Hosting stron internetowych – czym jest, jaki wybrać oraz ile kosztuje?

Pewnie większość osób, która zainteresowała się tworzeniem stron internetowych, spotkała się z takim pojęciem jak hosting. I nic w tym dziwnego – jest to usługa właściwie niezbędna do tego, by strona wypłynęła w nieskończone wody internetu. Jeśli chcesz stworzyć swoją własną witrynę, dowiedz się, co to jest hosting, dlaczego potrzebujesz tej usługi i na co zwrócić uwagę przed wyborem odpowiedniego planu dla siebie.

Hosting – co to jest? 

Hosting stron internetowych to usługa, która udostępnia przestrzeń na specjalnym serwerze, służącym do obsługi ruchu internetowego. Na jego wydzielonym obszarze użytkownik może przechowywać pliki stron internetowych, bazy danych, obrazy czy wiadomości poczty e-mail. Dlatego w uproszczonej nomenklaturze możemy powiedzieć, że hosting to dom dla strony internetowej. Dzięki niemu jest ona widoczna w sieci.  

Serwer sam w sobie jest natomiast fizycznym urządzeniem podobnym do komputera PC i składa się z podobnych części. Jednak poszczególne podzespoły służą do czegoś innego niż w przypadku przeciętnego komputera. Najważniejsze z nich to:

  • Dysk twardy odpowiedzialny za przechowywanie danych. Różnica między dyskiem w serwerze a dyskiem w PC jest natomiast taka, że ten pierwszy służy do udostępniania zasobów innym użytkownikom, a drugi obsługuje jedno urządzenie (np. laptopa).
  • Pamięć RAM – odpowiada za to, jaka liczba użytkowników może odwiedzić stronę w tym samym czasie oraz jaką ilość danych może przetworzyć na raz. Czyli: więcej RAM-u przyda się w przypadku sklepów internetowych, gdzie liczba użytkowników jest bardzo duża; mniej RAM-u wystarczy z kolei na prostą stronę, która notuje umiarkowaną liczbę wejść.
  • Procesor – wpływa na to, jak szybko serwer jest w stanie wygenerować stronę. Jest to szczególnie ważny parametr dla skomplikowanych stron, które oparte są o gotowe systemy (np. WordPress).

Hosting jest więc niezbędny do tego, by stworzyć własną stronę internetową, sklep czy bloga.

Rodzaje hostingu – współdzielony, dedykowany, a może jeszcze inny? 

Przeglądając oferty firm, które zajmują się hostingiem, spotkasz jego różne rodzaje. Wybór jest szeroki dlatego, by umożliwić dobranie odpowiedniego rozwiązania, kierując się wielkością strony, estymowanym ruchem czy możliwością rozwoju w przyszłości. Najpopularniejsze rodzaje hostingu, jakie spotkasz, to: 

  • Hosting współdzielony – zwykle jest to najtańsza opcja, dedykowana małym czy początkującym stronom internetowym. Polega na tym, że kilkadziesiąt witryn korzysta z tego samego serwera. Dlatego warto wybrać ten rodzaj hostingu, jeśli nie spodziewasz się dużego ruchu na stronie. Ale musisz też liczyć się z tym, że hosting współdzielony często słabo radzi sobie z nagłymi wzrostami ruchu – czasami wystarczy, że jedna witryna, która znajduje się na tym samym serwerze, zaliczy wzrost, a przez to ucierpią wszystkie inne działające w tym samym miejscu.
  • VPS – serwer współdzielony dzięki metodom wirtualizacji na pojedynczej maszynie fizycznej – z reguły o wiele mocniejszy niż sam hosting współdzielony. Pozwala na zarządzanie dodatkowymi usługami. Jest to serwer dla bardziej zaawansowanych użytkowników, choć często możliwe jest dokupienie usługi zarządzania nim. 
  • Serwer dedykowany – w tym wypadku strona internetowa umieszczona jest na jednym, dedykowanym jej serwerze. Jest to odpowiedni wybór dla witryn, które generują bardzo duży ruch. Trzeba jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie, które kosztuje najczęściej sporo, a ponadto wymaga stałego nadzoru – każda ewentualna awaria powoduje problem z dostępnością strony. Podobnie jak w przypadku VPS-a możliwe jest dokupienie opcji administrowania nim.
  • Hosting w chmurze – uznawany jest za (prawie) niezawodny, ponieważ jego zasada działania opiera się na połączeniu ze sobą różnych serwerów, które działają w chmurze. Dzięki temu cloud hosting dobrze radzi sobie z dużym ruchem – jeśli jeden serwer nie jest w stanie obsłużyć wszystkich zapytań, jego zadanie przejmuje drugi. Wybierz hosting w chmurze jeśli nie chcesz, by zwiększony ruch powodował problemy z działaniem Twojej strony. Ten typ hostingu pozwala również na uszycie parametrów na miarę – wybierasz tyle, ile dokładnie potrzebujesz.
  • Reseller hosting – to nic innego jak odsprzedaż przestrzeni serwerowej. Właściciel serwera dedykowanego lub VPS sam korzysta tylko z określonego miejsca na serwerze, a pozostałą przestrzeń wynajmuje innym stronom internetowym. 

