Half Life 3 – co wiemy na temat potencjalnej kontynuacji serii Valve?

Plotki o Half-Life 3 pojawiają się co jakiś czas i fani co rusz znajdują nowe. Ostatnie doniesienia jednej z aktorek głosowych sugerują, że istnieje cień szansy, że jest coś na rzeczy. Czy Valve w końcu nauczyło się liczyć do trzech?

Half Life 3 potwierdzony?

Czyżby internetowy mem „Half-Life 3 confirmed!” w końcu znalazł swoje… potwierdzenie? Według najbardziej zagorzałych fanów serii – jak najbardziej. Wszystko przez internetowe CV aktorki głosowej Natashy Chandel, w którym redaktorzy Eurogemera znaleźli grę Valve Project White Sands. Według niektórych tajemniczy tytuł, nad którym pracowała, miał zawierać nawiązanie do siedziby Black Mesy w Nowym Meksyku. To rzekomo oznaczałoby, że gra może być legendarną, trzecią odsłoną Half-Life

 Pikanterii całej sprawie dodaje to, że Chandel po wycieku tych informacji natychmiast przerobiła swoje CV, usuwając wpis o Project White Sands. Co zabawne, ruch na stronie był tak duży, że nie wytrzymała ona obciążenia i w momencie pisania tego tekstu wciąż jest niedostępna. 

To jeszcze bardziej wzmocniło wiarę w to, że coś jest na rzeczy i Valve próbuje udawać, że tak nie jest. Obecnie firma Gabena pracuje nad strzelanką o kodowej nazwie Deadlock. Samo Valve nie skomentowało plotki i nie wydało w tej sprawie żadnego oświadczenia. W powietrzu wisi więc pytanie, czy Project White Sands faktycznie istnieje i czego może dotyczyć. Mimo to te poszlaki wystarczyły, aby znów rozpalić nadzieje fanów.

Half-Life 3 – nadzieja wiecznie żywa

Największa szansa była na początku

Half-Life 2 (2006) doczekał się dwóch dodatkowych epizodów rozszerzających opowieść, wydanych na przestrzeni 2006 i 2007 roku. Nic dziwnego, że fani z niecierpliwością oczekiwali trzeciego. Oficjalne ogłoszenie, że takowy powstaje, nastąpiło w czasie Bożego Narodzenia w 2007 roku, a sam Gabe Newell zapewniał, że wydania epizodyczne będą „dość częste”. W planach podobno był także czwarty epizod. Mijały jednak tygodnie, potem miesiące, a finalnie lata i żadnych konkretów w tym temacie gracze nie usłyszeli.

Nawiązania do rzekomej „trójki” (w tym kontekście albo 3. epizod albo Half-Life 3) dało się także znaleźć w każdym kolejnym projekcie Valve. W lipcu 2010 firma wypuściła darmowego Alien Swarm, będącego kooperacyjną strzelanką z widokiem z góry. Niektórzy kosmici przypominali tych z Half-Life, a część obiektów miała nazwę rozpoczynającą się od Ep3 – dla niektórych był to jasny znak, że 3 epizod Half-Life musi być w produkcji! Z kolei w Portal 2 (2011) znalazł się fragment kodu o nazwie „Combine Advisor – Roaming”.

Lata mijają a fani krzyczą „gdzie jest Half-Life 3”?

Czas nieubłagalnie pędził do przodu i fani szukali wszelkich poszlak czy wskazówek dotyczących potencjalnej kontynuacji. W międzyczasie co rusz wypływały jakieś artworki do sieci bądź inne prace graficzne mające rzekomy związek z kontynuacją Half-Life. Niestety sytuację wykorzystywali oszuści – w 2012 roku primaaprilisowy dowcipniś opublikował na Steamie zdjęcie fałszywego logo Half-Life 3 z napisem „Już dostępne”, udostępniając do tego kilka linków. Okazało się jednak, że nie prowadziły one do karty produktu, ale wyłudzały dane osobowe.

Spekulacje na temat Half-Life 3 stały się bardziej widoczne w 2013 roku, kiedy Valve miało rzekomo złożyć wniosek o znak towarowy w UE dla nazwy Half-Life 3. Źródłem przecieku był wyciek danych z witryny JIRA do zarządzania projektów. Oprócz informacji o znaku towarowym dataminerzy dokopali się do informacji o dwóch grupach deweloperskich mających odpowiadać za Half-Life 3. Informacje okazały się jednak nieprawdziwe, zarówno w temacie znaku towarowego, jak i samych zespołów.

Brak chęci ze strony Valve spowodował, że fani postanowili wziąć sprawy w swoje ręce – w 2014 roku Chris Salem i Kyle Mazzei założyli kampanię crowdfoundingową, aby zebrać 150 tys. dolarów na akcję mającą „wymusić na Valve” stworzenie trzeciego Half-Life’a. Miała ona polegać na wynajmie ciężarówek z plakatami „WE-WANT 3” oraz na ciągłym dopytywaniu pracowników dewelopera o kontynuację lubianej serii. Finalnie organizatorzy zebrali zaledwie 1600 dolarów, a sama akcja nękania osób związanych z Valve poprzez ciągłe wypytywanie o grę była raczej negatywnie oceniana w sieci.

Screen z Half-Life
Źródło: Steam

Kolejne lata to szereg wycieków, domniemanych potwierdzeń oraz masa fake-newsów. W 2017 roku anonimowy deweloper z Valve powiedział w wywiadzie dla Eurogamera, że „nie ma czegoś takiego jak Half-Life 3 i nie będzie”. Z kolei Gabe Newell w tym samym roku wyznał w wywiadzie, że za uporczywe plotki o rzekomej kontynuacji odpowiadają jego pracownicy, którzy „lubią drażnić się z ludźmi”.

Temat fabuły z 3. epizodu z kolei domknął wówczas były już wówczas pracownik Valve (odszedł z firmy w styczniu 2017 roku) i scenarzysta Half-Life i Half-Life 2 Marc Laidlaw. Na swoim blogu podzielił się potencjalnymi rozwiązaniami fabularnymi, jakie chciałby zastosować w 3. epizodzie. Zaznaczył jednocześnie, że „nic by one nie wyjaśniały i domknęłyby po prostu wątki poruszone w poprzednich epizodach”.

Kiedy wydawało się, że Valve nie ma zamiaru wracać do Half Life, ni stąd, ni zowąd w listopadzie 2019 roku nadeszła piorunująca wiadomość – Valve tworzyło nową grę z serii Half-Life, która miała się ukazać wkrótce. Premiera Half-Life: Alyx w 2020 roku pozytywnie zaskoczyła wszystkich (no może nie licząc najbardziej zatwardziałych fanów liczących na trójkę), zwłaszcza że mowa o produkcji na VR. Na szczęście gra okazała się nie tylko wciągającą narracyjnie produkcją, ale jedną z najlepszych gier na VR ostatnich lat. Tak pozytywne przyjęcie oraz niezwykły ruch Valve spowodował, że fani znowu zaczęli mieć nadzieję.

Dlaczego Half-Life 3 nigdy nie powstał?

Brak kontynuacji Half-Life’a oprócz (prawdopodobnie) braku chęci do jej stworzenia, wynika z innych aspektów. W artykule The Final Hours of Half-Life 2 Geoff Keighley ujawnił wizję Gabe’a Newella dotyczącą gry Half-Life 2 jeszcze przed jej premierą. Prezes Valve postrzegał Half-Life 2 bardziej jako silnik, platformę, a w najlepszym razie całą markę samą w sobie.

I faktycznie w kolejnych latach silnik Source był wykorzystywany do różnych projektów Valve, fani tworzyli dziesiątki modów, a nawet osobne gry. Mimo popularności idea „wszechobecnego uniwersum Half-Life” nigdy się nie ziściła. To także mogło wpłynąć na brak chęci ciągnięcia tematu tego uniwersum.

Gabe stawiał na nowe projekty takie jak Orange Box (kompilacja gier stworzona i wydana przez Valve) czy dynamiczny rozwój Steam, który w kolejnych latach stał się priorytetowym projektem dla Valve. Platforma stworzona początkowo z myślą o grach tego dewelopera szybko stała się miejscem sprzedaży gier innych producentów. Cyfryzacja okazała się dobrym kierunkiem i Gabe ze swoją firmą nie zamierzali odpuszczać tematu, który zaczynał przynosić wysokie dochody.

Dodatkowo mijały lata, gry nie stały w miejscu, a silnik Source szybko się starzał. Valve „przespało” najlepszy moment na dalszy rozwój serii, dlatego (najpewniej) został on porzucony na rzecz nowych, potencjalnie bardziej opłacalnych projektów.

Screen z Half-Life: Alyx
Źródło: Steam

Czy Half Life 3 może powstać?

Czy mityczna wizja, że światło dzienne ujrzy Half-Life 3, ma jakiekolwiek ręce i nogi? Cóż… i tak, i nie. Valve już nie raz pokazało, że potrafi zaskoczyć wszystkich swoimi pomysłami – czy to w kwestii gier, czy nawet sprzętu do rozrywki. Fakt, że od tylu lat fani wciąż są głodni kontynuacji przygód Freemana, na pewno daje do myślenia włodarzom Steam.

Charakterystyczny łom i jego właściciel pojawiają się w Half-Life: Alyx dosłownie na kilka sekund, ale to jasno daje do zrozumienia, że to jeszcze nie koniec walki z Kombinatem (tak, wiem, rozgrywa się pomiędzy jedynką a dwójką, ale kto wie, co mogły znaczyć te słowa?).

Pozostaje więc nadzieja oraz spora dawka sceptycyzmu wobec wszelkich plotek – póki Valve czegoś oficjalnie nie potwierdzi, nie warto przejmować się tymi plotkami. Pewne jest to, że w firmie Gabe’a coś się dzieje w sferze produkcji gier, oraz to, że marka Half-Life ma szansę wrócić do życia. Pytanie tylko, czy ostaną się fani, którzy będą na nią czekać…

Poznaj pełną ofertę konsol mobilnych w x-kom