Najlepsze polskie komedie – klasyki gatunku, które musisz obejrzeć

Jak mawiają, śmiech to zdrowie. A nic tak nie bawi Polaków jak stare rodzime komedie, choć te nowe też nie są najgorsze. Od kultowej Seksmisji do najnowszego filmu Mateusza Rakowicza – oryginalne cytaty, niezapomniani bohaterowie i całkiem pokaźna ilość wulgaryzmów. Sprawdź zestawienie najśmieszniejszych polskich filmów komediowych idealnych na wolny wieczór.

Subiektywny ranking polskich filmów komediowych – TOP 15

W historii polskiego kina zapisało się wiele kultowych produkcji, jednak to filmy komediowe cieszą się największą popularnością. Rewelacyjne i niezapomniane role Cezarego Pazury, Mirosława Zbrojewicza czy Andrzeja Grabowskiego bawią kolejne pokolenia widzów. Nie bez znaczenia są również świetne dialogi, które wykorzystywane są po dziś dzień i można je usłyszeć w autobusie, na ulicy, czy w rozmowach ze znajomymi.

Cytaty, takie jak: „Bunkrów nie ma, ale też jest z***ście”, „A kto umarł, ten nie żyje” lub „Sąd sądem, ale sprawiedliwość musi być po naszej stronie” stały się nieśmiertelne i zostaną zapamiętane jeszcze przez długie lata. Dlatego stworzyłem moją subiektywną listę najlepszych polskich komedii. Oto ona:

  1. Kiler (1997).
  2. Chłopaki nie płaczą (2000).
  3. Kiler-ów 2-óch (1999).
  4. Poranek kojota (2001).
  5. Miś (1980).
  6. Dzień świra (2002).
  7. Seksmisja (1983).
  8. Nic śmiesznego (1996).
  9. Wesele (2004).
  10. E=MC² (2002).
  11. Kariera Nikosia Dyzmy (2002).
  12. Czas surferów (2005).
  13. Kogel-Mogel (1988).
  14. Sami swoi (1967).
  15. Pieniądze to nie wszystko (2001).

Kiler (1997)

Reżyser: Juliusz Machulski.

Obsada: Cezary Pazura, Małgorzata Kożuchowska, Jerzy Stuhr, Janusz Rewiński.

Ocena filmweb: 7,7/10 pkt.

Historia opowiedziana w Kilerze przedstawia losy taksówkarza Jerzego Kilera, wrobionego w morderstwo, uznanego przez policję za płatnego zabójcę, który zostaje umieszczony w areszcie. Wyciąga go stamtąd boss świata przestępczego „Siara”, który oferuje mu pewne zadanie. Poza genialną główną rolą Cezarego Pazury w produkcji wystąpili również Janusz Rewińskie, Katarzyna Figura i Jerzy Stuhr. Reżyser Juliusz Machulski dowiódł, że nad Wisłą może powstawać przyzwoite kino rozrywkowe obnażających absurdy polskiej rzeczywistości.

Chłopaki nie płaczą (2000)

Reżyser: Olaf Lubaszenko.

Obsada: Maciej Stuhr, Cezary Pazura, Michał Milowicz, Mirosław Zbrojewicz.

Ocena filmweb: 7,8/10 pkt.

Polska komedia kryminalna z 1999 roku w reżyserii Olafa Lubaszenki, która wyśmiewała polski światek gangsterski oraz stereotyp nadwiślańskiego macho. Głównymi bohaterami filmu są dwaj młodzi przyjaciele, którzy zupełnym przypadkiem, wplątani zostają w gangsterską aferę. Podczas jednego ze wspólnych wieczorów Kuba (Maciej Stuhr) postanawia wynająć dla przyjaciela dwie dziewczyny z agencji towarzyskiej. Niestety Panowie nie mają jak zapłacić, przez co pojawiają się pewne komplikacje.

Kiler-ów 2-óch (1999)

Reżyser: Juliusz Machulski.

