Kiedy najlepiej publikować posty na Instagramie?

Jeśli często publikujesz posty na Instagramie, prawdopodobnie zależy Ci na tym, aby dotarły one do jak największej liczby osób. Regularność wrzucania nowych treści jest bardzo ważna, jednak na niewiele się zda, jeśli wybierzesz złą porę. Sprawdź, kiedy najlepiej publikować posty na Instagramie.

Posty na Instagramie – która pora publikacji jest najlepsza?

Aby zebrać sporą liczbę obserwujących na Instagramie, musisz stworzyć atrakcyjne treści, których naprawdę pragną Twoi odbiorcy. Ale jeśli nie wrzucisz swoich treści we właściwym czasie, większość użytkowników nigdy ich nie zobaczy. Jak więc obliczyć optymalny czas publikacji dla określonej grupy odbiorców? 

Zanim zaczniesz pomstować na skomplikowany, ciągle zmieniający się algorytm, miej na uwadze, że nie tylko on ma tu znaczenie. W grę wchodzą także po prostu statystyki, które jasno wskazują, kiedy użytkownicy najczęściej odwiedzają aplikację. 

Pomyśl, kiedy najczęściej sam/-a przeglądasz aplikacje społecznościowe? Prawdopodobnie robisz to po pracy, ewentualnie podczas przerwy, prawda? Podobnie ma większość, pracujących w normalnym trybie pracy, osób. Zatem dane dotyczące aktywności użytkowników dostępne na Instagramie mogą wykazać nawet, o której godzinie najczęściej wypada taka przerwa.

Jednak oczywiście ogólne statystyki nie będą dotyczyć wszystkich. Młoda mama nie dojeżdża do pracy i jeśli tylko znajdzie czas, może zaglądać do mediów społecznościowych także w ciągu dnia. To oznacza, że jeśli publikujesz posty w tematyce macierzyństwa, musisz posiłkować się statystykami obejmującymi zupełnie inną grupę odbiorców.

reakcje na Instagramie

Zatem jeśli szukasz uniwersalnego najlepszego czasu na publikowanie postów na Instagramie, z przykrością informujemy, że takiego nie ma. Każda branża jest inna, każda marka jest inna, podobnie jak różni są odbiorcy.

Jak więc wyczuć idealny moment na publikacje Twoich treści? Wiemy już, że podstawową rzeczą, którą musisz poznać, jest zachowanie odbiorców. Im więcej wiesz o swoich odbiorcach, tym lepiej będziesz w stanie zaspokoić ich potrzeby w zakresie treści. A im bardziej spersonalizowane są Twoje treści, tym większe zaangażowanie otrzymasz w swoich postach. 

Najlepszym sposobem na zapewnienie najdokładniejszych danych dla potrzeb publikowania jest śledzenie własnych analiz i zarządzanie nimi. Jeśli masz konto biznesowe lub konto twórcy, możesz skorzystać z narzędzia analitycznego Instagrama, które pozwala zobaczyć, skąd pochodzą Twoi obserwatorzy, kiedy zwykle są na Instagramie i jak dobrze Twoje treści sprawdzają się pod względem zaangażowania.

Aby znaleźć swoje dane analityczne na koncie firmy lub twórcy: 

  • Przejdź do swojego profilu w aplikacji mobilnej. 
  • Wybierz Profesjonalny pulpit nawigacyjny (który znajduje się tuż nad przyciskiem Edytuj profil ). 
  • Na ekranie Profesjonalny pulpit nawigacyjny wybierz Zobacz wszystko (po prawej stronie sekcji Statystyki konta ). 
  • Na ekranie Statystyki możesz wybrać różne typy metryk, takie jak Osiągnięte konta lub Zaangażowane konta, aby uzyskać bardziej szczegółowe metryki i dane demograficzne.
  • Jeśli wybierzesz Całkowita liczba obserwujących, będziesz mógł zobaczyć przydatne informacje, takie jak najczęstsze lokalizacje Twoich obserwujących i różne godziny, w których faktycznie są na Instagramie (obie informacje mogą pomóc Ci wybrać idealny czas publikacji). 

Jednak pamiętaj, że aby móc skorzystać z tej funkcji i wyświetlać statystyki, musisz mieć co najmniej 100 obserwujących.

Jeśli nie masz konta firmowego lub twórcy, możesz zmienić istniejące konto w zaledwie kilku krokach. W tym celu przejdź do strony swojego profilu w aplikacji mobilnej i dotknij ikony menu z trzema liniami. Następnie wybierz Ustawienia > Konto > Dodaj nowe konto profesjonalne. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie, aby dokończyć konfigurowanie konta firmowego lub twórcy.

Posty na Instagramie

Jakie są najlepsze dni na publikowanie na Instagramie?

No dobrze, ustaliliśmy już, że ostatecznie najlepszym sposobem na znalezienie idealnego czasu jest przetestowanie publikacji postów o różnych porach i sprawdzanie swoich statystyk. Ale czy naprawdę nie ma żadnych ogólnych wytycznych, którymi można kierować się, zanim sprecyzujemy potrzeby odbiorców danego konta? Oczywiście, że są.

Na przykład określony dzień tygodnia może mocno wpływać na aktywność użytkowników. Dlaczego? Pomyśl o różnicach w Twoim codziennym nastroju i rutynie — tych, z których możesz nawet nie zdawać sobie sprawy — oraz o tym, jak wpływają one na Twoje zachowanie. To samo dotyczy wszystkich śledzących Twoje konto na Instagramie.

Prześledźmy sobie więc statystyki aktywności dotyczące przeciętnego użytkownika Instagrama z podziałem na dni.

Poniedziałek, wtorek, środa

  • Najlepszy czas na posty na Instagramie w pierwszych dniach tygodnia to wczesny ranek, koło godziny 7:00 i 8:00, następnie samo południe, czyli pomiędzy 11:00, a 12:00, a potem późny wieczór około 20:00–22:00. W tych okresach udostępniaj treści, w które łatwo się angażować i udostępniać.

Z poniedziałkiem rozpoczyna się tydzień pracy i skoki aktywności widoczne są o trzech różnych porach dnia. Chociaż nie lubimy tego przyznawać, wielu z nas z samego rana sprawdza media społecznościowe, aby nadrobić zaległości poprzedniego wieczoru. Następny wzrost aktywności przypada na środek dnia, czyli porę przerwy na lunch. Późnej najczęściej uruchamiamy Instagram późnym wieczorem, na sam koniec dnia, kiedy kończymy wszystkie obowiązki i chcemy po prostu zrelaksować się przeglądając storieski ze słodkimi pieskami na Make life harder albo zdjęcia wylegujących się na plaży (nie)znajomych.

Czwartek

  • Najlepszy czas na publikowanie postów na Instagramie w czwartek to 12:00. 

Czwartek ma podobne wzorce do poprzednich dni tygodnia, ale w miarę zbliżania się weekendu pojawia się większa pokusa otwarcia smartfona i rzucenia okiem na kanały mediów społecznościowych. Według wielu badań, to właśnie ten dzień jest najlepszy na publikacje postów na Instagramie.

Chociaż jest już prawie weekend, sugerujemy, aby nie publikować postów późnym wieczorem — w ten dzień prawdopodobnie wiele osób jest już zmęczonych tygodniem i będzie chciało wyspać się przed zbliżającymi się weekendowymi spotkaniami.

przeglądanie smartfona w łóżku

Piątek

  • W piątek najlepszymi porami na publikacje są godziny 16:00–17:00 oraz późny wieczór od godziny 20:00.

W porównaniu z innymi dniami roboczymi, w piątek obserwujemy gwałtowny wzrost korzystania z Instagrama od 16 do 17, kiedy wszyscy, którzy pracują w standardowych godzinach pracy, w końcu z niej wychodzą. 

Chociaż młodsi użytkownicy mogą być poza domem do późnych godzin nocnych, niektóre osoby mogą zdecydować się po prostu na powrót do domu i zrobienie sobie spokojnego wieczoru, odpoczywając od pracy. Wtedy bardzo często jednym ze sposobów na spędzanie wolnego czasu są właśnie media społecznościowe. Jednak publikując posty o tej porze, pamiętaj, że prawdopodobnie odbiorcami nie będą młodsi użytkownicy. Dlatego, aby tego dnia dotrzeć do obu grup demograficznych, zdecyduj się na publikację po południu.

Sobota

  • Najlepszy czas na publikowanie na Instagramie w sobotę to godziny: 9:00–11:00, 19:00 i 20:00.

Biorąc pod uwagę, że pokusa spania jest bardzo silna dla tych, którzy mają tylko sobotni i niedzielny poranek, aby złapać dodatkowy odpoczynek, nic dziwnego, że aktywność na Instagramie zaczyna się późnym rankiem. 9:00–11:00 to najlepszy czas na publikowanie postów na Instagramie w sobotę. Przyciągnij uwagę ludzi, zanim rozpoczną swoje weekendowe plany offline.

Jednak sobotni poranek to nie jedyna pora zwiększonej aktywności użytkowników Instagrama. Wiele osób tego dnia, podobnie jak w piątek, wieczory traktuje jako moment na odstresowanie się. W tym czasie rośnie również zaangażowanie w mediach społecznościowych. Sobotni wieczór to zatem jeden z najlepszych momentów na transmisję na żywo, ponieważ wideo na żywo świetnie sprawdza się jako spontaniczna forma rozrywki dla osób pozostających w domu.

Niedziela

  • Najlepsza pora na publikację w niedziele to samo południe, najlepiej między godziną 10:00 a 13:00.

Czy niedziela to dobry dzień na publikowanie postów na Instagramie? Niekoniecznie. Niektórzy nazywają to nawet najgorszym dniem na publikowanie postów na Instagramie. I rzeczywiście w niedzielę zasięg treści jest znacznie mniejszy niż w pozostałe dni tygodnia.

Dzieje się tak głównie dlatego, że ludzie wolą odpoczywać w niedzielę i spędzać czas z rodziną niż przed ekranem. Jeśli jednak bardzo chcesz coś opublikować tego dnia, to zrób to około południa. Aktywność zwykle osiąga szczyt właśnie wtedy i ma tendencję do zanikania wieczorem, kiedy ludzie zaczynają przygotowywać się do nieuchronnie zbliżającego się poniedziałku.

Przydatne wskazówki dotyczące publikowania postów

Jak wspomnieliśmy na początku, znajomość swoich odbiorców jest kluczem do odnalezienie odpowiedniego czasu na publikację postów. Jednak nawet, jeśli uda Ci się już wstrzelić w idealną porę, nie oznacza to, że pozostanie ona zawsze taka sama. Pamiętaj, że algorytm Instagrama ciągle się zmienia. Zmieniają się także okoliczności, np. pandemia powyższe statystyki przewróciła do góry nogami. Dlatego doraźnie eksperymentuj z innymi porami i nie zapominaj o tym, jak ważna – dla algorytmu Instagrama i Twoich użytkowników – jest regularność publikowania.

Najlepiej, jeśli będziesz także notować swoje spostrzeżenia. Takie notatki powinny zawierać informacje o postach, dacie i godzinie publikacji, otrzymanych polubieniach i komentarzach. 

Oczywiście samo publikowanie w najlepszym czasie nie przyniesie pożądanych rezultatów, jeśli treść Twoich postów nie będzie interesująca. Dlatego publikuj wysokiej jakości zdjęcia i filmy, to pomoże przyciągnąć wzrok użytkowników na dłużej, co jest nie bez znaczenia dla algorytmu. 

Dobrze na użytkowników działa także zadawanie pytań w opisie posta lub poproszenie ich o pozostawienie swoich opinii. Wciąż znaczenie ma też właściwe dobieranie hasztagów.

Przeczytaj też: