajność (i na jakość obrazu), pozwala z powodzeniem zagrać w Kingdom Come 2 na różnych konfiguracjach. Nie radzę jednak polegać na gotowych presetach – zalecana jest modyfikacja opcji pod możliwości komputera.

Nie musisz bowiem rezygnować z wyższych detali w każdym możliwym ustawieniu – potrzebna Ci tylko wiedza na temat tego, które z nich mają istotny wpływ na fps. Mam więc nadzieję, że poradnik rozwiewa wszelkie wątpliwości i uprzyjemni eksplorację niesamowicie wykreowanego świata w Kingdom Come: Deliverance 2, a widoki nadal będą zapierać dech w piersiach.

Przeczytaj również:

Odkryj komputery G4M3R w x-komie

Sprawdź również laptopy do gier w x-komie