Dodatkowo, aby jeszcze bardziej graczowi zależało na utrzymaniu wojsk przy życiu, twórcy wprowadzili system rang, zdobywanych przez wojska w trakcie gry. Zaprawione w boju oddziały otrzymywały bonusy do obrażeń, szybkości poruszania się czy wytrzymałości. Każdy z żołnierzy został także „wyposażony” w setki linii dialogowych, wykrzykiwanych podczas rozgrywki, co podnosiło wrażenie dowodzenia prawdziwymi ludźmi, a nie tylko bezrozumnymi botami.
Gra Company of Heroes, bo tak studio Relic nazwało nową produkcję studia, została zbudowana na bazie silnika graficznego Essence Engine, który obsługiwał zaawansowane, dynamiczne oświetlenie, sharedy i biblioteki DirectX 10. Silnik ten pozwolił twórcom na stworzenie bardzo szczegółowych map, z wieloma budynkami, murkami, pojazdami, zróżnicowanym ukształtowaniem terenu itd. W to całe otoczenie zostało także tchnięte życie za sprawą silnika fizycznego Havok, umożliwiającego w efektowny (i efektywny) sposób zrównanie z ziemią niemal wszystkiego, co było widoczne.
Gra zadebiutowała we wrześniu 2006 roku i z miejsca podbiła rankingi sprzedażowe na całym świecie, utrzymując 1 zaszczytne miejsce listy w stanach zjednoczonych. Zarówno gracze jak i recenzenci chwalili produkcję za rewelacyjną grafikę, muzykę, filmowość kampanii dla pojedynczego gracza i rozbudowany tryb sieciowy. Company of Heroes otrzymywało oceny 9/10, w niektórych wypadkach dostając nawet zasłużone „dychy”.
Fabuła gry Company of Heroes. O co w niej chodzi?
Kampania dla pojedynczego gracza ukazuje w głównej mierze część prawdziwych działań wojennych, przeprowadzanych w ramach operacji Overlord przez wojska amerykańskie, rozgrywających się między czerwcem a sierpniem 1944 roku. Gracz sterował poczynaniami kompani „Able” należącej do 29 Dywizji Piechoty oraz „Fox” z 506. Pułku Spadochronowego 101 Dywizji Powietrznodesantowej. Więcej czasu ekranowego otrzymała jednak kompania „Able”.