Zgodnie z oczekiwaniami, NVIDIA w trakcie prezentacji w ramach targów CES 2024 w Las Vegas zapowiedziała nowe karty graficzne. Nadchodzi seria GeForce RTX 4000 Super w trzech wydaniach: GeForce RTX 4070 Super, GeForce RTX 4070 Ti Super i GeForce RTX 4080 Super. To ulepszone wersje dobrze znanych modeli, które można określić hasłem: mocniej, lepiej i w tej samej cenie. Ale czy to wystarczy, by zjednać sobie graczy?
Seria GeForce RTX 4000 wzbudziła mieszane opinie i trudno uznać ją za gigantyczny sukces. NVIDIA częściowo chce naprawić błędy przeszłości i postanowiła odświeżyć wybrane modele, sprzedając je z dopiskiem Super po starej cenie. Jest to powrót po latach nieobecności, bo to zaledwie druga seria GeForce RTX Super po RTX-ach 2000 Super. Pytanie, czy zapowiedziane modele są faktycznie takie „super”, a co za tym idzie – czy stosunek wydajności do ceny jest bardziej atrakcyjny od zwykłych wersji tych kart graficznych?
NVIDIA zapowiedziała trzy modele:
Wszystkie przecieki na temat serii GeForce RTX 4000 Super potwierdziły się!
Prezentacja NVIDII na targach CES 2024 to jednak nie tylko karty graficzne. Pierwszą część konferencji poświęcono także m.in. algorytmom AI, RTX Remix czy nowym grom z DLSS i ray tracingiem.
W grach przebieg rozmowy z postaciami niezależnymi (NPC-ami) jest z góry ustalony przez producenta gry. Albo postacie wymawiają napisane linie dialogowe, albo ich odpowiedź jest zależna od wyboru kwestii wybranej przez gracza. Wybierasz zatem z ograniczonej puli. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji to się prędzej czy później zmieni.
Wraz z NVIDIA Ace gracz będzie mógł swobodnie porozmawiać z NPC-em, zadając mu pytania zależne tylko od niego. Algorytmy sztucznej inteligencji zinterpretują ją i odpowiedzą stosownie do zadanego pytania. Przy odpowiedniej implementacji i rozwoju AI może być to prawdziwa rewolucja w interakcji z postaciami niezależnymi w grach, gdzie rozmowy z NPC-ami będą naturalne i nieprzewidywalne. W obecnym stadium tych algorytmów można mieć jednak obawy o sztuczność tej rozmowy.
Po dodaniu łatki z DLSS 3 w końcu w Diablo 4 pojawi się oczekiwane od premiery śledzenie promieni, które poprawi doznania wizualne podczas siekania zastępów wrogów. Ray tracing w Diablo 4 będzie dostępny w marcu. W marcu ze śledzeniem promieni i DLSS 3 pojawi się także Horizon Forbidden West.
Oprócz nich spodziewaj się RT lub DLSS 2/3 w następujących nowościach:
„Chmurna” usługa gamingowa GeForce NOW wzbogaci się o obsługę techniki G-Sync, która poprawi doznania podczas rozgrywki. W połączeniu z NVIDIA Reflex granie stanie się płynniejsze, a opóźnienia zostaną zmniejszone do możliwego minimum.
W (nie tylko) naszym kraju rozgrywka w ramach GeForce NOW stanie się przyjemniejsza także dzięki postawieniu nowych serwerów. Te pojawią się nie tylko w Polsce (Warszawie), ale także w Chile i Tajlandii. Co więcej, wiosną 2024 roku GeForce NOW wystartuje również w Japonii.
W lutym 2024 roku ruszą 24-godzinne dostępy do GeForce NOW w ramach tzw. Day Passa, który pozwoli na krótkie sprawdzenie możliwości usługi nawet ze wszystkimi korzyściami (w ramach przepustek Priority i Ultimate).
Aplikacja RTX Remix do wizualnego udoskonalania np. starych gier (dodając im efekty oparte na ray tracingu) zadebiutuje 22 stycznia 2024 roku w formie otwartej bety. Będzie ona więc dostępna dla wszystkich chętnych modderów.
Efekty prac przy użyciu RTX Remix można obecnie zobaczyć w Portalu RTX, a niedługo także w Half-Life 2 RTX, który wykorzysta i ray tracing, i DLSS 3.5 z rekonstrukcją promieni.
Ostatnia część prezentacji dotyczy robotyki, więc jeśli jesteś zainteresowany tą tematyką, obejrzyj pełny zapis z prezentacji NVIDII na CES 2024.
Zobacz ofertę kart GeForce RTX 4000 Super w x-komie
Sprawdź również wszystkie modele GeForce RTX 4000 i kart NVIDIA w x-komie
Złamaliście NDA o 17:30. 10 min temu opublikowaliście – o 17:22
Pawle, nic nie złamaliśmy – prezentacja rozpoczęła się o godz. 17:00 czasu polskiego i tekst powstawał na jej podstawie, a następnie był (i nadal jest) aktualizowany zgodnie z podanymi tam informacjami.