Najważniejsze zasady tworzenia prezentacji multimedialnej. Jak stworzyć udaną prezentację?

Dobra prezentacja pozwala skupić na sobie uwagę odbiorcy, jest podporą dla prelegenta i nie zanudza swoją oczywistością i nijakością. Stworzenie udanej prezentacji wcale nie musi być trudne. Może być czasochłonne, ale znacznie trudniejszym aspektem wygłoszenia prezentacji jest samo wystąpienie. Przyjrzyjmy się więc temu, jak okiełznać jedno i drugie.

Kiedy potrzebujesz prezentacji multimedialnej?

Prezentacji multimedialnej potrzebujesz praktycznie zawsze. Jeżeli zamierzasz mówić dłużej niż przysłowiowe 5 minut, to stwórz prezentację do swojego wystąpienia. Prezentacja przyda się, kiedy zamierzasz poruszyć wiele wątków zagadnienia, albo zagłębić się w jakiś temat szczególnie dokładnie. Jeżeli więc szykuje się dłuższe wystąpienie, przyszykuj prezentację. To doskonałe wsparcie do każdego rodzaju wystąpienia.

Po co tworzyć prezentację?

Dobrze skonstruowana prezentacja mówi widowni o tym, co jest najważniejsze podczas wystąpienia, ale nie zasypuje jej informacjami. Jest estetyczna i dzięki temu osoby słuchające Twoich słów nie muszą kręcić głową przerzucając wzrok z zegarka na Ciebie. Miła dla oka prezentacja utrzyma ich uwagę i pozwoli zapamiętać więcej szczegółów.     

Prezentacja ma służyć nie tylko audiencji i tematowi. Ma służyć też osobie wygłaszającej wystąpienie – Tobie. Zadaniem prezentacji w tym przypadku jest poprowadzenie Cię przez kolejne etapy Twojego wystąpienia i wsparcie, jeżeli zapomnisz o czym należy w danym momencie powiedzieć. Ponadto multimedia odciążają Cię od niepotrzebnego stresu związanego z tym, że wszyscy patrzą na Ciebie. Jeżeli prezentacja będzie ciekawa, to większość osób będzie co jakiś czas wracało wzrokiem do slajdu. To nie oznacza, że nikt nie będzie na Ciebie patrzył, ale to na tyle dużo, by zyskać więcej pewności siebie.

prezentacja z wykresami
Wykresy to dobry sposób na zwizualizowanie trendów, czy proporcji

Gdzie przechowywać swoją prezentację?

Czasem prezentację należy przesłać organizatorowi spotkania, czasem trzeba przynieść ją ze sobą. Niezależnie od tego, czy prezentację komuś dostarczasz wcześniej, czy każdy dba o siebie, należy mieć backup ze sobą.

Swoją prezentację miej w co najmniej dwóch miejscach, tak na wszelki wypadek. To może być pendrive i chmura. Wyślij do siebie mailem i zapisz na komputerze. Każdy sposób jest dobry, jeżeli tylko uratuje Twoje wystąpienie przed katastrofą.

Najważniejsze zasady tworzenia prezentacji

Jak zrobić dobrą prezentację multimedialną? Trzymając się poniższych zasad stworzysz udaną, atrakcyjną prezentację. Ta odciąży Ciebie, jako osobę będącą w centrum uwagi, a audiencji pozwoli zaangażować się w temat. Prezentacja multimedialna nie porwie za Ciebie tłumów, ale na pewno Ci w tym pomoże. Niech Twoje wystąpienie zyska dzięki solidnej prezentacji. Dobra prezentacja jest:

  • spójna i różnorodna
  • graficznie atrakcyjna i estetyczna
  • dopasowana do Twojego stylu
  • unikalna
  • ustrukturyzowana
  • odpowiednio długa

Zależy Ci na zrobieniu idealnej prezentacji w Powerpoincie, ale znasz ten program tylko powierzchownie? Zobacz nasz poradnik o tym, jak zrobić efektowną prezentację krok po kroku w programie PowerPoint

A jeżeli szukasz poradnika do Excela, to zajrzyj do naszego wpisu wyszczególniającego wszystkie przydatne funkcje Microsoft Excel. 

Spójność i różnorodność

Prezentacja powiewa nudą i wydaje Ci się, że przydałoby się jej więcej atrakcji? To uważaj z wodotryskami, ponieważ różnorodność nie oznacza od razu, że każdy slajd musi być inny. W zasadzie można by powiedzieć, że przewidywalna prezentacja jest o tyle dobra, że pozwala audiencji niejako wskoczyć w styl i narrację. Kiedy każdy slajd, albo i co drugi slajd jest z innej bajki, to notorycznie zaskakiwana audiencja nie będzie miała siły na skupianie się na treści, bo prezentacja będzie zbytnio ją rozpraszała.

Zadbaj więc o jeden styl prezentacji. Niech slajdy będą do siebie podobne. Utrzymane w jednym tonie i jednym stylu. Nie każdy slajd musi identyczny, ale ekstrawagancja polega na tym, że wyróżnia się jedynie niektóre elementy. Kiedy wszystko jest inne, nie ma nie tylko spójności, ale zanika nawet różnorodność. Jeżeli boisz się, że Twoja prezentacja będzie nudna lub przesadzona, to skorzystaj z gotowych szablonów. Te z reguły nie są unikalne (o czym później), ale są całkiem dobre.

Problem: prezentacja nie ma swojego stylu lub jej styl jest zbyt monotematyczny

Rozwiązanie: skorzystaj z gotowych szablonów, lub zadbaj o różnorodność prezentacji trzymając się jednego stylu. Korzystaj z różnych układów slajdów, dodawaj ciekawe grafiki i wykresy – nie przesadzaj jednak z liczbą elementów na jednym slajdzie

Atrakcyjność graficzna i estetyczna

Tutaj zasada spójności ma swoje echo. Estetycznie zaplanowana całość, w której elementy nie gryzą się, nie walczą o uwagę, ale komunikują w sposób przejrzysty i wspierają treścią Twoje wystąpienie. Co to oznacza? To oznacza, że dwa nagłówki na slajdzie to o jeden za dużo. To oznacza, że jeżeli tekst wchodzi na grafikę, to należy z czegoś zrezygnować. Spójrz na swoją prezentację oczami audiencji. Masa treści na prezentacji, masa treści pochodząca od prelegenta – to prosta droga do zanudzenia słuchaczy. Odejmij kapkę i poczujesz różnicę.

Zadbaj o to, by styl graficzny był przyjemny dla oka. Ikonografiki, wykresy, tabele, nawet memy. To wszystko ma miejsce w Twojej prezentacji, ale nie może być z czapy. Nie łącz ze sobą więcej niż trzech bazowych kolorów. Tych swobodnie używaj i na nich się opieraj. Pamiętaj też o kontraście prezentacji i odpowiednim dobraniu fontów. Tych też nie powinno być za dużo. Dwa powinny wystarczyć. Pamiętaj, że masz do dyspozycji pogrubienie, kursywę i podkreślenie. Kontrast natomiast pozwoli wyróżnić najważniejsze aspekty slajdu bez wprowadzania chaosu.

Problem: poszczególne elementy, chociaż ładne – nie pasują do siebie

Rozwiązanie: postaw na trzy bazowe kolory i dwa fonty. Zastosuj kontrast zamiast dodawać kolejny element, który ma zwrócić na siebie uwagę

Zachowaj najlepszą jakość prezentacji


Pamiętaj, by nie przesadzać z ilością treści na ekranie

Storytelling prezentacji

Prezentacja musi opowiadać historię razem z Tobą. Jej styl musi nawiązywać do Twojego charakteru przedstawiania i samego tematu. To wymaga odpowiedniego przygotowania, ponieważ już na wczesnym etapie tworzenia prezentacji będzie trzeba zaplanować styl wystąpienia. Luźny, poważny, bezpośredni, czy formalny? Zwroty w prezentacji należy dobrać odpowiednio do sposobu w jaki masz zamiar zwracać się do audiencji,. Prezentacja nie może mówić ty, wy, kiedy Ty mówisz szanowni państwo.

Jeżeli mówisz wolniej i dzielisz informacje na drobne kawałki, to możesz przygotować więcej slajdów. To pozwoli zachować dynamikę prezentacji, a kolejne slajdy nie będą kamieniami milowymi, ale kolejnymi drobniejszymi zastrzykami informacji.

Ponadto prezentacja powinna zawierać w sobie elementy takie jak anegdoty, memy, przerwy; całościowo ma nawiązywać do tonu, w którym wygłaszasz ową prezentację. Jeżeli chcesz opowiedzieć jakąś anegdotę, to umieść na slajdzie np. przewrotne pytanie, na które anegdota, w sposób żartobliwy będzie odpowiadała. Opowiadanie historyjek z suchymi nagłówkami w tle źle po prostu wygląda. Planujesz w danym momencie przerwę? Zapowiedz ją i zmień slajd na taki, który poinformuje audiencje ile będzie ona trwała. Wtedy nikt się nie spóźni na dalszą część, a ci, którzy spali, nie będą zaskoczeni nagłym poruszeniem 😉 .

Problem: prezentacja odstaje swoim stylem do stylu prowadzenia prelegenta i nie mówi publiczności, co obecnie się dzieje

Rozwiązanie: dopasuj formalność prezentacji do okoliczności wystąpienia (np. zwrotami do publiczności) i do Twojego stylu. Dodaj slajdy z informacjami – czas na przerwę, anegdotę, czy pytania publiczności

Unikalność

Chcesz, by Twoja prezentacja zapadała w pamięć? Pamiętaj o unikalności. Ta wyróżni Cię na tle innych przedstawiających. Pamiętaj jednak, by nie dopuścić przerostu formy nad treścią. Przede wszystkim w pamięć mają zapadać informacje, które przedstawiasz. Jak znaleźć odpowiedni balans? To proste. Estetyczna, samodzielnie skonstruowana i przede wszystkim przemyślana prezentacja w pełni spełni swoje zadanie. Publika z przyjemnością będzie się angażowała w Twoje wystąpienie, to zostanie zapamiętane i ogólne wrażenie będzie pozytywne.

Nie pobieraj więc prezentacji z Internetu i nie powielaj slajdów. Inspiracja to nic złego. Plagiat jest już karygodny. Zadbaj o to, by spełnić omówione tutaj punkty. Przy odrobinie kreatywności stworzysz niepowtarzalną prezentację. Dorzuć mema, ikonografikę. Pamiętaj, by nie wklejać zdjęć z Internetu bo dawno nie było czegoś ciekawego. To tani zabieg, który poskutkuje jedynie niesmakiem ze strony odbiorców.

Co z gotowymi szablonami, które nie są unikatowe? Tutaj rodzi się pewien dylemat, czy lepiej mieć prezentację jedyną w swoim rodzaju ale źle wyglądającą, czy estetyczną, ale szablonową. Odpowiedź pozostawiam Tobie.

Problem: prezentacja jest powieleniem pomysłów z Internetu

Rozwiązanie: stwórz swoją, estetyczną i przemyślaną prezentację. Nie dopuszczaj jednak do przerostu formy nad treścią. Zbędne wodotryski tylko rozproszą (ulotną) uwagę odbiorców. Inspiruj się innymi, ale nie kradnij pomysłów. Unikatowość polega na tym, że tworzysz swoje slajdy, nawet jeżeli te nie wyglądają tak bajerancko jak inne

prelegent prezentacji
Dostosuj swoje wystąpienie do charakteru spotkania

Struktura prezentacji multimedialnej

Przyjmij pewną strukturę prezentacji, żeby widzowie i słuchacze wiedzieli co będzie następne i na jakim etapie prezentacji są obecnie. Ta przewidywalność nadaje rytm całemu wystąpieniu. Jeden slajd tytułowy i trzy tematyczne? A może jeden slajd tytułowy z pytaniem głównym, a po nim slajd z odpowiedzią i streszczeniem tego, co było powiedziane? Masz inny pomysł? Też będzie dobry. Najważniejsza jest tutaj konsekwencja w działaniu. To ona jest kluczem do sukcesu.

Pamiętasz jak w szkole uczyli Cię struktury wstęp, rozwinięcie, zakończenie? W tym przypadku to się sprawdzi. Klamra kompozycyjna prezentacji jest o tyle istotna, że pozwala audiencji zanurzyć się w temat, a potem spokojnie zostawić miejsce na przemyślenia. Przemyślana narracja wymaga wstępu do tematu, przedstawienia założeń, czy tezy. Czasem nawet musisz się przedstawić i zbudować swój autorytet. Kim jesteś i dlaczego mówisz o tym, o czym mówisz. Na koniec trzeba znaleźć miejsce na wnioski widowni i podsumowanie całości. Jeżeli wiesz kto ma wystąpić po Tobie, w dobrym tonie będzie napomknąć, że i Ty czekasz na następną prezentację tej osoby.

Problem: prezentacja jest chaotyczna i nie ma swojej struktury

Rozwiązanie: już na początku ustal strukturę prezentacji. Trzymaj się jej przez całe wystąpienie. Nadaj prezentacji rytm i zamknij w określonej formie. Pamiętaj o wstępie do tematu, przedstawieniu się i zakończeniu – podsumowaniu i miejscu na przemyślenia audiencji

Odpowiednia długość prezentacji multimedialnej

Prezentacja nie może być ani za długa, ani za krótka. Ten truizm jest całkiem istotny, bo zbyt szybko zmieniające się slajdy zirytują odbiorców, a zbyt długo stojące w miejscu będą jak kamienie milowe, które wyznaczają koniec tej monotonnej prezentacji.

Dobrym sposobem jest podzielenie prezentacji na bloki tematyczne. Każdy temat będzie musiał zająć określoną liczbę slajdów, które będą widoczne jakiś czas. Twoimi wyznacznikami końca jednego tematu i przejścia w drugi może być anegdota, albo mem. Takie spoiwo da odbiorcom znak, że pewien etap prezentacji jest już za nimi. Pamiętaj o stałych odstępach i proporcjach wszystkich elementów prezentacji. Nie należy się rozwodzić nad jednym zagadnieniem, kiedy w kolejce czeka szereg kolejnych, a goni Cię czas. Jeżeli zachowasz odpowiednie proporcje, na pewno powiesz o wszystkim i zmieścisz się w czasie.

Problem: prezentacja jest za długa lub za krótka

Rozwiązanie: Podziel prezentację na tematy i przydziel do każdego tematu określoną liczbę slajdów. Zachowaj proporcje tak, by później nie spieszyć się i nie przeskakiwać slajdów bo już nie ma czasu. Dopasuj liczbę slajdów do swojego tempa. Jeżeli opowiadasz powoli i spokojnie, zwiększ liczbę slajdów, by zachować dynamikę prezentacji