Mikrofon na USB czy XLR? Który wybrać?

Niektórzy decydują się na mikrofon z wtykiem XLR, inni wybierają mikrofon na USB. Od czego to zależy i jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie odpowiedniejsze? Czy mikrofony te różnią się jakością, dostępnością lub przeznaczeniem? W tym artykule odpowiemy na pytanie: mikrofon na USB czy XLR?

Mikrofon to centrum studia nagraniowego. To również jeden z najważniejszych (jeżeli nie najważniejszy) element wyposażenia każdego streamera, vlogera, podcastera. Dobry mikrofon zarejestruje nie tylko głos, ale również instrumenty. Dobrze jest dostosować mikrofon do swoich potrzeb tak, by nie przepłacić, a z drugiej strony nie płacić dwa razy (co tanie, to drogie).

W ogromnym skrócie – różnica między mikrofonem na USB, a tym na XLR

Mikrofon na USB można podpiąć bezpośrednio do komputera, ponieważ posiada on wbudowany interfejs audio. To mikrofon typu plug&play więc żadnej dodatkowej pracy nie musimy wykonywać. Nie musimy też nic dokupywać. Wystarczy mikrofon i komputer z portem USB.

Mikrofon na XLR nie posiada wbudowanego interfejsu audio i trzeba go kupić osobno. Wymaga to dodatkowej inwestycji ale daje zdecydowanie więcej możliwości. Podnosi również samą funkcjonalność, a często też jakość nagrania.

Czy mikrofony na USB i XLR to jedyny możliwy wybór?

Nie. Poza bezprzewodowymi odpowiednikami przewodowych mikrofonów mamy jeszcze mikrofony pracujące na wtyku audio jack. To jednak zdecydowana nisza, która najczęściej spotykana jest w rozwiązaniach karaoke i bardzo uproszczonych systemach audio. Mikrofon zakończony audio jackiem nie sprawdzi się nawet w amatorskim studiu nagraniowym. Nie skorzystają z tego rozwiązania również gadające głowy.

mikrofon nagrywanie muzyka
Do nagrywania muzyki warto wybrac mikrofon XLR i interfejs audio

O mikrofonach XLR słów kilka. Kiedy wybrać ten typ mikrofonów?

Złącze XLR to trzypinowy wtyk uznawany za standard w przemyśle audio. Jest po prostu dokładny (sygnał traci relatywnie mało na jakości) i odporny na uszkodzenia mechaniczne. Piny odpowiadają za:

  • masę
  • sygnał
  • sygnał o odwróconej polaryzacji

Istnieją też złącza XLR o większej liczbie pinów, ale to rozwiązania rzadko stosowane.

Spotkamy zarówno mikrofony pojemnościowe, jak i dynamiczne pracujące na wtyku XLR. Oznacza to, że po stronie mikrofonu znajduje się męska część wtyku, a po stronie kabla żeńska. Drugi koniec kabla będzie również męski, ten wpinamy do interfejsu audio, miksera, lub miksera ze wzmacniaczem. Od czego zależy to, do czego należy mikrofon wpiąć?

Przeczytaj poradnik w pełni poświęcony różnicom i sposobom korzystania z mikrofonów:

Mikrofony pojemnościowe XLR potrzebują zewnętrznego zasilania

Mikrofon pojemnościowy XLR wymaga zewnętrznego zasilania. Takie zasilanie nazywa się fantomowym i jest ono równe 48V, ponieważ standardem na świecie są mikrofony działające właśnie z tym napięciem. Zasilanie fantomowe posiadają praktycznie wszystkie interfejsy audio, dlatego pojemniki świetnie łączą się właśnie z interfejsami. Zasilania takiego nie posiadają z reguły miksery, dlatego podłączenie mikrofonu pojemnościowego do miksera poskutkuje wymowną ciszą. Inaczej sprawa ma się z powermikserami (czyli mikserami ze wzmacniaczem) – te z reguły posiadają zasilanie fantomowe i pozwalają na korzystanie z mikrofonów pojemnościowych.

Jak poznać, że dany sprzęt ma, lub nie ma zasilania fantomowego? To proste. Jeżeli ma, to na jego obudowie znajduje się przycisk opisany symbolem 48V. Ten odpowiada za włączanie i wyłączanie zasilania fantomowego. Jeżeli takiego przycisku nie ma, to nie ma również zasilania.

Dlaczego mikrofony pojemnościowe XLR potrzebują dodatkowego zasilania? Ponieważ są głośniejsze, dokładniejsze i energochłonniejsze niż ich dynamiczne odpowiedniki.

Mikrofony dynamiczne XLR nie potrzebują zasilania fantomowego

Mikrofon dynamiczny działający na XLR (ale ten na innym wtyku również) nie potrzebuje żadnego dodatkowego zasilania. Przez to jest mniej głośny i mniej dokładny niż dynamik, ale bardziej praktyczny. Mikrofon taki można wpiąć do wszystkich wymienionych już urządzeń, bez różnicy czy to ma, czy nie, zasilanie fantomowe. Dla bezpieczeństwa mikrofonu przed podłączeniem go do kanału z fantomem upewnij się, że to jest wyłączone. Jeżeli jest – wpinaj śmiało. Mikrofon zadziała.

mikrofon dynamiczny xlr shure
Mikrofon dynamiczny świetnie sprawdzi się w występach na żywo, ale to również niezły, uniwersalny wybór

Kiedy wybrać mikrofon na XLR?

Mikrofony na XLR to ambitniejsze rozwiązanie. Jest też trochę droższe, ale zdecydowanie zyskuje na jakości, funkcjonalności i daje pole do rozwoju. Z poziomu mikrofonu bowiem nie da się nic zrobić. Nie ma tam zbędnej elektroniki, więc nic nie zakłóca sygnału transmitowanego do komputera. Wszystkie możliwości kryją się w sprzęcie, do którego wpięliśmy mikrofon. Tam zaś możemy ściszyć lub podgłośnić sygnał wchodzący (czyli w zasadzie mikrofon), wyregulować głośność odsłuchu (czyli to, co słyszymy), włączyć lub wyłączyć zasilanie fantomowe (jeżeli to istnieje). Ponadto niektóre bardziej rozbudowane interfejsy i miksery umożliwiają podłączenie większej liczby mikrofonów, a nawet instrumenty elektryczne, np. gitarę.

Przewaga tego rozwiązania opiera się przede wszystkim na jakości dostarczanego dźwięku i na możliwościach, jakie daje rozdzielenie interfejsu od mikrofonu.

Po pierwsze każdy dodatkowy element elektroniczny w mikrofonie zniekształca sygnał wejściowy, którego w żaden sposób nie da się zmienić. Żadna sztuczka produkcyjna nie zmieni sygnału wejściowego. Ten po prostu jest jaki jest i jego jakość zależy od jakości mikrofonu.

Po drugie, posiadanie mikrofonu i interfejsu osobno daje sporo możliwości. Można wymienić jeden element wyposażenia i tym samym zmienić trochę nagranie. Docenią to przede wszystkim muzycy. Kiedy mikrofon uznamy za zbyt słaby, lub jego brzmienie nam się znudziło – wymieniamy go i zyskujemy nowe brzmienie. Tak samo postąpić można z interfejsem, czy mikserem. Za mało funkcji, wejść, wyjść, lub potrzeba powiewu świeżości? Nowy sprzęt – nowe możliwości, nowe brzmienie.

Złączenie mikrofonu i interfejsu w jedne sprzęt działa, dopóki nie czujemy potrzeby wymiany sprzętu. W przypadku chęci zmiany musimy kupić albo znów mikrofon z interfejsem, albo zacząć swoją przygodę z rozdzielnym sprzętem.

Dla kogo więc będzie rozwiązanie XLR? Dla tych, którzy planują nagrywać jednocześnie więcej niż jeden ślad; chcą nagrywać instrumenty elektryczne i oczekują większych możliwości wpływania na nagranie. To też jedyne rozwojowe rozwiązanie do studia nagraniowego nawet wtedy, kiedy to ogranicza się do jednego mikrofonu.

Do czego wpinać mikrofon na XLR? Interfejs audio czy mikser?

Jeżeli zależy Ci na nagrywaniu i streamowaniu, to wybierz interfejs audio. To w zasadzie zewnętrzna karta dźwiękowa, która pozwoli Ci nagrywać różne kanały osobno. Do interfejsu audio podepniesz mikrofon i instrumenty elektryczne. Niemal każdy interfejs posiada zasilanie fantomowe (48V), więc ten napędzi mikrofon pojemnościowy.

Miksery nie służą do nagrywania. Służą do miksowania sygnałów. To dobre wyjście na koncerty, przedstawienia, czy ćwiczenie w domu, kiedy w jednym systemie audio (np. głośniku aktywnym) chcesz usłyszeć wszystkie wpięte kanały (np. cztery mikrofony naraz). Miksery z reguły nie obsłużą mikrofonu pojemnościowego, ponieważ przeważnie nie mają zasilania fantomowego.

Kiedy wybrać mikrofon na USB?

Mikrofon na USB to bardzo praktyczne rozwiązanie. Po prostu wpinamy mikrofon do komputera i gotowe. Nic więcej nie potrzeba do tego, by nagrać to, co ma zebrać mikrofon. Rozwiązanie to najpopularniejsze jest wśród streamerów i vlogerów, ponieważ jest proste i intuicyjne. Często z takiego rozwiązania korzystają również początkujący wokaliści, którzy zakładają swoje pierwsze, domowe studio.

Mikrofon na USB działa, ponieważ ma wbudowany interfejs audio. Dlatego też na obudowie takiego mikrofonu znajdują się gałki służące do włączania i wyłączania mikrofonu, regulacji sygnałów (wejścia i odsłuchu), a czasem nawet zmieniające kierunkowość mikrofonu. To wszystko potrafi (a czasem i więcej) zewnętrzny interfejs.

Rozwiązanie to przyniesie spodziewane efekty, jeżeli zarówno mikrofon i interfejs będą dobrej jakości. Wtedy dźwięk rejestrowany pozostanie bez zarzutów i całość odpowiednio zadziała. Jeżeli więc szukasz prostego rozwiązania, które sprawdzi się w praktycznie każdych warunkach i nie czujesz potrzeby zmiany sprzętu w najbliższym czasie – wybierz ten typ mikrofonu.

Zaczynasz streamować, lub planujesz zacząć swój pierwszy podcast, ale nie wiesz czy to coś dla Ciebie? Mikrofon na USB to dobre, wygodne rozwiązanie. A może jesteś doświadczonym twórcą i dobrej jakości mikrofon na USB w pełni zaspokaja Twoje potrzeby? To w dalszym ciągu dobre rozwiązanie. Koniec końców nie liczy się sposób, ale efekt. Jeżeli ten jest taki jak zamierzony – to dobrze.

Mikrofon na USB vs XLR. Który jest lepszy?

Nie ma na to jednej, jasnej odpowiedzi. Wszystko zależy od Twoich potrzeb, zastosowania i efektu, jaki chcesz uzyskać. Jeżeli planujesz rozbudowę swojego set-upu audio, to mikrofon XLR i interfejs audio to jedyna możliwość. Jeżeli jedyne czego potrzebujesz, to zarejestrować głos w dobrej jakości, to mikrofon na USB będzie odpowiednim wyborem.