Podsumowując – jeśli zaczynasz przygodę ze stronami internetowymi, wybierz hosting współdzielony. Jeśli planujesz otworzyć np. sklep internetowy, najlepsza będzie usługa w chmurze. A w przypadku, gdy chcesz nieco obciąć koszty utrzymania serwera, możesz wybrać reseller hosting i udostępnić miejsce innym witrynom.

oferta hostingu
Przykładowa oferta hostingu w home.pl.

Ile kosztuje hosting i na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Koszty za hosting są bardzo zróżnicowane. Zależne są głównie od przydzielonego miejsca, rodzaju serwera, zakresu usług, a także od samego dostawcy. Czasami warto trochę dopłacić, by otrzymać określone funkcje (np. automatyczną kopię zapasową czy dostęp do kilku baz danych).

Koniecznie zwróć uwagę na czas trwania umowy, a także na cenę usługi w przypadku chęci jej przedłużenia. Często opłata za pierwszy rok jest bardzo niska, za to koszt za kolejny rok potrafi być już kilkukrotnie wyższy. Natomiast przeniesienie danych na inny serwer nie zawsze jest tak proste, jak może się wydawać.

Plan dla prostego bloga nie powinien kosztować Cię więcej niż 100 zł za pierwszy rok. Duża strona czy sklep to już wydatek kilkuset złotych rocznie. Jeszcze więcej zapłacisz za usługę zarządzania hostingiem, czyli managed hosting, ale jest to już opcja dla bardzo dużych stron czy sklepów, które potrzebują stałego nadzoru i bezkompromisowej wydajności bez względu na to, jaki ruch generują.

Zabezpieczenia

Przed wykupieniem hostingu zwróć uwagę na zabezpieczenia, jakie dana usługa oferuje. Różnego rodzaju ataki to codzienność i nawet jeśli jesteś dopiero na początku swojej przygody ze stroną internetową, nie możesz bagatelizować kwestii bezpieczeństwa. Dlatego sprawdź, jakie dokładnie zabezpieczenia oferuje hostingodawca, którego planujesz wybrać. Najbardziej podstawowe to: kopie zapasowe, szyfrowanie danych, zapobieganie atakom DDOS, aktualizacja oprogramowania czy monitorowanie bezpieczeństwa.

Miejsce na dane

Miejsce na dane to kolejny punkt, jaki musisz wziąć pod uwagę, decydując się na określony hosting. Nie potrzebujesz dużej przestrzeni jeśli zakładasz bloga. Zresztą najczęściej firmy oferują dedykowane plany dla blogów (nie więcej niż 10-20 GB miejsca). Ale gdy na Twojej stronie planujesz udostępniać dużo zdjęć i filmów, wtedy potrzebujesz już dużej przestrzeni serwerowej. Odpowiednio pojemny serwer będzie też dobry, jeśli chcesz szybko się rozwijać. Możesz wtedy spokojnie wybrać plan ze 100 GB miejsca na dane albo nawet i więcej. Musisz pamiętać, że w tę pojemność wliczają się również wiadomości poczty e-mail.

Transfer danych i przepustowość 

Choć w dzisiejszych czasach większość firm oferuje nielimitowany transfer danych, warto jednak zwrócić uwagę, czy mimo tego nie trafisz na jakieś ograniczenia. Przekroczenie limitu skutkuje najczęściej ograniczeniem przepustowości, a przez to Twoja strona zacznie działać wolniej i dostęp do niej będzie utrudniony. Dlatego dowiedz się, czy plan zawiera nielimitowany transfer danych. 

Opinie

Opinie innych użytkowników na temat danego hostingodawcy zdecydowanie pomogą Ci w wyborze. Z pewnością spotkasz się zarówno z negatywnymi, jak i pozytywnymi komentarzami. Sprawdź w kilku źródłach, co użytkownicy piszą o hostingu, którym się interesujesz. W ten sposób łatwiej odpowiesz sobie na pytanie, czy określona firma spełni Twoje oczekiwania.

Mam już hosting, co dalej?

Decyzja zapadła – hosting wybrany. Teraz trzeba wiedzieć, jak stworzyć stronę internetową czy bloga. Skorzystaj z naszych poradników, które pomogą Ci zaistnieć w sieci: