Gra została zbudowana na bazie silnika graficznego Unreal Engine 2.5, czyli tego samego, który był sercem SWAT 4. W późniejszym okresie BioShock został przeniesiony na jego nowszą wersję, okraszoną cyferką 3. Dało to twórcom możliwość do wykorzystania najróżniejszych dobrodziejstw technologicznych, w tym zaawansowanej fizyki wspieranej przez silnik HAVOK czy też najnowszych bibliotek DirectX 10.
Irrational Games wykorzystało elementy rozgrywki znane z System Shocka 2. Plasmidy, czyli wzmocnienia protagonisty o nadnaturalne umiejętności były odpowiednikiem umiejętności psionicznych, gracz miał także radzić sobie z kamerami czy wieżyczkami obronnymi. Zamiast e-maili w SS2, dzięki którym poznawało się wątek fabularny, w BioShocku znajdowało się nagrania audio.
Gra zadebiutowała 21 sierpnia 2007 roku na platformach Xbox 360, PlayStation 3 i komputery osobiste z systemem Windows i z wejścia zaskarbiła sobie serca graczy, osiągając średnią ocen w prasie na poziomie 9,5/10.
Fabuła gry BioShock. O co w niej chodzi?
Bohater gry, Jack, rozbija się, lecą samolotem nad Oceanem Atlantyckim. Gdy wydostaje się z wraku i trafia do wody, jego jedynym ratunkiem jest dotarcie do tajemniczej latarni, stojącej pośrodku niczego. Wewnątrz latarni natrafia na batyskaf. On zabiera protagonistę w głąb oceanu, gdzie ostatecznie dociera do podwodnego miasta Rapture.
Miasto zostało założone przez biznesmena Andrew Ryana. Miał on dość ograniczeń narzucanych przez polityków i religie. Zapragnął stworzyć miejsce, gdzie prawdziwi intelektualiści świata mogli w spokoju rozwijać się, przyczyniając jednocześnie dla dobra ludzkości. Niestety tam, gdzie pojawiają się duże pieniądze i możliwości, w końcu pojawia się chęć władzy.
Gracz trafia do Rapture pod koniec wojny domowej, która ogarnęła miasto. Jest on kierowany przez jednego z ocalałych, Atlasa, poprzez krótkofalówkę. Atlas prosi Jacka o pomoc w uratowaniu go, a także namawia do używania Plasmidów w celu poprawienia swojej skuteczności w walce.