Dużym wyzwaniem dla studia było połączenie szybkiego i efektownego gameplay’u z ukazywaniem kolejnych etapów fabuły. Oprócz klasycznych przerywników filmowych chcieli zapoznawać gracza ze światem gry również poprzez samą rozgrywkę. Wymagało to od twórców nieco innego podejścia niż przy oksryptowanych filmach na silniku gry.
Proces projektowania i dewelopingu Piasków Czasy skrywał kilka ciekawostek. Przykładowo cały drugi etap produkcji, rozgrywający się w wielkim pałacu, jest wzorowany na japońskiej grze Ico. Twórcy, projektując ruchy Księcia podczas walki, inspirowali się także na filmach Matrix i Przyczajony tygrys, ukryty smok, a także… na trickach z gry Tony Hawk’s Pro Skater. Co ciekawe postać Księcia miała być również podobna do Indiana Jonesa z Poszukiwaczy zaginionej Arki, ale pisarz Jordan Mechner postawił ostatecznie na inny wizerunek.
Po pokazie dema na E3 2003 roku deweloperzy zaczęli zastanawiać się nad wypuszczeniem dwóch części gry. Ostatecznie postanowili jednak zrezygnować z niektórych elementów rozgrywki i przygotować tylko jedną część, a resztę pomysłów zostawić na zupełnie nową odsłonę.
Gra zadebiutowała w listopadzie 2003 roku na konsoli PlayStation 2, Xbox i GameCube, a nieco później, bo w grudniu 2003 na komputerach osobistych. Prince of Persia: Piaski Czasu spotkały się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem zarówno graczy jak i prasy, osiągając średnią ocen 9/10.
Fabuła gry Prince of Persia: Piaski Czasu. O co w niej chodzi?
Książe Persji, czy protagonista gry, wraz z wojskami Króla Sharamana atakuje siedzibę Maharadży. W trakcie oblężenia pozyskuje on ze skarbca pokonanego władcy Sztylet Czasu. Jest on potrzebny do otwarcia Klepsydry czasu, starożytnego artefaktu, który miał otrzymać wezyr za pomoc wojskom Sharamana w przedostaniu się do wnętrza fortecy. Arogancki Książę namówiony przez zdrajcę króla otwiera Klepsydrę, która okazuje się bronią masowej zagłady.