Max Payne 1 i 2 – remake: data premiery, platformy, plotki, spekulacje i wszystko, co na ten moment wiadomo o legendarnej serii w odświeżonym wydaniu

Są gry, które przez lata od premiery obrastają legendą, a jednocześnie starzeją się na tyle bezlitośnie, że aż zęby bolą, gdy się do nich powróci. Sztandarowym przykładem jest Max Payne (pierwsza część, bo druga nawet po 19 latach prezentuje się nieźle). Nie tak dawno media na całym świecie obiegła informacja Remedy Entertainment, oczywiście pod skrzydłami Rockstara, przygotowuje remake gier: Max Payne i Max Payne 2. Kiedy możemy spodziewać się premiery? Czego w ogóle możemy się spodziewać. Oto, co wiemy o projekcie na chwilę obecną.

R jak Rockstar, Remedy, remake, remaster…

W ostatnich miesiącach Rockstar odkrył skuteczny sposób na drenowanie portfeli graczy przy niewielkich nakładach pracy. Chodzi oczywiście o remastery starszych odsłon GTA, które spotkały się ze średnio entuzjastycznym przyjęciem przez branżę, ale i tak wygenerowały całkiem sporo tłustych milionów.

Teraz Rockstar Games, rękoma deweloperów z Remedy Entertainment, chce stworzyć remaki. I to nie byle jakie, bo pierwszych dwóch odsłon kultowego Maksa Payne’a. Jeśli nie wiecie, czym różni się remake od remastera, odsyłam Was do tekstu, w którym wyjaśniałem różnice.

Z grubsza chodzi o to, że remaster to ta sama gra, ale z kilkoma drobnymi ulepszeniami. Zwykle sprowadza się do podbicia rozdzielczości, wymiany tekstur czy dodania nowych efektów, np. animacji wybuchów czy ray tracingu.

Natomiast remake to już wyższa szkoła jazdy. Technicznie jest to nowa gra, z nowymi modelami postaci, teksturami itp., choć z tą samą fabułą i postaciami, gameplayem, lokacjami itd.

Remasterem, dla przykładu, jest GTA Trilogy: Definitive Edition. Remake’iem natomiast nazwiemy chociażby grę Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 z 2020 roku.

Grand Theft Auto San Andreas – The Definitive Edition CJ

Co to oznacza dla Maksa Payne’a? Słowo „remake” przy franczyzie jasno wskazuje, że będziemy mieć do czynienia z grą nową, „pełnoprawną”, tworzoną od podstaw, z uaktualnionymi mechanikami i elementami, jakie znamy ze współczesnych gier. A to już powód – przynajmniej dla mnie – do bezgranicznej ekscytacji.

Kiedy premiera remake’ów 1. i 2. części serii Max Payne?

Remedy Entertainment ma napięty grafik. Jeśli wierzyć raportom finansowym firmy priorytetem na ten moment jest Alan Wake 2, który ma szansę ukazać się jeszcze w 2023 roku. Jednocześnie trwają przymiarki do sequela (spin-offu) Control. Gdzie w tym wszystkim miejsce dla remake’ów pierwszej i drugiej części gry Max Payne?

Prawdopodobnie dopiero w 2025 roku. Ta przybliżona data, która pojawia się w przekazach medialnych coraz częściej, wydaje się racjonalna i prawdopodobna. Jednocześnie jest to rok, w którym gra (lub gry, trudno powiedzieć, że remaki ukażą się jednocześnie) pojawi się najwcześniej, a więc bez założenia opóźnień, które – jak pokazuje praktyka – są dziś bardziej regułą niż odstępstwem od niej.

Max Payne Bullet time

Remake Max Payne 1&2 – stan na obecny moment

O projekcie odświeżania Maksa Payne’a do formy remake’ów wiemy obecnie w zasadzie tyle, że dopiero się rozpoczął. Inicjatywa miała wyjść od Remedy Entertainment, pierwotnego dewelopera serii, który zwrócił się z pomysłem do Rockstar Games.

Rockstarowi spodobała się wizja Finów, Sam Houser, założyciel Rockstar, powiedział nawet: „byliśmy zachwyceni, gdy nasi wieloletni przyjaciele z Remedy zwrócili się do nas z propozycją przerobienia oryginalnych gier z serii Max Payne”.

„Jesteśmy ogromnymi fanami dzieła, które Remedy stworzyło na przestrzeni lat, i nie możemy się doczekać, aby zagrać w nowe wersje”.

Entuzjazm wylewa się również z samego Remedy. Dyrektor generalny firmy, Tero Virtala, publicznie zachwycał się projektem: „Max Payne zawsze zajmował specjalne miejsce w sercach wszystkich w Remedy. Wiemy, że miliony fanów na całym świecie czują to samo”.

„Jesteśmy podekscytowani możliwością ponownej współpracy z naszymi partnerami z Rockstar Games. Chcemy przywrócić graczom historię, akcję i atmosferę oryginalnych gier Max Payne na nowe sposoby”.

Co z Max Payne 3?

Na razie nie ma żadnych planów ani remake’owania, ani nawet remasterowania gry Max Payne 3. Ostatnia odsłona serii kończy w tym roku 10 lat, a dopiero przed kilkoma miesiącami doczekała się wstecznej kompatybilności na Xboksach One i Xboksach Series X|S. Przypomnijmy – pierwotnie Max Payne 3 ukazał się na pecetach, Xbox 360 i PS3.

max i mona z max payne 2

Na których platformach zagramy w remaki Max Payne 1 i Max Payne 2: The Fall of Max Payne?

Remedy i Rockstar potwierdzili, że odnowiony Max Payne jest przygotowywany z myślą o konsolach PlayStation 5 i Xbox Series X|S oraz pecetach. Gra (gry) na pewno nie pojawi się na Xbox One i PS4.

Na razie nie wiemy, czy deweloperzy będą chcieli zrobić jakiś ukłon w stronę posiadaczy Nintendo Switch. Przy obecnych możliwościach przenośnych konsol od Nintendo wydaje się to jednak mało prawdopodobne.

Znamy silnik, na którym powstanie nowy-stary Max Payne

Remaki Max Payne 1 i Max Payne 2 powstaną na autorskim silniku Remedy – Northlight. Tym samym, na którym bazuje chociażby Control czy Quantum Break. Warto tutaj wspomnieć, że Control było jedną z pierwszych gier na rynku, w której zaimplementowano ray tracing. Choć od premiery gry minęły już prawie 3 lata, wciąż jest to jeden z najlepiej wyglądających tytułów AAA na rynku.

Max Payne 1

Jak bardzo odświeżony Max Payne będzie się różnić od oryginału?

Na ten temat Remedy póki co nie zdradziło żadnych informacji. W komunikatach medialnych natomiast często przewija się przymiotnik „odświeżony”. Biorąc pod uwagę, że mówimy o remake’ach, a nie remasterach, wydaje się, że wszystkie elementy gry zostaną stworzone od podstaw, przy założeniu, że bazą są pierwowzory z 2000 i 2003 roku. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że na płaszczyźnie fabularnej Remedy będzie chciało pozostać jak najbliżej oryginałów.

Trudno powiedzieć, jak rzecz będzie wyglądać ze ścieżką dźwiękową. Remastery starszych części GTA pokazały, że odnawianie wygasłych licencji na muzykę niekoniecznie jest czymś, czego deweloperzy odświeżający starsze tytuły będą się kurczowo trzymać.