Nowe etykiety na oponach już od 1 maja. Co oznaczają symbole?

Od 1 maja 2021 roku w życie wchodzą nowe etykiety informacyjne umieszczane przez producentów na oponach. Obecne rozporządzenie Unii Europejskiej obowiązuje od listopada 2012 roku, więc czas na delikatne odświeżenie. W tym artykule wyjaśniamy jakie zmiany zostały wprowadzone i co oznaczają wszystkie symbole.

Jak wygląda nowa naklejka na oponach?

Jak wspominałem we wstępie, obecne rozporządzenie UE dotyczące oznaczeń, jakie muszą znajdować się na nowych oponach (TLR) zostało przygotowane już w 2009 roku, a weszło w życie w listopadzie 2012 roku. Od tego czasu minęło blisko 9 lat bez jakiejkolwiek ingerencji urzędników. Etykiety dostarczają potencjalnym kupcom wielu korzystnych informacji. Możemy z nich wyczytać poziom hałasu, przyczepność opon na mokrej nawierzchni czy zużycie paliwa. Co ciekawe, nowa grafika została zaprojektowana w taki sposób, aby upodobnić ją do etykiet energetycznych znajdujących się na sprzęcie RTV i AGD.

Nowa etykieta na opony

Zmiany w etykietach opon

Z racji tego, że technologia produkcji ogumienia wciąż się rozwija, ważne jest, aby wraz z nią naklejki także odzwierciedlały te ulepszenia. Dlatego Unia Europejska już od 1 maja 2021 roku wprowadza nowe oznaczenia na oponach, jakie będą musieli umieszczać producenci. Nie są one przeznaczone wyłącznie dla pojazdów osobowych, ale także autobusów czy ciężarówek. Zmiany głównie dotyczą klas. Wcześniej wykorzystywany był 7-stopniowy system oceny oporów toczenia (efektywności paliwowej) i przyczepności na mokrej nawierzchni (od najlepszej – A, do najgorszej – G). Teraz ten poziom oceniania został zniwelowany do 5 – od A do E.

Nowe oznaczenia vs stare

Nowe oznaczenia na oponach

Nowe etykiety na oponach nie tylko zmieniają szatę graficzną i zmieniają system oceny, ale dodają także nowe oznaczenia, które warto znać. Pierwszą z nich jest informacja, jak dana opona sprawdzi się w warunkach zimowych. Producenci są zobowiązani przeprowadzać testy na ośnieżonej nawierzchni hamowni przy temperaturze otoczenia wynoszącej od -2 do -15 stopni Celsjusza i nawierzchni od -4 do -15 stopni Celsjusza. Po dwugodzinnym teście opony, które przejdą go pozytywnie, otrzymają tzw. symbol alpejski – trzy szczyty i płatek śniegu. Znajdzie się on także na ścianie bocznej takiej opony.

Został także zaprojektowany specjalny symbol dla opon przeznaczonych do poruszania się w krajach skandynawskich i Finlandii. Ich mieszanka jest bardziej miękka niż typowych „zimówek” i są one dostosowane do niskich temperatur i zlodowaciałych nawierzchni. Symbol wyglądem nawiązuje do trójkąta, z którego zwisają sople lodu. Tutaj nie mamy jednak informacji, w jakich warunkach wykonywane będą testy. Muszą się one jednak odbywać na ubitym śniegu, który strukturą przypomina oblodzoną nawierzchnię.

Nowe naklejki na oponach oznaczenia

Unijni urzędnicy mają w planach także wprowadzić oznaczenia co do możliwego dystansu, który samochód może pokonać na danym modelu opon. Ma być wprowadzony także wskaźnik ścieralności, który podyktowany jest ochroną środowiska, ponieważ opony gubią około dwóch kilogramów gumy przez cały proces eksploatacji. W momencie tarcia do atmosfery wydostają się mikrocząsteczki w postaci gumowego pyłu, a resztki materiału zanieczyszczają nasze środowisko (wody i gleby). Dlatego posiadacz samochodu chcący dbać o środowisko, będzie mógł wybrać mniej szkodliwy produkt.

Jakie informacje dostarcza kod QR?

Sporą ciekawostką, która została wprowadzona niedawno także w etykietach na sprzęty RTV i AGD są kody QR. Możemy je przeskanować za pomocą smartfonu i zostaniemy przeniesieni do karty produktowej danej opony. Zakres informacji, które uzyskamy, będzie znacznie większy i ułatwi to porównanie ze sobą kilku modeli, co w konsekwencji przełoży się na ostateczny wybór.

Kod QR na etykiecie opony

W mojej opinii wprowadzone zmiany są zdecydowanie pozytywne. Odczytywanie informacji jest teraz o wiele łatwiejsze, a wykorzystanie ogólnodostępnej technologii, jak np. kody QR zdecydowanie się przydaje. Potencjalni klienci mogą teraz odpowiednio ocenić ekonomikę, wygodę i bezpieczeństwo opon przed dokonaniem zakupu. Nie mogę się jednak doczekać, kiedy zostanie wprowadzony szacunkowy przebieg, jaki można pokonać na danym modelu ogumienia. Osobiście byłby to dla mnie jeden z najważniejszych współczynników, jakim bym się kierował przy wyborze produktu. Pozostaje tylko zadać sobie pytanie, jak urzędnicy rozwiążą problem z różnymi wagami pojazdów oraz felg, nie od dziś wiadomo, że ma to duży wpływ na ostateczną żywotność opony.

Jeśli w przyszłości etykieta ulegnie delikatnym modernizacjom, o których wcześniej wspomniałem, to niezwłocznie Was o tym poinformuję. Dla przypomnienia – nowe etykiety obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej od 1 maja 2021 roku.

Przeczytaj także: