Przywileje dla samochodów elektrycznych w Polsce. Darmowe parkingi, jazda buspasami

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że posiadanie samochodu elektrycznego wiąże się ze sporymi przywilejami. Wśród nich znajduje się możliwość korzystania bezpłatnie z parkingów, jazda po buspasach i wiele innych benefitów ustalanych często przez lokalne samorządy.

Przywileje dla posiadaczy pojazdów elektrycznych

Wiele osób zastanawiając się nad samochodem elektrycznym, interesuje się tematem przywilejów, jakie na niego czekają po udanym zakupie. Niektórzy posiadacze także nie wiedzą dokładnie jakie możliwości są przed nimi otwarte. W 2018 roku została wprowadzona w Polsce ustawa o elektromobilności, która reguluje benefity z posiadania „elektryków”. Jednym z jej głównych celów ma być nakłonienie użytkowników drogi, do przesiadki na bardziej ekologiczne środki transportu, a jak wiadomo, nie jest to łatwe, chociażby ze względu na brak wystarczającej ilości stacji ładowania.

Jakie korzyści płyną z posiadania „elektryka”?

Ustawa wprowadza wiele możliwości dla kierowców. Jedną z najważniejszych jest pozostawianie samochodu w tzw. strefach płatnego parkowania bez konieczności uiszczania żadnych opłat. Kolejną korzyścią jest możliwość parkowania przy ładowarkach w wyznaczonych do tego miejscach, o ile są one ogólnodostępne. W dalszym ciągu w Polsce duża ich część jest bezpłatna. Dodatkowo w miastach, w których występują buspasy posiadacze samochodów elektrycznych mogą się nimi poruszać na równi z autobusami i taksówkami.

Jazda po buspasie elektrycznymi samochodami

Ustawa o elektromobilności mówi także o możliwości zmiany odgórnych przepisów, jakie mają lokalne samorządy. Na nasze szczęście, wbrew temu co mogłoby się wydawać, władze nie chcą ograniczać przywilejów dla kierowców. Wręcz przeciwnie, starają się one jeszcze bardziej zachęcić do zakupu samochodów elektrycznych, dlatego w wielu miastach (nawet tych mniejszych jak Jelenia Góra) powstały bezpłatne szybkie stacje ładowania.

Na ładowarkach największe polskie miasta nie poprzestały. W Poznaniu na najbardziej ruchliwych ulicach powstały dedykowane miejsca parkingowe dla pojazdów elektrycznych, co skraca czas dojazdu do pracy nawet o kilkadziesiąt minut. Natomiast w centrum Wrocławia pojazdami zasilanymi baterią możemy przemieszczać się po wybranych ulicach wyłączonych z ruchu kołowego. Z pewnością znalazłoby się jeszcze wiele innych miejscowości, które wprowadziło już takie ułatwienia.

Czym są strefy czystego transportu?

Cały czas powołuję się na specjalną ustawę, która jest podstawą wszystkich przywilejów, o których wspomniałem. Wprowadza ona także możliwość wydzielenia specjalnych stref czystego transportu. Zbliżyłoby nas to do zachodu do krajów takich jak Holandia czy Niemcy. Wydzielone zostałyby ulice lub nawet całe dzielnice, do których wjazd pojazdami spalinowymi byłby płatny lub nawet zakazany, natomiast elektrycznymi samochodami bez problemu można by się tam poruszać.

Strefa czystego transportu

Polacy są gotowi płacić za te przywileje

Z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen wynika, że 66% Polaków z chęcią korzystałoby z przywilejów, jakie daje posiadanie samochodu elektrycznego (jazda buspasami, darmowe parkowanie w płatnych strefach), natomiast co trzeci Polak byłby nawet gotów za nie zapłacić. Zaledwie 17% ankietowanych powiedziało, że nie są zainteresowani takimi udogodnieniami. Widać tu też różnicę w podziale na płcie i wiek. Większą aprobatę dla korzyści z posiadania „elektryka” wyrażają mężczyźni niż kobiety (69% do 62%) oraz ludzie młodsi niż starci (25-34 lata – 73%; powyżej 55 lat – 63%).

Źródło: InsightOut Lab

Jak wspomniałem, dla co trzeciej zapytanej osoby (ok. 31%) przywileje są na tyle przekonujące, że byliby oni w stanie za nie płacić w formie miesięcznego abonamentu. W jakiej kwocie? Sprawdźcie sami:

  • 100 złotych miesięcznie – 64% osób
  • 200 złotych miesięcznie – 16% osób
  • 300 złotych miesięcznie – 9% osób
  • 400 złotych miesięcznie – 6% osób
  • 500 złotych miesięcznie – 3% osób
  • powyżej 500 złotych miesięcznie – 2% osób
Źródło: InsightOut Lab

Warto dodać, że badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 27-30 listopada 2020 roku. Ankietowanych zostało 1079 osób powyżej 18 roku życia.

Jak widać, przywileje, które zapewnia ustawa o elektromobilności są na tyle atrakcyjne, że wiele osób byłoby w stanie za nie zapłacić. Miejmy tylko nadzieję, że każda nowelizacja prawa dla samochodów elektrycznych będzie wiązała się z jeszcze większymi przywilejami, a to przełoży się na liczbę ekologicznych pojazdów przemieszczających się po polskich ulicach.

Jedno jest pewne, musi minąć jeszcze sporo czasu, zanim w Polsce dobijemy do miliona „elektryków”, chociaż trend zakupowy z roku na rok jest coraz większy. Jest to spowodowane m.in. dzięki inwestycjom prywatnych firm w rozwój sieci stacji ładowania, o których także pisałem artykuł.

Przeczytaj także: