7 sposobów na zwiększenie sprzedaży na Instagramie

Jeżeli zarabiasz już coś na Instagramie to pewnie zastanawiasz się jakby tutaj zwiększyć sprzedaż i zarabiać jeszcze więcej. Może to medium źródłem utrzymania z dnia na dzień się nie stanie, ale na pewno może stać się całkiem dobrym dodatkowym źródłem dochodu. Jak więcej i łatwiej zarabiać na Instagramie? Oto kilka sposobów.

Jak zwiększyć sprzedaż na Instagramie?

W tym artykule przyjrzymy się dalszemu ciągowi zdarzeń. Wiecie już jak zacząć. A jakby tutaj zarabiać więcej? Jak zoptymalizować swoje działania i co robić, żeby zarobić więcej na zdjęciach, filmach i całym własnym (lub cudzym) contencie?

Wykorzystamy tutaj zalety i potencjał mniejszego Instagramowego businessu. Mamy pole do pomyłek, nieudanych akcji i ciągłej nauki. Rozwój jest tutaj kluczowy, bo nie da się lepiej spieniężyć swojego contentu jak po prostu ulepszając go. A życie i utrzymanie od tego nie zależą, dlatego na spokojnie można sprawdzać co zadziała, a czego lepiej nie powtarzać. To dobry start na zwiększenie zarobków.

Instagram
Przeglądanie Instagrama na komputerze to raczej rzadkość

Opowiadaj historie. Nadaj narracji swoim postom

Ludzie nie kupują tylko produktów i nie kupują tylko dlatego, że coś jest ładne. Twoi odbiorcy kupują również historię, narrację, styl i funkcjonalność. Promując na Instagramie produkty, czy styl życia pamiętaj, by dodać do tego wszystkiego narracji. Ten swego rodzaju sznyt pozwoli Ci odróżnić swój content od treści innych twórców.

Pisząc posty na Instagramie trzymaj raczej krótką formę. Opowiadaj historię w sposób zwięzły, bo uwaga odbiorców szybko ucieka. Przydługawe wstępy niczemu nie służą i jedynie odstraszą odbiorców, bo zwyczajnie – nikomu nie będzie się chciało czytać. Chcąc zadziałać opowiadaniem historii musisz dostarczyć jakąś wartość dla odbiorcy. Tylko lepiej, jeżeli historia poszerza wiedzę czytelnika w zakresie promowanego produktu, czy lifestylu.

Historię zacznij obrazem. Przecież to pierwsze, co zobaczy odbiorca. Ten musi skłaniać do zajrzenia do tekstu. Dzięki temu utrzymasz uwagę chwilę dłużej. Konstruowanie historii wokół produktów i stylu życia to bardzo silny nurt w marketingu. Dzięki zaprezentowaniu swojego produktu w pełnym kontekście i dobrze opowiedzianej historii stwarzasz okazję do tego, by użytkownicy Instagrama pomyśleli jakby to było, gdyby to oni byli bohaterami tej historii.

Pamiętaj, by historię zakończyć jakimś przesłaniem. Nie musi być ono odkrywcze ani przełomowe. Wystarczy, jeżeli będzie zawiązywało całość w spójny sposób, a promowany przez Ciebie produkt w czymś odbiorcy pomoże. Dzięki przedstawionemu stylowi życia można poczuć się lepiej i pewniej siebie? Reklamowana przekąska może stać się niezbędnym elementem popołudniowej przerwy na kawę? Pokaż to, potem opisz to. Niech odbiorca poczuje, że właśnie tego potrzebuje.

Wywołuj emocje

Użytkownicy Instagrama dosłownie wymagają silnych emocji od twórców, których obserwują. Przekaz pozbawiony emocji przestaje być widoczny. Używaj więc emocji i nie bój się ich, bo mogą to być Twoi sprzymierzeńcy. Im silniejsze emocje jesteś w stanie wywołać, tym lepiej.

Uściślijmy też jedną kwestię. Wywoływanie emocji i tym samym skojarzeń z marką i produktami to nie manipulacja. Post z historią, emocjami i przekazem, który również sprzedaje, nie ma na celu oszukiwania odbiorców i obiecywania im gruszek na wierzbie. Ma na celu emocjonalnym przekazem i urzekającą historią pokazać, że dany produkt ma miejsce w życiu konsumentów – a nawet, że go potrzebują.

Kupujemy nie tylko oczami, ale też sercem. Tak, Ty twórco również jesteś konsumentem. I kupujesz w taki sam sposób jak robią to Twoi klienci. Bez znaczenia, czy sprzedajesz buty, filmy, czy styl życia. Jeżeli więc serce, a więc emocje wchodzą w grę, to dlaczego by z tego nie skorzystać i nie dać odbiorcom tego, czego potrzebują? Odwagi, pewności siebie, wzruszenia, poczucia przynależności do pewnej grupy, czy w końcu nieskrępowanej radości. Emocjonalna nić między konsumentem, a Twoim contentem wzmocni Twój przekaz. Z pewnością przyjemniej i łatwiej robi się zakupy od marek i influencerów, którzy rozbawiają nas i wzruszają do łez.

Tutaj jednak ostrożnie. Uważaj z negatywnymi emocjami. Te często budują ostracyzm i dzielą Twoich odbiorców. Antagonizowanie to nic dobrego, dlatego jeżeli chcesz wzbudzić gniew lub smutek, rób to subtelnie. Koniec końców przesłanie powinno być optymistyczne, wręcz oczyszczające. Postawi to Ciebie i Twoje treści w pozytywnym świetle.

Zaspokajaj potrzeby

Twój content musi odpowiadać na realne potrzeby konsumentów. Nie uda Ci się wiele sprzedać, jeżeli grupa odbiorcza do której kierujesz swoje treści nie jest zainteresowana tym, co masz do powiedzenia, pokazania, a w końcu do sprzedania. Nie uda Ci się też sprzedać wszystkiego. Kiedy sprzedajesz wszystko, to tak naprawdę sprzedajesz… nic. Dokładnie.

Owszem, jest takie powiedzenie, że jeżeli potrzeby nie ma, to trzeba ją stworzyć. Tyczy się to jednak nowych i konkretnych produktów na rynku. Nie uda Ci się stworzyć potrzeby na wszystko. Najłatwiej jest przekonać odbiorców, że potrzebują przedmiotów codziennego użytku oraz pewnego stylu życia. Raczej każdy lubi dobrze czuć się ze swoim stylem bycia i lubi ułatwiać sobie życie. Jeżeli Twój content odpowiada na te potrzeby, to podkręcisz swoją sprzedaż.

Jak sprawić, by Twoi odbiorcy potrzebowali tego, co sprzedajesz? Za pomocą omówionych już historii i emocji. Nic tak bardzo nie pociąga jak historia, z którą konsumenci mogą się utożsamić. To budzi w nich nie tylko potrzebę, ale też więź z marką. Upraszczając sprawę – ktoś, do kogo mówisz musi czuć, że potrzebuje tego, co mu chcesz sprzedać.

Czego potrzebuje Twój odbiorca?

Wzbudzaj zaufanie

Kiedy chcesz coś kupić w Internecie, to sugerujesz się jedynie produktem i jego ceną? Czy może do tej dwójki dochodzi jeszcze opinia o sklepie? Cóż, raczej dochodzi, dlatego bycie twórcą godnym zaufania jest niezwykle istotne. Nie da się przecenić aspektu zaufania odbiorców względem Ciebie. Mało kto (a raczej nikt) nie kupi proponowanego produktu od kogoś komu nie ufa. A na zaufanie pracuje się przez długi, długi czas. Dlatego bądź sobą, bądź autentyczny i nie sprzedawaj wadliwych, niesprawdzonych produktów.

Ułatwiaj kontakt odbiorcom ze sobą, odpowiadaj na wiadomości i komentarze. Na bieżąco reaguj na ich pytania, uwagi i pochwały. Dobrym sposobem jest też zapraszanie swoich odbiorców do brania udziału w życiu Twojego profilu. Organizuj konkursy, relacje na żywo i wykorzystuj każdą okazję do zacieśniania więzi z konsumentami. Niech odbiorcy zauważą, że za profilem na Instagramie stoi realna osoba. O takich samych potrzebach, pragnieniach i celach jakie mają oni sami. To pozwoli im nie tylko utożsamić się z wartościami, które reprezentujesz, ale wzbudzi ich zaufanie właśnie.

Nie przesadzaj ze sprzedażą. CSR to również sprzedaż (ale pośrednia)

CSR czyli społeczna odpowiedzialność biznesu to termin, z którym musisz być na ty. Ciągłe wałkowanie sprzedaży, wciskanie lifestylu i obracanie się wokół okołosprzedażowych tematów zacznie denerwować Twoich odbiorców. Dlatego:

  • warto nie sprzedawać cały czas i niekiedy zluzować z reklamą
  • trzeba angażować się w problemy społeczności (charytatywnie) bo to prowadzi do pośredniej sprzedaży dobre i tak trzeba

CSR polega na takim zarządzaniu i działaniu, by uwzględniać interes społeczny, dobro innych oraz brać pod uwagę aspekty ekologiczne. Informowanie odbiorców o swoich bezinteresownych działaniach to darmowa reklama i działanie w ramach public relations. A przecież wiadomo, że klienci wolą kupić produkt od zaufanego sprzedawcy, który jest wrażliwy na otaczający go świat, niżeli zostawić swoje pieniądze u tego bezdusznego geszefciarza.

Co  należy robić, by działać zgodnie z zasadami odpowiedzialności społecznej? Warto angażować się w proekologiczne akcje, na Instagramie używać hasztagów związanych z ekologią (tylko przy postach dotyczących tego tematu), promować i brać udział w akcjach na rzecz lokalnych społeczności i mniejszości. Warto również edukować swoich odbiorców w tematach proekologicznych oraz mówić (i działać) w stronę zrównoważonego rozwoju w branży, w której działasz. Może webinar lub live Q&A będzie dobrym pomysłem?

Wprowadzenie działań społecznej odpowiedzialności biznesu to:

  • zwiększenie zasięgów i rozpoznawalności
  • poszerzenie grupy odbiorców o potencjalnych klientów
  • praca nad swoim PR-em
  • realna pomoc innym
  • przyczynienie się do ochrony środowiska
  • sprzedaż pośrednia
Dzień ziemi 2021 ekologia recykling
Ekologia? Chodliwy temat, wykorzystaj go

Planuj… elastycznie. I nie bój się pokazać contentu od kuchni

Na Instagramie z reguły wszystko jest wymuskane, dopieszczone i opublikowane na czas. Cóż, przecież to nic złego. To prawda. Trzymanie się planu i publikowanie jedynie możliwie najlepszych treści to klucz do sukcesu. Ale przesadna dbałość o szczegóły, o wizerunek i zbyt kurczowe trzymanie się planu prowadzą do sztuczności. Tworzą też ogromne napięcie, które trudno utrzymać. Dlatego pozwól sobie czasem na spontaniczność, zwłaszcza w ramach real time marketingu.

Pokaż czasem jakiś post od kuchni. Jak to powstało, skąd wziął się na to pomysł? Czy promowany produkt pomógł w realizacji tego postu? Pewna doza luzu udzieli się również odbiorcom. Zobaczą oni, że za tymi zdjęciami i filmikami stoją prawdziwi ludzie – a ci popełniają błędy, mają gorsze momenty i nie zawsze wyglądają szałowo. Każda marka potrzebuje dystansu do siebie, bo dzięki temu zyskuje na wiarygodności i wywołuje pozytywne skojarzenia – jesteśmy tylko ludźmi, tak jak Wy. Bądźcie z nami.

Ktoś oznaczył Cię lub Twoją markę na swoim zdjęciu? Świetnie! Wykorzystaj to. Podziękuj, udostępnij, skomentuj. To nic, że ten post odstaje jakością od Twoich regularnych treści. Najważniejsze jest to, że odbiorcy angażują się w życie Twojej marki. To nadaje życia całości.

Zdobywaj obserwujących na Instagramie za darmo

Ruch płatny jest ok. Zawsze to ktoś zajrzy na profil, zaobserwuje go. Może zostanie na dłużej. Ruch organiczny jednak jest nie do przecenienia. To żywi, prawdziwi odbiorcy, którzy trafili do Ciebie dlatego, że Twój content jest jakościowy. Content is king i właśnie ruch organiczny o tym świadczy.

Jak zdobyć obserwujących na Instagramie za darmo?

Publikuj regularnie i wartościowo. Co to znaczy wartościowo? To nie pięknie, estetycznie i kolorowo. Chociaż też. Ale przede wszystkim Twoje posty muszą mieć wartość dla odbiorców. Co z tego, że są ładne? Instagram jest pełen ładnych zdjęć. Co najwyżej zaspokoisz potrzebę estetyki na jakiś czas. Słabo. By zdobyć obserwujących na Instagramie za darmo i na tym zarobić, musisz odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania odbiorców.

Musisz odpowiednio targetować swoje posty. Te, które mają trafić do wszystkich, trafiają do nikogo. Precyzyjnie więc ustal do kogo mówisz. W ten sposób odbiorcy będą mieli wrażenie, że ich znasz, że kierujesz swoje słowa (zdjęcia i filmy) właśnie do nich… że to oni są najważniejsi. A przecież tak właśnie jest, prawda?

Jak zarabiać więcej na Instagramie? Podsumowanie

Czyli! Żeby odpowiednio zwiększyć swoje zarobki na Instagramie:

  • Opowiadaj historię. Nadaj narracji swoim postom
  • Wywołuj emocje
  • Zaspokajaj potrzeby
  • Wzbudzaj zaufanie
  • Nie przesadzaj ze sprzedażą. CSR to również sprzedaż (ale pośrednia)
  • Planuj… elastycznie. I nie bój się pokazać contentu od kuchni
  • Zdobywaj obserwujących na Instagramie za darmo

Czy wszystko musi być naraz? Nie… ale powinno. Wszystko tutaj się pokrywa, bo przecież nie da się przyciągać do siebie konsumentów nie zdobywając ich zaufania. I nie da się dobrze opowiadać historii bez wywoływania emocji. Im więcej punktów z tej listy zawrzesz w swoich działaniach, tym bardziej zwiększysz sprzedaż na swoim Instagramie.

Jeżeli jeszcze nie sprzedajesz na Instagramie i chcesz dopiero zacząć, to zobacz artykuł o pięciu najlepszych sposobach na zarabianie na Instagramie

Interesuje Cię temat Instagrama? Zobacz też inne wpisy: