Jak stworzyć stronę internetową? Podstawy

Stworzenie własnej strony internetowej może z początku wydawać się czarną magią. Okazuje się jednak, że nie wymaga to specjalistycznej wiedzy. Dostępne są narzędzia, które umożliwiają uruchomienie swojego miejsca w sieci początkującej osobie. Nie będzie nadużyciem powiedzenie, że każdy może stworzyć prostą witrynę internetową (oczywiście jeśli ma komputer i internet). Wymaga to jednak znajomości paru prostych sformułowań. Jak zrobić prostą stronę, dowiesz się w poniższym tekście.

Hosting – znajdź dom dla swojej strony

Zapewne zastanawiasz się od czego zacząć. Żeby móc stworzyć stronę internetową, potrzebny jest Ci hosting lub inaczej serwer, na którym wyląduje Twoja witryna. Będzie to swego rodzaju dom dla strony internetowej, w którym będą mieszkać pliki potrzebne do jej działania.

Sprawdź poradnik: Jak założyć bloga? 

Jaki hosting jest najlepszy?

Ilość i jakość usług hostingowych stale rośnie, jednak w mojej opinii najlepiej zwrócić uwagę na te najlepsze. Dlaczego? Przede wszystkim szybkość. Zastanów się, ile razy opuszczasz stronę, która ładuje się za długo. Chyba nie chcesz, by potencjalni czytelnicy omijali Twoją stronę tylko dlatego, że nie chce się załadować?

W sieci znajdziesz dużą ilość rankingu hostingów, aktualizowanych zwykle raz na miesiąc. Najlepiej porównaj sobie kilka rankingów i sprawdź, którzy usługodawcy pojawiają się najczęściej w czołówce. Najważniejsze parametry, na które musisz zwrócić uwagę to:

  • Cena – oczywiście przy zakupach najlepiej kierować się najniższą. ALE. Dowiedz się, jaką kwotę będziesz płacić w kolejnych latach. Często jest tak, że kwota za pierwszy rok jest śmiesznie niska, a w kolejnych zapłacisz już normalną cenę, najczęściej z nawiązką. Naprawdę możesz się wtedy zdziwić (nawet kilkaset złotych więcej!). Teoretycznie rozwiązaniem może być wtedy migracja na inny serwer, od początku, w cenie promocyjnej, ale to już od Ciebie zależy, czy jest to warte zachodu.
  • Zabezpieczenia – bardzo ważnym aspektem jest, by hosting oferował ochronę przed atakami wymierzonymi w Twoją stronę. Szczególnie przydatny może być mechanizm WAF, który analizuje pochodzenie ruchu, a także zawartość danego żądania. Ograniczy to ilość spamu czy ataków typu brute-force. Tego typu ochronę oferuje hosting Cyber Folks, a usługa jest darmowa.
  • Miejsce na dane – zastanów się, jaką ilość plików planujesz przesyłać. Sama strona nie zajmuje dużo i nawet mając na myśli najbliższe lata wystarczy 1 GB. Zwykle jest to pamięć współdzielona z pocztą elektroniczną i korespondencja mejlowa zajmuje większy procent miejsca. ALE. Jeśli bezpośrednio na stronie chcesz udostępniać zdjęcia, filmy czy innego rodzaju pliki, z pominięciem serwisów zewnętrznych, warto zaopatrzyć się w większą przestrzeń na dane. Dowiedz się też, jaki rodzaj dysków oferuje hostingodawca – nie wykorzystasz możliwości, jakie oferuje SSD, jeśli chcesz stworzyć prostą stronę i niepotrzebnie zapłacisz więcej.
  • Transfer danych – parametr kluczowy, ponieważ podobnie jak w przypadku danych mobilnych, po przekroczeniu limitu Twoja strona zwolni. Oczywiście mówienie o tym, że zwolni jest niedopowiedzeniem, bo tak naprawdę nie będzie jej można załadować. Coraz więcej hostingodawców oferuje nielimitowane pakiety danych. ALE. Sprawdź, czy pod małą gwiazdką nie ma zapisu mówiącego o tym, że tak naprawdę nie jest nielimitowany.
  • Opinie – z pewnością pomogą Ci wybrać odpowiedni hosting. Zwykle są skrajnie negatywne lub pozytywne i szczerze mówiąc, nie znajdziesz usługi, która nie ma negatywnych opinii. ALE. Niech Cię to nie przestraszy. Jeśli masz znajomych, którzy mają do czynienia z hostingodawcami, zapytaj ich czy dana usługa jest warta uwagi.
oferta hostingu

Domena – adres Twojej strony

Domena to wizytówka Twojej strony – przez adres, który wybierzesz, czytelnicy będą wchodzić na witrynę, będą ją w ten sposób rozpoznawać; taki też pojawi się w wyszukiwarkach. Zastanów się dobrze, nim wybierzesz swój unikalny adres – nie można go potem zmienić (chyba, że wykupisz inny). Pomyśl także nad końcówką, czy odpowiednia będzie .pl, .com, .info lub inna (np. www.twojastrona.pl). Wybrana domena będzie także podpięta do poczty elektronicznej (np. kontakt@twojastrona.pl).

Jeśli nie wykupisz domeny, adres witryny będzie zawierał nazwę hostingu, który wybierzesz, np. twojastrona.hosting.pl – chyba niezbyt atrakcyjny, prawda?

Słowniczek ważnych pojęć

Tworząc stronę, spotkasz się z pojęciami, które prawdopodobnie spotkasz po raz pierwszy. Poniżej wyjaśnię Ci, co oznaczają najważniejsze z nich:

  • SSL – protokół, dzięki któremu dane przesyłane i odbierane pomiędzy klientem, a serwerem są szyfrowane. Zwiększa to bezpieczeństwo połączenia – dostępu do danych nie uzyskają osoby trzecie. Stronę z protokołem SSL rozpoznasz przez jej adres – rozpoczyna się od HTTPS i pojawi się przy nim kłódka. Certyfikat SSL trzeba zamówić i zainstalować na stronie, najwygodniej zrobić to za pośrednictwem swojego hostingodawcy. Obecnie większość hostingów oferuje darmowe certyfikaty od Let’s Encrypt. Dowiedz się więcej o certyfikatach SSL.
  • FTP – protokół transferu plików. Umożliwi Ci dostęp do Twojego serwera i zarządzanie plikami, które na niego prześlesz. Możesz to porównać do przesyłania plików między komputerem, a dyskiem zewnętrznym. Do serwera FTP konieczne będzie logowanie – adres serwera, nazwę konta i hasło ustawisz, a także sprawdzisz w panelu administracyjnym hostingodawcy.
  • MySQL – w pewnym uproszczeniu baza danych, w której zapisywać będzie się to, co wprowadzasz na stronie. Przykładowo artykuł, który opublikujesz zazwyczaj zapisze się w tej właśnie bazie danych.
  • PHP – język programowania, który został zaprojektowany do tworzenia stron internetowych. Jest bardzo zaawansowany i na jego podstawie zbudowanych jest ponad ¾ stron na świecie.
  • HTML – język znaczników, który jest używany do tworzenia struktury strony. Składa się z serii znaczników, za pomocą których zmodyfikujesz treść witryny, by wyglądała i działała w określony sposób (np. dodasz pogrubienie tekstu).
  • CSS – język arkuszy stylów, które służą do nadawania wyglądu strony. Pozwala selektywnie stosować style w plikach HTML, by przykładowo wszystkie nagłówki witryny wyświetlały się w danym kolorze.
programowanie

CMS – gotowy system

CMS, czyli system zarządzania treścią, to innymi słowy gotowiec strony internetowej. Dzięki niemu stworzysz swoje miejsce w sieci bez wiedzy programistycznej. Jeśli pojęcia takie jak HTML czy PHP są Ci obce, dzięki CMS dalej mogą takie pozostać, ale nie muszą, ponieważ internet pełen jest darmowych szkoleń. Z tych systemów korzystają też bardziej zaawansowani użytkownicy czy firmy, a to dlatego, że są proste w obsłudze i posiadają wszystkie niezbędne narzędzia. A jak to działa?

Po wgraniu plików na serwer, instalujesz CMS podobnie jak program na komputerze. Następnie wystarczy wpisać dane do logowania i Twoja strona jest gotowa. Teraz możesz ją dowolnie modyfikować – dodawać treści, zdjęcia, filmy czy zmieniać szablony z poziomu panelu administracyjnego. W tym tekście poznasz wybrane systemy typu open source, czyli z otwartym kodem źródłowym, które dostępne są za darmo na podstawie licencji wolnego oprogramowania.

WordPress – idealny na bloga

Obecnie WordPress jest najpopularniejszym systemem CMS na świecie. Najlepiej sprawdza się do tworzenia blogów, lub mniej skomplikowanych stron. Cechuje go dziecinnie łatwa obsługa, a także duża ilość wtyczek i motywów, a to umożliwi rozbudowę podstawowej wersji o nowe funkcje. Jednocześnie jest to też minus WordPressa, ponieważ może się okazać, że potrzebujesz dużej ilości wtyczek, by odpowiednio zbudować swoją stronę. To niestety wpływa na szybkość jej ładowania, a ponadto część wtyczek po czasie traci wsparcie i zawiera luki, które mogą zostać wykorzystane w celu ataku – pewnego dnia na swojej stronie spotkasz reklamy produktów na rozrost nie tylko włosów.

Joomla! – bardzo rozbudowana

Joomla! wybierana jest jako najlepszy system CMS, ale pod względem popularności ustępuje WP. Ma zdecydowanie większą ilość funkcji i na początku może wydawać się mało przyjazna, ale niech Cię to nie zniechęci. Silnik Joomli jest też dobrze usprawniony w kontekście SEO.

Drupal – dla zaawansowanych

Wybierz Drupala, jeśli posiadasz chociaż podstawową znajomość PHP, CSS czy HTML. Jest to bardzo zaawansowany system i jeśli będziesz chciał rozbudować stronę, nie obejdzie się bez zabawy z kodem. Z drugiej strony, dzięki temu możliwości tego skryptu są niemal nieograniczone. Na podstawie Drupala stworzona jest między innymi strona Białego Domu – whitehouse.gov.

Strona internetowa tworzona od podstaw

Jeśli chcesz stworzyć stronę od podstaw, oprócz pomysłu i projektu, nie obejdzie się bez znajomości podstaw programowania. Stronę musisz napisać od pierwszej do ostatniej linijki kodu. PHP, HTML i CSS powinny płynąć Ci we krwi. A jeśli jeszcze nie masz odpowiedniej wiedzy, w internecie znajdziesz dużą ilość kursów. Oprócz stworzenia swojego miejsca w sieci, nauczysz się tajników programowania i tą bezcenną wiedzę wykorzystasz w przyszłości np. w celach zarobkowych. Najlepiej zacząć od kursu HTML, ponieważ to podstawa, a taki znajdziesz poniżej:

Przeczytaj również jak stworzyć stronę internetową w 15 minut, dzięki Digital Marketing Center.

Masz już stronę – wypromuj ją

Skoro decydujesz się na stworzenie strony, masz zapewne jakiś pomysł i cel. W dużym stopniu właśnie od pomysłu i następnie jego wykonania zależeć będzie sukces Twojej strony. Możesz skorzystać z narzędzia Trendy Google, by sprawdzić czy tematy, które chcesz poruszyć faktycznie się cieszą się zainteresowaniem czytelników. A oprócz tego, jak zwiększyć szanse powodzenia?

SEO – droga do sukcesu

SEO to w dużym uproszczeniu optymalizacja strony pod silniki wyszukiwarek. Dzięki znajomości zagadnień SEO zdobędziesz zaufanie wyszukiwarek, a te odwdzięczą się tym, że Twoja witryna będzie w nich dobrze widoczna i zwiększy się ruch na stronie.

Optymalizację SEO można podzielić na dwa obszary: SEO on-site i SEO off-site. Pierwszy to tworzenie treści, które będą zaspokajały potrzeby informacyjne, transakcyjne i komercyjne użytkowników wyszukiwarek. Zalicza się do tego także techniczne zmiany w strukturze witryny przez dodanie elementów nawigacji. Drugi obszar to prawidłowo osadzone linki zewnętrzne do pozycjonowanej witryny, tak by było o niej jak najwięcej wzmianek.

Musisz pamiętać, że zagadnienia dotyczące optymalizacji stron są skomplikowane i profesjonalnie zajmują się nimi specjaliści. Niemniej podstawowa wiedza z tego zakresu, jeśli dobrze ją wykorzystasz, wpłynie na lepszą czytelność Twojej strony.

Sprawdź, jakie narzędzia poleca Natalia Paciorek, starszy specjalista ds. SEO x-kom:

Przydatne w kwestii SEO jest szereg służących do tego narzędzi, np. Google Search Console – zmierzy ilość kliknięć, wyświetleń, średnią pozycję, CTR dla witryny, a także każdej konkretnej podstrony i frazy; Google Analytics – raportuje dane dotyczące ruchu na stronie; Sitebulb – analizuje strukturę i wydajność strony; Senuto – analizuje widoczność i pozycje; Semrush – potężne narzędzie marketingowe służące nie tylko do analizy widoczności profilu linków i stanu własnej witryny, ale również dostarczy przydatnych informacji pod kątem analizy konkurencji. Dla WordPressa bardzo przydatną wtyczką do optymalizacji treści jest Yoast SEO.
Natalia Paciorek
Natalia Paciorek
Starszy specjalista ds. SEO w x-kom

Media społecznościowe – nigdy nie było tak łatwo

Zapewne łatwiej będzie Ci wymienić znajomych, którzy nie korzystają z mediów społecznościowych, ponieważ są w mniejszości. A skoro zdecydowana większość z social mediów korzysta, łatwiej będzie Ci zwiększyć zasięgi strony. Zwykle od znajomych się zaczyna, a później fame strony żyje już własnym życiem.

Utwórz fanpage na Facebooku, konto na Instagramie czy Twitterze. Oprócz tego, co planujesz udostępniać, ważna jest regularność. Użytkownicy muszą mieć co lajkować i pamiętać o tym, że Twoja strona istnieje.

Na koniec, pamiętaj, że wszystko przychodzi z czasem. Nie zrażaj się, jeśli Twoja strona w pierwszych miesiącach będzie miała słabą czytelność, a na FB tylko Twój najlepszy przyjaciel zalajkuje posta i będziesz mieć wrażenie, że piszesz tylko dla siebie. Wieści w internecie się rozchodzą i z czasem czytelników będzie przybywać. W końcu nie od razu Rzym zbudowano, prawda?