Top 3 programów do wideokonferencji. Jak z nich korzystać i dlaczego warto?

Wideokonferencje to najlepszy sposób na utrzymywanie kontaktu z uczniami, pomaganie im oraz prowadzenie lekcji. W tym zestawieniu znajdziesz informacje i instrukcje dotyczące 3 najczęściej obecnie używanych programów do spotkań on-line. Sprawdź, dlaczego warto z nich korzystać i jakie oferują możliwości.

Wideokonferencje w nauczaniu zdalnym

Prowadzenie lekcji w formie wideokonferencji nie jest obecnie usankcjonowane. Owszem, część szkół i nauczycieli od początku wprowadzenia rozporządzenia dotyczącego nauczania zdalnego korzysta z takiej metody. Niestety niektóre placówki edukacyjne ograniczają się do tworzenia materiałów lekcyjnych w formie plików i udostępniania ich na oficjalnej stronie szkoły.

Rząd zaleca jednak, aby takie spotkania online odbywały się przynajmniej raz w tygodniu. A jeżeli sytuacja nie ulegnie prędko poprawie albo w przyszłości pojawią się kolejne sytuacje, w których będziemy zmuszeni podjąć pracę i naukę zdalną? Być może wówczas prowadzenie zajęć w formie wideokonferencji będzie koniecznością.

Bez względu na to, czy w Twojej szkole nie ma obowiązku prowadzenia wideokonferencji, czy taka forma jest na porządku dziennym, warto zapoznać się z ofertą programów. Poniżej znajdziesz informacje i instrukcje dotyczące trzech najczęściej obecnie używanych oraz polecanych programów do prowadzenia wideokonferencji. Będą to:

Plusy programów do wideokonferencji

Dla przejrzystości tekstu, w tym miejscu wymienię atuty wszystkich trzech programów, które znalazły się w zestawieniu. Większość aplikacji oferuje podobne możliwości, jednak opisane przeze mnie programy ze względu na panującą obecnie sytuację są darmowe lub mają poszerzony pakiet.

Przede wszystkim, za pomocą zarówno Google Hangouts Meet, Microsoft Teams, jak i Cisco Webex, połączysz się z całą klasą. Najmniej osób weźmie udział w konferencji w Cisco Webex – nadal jest to jednak sto osób. Klasa liczy około 30 uczniów, więc bez problemu każdy z nich weźmie udział w wideokonferencji. Ponadto w tych programach nie mamy ograniczeń czasowych.

Niepodważalnym plusem tych programów jest możliwość archiwizacji konferencji online. Dzięki temu uczniowie, którzy nie mieli możliwości uczestniczyć w spotkaniu, mogą w dowolnym momencie odtworzyć lekcję. To przydatna funkcja także dla Ciebie oraz osób, które brały udział w zajęciach. Możecie bowiem wrócić do nagranej lekcji i powtórzyć bądź przeanalizować materiał.

Istotną dogodnością jest także możliwość korzystania z aplikacji w wersji mobilnej nie tylko, żeby odciążyć swój komputer, przegrzany od ogromu pracy. Jeśli masz w domu albo na swoim podwórku pomoce edukacyjne, które uatrakcyjnią lekcję albo ułatwią wytłumaczenie i zrozumienie nowego materiału, wystarczy, że połączysz się ze swoimi uczniami za pomocą smartfona, z którym jesteś w pełni mobilny.

Uczniowie, którzy dzielą z rodzeństwem jeden komputer, a posiadają swój smartfon lub tablet, mogą uczyć się w tym samym czasie. Może jest to mniej komfortowe, ze względu na mały ekran, ale w takiej sytuacji chyba nie należy wybrzydzać.

Biorąc udział w konferencji, każdy z uczestników w wyświetlanym pasku narzędzi może włączyć/wyłączyć mikrofon bądź kamerę. Lepiej widzieć swoich uczniów, jednak gdy w konferencji bierze udział kilka osób, warto poprosić uczniów o wyłączenie mikrofonów i włączenie ich wtedy, gdy będą chcieli coś powiedzieć. W ten sposób unikniesz nakładania się dźwięków, które utrudniają komunikację.

Nauczyciel ma także możliwość samodzielnego wyłączenia mikrofonu uczestnikom spotkania. Przydatna funkcja, gdy ktoś celowo bądź przypadkowo, na przykład z powodu hałasów dobiegających z ulicy, utrudnia prowadzenie lekcji. Koniecznie zwróć też uwagę czy uczniowie nie mają uprawnień organizatora spotkania. Jeśli nie ustawiłeś ich statusu przed konferencją, możesz to zrobić także w czasie jej trwania.

Korzystając z każdej z trzech opisywanych aplikacji, masz możliwość udostępnienia uczniom swojego ekranu. Możesz im wtedy wyświetlić prezentację, pokazać przydatne strony internetowe czy poinstruować krok po kroku jak wykonać zadanie. Nawet najciekawszy wykład skupi uwagę uczniów jedynie na kilkanaście minut. Udostępniając uczniom w trakcie trwania konferencji swój ekran, możesz wyświetlić multimedia, które uatrakcyjnią lekcję i wzbogacą przekaz.

Google Hangouts Meet

Google Classroom to podstawowy program używany obecnie do organizacji nauczania zdalnego. G Suit to kompleksowy pakiet usług umożliwiający kontakt z uczniami, dostępny aktualnie za darmo dla szkół i uczelni.

Większość placówek skorzystała z pomocy Google Polska. Do kontaktu z użytkownikami oferowana jest aplikacja Hangouts Meet. Zdarza się natomiast, że nauczyciele mimo posiadania dostępu do pełnego pakietu usług, do wideokonferencji używają innych programów. Sprawdźmy zatem, jak działa Hangouts Meet.

Aby utworzyć wideokonferencję, najprościej zrobić to z poziomu kalendarza. W tym miejscu utworzysz wydarzenie, czyli zaplanujesz swoją lekcję. W wyświetlonym oknie wpisujesz tytuł, wybierasz pierwszą datę spotkania, określasz czas trwania lekcji oraz dodajesz gości, czyli uczniów.

Jeśli Twoje lekcje będą odbywać się regularnie i kilka razy w tygodniu, zanim zapiszesz wydarzenie, wybierz inne opcje. W tej zakładce możesz ustawić powtarzanie niestandardowe i ustalić konkretne dni tygodnia – na przykład wtorek i czwartek oraz zaznaczyć, że wydarzenia te będą powtarzane co tydzień. Możesz również zaznaczyć, kiedy skończą się spotkania, aby po tym czasie nie przychodziły powiadomienia. Na przykład z dniem zakończenia roku szkolnego.

Po zapisaniu wydarzenia, system zapyta, czy automatycznie wysłać zaproszenia na adres e-mail podanych przez Ciebie gości. Aby dołączyć do spotkania, wystarczy kliknąć utworzone w kalendarzu wydarzenie i wybrać link, który przekieruje do aplikacji Hangouts Meet. Lekcja rozpoczęta!

Podczas trwania konferencji wzdłuż dolnej krawędzi ekranu, wyświetla się pasek narzędzi. Korzystając z niego, możemy włączyć/wyłączyć kamerę, mikrofon oraz udostępnić ekran. W prawym rogu znajduje się ikona zaprezentuj teraz. Gdy ją rozwiniesz, wyświetli się lista możliwości. Wybierając cały swój ekran, uczniowie zobaczą dokumenty oraz wszystkie czynności, które wykonujesz na swoim urządzeniu.

Microsoft Teams

Firma Microsoft także wyciągnęła pomocną dłoń do placówek, które zostały postawione w nowej sytuacji. Rejestrując swoją szkołę wszyscy pedagodzy oraz uczniowie dostają bezpłatny dostęp do aplikacji zestawu Office, niezbędnych do zdalnego nauczania, uczenia się, przygotowywania materiałów czy odrabiania lekcji. Jest to między innymi Word, w którym stworzysz dokument tekstowy czy PowerPoint do tworzenia prezentacji multimedialnych, ale nas szczególnie interesuje w tym artykule Microsoft Teams.

Jeśli Twoja szkoła ma dostęp do programu Microsoft, wystarczy, że zalogujesz się przez przeglądarkę internetową lub pobraną aplikację desktopową albo mobilną i możesz zaczynać pracę.

Aby rozpocząć planowanie wideokonferencji, również najlepiej zacząć z poziomu kalendarza, wybierając jego ikonę z paska narzędzi znajdującego się wzdłuż lewej krawędzi ekranu.

W aplikacji Microsoft Teams możesz od razu rozpocząć spotkanie, wybierając opcję rozpocznij spotkanie teraz. Przed przystąpieniem do konferencji, należy zaznaczyć czy Twoja kamera i mikrofon mają być dostępne, a następnie kliknąć dołącz teraz.

Do spotkania, które rozpoczyna się natychmiastowo, możesz dodać uczestników na dwa sposoby. W polu zaproś kogoś, zaprosisz do spotkania uczniów, wpisując ich z imiona i nazwiska. Możesz także wygenerować i skopiować link do konferencji. Wystarczy kliknąć ikonę dwóch nachodzących na siebie kółek i wysłać skopiowany adres do uczniów. W spotkaniu można wziąć udział z poziomu aplikacji lub przeglądarki.

Aby zaplanować spotkanie na inny dzień lub godzinę, wybierz nowe spotkanie. Wyświetli się okno, w którym musisz podać szczegółowe informacje – nazwę spotkania, adresy e-mail zapraszanych osób oraz datę i godzinę. Tworzenie spotkania kończysz klawiszem wyślij, wówczas zostaną wysłane zaproszenia do podanych uczestników i wydarzenie zostanie zapisane w kalendarzu.

Funkcję nagrywania lekcji możesz włączyć i wyłączyć w dowolnym momencie, rozwijając ikonkę trzech kropek w pasku narzędzi wyświetlanym na środku ekranu. Nagranie pojawi się automatycznie w czacie spotkania. Zapisywanie spotkania może zająć trochę czasu, więc nie będzie ono dostępne zaraz po zakończeniu konferencji.

Cisco Webex

Ze względu na panującą sytuację, Cisco Webex rozszerzyło pakiet o funkcje, które dotychczas były dostępne w darmowej wersji.  Dotyczy to limitu osób i czasu, nagrywania lekcji oraz dostępu do cyfrowej tablicy.

Do korzystania z Cisco Webex wystarczy tylko konto nauczyciela. Uczniowie mogą dołączyć do wideokonferencji i mają dostęp do pokoju nauczyciela, w którym znajdą nagrania i pliki z lekcji, bez potrzeby zakładania konta. Wystarczy, że mają wysłany przez Ciebie link.

Strona Cisco Webex jest w języku angielskim. Nie jest to jednak w tym wypadku dużym utrudnieniem. Strona jest przejrzysta i prosta w obsłudze. Wystarczy znać podstawowe zwroty w języku angielskim lub obejrzeć kilkuminutowy poradnik. Pamiętajmy, że zadanie znacznie uproszczają przeglądarki, które oferują tłumaczenie stron internetowych.

Po wejściu na stronę należy podać swój e-mail, na który przyjdzie kod potrzebny do dalszego procesu rejestracji. Może to jednak potrwać nawet do dwóch dni, z uwagi na panujące obecnie przeciążenie serwerów. Następnie wystarczy podać imię i nazwisko, wprowadzić hasło i już można zacząć prowadzenie lekcji.

Gdy jesteś zalogowany, na głównym ekranie pojawią się dwie opcje – rozpoczęcia spotkania teraz lub zaplanowania. Po utworzeniu spotkania, wygeneruje się link, za pomocą którego można dołączyć do konferencji. Wystarczy, że wyślesz go swoim uczniom.

Nauczyciel kieruje lekcją z osobistego „wirtualnego pokoju”. Możesz zatem kontrolować dźwięk, wyciszać bądź włączać mikrofon uczestnikom oraz nagrać lekcję, aby później ją odtworzyć lub udostępnić innym.

Jeśli masz przygotowane materiały do lekcji w formie plików tekstowych, prezentacji czy zdjęć, możesz wgrać je do programu przed spotkaniem i prezentować je w wybranym momencie wideokonferencji. Możesz także udostępnić cały ekran lub konkretną aplikację.

Ogromnym plusem Cisco Webex jest dostęp do wirtualnej tablicy. Możesz potraktować ją jak standardową tablicę w szkole, na której zapisujesz na bieżąco teksty, wzory czy rysunki.

Minusem jest natomiast brak możliwości stosowania niektórych polskich znaków. Część może zadziałać, jednak niektóre kombinacje klawiszowe z prawym altem mają przypisane komendy lub nie zostaną odczytane przez tablicę. Może nawet usunąć się efekt dotychczasowej pracy.

Warto przed pierwszą lekcją sprawdzić, których polskich znaków lepiej nie używać na tablicy i przekazać tę informację uczniom. Mimo wszystko możliwość korzystania z takiej wirtualnej tablicy jest dużym udogodnieniem.

Co więcej, to Ty decydujesz kto i kiedy ma do niej dostęp, wybierając konkretnego ucznia i nadając mu uprawnienia do skorzystania z tablicy. W ten sposób masz kontrolę nad pracą uczniów i nie doprowadzi to do chaosu.

Możliwość korzystania z cyfrowej tablicy na pewno uatrakcyjni pracę z uczniami, zaangażuje ich i ułatwi tworzenie wspólnego projektu. Po lekcji można ją zapisać i udostępnić uczniom.

Uczniowie, którzy mają wyłączony przez nauczyciela mikrofon, a chcą zadać pytanie bądź wypowiedzieć się, mogą to zrobić w każdej chwili, udzielając się na czacie, który wyświetla się przez całe spotkanie.

A reszta?

Oczywiście istnieje więcej programów i aplikacji, które umożliwiają prowadzenie wideokonferencji. Powyższe programy są jednak w obecnej sytuacji najlepszym wyborem wśród bezpłatnych programów. Oferują lepszą jakość połączeń, nie mają limitu czasu trwania konferencji, pozwalają na zarządzanie dźwiękiem oraz udostępnianie ekranu, a maksymalna ilość osób, które mogą dołączyć do spotkania, jest wystarczająca dla jednej klasy.  Z takich rozwiązań na co dzień korzystają korporacje, większe czy mniejsze firmy. To świadczy o ich jakości.

Sprawdź poradniki, w których opisujemy więcej narzędzi do nauczania on-line: