Nowe etykiety energetyczne w telewizorach Sony

Firma Sony zmieniła etykiety w swoich telewizorach wprowadzonych na rynek przed rokiem 2021, ale nadal będących w sprzedaży. Wyjaśniamy, co jest powodem tej decyzji.

Zużycie energii a oznaczenia telewizorów Sony

Podczas przeglądania oferty telewizorów Sony w sklepie x-kom.pl można napotkać modele o bardzo podobnych, niemal identycznych oznaczeniach różniących się tylko jednym znakiem. Oto przykład:

oled sony oferta x-kom

Jak widać, symbole obu telewizorów są niemal identyczne, a różnica dotyczy tylko jednej litery „E” zamiast „D”.

Podobnie będzie w przypadku większego, 65-calowego modelu z tej samej serii.

W związku z tym powstają pytania, na czym polegają różnice i z czego one wynikają. Zapytaliśmy o to producenta ww. telewizorów, firmę Sony, i otrzymaliśmy następującą odpowiedź:

Zasadniczo telewizory z oznaczeniem modelu „KD-…” i „KE…” to te same modele. „KE…” to model, którego pobór mocy jest zgodny z nowymi przepisami energetycznymi. Jedyna różnica polega na domyślnym ustawieniu zużycia energii. Domyślna jasność jest dostosowana do ustawienia zużycia energii. Jeśli klient preferuje ustawienie o wyższej jasności, może je dostosować, aby uzyskać jaśniejszy obraz, ale w tym przypadku zużycie energii wzrośnie zgodnie z nowym ustawieniem. Zmiana wynika z aktualizacji regulacji dotyczących poboru energii w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii. Zmieniły się metody i kryteria pomiaru, a co za tym idzie, zmieniły się także wartości i klasyfikacja, ale pobór mocy samego telewizora pozostał taki sam.

Krótko mówiąc, są to te same modele, lecz z nową etykietą energetyczną.

Dlaczego firma Sony wprowadziła nowe etykiety energetyczne dla telewizorów?

Powody wprowadzenia nowych etykiet wyjaśnia oficjalny komunikat ze strony UE:

Dlaczego Komisja przechodzi na jednolitą etykietę efektywności energetycznej o skali „od A do G”? Od 1995 roku unijna etykieta efektywności energetycznej w pełni się sprawdziła: 85 proc. konsumentów europejskich korzysta z niej przy zakupie. Stała się również siłą napędową innowacyjnych zmian w przemyśle i konkurencji ze względu na stopniowe wprowadzanie na rynek nowych produktów o coraz wyższych klasach energetycznych. Chociaż początkowo większość modeli plasowała się w najniższych klasach (tj. E, F, G), nowe modele klasyfikowano coraz wyżej, aż doszło do obecnej sytuacji, w której większość produktów znajduje się w najwyższych klasach (A+++, A++, A+) i żaden produkt nie znajduje się obecnie w najniższych klasach (w niektórych przypadkach nawet A). Paradoksalnie sukces ten utrudnia obecnie konsumentom odróżnienie najbardziej wydajnych produktów: sądzą oni, że, kupując produkt klasy A+, wybierają spośród najbardziej wydajnych produktów na rynku, podczas gdy w rzeczywistości kupują niekiedy produkt przeciętny lub nawet jeden z najmniej wydajnych. Aby pogłębić świadomość konsumencką i ułatwić porównywanie produktów, UE postanowiła wrócić w przyszłości do skali „od A do G”.

Jak wygląda nowa etykieta energetyczna?

Wzór nowej etykiety można znaleźć poniżej. Jak widać, konsumenci otrzymują obecnie informację o zużyciu energii przez telewizor nie tylko w trybie SDR, lecz także HDR.

Warto też dodać, że:

Nowym elementem tych etykiet jest kod QR, dzięki któremu konsumenci będą mogli uzyskać dodatkowe, oficjalne (niekomercyjne) informacje po zeskanowaniu kodu zwykłym smartfonem.