Obsada: Cezary Pazura, Małgorzata Kożuchowska, Jerzy Stuhr, Janusz Rewiński.

Ocena filmweb: 7,3/10 pkt.

Po wydarzeniach z pierwszej części Jerzy Kiler zakłada fundację charytatywną, wspomagającą budżet państwa. Główny bohater staje się sławny, popularny i ponownie poszukiwany przez gangstera Siarę, który nasyła na niego płatnego mordercę, Szakala. Czy tym razem były taksówkarz ujdzie z życiem? Więcej działania, akcji, drak. Drugi „Kiler” jest równie a może i nawet śmieszniejszy od poprzedniego, ma wszystko, o co mógłby poprosić fan części pierwszej.

Poranek kojota (2001)

Reżyser: Olaf Lubaszenko.

Obsada: Maciej Stuhr, Tadeusz Huk, Michał Milowicz, Karolina Rosińska.

Ocena filmweb: 7,3/10 pkt.

To kolejny hit od Olafa Lubaszenki, który pokazuje polską mafię w krzywym zwierciadle. Podobnie jak w filmie „Chłopaki nie płaczą” głównym bohaterem jest tutaj Kuba odgrywany przez Macieja Stuhra. Tym razem młody chłopak gra niespełnionego artystę, który zakochuje się w atrakcyjnej piosenkarce Noemi. Problem w tym, że relacja z dziewczyną nie jest prosta. Jej były narzeczony to gangster o ksywie Brylant, a ojczym jest łasy na kasę i niezbyt podoba mu się fakt związku z Kubą.

Miś (1980)

Reżyser: Stanisław Bareja.

Obsada: Stanisław Tym, Krzysztof Kowalewski, Barbara Burska, Christine Paul-Podlasky.

Ocena filmweb: 7,8/10 pkt.

Miś” Stanisława Barei idealnie pokazuje absurdy życia w Polsce Ludowej ostatnich lat komunizmu. Historia opowiedziana w filmie krąży wokół Ryszarda Ochódzkiego, prezesa klubu sportowego „Tęcza”. Główny bohater chce wyjechać do Londynu, by podjąć sporą sumę pieniędzy z małżeńskiego konta. Całą podróż udaremnia mu jego własna żona Irena, która potajemnie wyrywa kartki z jego paszportu. Absurdalna, przejaskrawiona opowieść, wciąż bliska rzeczywistości, zrozumiała przede wszystkim dla wszystkich widzów pamiętających czasy PRL-u.

Dzień świra (2002)

Reżyser: Marek Koterski.

Obsada: Marek Kondrat, Andrzej Grabowski, Michał Koterski, Janina Traczykówna.

Ocena filmweb: 7,8/10 pkt.

Nietypowa komedia, przedstawiająca losy Adasia Miauczyńskigo, inteligenta, dla którego każdy kolejny dzień życia to prawdziwa udręka. Wykreowana przez Marka Kotarskiego postać nie akceptuje samego siebie i choć marzy o wielkiej miłości, ucieka od wszystkiego, co może być w życiu dobre. Reżyserowi udało się w doskonały sposób ukazać sytuacje z codziennego życia, w szkole, u lekarza, w podróży czy na wakacjach.

Seksmisja (1983)

Reżyser: Juliusz Machulski.

Obsada: Jerzy Stuhr, Olgierd Łukaszewicz, Bożena Stryjkówna, Bogusława Pawelec.

Ocena filmweb: 7,8/10 pkt.

Seksmisja to lekki, zabawny film, który opowiada o antyutopijnej wizji przyszłości, w której panuje matriarchat, a przedstawicieli płci męskiej jest raptem dwóch. Jak do tego doszło? Wybuchła wojna nuklearna, która doprowadziła do poważnego wyniszczenia Ziemi. W rolę głównych bohaterów, którzy zostali zahibernowanych w 1991 roku, wcielili się tu Jerzy Stuhr i Olgierd Łukaszewicz. Dla wielu taka rzeczywistość może się wydawać rajem, jednak duet bohaterów znajdują się pod stałą obserwacją i ścisłą kontrolą.

Nic śmiesznego (1996)

Reżyser: Marek Koterski.

Obsada: Cezary Pazura, Ewa Błaszczyk, Henryk Bista, Marek Kondrat.

Ocena filmweb: 7,4/10 pkt.

Stworzony przez Marka Koterskiego film to tragikomedia, która podejmuje temat braku umiejętności dopasowania się do wymagań współczesności. Historia opowiedziana w produkcji zaczyna się od tego, że do prosektorium trafia ciało znanego reżysera filmów erotycznych. Denat w myślach wspomina swoje życie bezsensowne życie. Podobnie jak w innych produkcjach tego reżysera głównym bohaterem jest Adam Miauczyński, tym razem rolę odgrywa Cezary Pazura.

Wesele (2004)

Reżyser: Wojciech Smarzowski.

Obsada: Bartłomiej Topa, Marian Dziędziel, Tamara Arciuch, Maciej Stuhr.

Ocena filmweb: 7,6/10 pkt.

Akcja filmu rozgrywa się na podkarpackiej wiosce, gdzie ma miejsce typowe wiejskie wesele. Kasia córka Wiesława, bogatego ogrodnik bierze ślub z niezbyt rozgarniętym Januszem. Jak można się spodziewać jest to wielkie wydarzenie, więc ojciec panny młodej postanawia pokazać, że stać go na wszystko i kupuje młodemu małżeństwu wspaniały samochód. Jednak sprawy się komplikują i pojawią się problemy, wychodzące z powodu kombinatorstwa.

E=MC² (2002)

Reżyser: Olaf Lubaszenko.

Obsada: Olaf Lubaszenko, Cezary Pazura, Agnieszka Włodarczyk, Mirosław Zbrojewicz.

Ocena filmweb: 6,3/10 pkt.

E=MC² to kolejny świetny film Olafa Lubaszenki, w którym zresztą sam zagrał jedną z głównych ról. Historia przedstawiona w produkcji opisuje losy Maksa, młodego doktora filozofii, który dorabia sobie do skąpej pensji na uczelni, pisząc różne prace na zamówienie. Jedną z klientek naszego bohatera jest Stella, dziewczyna warszawskiego gangstera, Andrzeja Nowickiego – Ramzesa. Niestety młody doktor oczarowany urodą Stelli zakochuje się w niej, co przysparza mu dużo kłopotów.

Kariera Nikosia Dyzmy (2002)

Reżyser: Jacek Bromski.

Obsada: Cezary Pazura, Anna Przybylska, Ewa Kasprzyk, Andrzej Grabowski.

Ocena filmweb: 6,7/10 pkt.

Główny bohater filmu Nikoś Dyzma, grany przez Cezarego Pazurę, to pracownik małej firmy pogrzebowej, który nie ma zbyt wielkich oczekiwań wobec życia. Pewnego dnia przez przypadek natrafia na zaproszenie na wystawny bankiet, gdzie spotyka wpływowych ludzi i polityków. Podczas imprezy nawiązuje nowe kontakty, a o jego względy zaczyna zabiegać senator Anna Walewska. Doceniony Dyzma zaczyna robić karierę polityczną, a świat staje przed nim otworem.

Czas surferów (2005)

Reżyser: Jacek Gąsiorowski.

Obsada: Bartosz Obuchowicz, Krzysztof Skarbiński, Bogusław Linda, Agnieszka Maciąg-Wolańska.

Ocena filmweb: 6,7/10 pkt.

Polski film o surferach? No nie do końca. W produkcji podobnie jak w filmach filmów Quentina Tarantino, chodzi o to, aby nie do końca wszystko było jasne i poukładane. Bohaterami filmu jest trójka młodych ludzi, która otrzymuje zlecenie porwanie zadłużonego u mafii biznesmena Czarneckiego. Bonus, Fifi i Kozioł choć nie są przestępcami, to podejmują wyzwanie. Niestety, pseudogangsterom nie sprzyja i wszystko idzie nie tak jak powinno.

Kogel-Mogel (1988)

Reżyser: Roman Załuski.

Obsada: Grażyna Błęcka-Kolska, Ewa Kasprzyk, Zdzisław Wardejn, Katarzyna Łaniewska.

Ocena filmweb: 7,2/10 pkt.

Kogel-Mogel to zabawna komedia romantyczne, która przedstawia Katarzyny Solskiej. Młoda kobieta po egzaminach wstępnych na wydział pedagogiki w Warszawie wraca do rodzinnej wsi. Jak się okazuje, na miejscu czeka ją niezbyt przyjemna niespodzianka – jej rodzice zaaranżowali ślub z bogatym sąsiadem. Dziewczyna przez to wpada rozpacz, lecz w przeddzień ślubu otrzymuje zawiadomienie o tym, że jednak dostała się na Uniwersytet. Przyszła studentka decyduje się na samotny wyjazd do stolicy, który powoduje szereg nieoczekiwanych wydarzeń.

Sami swoi (1967)

Reżyser: Sylwester Chęciński.

Obsada: Wacław Kowalski, Władysław Hańcza, Zdzisław Karczewski, Ilona Kuśmierska.

Ocena filmweb: 7,8/10 pkt.

Komedia obyczajowa, która prawdopodobnie zna każdy Polak. Film opowiada o zwaśnionych rodach Kargulów i Pawlaków, którzy zostają przesiedleni po wojnie z Kresów na Śląsk. Choć lata mijają, rodziny wciąż się kłócą się o wszystko jak dawniej i wygląda na to, że sytuacja nie ulegnie poprawie. Ostatecznie okazuje się, że nienawiść została podkopana przez potajemną miłość ich dzieci, Jadźki i Witii.

Pieniądze to nie wszystko (2001)

Reżyser: Juliusz Machulski.

Obsada: Marek Kondrat, Sylwester Maciejewski, Cezary Kosiński, Stanisława Celińska.

Ocena filmweb: 6,9/10 pkt.

Akcja filmu rozpoczyna się na dachu w Warszawie, gdzie Tomasz Adamczyk ma zamiar popełnić samobójstwo. Jednak powstrzymuje go przed tym kominiarz, którem główny bohater zaczyna opowiadać historię swojego życia. Dlaczego mężczyzna chce się zabić? Cóż w wyniku rodzinnej kłótni bohater, postanawia wycofać się z interesów, przez co jego życie uległo diametralnej zmianie.

Najlepsze polskie komedie według filmwebu – TOP 10

Każda osoba ma inne poczucie humoru. Niektórzy odczuwają rozbawienie, słuchając nieprzyzwoitych dowcipów, natomiast inni odbierają takie żarty jako niesmaczne, chamskie i obcesowe. Postanowiłem, więc sprawdzić, które z polskich filmów komediowych są najwyżej oceniane w serwisie filmweb. Już na pierwszy rzut oka zauważyłem, że lista różni się od tej stworzonej przeze mnie. Oto wyniki mojego śledztwa:

  1. Piętro wyżej – ocena 8,12/10.
  2. Jak rozpętałem drugą wojnę światową – ocena 7,86/10
  3. Chłopaki nie płaczą – ocena 7,81/10.
  4. Miś – ocena 7,78/10.
  5. Lekarstwo na miłość – ocena 7,77/10.
  6. Dzień świra – ocena 7,77/10.
  7. Seksmisja – ocena 7,76/10.
  8. Gangsterzy i filantropi – ocena 7,73/10.
  9. Kiler – ocena 7,73/10.
  10. Zezowate szczęście – ocena 7,60/10.

Najnowsze polskie komedie – czy nowe produkcje dają radę?

Nie masz ochoty oglądać Killera po raz dziesiąty, a może chcesz zobaczyć coś nowszego? Przez długie lata polscy reżyserzy nie stworzyli komedii, która zachwyciłaby odbiorców oraz krytyków. Kolejna część „Planety Singli, „Och, Karol” i nie wiem już który „Kogel-mogel,  ściągają masę widzów do kina, ale nie są niczym nadzwyczajnym.

Wydawać by się mogło, że polskie kino komediowe umarło. Jednak to nie prawda! Po długiej stagnacji i czasie wydawania wtórnych produkcji ukazało się kilka udanych tytułów. Choć poprzeczka jest powieszona naprawdę wysoko, to filmowe nowości nieraz potrafią dorównać klasykom.

Najmro. Kocha, kradnie, szanuje (2021)

Reżyser: Mateusz Rakowicz

Obsada: Dawid Ogrodnik, Marta Wągrocka, Robert Więckiewicz, Jakub Gierszał.

Ocena filmweb: 6,8/10 pkt.

Komediowy film akcji inspirowany prawdziwą historią peerelowskiego „króla ucieczek”. Jeden z najsłynniejszych polskich przestępców wyrywał się z rąk wymiaru sprawiedliwości aż 29 razy, w międzyczasie dorabiając się małej fortuny i miłości życia. Wbrew pozorom, „Najmro” nie jest przerysowany, a liczba popkulturowych odniesień w produkcji jest ogromna.

Na szybko można wymienić pościgi policyjne dużymi fiatami, sklepy Peweks, „Dziennik telewizyjny”, program „997” oraz tekturowego Bogusława Lindę, promującego „Psy”. Jakby tego było mało, ścieżka dźwiękowa z utworami Maanam, Anny Jantar i Czesława Niemena tworzy niesamowity klimat.

Fanatyk (2017)

Reżyser: Michał Tylka.

Obsada: Piotr Cyrwu, Anna Radwan, Łukasz Szczepanowski, Mikołaj Kubacki.

Ocena filmweb: 6,8/10 pkt.

Copypasta, pasta lub pasta internetowa to krótki tekst przypominający opowiadanie, kopiowany i rozpowszechniany przez internautów. W zasadzie można powiedzieć, że jest to mem w wersji tekstowej. Jedną z nich jest historia pod tytułem „Mój stary to fanatyk wędkarstwa” stworzona przez autora kryjącego się pod pseudonimem Malcolm XD.

To właśnie na podstawie tego tekstu powstał film krótkometrażowy „Fantyk”. Fabuła dzieła Michała Tylki dość wiernie opiera się na oryginale, uzupełniając przy okazji kilka niejasnych wątków. Głównym bohaterem jest tutaj Kuba, którego ojciec (jak łatwo się można się domyśleć) jest fanatykiem wędkarstwa, przez co życie całej rodziny to komediodramat.

Teściowie (2021)

Reżyser: Jakub Michalczuk.

Obsada: Maja Ostaszewska, Marcin Dorociński, Izabela Kuna, Adam Woronowicz.

Ocena filmweb: 7,1/10 pkt.

„Teściowie” to film, który powstał na podstawie sztuki teatralnej autorstwa uznanego dramaturga Marka Modzelewskiego. Akcja filmu rozgrywa się na wynajętej z myślą o weselu sali bankietowej i jej okolicach. To miał być wspaniały ślub, jednak pan młody w ostatniej chwili postanowił się rozmyślić i uciec sprzed ołtarza.

Klasycznie w takiej sytuacji całe wydarzenie się kończy, ale Andrzej (ojciec pana młodego) wychodzi z założenia, że jak wszystko jest już opłacone, goście przyjechali, to nie będzie odwoływać wesela i je przeprowadzi. Całość komplikuje przyjazd rodziny panny młodej, a wraz z upływem czasu wychodzi na jaw masa brudów i pretensji.

Jeszcze więcej filmowych inspiracji

Polecane telewizory do domowego kina

Zobacz pełną ofertę telewizorów w sklepie x-kom

Źródło: filmweb.pl, opracowanie własne