Logic Pro i Final Cut Pro nareszcie zmierzają na iPada. Czas schować MacBooki do szafy?

iPady, zwłaszcza te z przydomkiem „Pro”, od lat cierpiały na brak kluczowego oprogramowania dla profesjonalistów. Nie zmieniło to nawet wprowadzenie procesorów M1 i M2, które napędzają popularne komputery z nadgryzionym jabłuszkiem. Na szczęście cierpliwość się opłaciła – Apple ogłosił wprowadzenie Final Cut Pro i Logic Pro na iPady. Jakie usprawnienia wniosą mobilne wersje tych programów, na których iPadach zadziałają i czy są powody, aby rezygnować z laptopa?

Final Cut Pro na iPada. Udoskonalony interfejs i obsługa Apple Pencil

Final Cut Pro na iPada to przede wszystkim nowy, intuicyjny interfejs dotykowy, obsługujący wiele gestów stworzonych z myślą o ekranach dotykowych. Ponadto dzięki funkcji rysowania na żywo użytkownicy mogą rysować i pisać bezpośrednio na materiale wideo za pomocą Apple Pencil. iPad Pro z M2 oferuje dodatkowo opcję szybkiego przeglądania materiału poprzez zbliżenie Apple Pencil. Oczywiście obsługiwane są polecenia i skróty wprowadzane za pomocą doczepianych klawiatur, więc użytkownicy przesiadający się z Maków poczują się jak w domu.

Obsługa Final Cut Pro na iPadzie
Źródło: Apple

Ciekawą opcją jest tryb „Pro camera”, który pozwala nagrywać wysokiej jakości filmy w orientacji pionowej lub poziomej, monitorować dźwięk i dostępny czas nagrywania oraz ręcznie kontrolować ustawienia ostrości, ekspozycji i balansu bieli. Ponadto dzięki edycji wideo z wielu kamer jednocześnie klipy mogą być automatycznie synchronizowane i edytowane razem.

Apple dostarcza także bibliotekę profesjonalnej grafiki, efektów i dźwięków, także w standardzie HDR, m.in. konfigurowalne animowane wzory i profesjonalne ścieżki dźwiękowe automatycznie dopasują się do długości filmu. Final Cut Pro na iPada oferuje możliwość importowania projektów utworzonych w iMovie na iOS, a projekty stworzone na tablecie można eksportować na komputer Apple Mac.

Do tego oczywiście nie zabrakło usprawnień wynikających w mocy obliczeniowych i uczenia maszynowego procesorów. Twórcy mogą na przykład szybko usuwać lub zastępować tło za obiektem w klipie bez korzystania z zielonego ekranu. Automatyczne przycinanie dostosowuje materiał do różnych formatów obrazu, a dzięki funkcji Voice Isolation szum tła można łatwo usunąć z zarejestrowanego w terenie dźwięku.

Źródło: Apple

Logic Pro w wersji na iPada. Komponowanie muzyki (niemal) za jednym dotknięciem

Logic Pro na iPada równie ciekawie wykorzystuje wszechstronność ekranów dotykowych. Twórcy muzyki mogą grać na wirtualnych instrumentach i w naturalny sposób wchodzić w interakcje z elementami sterującymi. Kafelki wtyczek zapewniają najbardziej przydatne elementy sterujące na wyciągnięcie ręki, a dzięki wbudowanym mikrofonom użytkownicy zamienią praktycznie każdą przestrzeń w studio nagraniowe. Twórcy mogą również dokonywać precyzyjnych edycji i rysować szczegółową automatyzację ścieżek za pomocą Apple Pencil, a także podłączyć Smart Keyboard Folio lub Magic Keyboard, aby korzystać ze znanych z komputerów poleceń.

Źródło: Apple

Logic Pro na tablety iPad dostał także całkowicie nowa przeglądarkę dźwięków z dynamicznym filtrowaniem. Wyświetla ona wszystkie dostępne brzmienia instrumentów, presety wtyczek, próbki i inne w jednym miejscu. Wystarczy stuknąć w ekran, aby odsłuchać dowolny dźwięk przed załadowaniem go do projektu, oszczędzając czas.

Źródło: Apple

Na twórców czeka ponad 100 instrumentów i wtyczek efektów. Logic Pro na iPada zawiera ogromną kolekcję realistycznie brzmiących instrumentów i syntezatorów, na których można zagrać dzięki klawiaturze ekranowej. Wiele innych wtyczek, takich jak zupełnie nowa Beat Breaker, Sampler, Step Sequencer czy Drum Machine Designer szeroko wykorzystują gesty dotykowe, aby przyspieszyć i ułatwić tworzenie kompozycji. Nie zabrakło oczywiście w pełni funkcjonalnego miksera, który zapewnia użytkownikom wszystko, czego potrzebują do stworzenia profesjonalnego miksu całkowicie na iPadzie.

Instrumenty w Logic Pro na iPada
Źródło: Apple

Logic Pro na iPada, podobnie jak Final Cut Pro, umożliwia przenoszenie projektów między wersjami programu na Maca i iPada. Użytkownicy tabletów mogą eksportować swoje gotowe utwory w różnych skompresowanych i bezstratnych formatach audio, a także wydzielać indywidualne ścieżki dźwiękowe. Logic Pro na tablety iPad obsługuje również projekty utworzone w GarageBand na iOS, dzięki czemu użytkownicy mogą rozwinąć swoje pomysły do pełnoprawnych, profesjonalnych projektów.

Final Cut Pro i Logic Pro na iPada – cena i wspierane modele

Wymagające programy potrzebują odpowiednio wydajnego sprzętu. Final Cut Pro jest kompatybilny z modelami iPada z chipem M1 lub nowszymi, a Logic Pro będzie dostępny na modelach iPada z chipem A12 Bionic lub nowszym. Final Cut Pro na iPada i Logic Pro na iPada wymagają systemu iPadOS 16.4. Programy można pobierać od wtorku, 23 maja i będą dostępne w App Store w cenie 4,99 USD miesięcznie lub 49 USD rocznie z miesięcznym bezpłatnym okresem próbnym. Póki co cicho o licencji dożywotniej, którą można zakupić na komputery Mac.

Interfejs aplikacji Logic Pro i Final Cut Pro na iPadzie Pro
Źródło: Apple

Widać wyraźnie, że z programem do tworzenia muzyki poradzą sobie nawet kilkuletnie tablety Apple. Natomiast do zaawansowanego montażu filmów trzeba wyposażyć się w najlepsze modele – iPady Pro oraz Air pracujące na procesorach z serii M. Cena subskrypcji nie jest jednak wysoka jak za programy uchodzące za branżowy standard.

Dla wielu użytkowników, którzy wahają się między iPadem i MacBookiem Air, wprowadzenie profesjonalnych aplikacji będzie mocnym argumentem za tabletem. Nie sądzę jednak, aby „hardkorowi” profesjonaliści zrezygnowali ze swoich MacBooków Pro czy komputerów Mac Studio. To dużo wydajniejsze jednostki skierowane do wymagających twórców – ich moc znacznie prześciga lekkie, przenośne tablety. Ale dla początkujących filmowców i muzyków bądź profesjonalistów, którzy chcieliby popracować nieco w terenie, iPady mogą stać się teraz naprawdę łakomym kąskiem.

Dla wielu użytkowników, którzy wahają się między iPadem i MacBookiem Air, wprowadzenie profesjonalnych aplikacji będzie mocnym argumentem za tym pierwszy. Nie sądzę jednak, aby „hardkorowi” profesjonaliści zrezygnowali ze swoich MacBooków Pro czy Maków Studio. To dużo wydajniejsze komputery skierowane do wymagających twórców – ich moc znacznie prześciga lekkie, przenośne tablety. Ale dla początkujących filmowców i muzyków bądź profesjonalistów, którzy chcieliby popracować nieco w terenie, iPady mogą stać się teraz naprawdę łakomym kąskiem.

Zobacz również:

Sprawdź ofertę tabletów Apple iPad w x-komie

Źródło: Apple