Zbyt mało ruchu, zbyt dużo pandemii. Pomysły na pozbycie się nadmiarowych kilogramów u dzieci

Nie trzeba być wybitnym naukowcem, aby stwierdzić, że podczas pandemii nasz styl życia uległ drastycznej zmianie. Idące za tym konsekwencje szczególnie widoczne są w przypadku dzieci. Lekarze na całym świecie biją na alarm i ostrzegają, że jeśli nie podejmiemy stosownych działań, nasi najmłodsi mogą bardzo na tym ucierpieć. Przeczytaj o skutkach zakłócenia codziennej rutyny u dzieci oraz proponowanych sposobach, mających zadanie im zabiegać.

Pandemia a waga i zdrowie dzieci

Lekarze na całym informują, że od początku pandemii zaobserwowali bardzo niepokojące trendy u najmłodszych. Dzieci, które dotychczas miały wagę w granicach normy zaczynają ją przekraczać, a nawet popadać w otyłość. Z kolei u dzieci, które już wcześniej cierpiały na nadwagę, obserwuje się jeszcze większy przyrost masy, który pozostawiony sam sobie może prowadzić nawet do kalectwa.

 Zauważono także wzrost chorób związanych z masą ciała. Mowa m.in. o wysokim ciśnieniu krwi, przekroczonym poziomie cholesterolu i otłuszczeniu wątroby. Swoje żniwo zbiera też cukrzyca, która sprytnie wykorzystuje niezdrowe nawyki u najmłodszych, aby rozpanoszyć się w ich organizmie.

Według naukowców z Louisiana State University i University at Buffalo (USA) w porównaniu z poprzednim, „niepandemicznym” rokiem, dzieci jadły jeden posiłek dziennie więcej, spały pół godziny na dobę dłużej i spędzały niemal 5 godzin tygodniowo więcej z telefonem, komputerem czy przed telewizorem. Co to oznacza w praktyce?

Mniej ruchu i więcej jedzenia to niekorzystne warunki do walki z otyłością. Naukowcy podkreślają, że głównym powodem zaistniałej sytuacji jest zakaz chodzenia do szkoły, która wyrabia odpowiednią rutynę, dba o regularne pory i porcje posiłków, a także adekwatnie dozuje aktywność fizyczną i odpoczynek.

Zależnie od długości trwania lockdownu, dodatkowa waga może być trudna do usunięcia i może przyczynić się do otyłości w wieku dorosłym, jeśli nie zostaną wprowadzone zdrowsze nawyki. To dlatego, że otyłość dzieci i młodzieży zwykle utrzymuje się w czasie i pozwala przewidzieć wagę w dorosłości
prof. Myles Faith
współautor publikacji, która ukazała się na łamach "Obesity"

 Jak walczyć z nadwagą u dzieci?

Nie oszukujmy się, ale podczas lockdownu, każda aktywność fizyczna jest na wagę złota. O ile dzieciaki, które mieszkają w domach mogą np. skorzystać z własnego ogródka, o tyle dzieci funkcjonujące w blokowiskach mają znacznie bardziej utrudnioną sytuację. Trzeba zatem korzystać z każdej okazji i rozwiązania, które niesie za sobą nadzieję poprawy oraz pozytywnego wpływu na kondycję i zdrowie maluchów.

"Dzieci i nastolatki walczące z otyłością znajdują się w trudnej pozycji - w izolacji, która wydaje się stwarzać niekorzystne środowisko z punktu widzenia utrzymania zdrowych nawyków"
prof. Myles Faith

Smartwatch dla dziecka

Odpowiednia motywacja to połowa sukcesu w drodze po upragnione efekty. Przy najbliższej okazji podaruj więc swojemu dziecku dobry smartwatch. 

Ten genialny ubieralny gadżet, oprócz inteligentnych funkcji, posiada także opcję pomiaru parametrów organizmu oraz weryfikację snu i odpoczynku. Pokaże też przebyte kroki i spalone kalorie, co z pewnością odpowiednio zmotywuje Twoją pociechę. Niektóre modele wykryją również brak ruchu i konsekwentnie będą przypominać o konieczności wstania sprzed komputera czy konsoli. Genialne, prawda?

O innych funkcjach smartwatchy dla dzieci przeczytasz też tutaj:

Sprawdź wszystkie inteligentne zegarki dla dzieci dostępne w x-kom 

Aplikacje do ćwiczeń w domu

Motywując swoją pociechę do ruchu w domu czy na ogródku, zawsze możesz też skorzystać z aplikacji do ćwiczeń w domu. W tym zakresie polecam artykuł: #zostańwdomu i trenuj. Najlepsze aplikacje do ćwiczeń w domu. Opisywane w nim apki tylko na pierwszy rzut oka wydają się być propozycjami przeznaczonymi głównie dla dorosłych.

Osobiście myślę, że jeśli zadbamy o odpowiednią otoczkę w postaci np. dziecięcej muzyki i będziemy motywować dziecko, czerpiąc i tłumacząc mu zawarte w nich ćwiczenia, to spokojnie możemy wykorzystać te propozycje, aby pomóc swojej pociesze zrzucić nadprogramowe kilogramy.

Gry i zabawy ruchowe

Jeśli Twoja pula pomysłów na to jak zorganizować ruch w domu i ogrodzie dla swojego dziecka się wyczerpała, to jesteś w dobrym miejscu. Zostawiam tu kilka gier i zabaw kinetycznych, które wymagają od dziecka szybkości, kondycji i nieustającego ruchu. Z pewnością pomogą dostarczyć odpowiednią dozę aktywności każdego dnia. Oto i one:

  • Hasbro Twister

Twister to gra ruchowa, gwarantująca świetną zabawę. Kultowa propozycja wymaga od uczestników pojedynku sprytu i fizycznej wytrzymałości. Zasady są proste – ten, kto utrzyma równowagę, wygrywa, a kto upadnie na matę, przegrywa.  

Sięgnij po Hasbro Twister dostępną w sklepie al.to

  • Simba Skakanka świecąca 

Skakanie to jedna z najbardziej znanych i wdzięcznych form aktywności – zarówno w domu, jak i np. w ogrodzie. Ten model oprócz tego, że pozwala na solidną dawkę ruchu, to jeszcze genialnie przykuwa uwagę malucha poprzez święcące motywy.

Zobacz Simba Skakanka świecąca dostępną w sklepie al.to

  • Little Tikes Koszykówka składana

Nie jeden maluch to wulkan niekończącej się energii. Jeśli Twoja pociecha również, to koszykówka składana od Little będzie doskonałym rozwiązaniem do Waszego ogrodu. Świetnie sprawdzi się podczas grupowych zabaw i jest genialnym motywatorem do ruchu i spędzania czasu na świeżym powietrzu.

Sprawdź Little Tikes Koszykówka składana dostępną w sklepie al.to

  • Scoot & Ride Highwaykick 1 Jeździk i hulajnoga 2w1 Kiwi

Jazda na Highwaykick 1 uczy dzieci utrzymania równowagi i zręczności, buduje pewność siebie, a także generuje okazję do zwiększenia aktywności fizycznej. Przede wszystkim jednak jest wspaniałą zabawą na długie godziny. Jest to bardzo innowacyjny produkt, który łączy w sobie funkcję jeździka i hulajnogi.

Sprawdź Scoot & Ride Highwaykick 1 Jeździk i hulajnoga 2w1 w al.to

hasbro twister gra dla dziecka geex
Twister, fot. Hasbro

Aplikacje do liczenia kalorii na smartfon

Ruch to bardzo ważna sprawa, ale nie jedyna. Równie ważna w dążeniu do zbicia zbędnych kilogramów u dziecka jest odpowiednio zbilansowana dieta. Aby ułożyć ją zgodnie z potrzebami swojego malucha i wiedzieć, co mu dajesz, skorzystaj z aplikacji, które znajdziesz w artykule: Aplikacje do liczenia kalorii. Poznaj kalkulatory kalorii na smartfon i bądź fit na wiosnę. Dowiesz się z nich między innymi: ile kalorii dostarczają konkretne produkty spożywcze i jak wpływają one na organizm nie tylko dzieci, ale i każdego z nas.

Pamiętaj też, aby podawać swojemu dziecku posiłki o regularnych porach, a zamiast lodów na podwieczorek, wybierzcie np. truskawki.

Uświadamiaj i motywuj

Powyższe propozycje są zupełnie subiektywne i mają zadanie zainspirować do walki z negatywnymi skutkami pandemii. 

Podsumowując, najważniejszym kluczem do zrozumienia problemu nadwagi i negatywnego wpływu na zdrowie u dzieci jest uświadamianie rodziców i ich pociech, że istnieją sposoby na zmianę złych nawyków żywieniowych i wprowadzenie ruchu – również w swoich czterech kątach czy np. na przydomowym ogródku. 

Źródło: wsj.com / PAP/ opracowanie własne